Castellum

Evolva


Kiadó: Interplay
Fejlesztő: Computer Artworks

Minimum Követelmény: P233, 64MB RAM, 3D gyorsító, Win95/98
Hasonló játékok: ---
Kategória: 3D Akció
Forrás: Avault


A legtöbb mai játék dacol az egyértelmű kategorizálással. Annyi hibrid van most a piacon, hogy szinte vicces nézni, ahogy a kiadók, a tesztelők és az eladók megpróbálják meghatározni a játékok kategóriáját. Az Evolva egy olyan friss, külső nézetű osztag alapú akciójáték, mely igazi műfaj teremtőnek számít. A játékot a brit Computer Artworks fejleszti és a kiadók az Interplay (Észak-Amerikában) és a Virgin Interactive Entertainment (Európában). Bár lényegében 3D shooter, az Evolva sok olyan taktikai elemet is tartalmaz, mely az osztag alapú valós idejű stratégiai játékokra jellemző. Ez a játék azonban egy 3D akció játékra sem hasonlít, egyedi grafikája és játékmenete miatt.

   

A történetet nagyon jól dolgozták ki, annak ellenére, hogy az intro után kifejezetten nem hallunk belőle semmit egészen a játék végéig. Az emberiség a génmanipuláció és a DNS-sel kapcsolatos kutatásai segítségével elkezdte felszámolni a genetikai rendellenességeket és tökéletlenségeket, így a kutatások egy olyan új korszakába jutott el, melyben a világbéke érdekében az egészséget, a szépséget és az intelligenciát fejleszti. De ahogy azt a mai előrejelzők állítják, a betegségek megszűnése hosszabb életet eredményez, aminek következtében a Föld népessége rohamosan megnövekedett. A drága élettérért vad háborúk törtek ki és hogy a dolgok még rosszabbak legyenek, a génfegyverek hatalmas pusztítással fenyegetnek. Az űrutazás fejlődése és a lakható bolygók felfedezése azonban megoldotta a túlnépesedés problémáját. A háborúk során azonban kifejlesztették a Genohunter-t, ami egy olyan tökéletes katona, mely mutációra képes, hogy megfeleljen az újabb kihívásoknak.

   

A játékos az Evolva, egy elit csoport szerepébe lép, akik a Genohunterek mesterei és feladatuk egy kolonizálatlan bolygón folyó gyanús tevékenység kivizsgálása. Genohuntereidet a bolygó orbitális pályáján állomásozó űrhajóból irányítod. Nagy megdöbbenésedre azt tapasztalod, hogy a bolygót elárasztotta egy meteorból született parazita, ami végtagszerű gyökereivel behálózott mindent és kegyetlen őröket termel. Ezek az őrök védik őt meg, míg lerakja a tojásait, melyek majd más bolygókat fertőznének meg. A küldetésed megállítani ezt a lényt. A galaxis jövője nyugszik a kezedben. Egy négy Genohunterből álló csapatot irányítasz, melyben van egy agilis, egy gyors, egy okos és egy erőteljes Genohunter. Ha legyőzték ellenfeleiket magukba szívják őket, méghozzá úgy hogy hulláikat széttépik és DNS analízis segítségével mutáción esnek át, hogy megszerezzék a halott ellenség képességeit. Nem könnyű eldönteni, hogy mit szívjanak az egységek magukba, mivel ez nagyban befolyásolja azt, hogy hogyan működnek, és hogy milyen módon tudod a küldetést végrehajtani.

   

Miközben a megfelelő mutációt választod ki, folytatnod kell a parazita elleni harcot. Bár nagyon csekély támadási lehetőséggel indulsz, összesen tíz különböző fegyvertípus van, mindegyik öt feltöltéssel. Ezeket az ellenfelek megölésével lehet megszerezni. Olyan képességeket szerezhetünk így, mint a karmok, a láng, a tüskék, a spórák, a láthatatlanság, a pókok, az elektromosság, gyúlékony nyálka és a gén disruptor, melynek hatására az ellenség átáll a mi oldalunkra. Olyan passzívabb képességek is rendelkezésre állnak, mint a csúszásmentes talp, a láthatatlanság, a páncélzat, a futás és az ugrás. Az Evolva fegyverei lenyűgözők látvány és funkció tekintetében és ez az evolúciós rendszer sokkal jobb annál, mintha egyszerűen felvennénk a fegyvert a földről. Viszont felmerülhet egy kérdés az emberben, hogy ezek a tökéletes katonák miért nem rendelkeznek már alapból ezekkel a fegyverekkel? A különböző ellenfelek legyőzéséhez más fegyver és más Genohunter kell. Gyakran kell bennszülött élőlényeket megvédened és a legtöbbszőr túlerővel szemben. A mozgó ellenfeleken kívül ki kell kerülnöd a csapdákat és az aknamezőket is.
A pályák végén lévő főellenségek nagyon jók és dicséret illeti a Computer Artworks-öt, amiért megtartotta ezt a régi hagyományt. A főellenfelek hatalmasak, groteszkek és baljóslatúak, tehát pontosan olyanok, amilyennek lenniük kell. Általában nem lehet őket egyszerűen szétlőni, még akkor sem, ha nagyon fejlett vagy. Inkább valami agyafúrt megoldást kell találni, például el kell vonni a figyelmét a többi Genohunterrel. A nyolcas pálya végén lévő főellenfél például nagyon nagy kihívást jelent. Nyílt támadással semmire sem megyünk vele.

