Gyurkity Péter

Három tankot is elbír egy új kétéltű behemót

Az amerikaiak egy óriással váltanák le a meglévő partraszálló egységeket, amely három tankot is elbír.

Az Office of Naval Research (ONR) évek óta dolgozik egy olyan új kétéltű behemót kidolgozásán, amelynek segítségével megoldhatónak tűnik a tengerészgyalogság partraszálló manővereinek felgyorsítása, mégpedig a támogató egységek szinte a gyalogsággal egy időben történő partra tételével. Erre a feladatra a jelenleg alkalmazott légpárnás eszközök nem alkalmasak, így egy jóval nagyobb, mi több, hatalmas méretű utóddal váltanák le azokat.

A Landing Craft Air Cushion (LCAC) elnevezésű légpárnás kétéltűek évek óta főszerepet játszanak az amerikai haditengerészet partraszálló műveleteinek lebonyolításában és azok támogatásában, esetükben azonban problémát jelent a hasznos teher viszonylag kicsiny mivolta, az illetékesek ezért is dolgoznak az alternatív elképzeléseken. Ezek egyike az Ultra Heavy-Lift Amphibious Connector (UHAC), amely egy helyett egyszerre akár három M1 Abrams tankot is a partra tudna szállítani, kiegészítve ezt a megfelelő számú gyalogsággal, de egyben a leszállított eszközök és személyzet előrehaladását is nagyban megkönnyítené, leküzdve a partmenti talaj által képzett akadályokat.

Az ígéretek szerint az UHAC a levegővel feltöltött, könnyű, és egymástól elkülönülő hernyótalpak révén még mocsaras tájakon is könnyen haladna előre, az egységnyi felületre jutó kicsiny súly miatt pedig még olyan szakaszokon sem süppedne el, ahol az egyes gyalogosok is megküzdenének az előrejutással. Ezen hernyótalpaknak azonban egy 72 tonnás járművet kellene megmozgatniuk, míg a meghajtásról a dízel- és gázturbinás motorok kombinációja gondoskodna, akár 12 ezer lóerőt szolgáltatva. Maga a jármű csaknem 30 méter hosszú, 15 méter széles, és majdnem 8 méter magas lenne, sebessége maximum 37 km/h, a hatótáv pedig mintegy 370 km lenne.


A haditengerészet júliusban már kipróbált egy feleekkora méretű prototípust, ez egy rövidebb videóban is megtekinthető, ám azt még nem árulták el, hogy a soron következő tesztekre mikor kerül majd sor.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • verge175 #20
    Kiváncsi lennék, hogyan oldották