   

Az hogy mennyire érdemes többször végigjátszani az Evolvát, attól függ, hogy összességében nézzük a játékot vagy küldetésenként. Összességében a 12 egyjátékos és 9 multiplayer küldetés nem annyira különböző, hogy érdemes legyen újból végigjátszani az egész játékot. Viszont ha küldetésenként nézzük akkor más a helyzet. A Genohunterek mutációs képessége miatt minden alkalommal máshogy alakul a küldetés. A több mint egy milliárd genetikai kombinációval, mindig új és egyedi Genohuntereket képezhetünk.

A játék dobozán felhívják a figyelmünket az erőszakra és a vérre, ezáltal az Evolva a 14 éven felülieknek besorolást kapta (annak ellenére, hogy a kézikönyvben 18 éven felülieknek szerepel). Azonban nincs mód az erőszak mértékének beállítására. Persze erre igazán nincs is szükség mert nem láthatunk túlzott vérontást a játékban, és persze nem is emberek a szereplők. A vért az utolsó pillanatban mégis átfestették zöldre, hogy a játék megfeleljen a németországi szigorú előírásoknak.

   

Az Evolva kompromisszuma az irányítás terén nem fog mindenkinek tetszeni. Általában egy Genohuntert kivéve mindenkit magára hagyhatunk, mivel a többiek úgyis rájönnek hogyan segíthetnek neked. Néhány küldetés ugyan megkívánja, hogy a Genohunterek más-más dolgot csináljanak, legtöbbször mégis mind a négy Genohunter együtt van. Biztosan vannak olyanok, akik időnként szeretnének precízebb, egyedi parancsokat adni az egyes Genohuntereknek, de ez egyszerűen lehetetlen. Az ilyen fajta irányítás persze szóba sem jöhetne a nagyobb támadások során.
Grafika: Az Evolva grafikája nagyon meggyőző és jellegzetes. Jó olyan képeket látni, amik nem követik a 3D shooterek konvencióit. Az egyedi textúrák és a meghatározó kékeszöld árnyalat földön kívüli hangulatot áraszt és felüdülést jelent a megszokott sárgásbarna szín után. A Genohunterek érdekesen néznek ki mindegyik fejlettségi szinten és szó szerint csillognak. Amikor fegyvert váltasz, hihetetlen ahogy az új fegyver kinő a harcosod testéből. Az ellenfelek félelmetesek és rovar-hüllő hibrideknek néznek ki. A környezet legjobb tulajdonsága, hogy nem statikus és steril, hanem egy élő, változó bolygó, melyet szándékosan is megváltoztathatsz. A mély barlangok különösen jól néznek ki. Bár a környezet kissé sivár és ismétlődő, jól illik ehhez a gondosan megalkotott esztétikus történethez. A különleges intro, ami talán az eddigi egyik legjobb intro és igazán sci-fi-s, nagyon jól megteremti a hangulatot a játékhoz.

A Speciális effektusok között megtalálható a procedurális geometria és a textúra effektusok, a vertex világítás, a csontváz animáció, és a saját fejlesztésű Mutator technológia. Az Nvidia GeForce tulajdonosok számára a játék támogatja a T&L-t, továbbá be lehet állítani a 2X vagy 4x AGP-t, a textúra tömörítést és a multitexturing-et. A 3D engine csak Direct3D-t támogat 320x200-as felbontás és 16 bites színtől egészen a kártyád által támogatott legmagasabb 32 bit színmélységű felbontásig. Az Evolva az első játék, amit már eleve 32 bites színmélységre terveztek és ezt a játék ki is használja. Az Evolva külső nézetből játszható és hátulról látjuk a Genohuntereket. Szerencsére nem takarják el az akciót, mint ahogy azt más játékokban láthatjuk. A játékot belső nézetből is játszhatjuk, de a fejlesztőknek egyértelműen nem ez volt a szándéka.

Kezelőfelület: Az irányítási rendszer az egér és a billentyűzet kombinációját használja, ezt a veterán FPS játékosok könnyen meg fogják tanulni, az akció sok választási lehetősége ellenére. Néha úgy találtam magam, hogy az ujjaim úgy szét vannak terítve a billentyűzeten, mint egy polip csápjai, de ez elkerülhetetlen egy ilyen bonyolult játék esetében. A küldetések a szabadban játszódnak, így hajlamosak lennénk elveszni, de az irányjelző a játék képernyőjén tisztán mutatja, milyen irányba kell haladni a következő feladathoz. Azonban számtalan rejtett tárgy van az út során, amelyet könnyen kihagyhatunk, így sohasem baj, ha néha egy kicsit az orrunk után megyünk. A játék képernyője nagyon jól kivitelezett általánosságban, alul kis ablakok mutatják a Genohunterek nézőpontjait, információt mutatnak mindegyik egészségéről, fegyverzetének energiájáról, a rendelkezésre álló mutációk számáról és a fegyver sugárzási állapotáról. A menü képernyői egyszerűek, de hatékonyak, mentési és töltési funkció kényelmes kivitelezésével, de a mutáció képernyő nem nyilvánvalóan ösztönös és ráférne némi fejlesztés, habár tökéletesen működik, ha egyszer megértettük a kezelését.

Játékmenet: Az Evolva pályaszerkesztése nem a legerősebb vonása. Habár mindegyik küldetés eléggé egyenes, nincs elég bonyolultság és változatosság abban, amit csinálni kell - egymás után legyőzni a teremtményeket, hogy eljussunk egyik helyről a másikra és szállítsuk a robbanóanyagot az épületek megsemmisítéséhez - és ez egy kicsit unalmas lehet. Mindegyik pályán van egy akadály, amelyet le kell küzdeni, hogy továbbjussunk a következő zónába. Itt van pár platform elem, mint egyik pályán átugrani egy lávafolyón. Túl gyakran, különösen az első pályákon, a küldetés akciók lináris sorozatából áll, kevés morfolási lehetőséggel: például a második szinten szerezni kell egy kék spórát és egy zöld spórát, ezeket kombinálva egy pusztító láncreakciót csinálhatunk az ellenséges helyszínen és alig pár szinttel később össze kell rakni egy zöld tojást és egy kék tojást, hogy felrobbantsa az útban álló gátat. Egy szinten egy kőhalmot kell megsemmisíteni, a másikon jéghegyet robbantunk fel. Rengeteg idő telik el a tágas térben spórák, tojások, kulcsok, lemezek és hasonlók keresgélésével, ezen kívül még bennszülöttek és idegen teremtmények, amelyek szépen fokozatosan jelennek meg és a célpontok, amelyekhez el kell jutni, elég távol vannak egymástól. Az viszont valóban kellemes, hogy ahogy haladunk előre, úgy lesz több út is választható a pályák sikeres teljesítéséhez, természetesen a Genohunterek evolúciós fejlődésének erősödésével.

Ez nem egy “rohanjunk fejetlenül” típusú játék, így gyakran stratégiai gondolkodást használva kell mozognunk, ha meg akarjuk semmisíteni a parazita őrök csordáit. Az állati ellenségekkel való csata némiképp lassúbb tempójú, mint amilyet sok őrjöngő akciójáték diktál és alkalomadtán nem leszünk képesek a Genohunter-eket elég gyorsan reagálásra bírni egy forró összecsapás közepén. A fegyverek és a Genohunter megválasztása döntő lehet a csata megnyerése szempontjából. A Genohunterek és a fizikai környezet morfolási képessége valóban mókássá teszi a játékmenetet és ami megkülönbözteti ezt más akciójátékoktól, hogy ezek a változások lényegesek, nem egy kirakatba tehető dísz. A tizenkét pályát túl gyorsan meg lehet csinálni, így jó lenne egy pályaszerkesző vagy egy kiegészítő csomag a jövőben.

Kiveheted az egyedi módon fejlesztett Genohunter-jeidet az egyjátékos játékból és használhatod a multiplayer módban, hogy megküzdhessenek mások Genohunter-jeivel. Míg az Evolva-nak nincs sok multiplayer játékos bázisa, mint a főbb FPS-eknek és néha nehéz egy szerverre felcsatlakozni, de ha sikerül, a fáradozás mindent megér. Ebben a módban deathmatch-et kezdhetünk emberi ellenfelek ellen, de figyelem - jól legyenek felfejlesztve azok a Genohunterek, mielőtt ilyen versengésbe bocsátanánk őket, különben hamar el lesznek pusztítva. Ami komolyan hiányzik, az a szövetséges multiplayer opció.

Hangeffektek: Az Evolva hanghatásai nagyszerűek, de túl kevés van belőlük. A bolygók helyszínei jóval életszerűbbek lehetnének, ha sok környezeti hangotk hallhatnánk minden irányból. Amit elég sokszor hallunk, az a morgás és sikítás, amelyet azok a szörnyek hallatnak, akikkel összetalálkozunk, valamint a tűzfegyverek hangját. A fegyverek effektjei különösen hatásosak a takony elképesztő hangjával. Teljes 3D pozícionális támogatás van Doppler effektussal és ez elég jól segíti az audió pozicionálásának megvalósítását.

Zene: A zene csodálatos és rossz előérzetet kelt, tökéletesen visszaadva az Evolva hangulatát, míg nem tereli el a figyelmet a látványtól, amely nyilvánalóan a középpontban állt a fejlesztőknél. Teljes zenekari művek ezek, kitűnő audió minőséggel és túl sok ismétlődés nélkül. Egyetlen emlékezetes dallam hiányának ellenére a zene hősköltemény minőségű.

Intelligencia és nehézség: Három nehézségi fokozat van az Evolva-ban - könnyű, normális és nehéz - és ezek eléggé lényegesek, mivel az akadályok, a feladatok és a rejtvények eltérőbbek egymástól, mint amire számítanánk. Plusz azoknak a kezdőknek, akik a stratégiai részét túl összezavarónak érzik, egy szuper animált oktatórész áll rendelkezésre, egy nagyon jó angol akcentusú narrátorral, aki részletesen kifejti, hogy miképp kell elvégezni a feladatokat, feltölteni az egészséget, mutációt végezni és a Genohunter-eket csapatban vagy különállóan irányítani. Ezzel a segítséggel is kétségtelenül lesznek olyanok, akik nem veszik a fáradtságot, hogy megtanulják hogyan boldogulhatnak, mivel a dolgok jóval eltérőbbek attól, amit megszoktak. Az Evolva egyik szempontja, amire leginkább kíváncsi a játékos, a mesterséges intelligencia. Ahelyett, hogy a legtöbb játék által használt “ha-aztán” típusú egyszerű MI lenne, itt az MI a mesterséges élet és robotika működési elvét használja, a teremtmények fuzzy logika szerinti magatartási motivációk irányításával működnek, magába foglalva az érzelmi központú hangulat eldöntését, ennek segítségével mind a teremtmények, mind a Genohunter-ek jóval természetesebb módon viselkednek. Csakugyan, amint kiderül, a számítógép irányította Genohunter-ek MI-je meglehetősen hatásos: a navigációs képességeik, a harci módszerük és saját egészségi állapotuk fenntartása mind nagyon jól kivitelezett. Ahogy elvárható, amikor hatalmas ellenállásba ütközünk, a társaink nem mindig helyes dolgot cselekszenek, alkalomadtán rossz pillanatban támadnak vagy hagyják abba a támadást, rossz célpontra koncentrálnak vagy rossz fegyvert alkalmaznak. Az ellenség MI-je hasonló mértékben sem hatásos, az ellenségek először támadnak és utána gondolkodnak, még akkor is, ha jóval többen vagyunk és jóval nagyobb erővel rendelkezünk.

Összegzés: Úgy gondolom, hogy az Evolva rengeteg elismerést érdemel a grafika és a játékmenet fő újításai miatt. Mivel már évek óta közelről követem ennek a nagy figyelemmel előkészített és csiszolgatott játéknak a sorsát, nem vagyok azon meglepődve, ahogy az Evolva kinéz, de ugyanakkor úgy találom, hogy az egész játékélmény jóval jobban leköti az embert, mint arra eredetileg számítottam. Gyanítom, hogy egy csomó játékos egyszerűen megdöbben az olyan fejlesztőktől, mint a Computer Artworks, akiknek nincs széles körű tapasztalata a személyi számítógépes játékok fejlesztésében és mégis ilyen jót képesek alkotni. Habár ez nem jelenti azt, hogy tökéletes, az Evolva-nak igazán megvan a képessége, hogy ösztönözzön, jelentős ugrást hajtva végre a játékok fejlődésében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • RubikM4 #9
    Régi játék és látom nem nagyon érkeztek már ide kommentek. Nekem tetszett a játék, de annak idején csak egy demót tudtam beszerezni belőle, mostanra meg már van gogos verzióm és azzal próbálkozok. Sok mai játék tanulhatna ebből a játékból, valóban nem egyszerű játék, de azért vannak a kihívások, hogy ne unatkozzunk és növelje az élvezeti faktort. Ennek a játéknak jó lenne egy modern kori folytatás, mert a maga idejében is jó volt. Az alapötlet és a történet jó, bár rövidkére sikerült, viszont sok dolog jó kiindulás egy most programozni akaró / tanuló fejlesztőnek.
  • Loverman #8
    egy játék ami kis gondolkodást igényel, és elrugaszkodást a 10 éve megszokottól.. persze hogy 130-as IQ alatt azt süvöltik a kis nyomik hogy "Anyúúú, ez nem egyszerű, ez nem tetszik!"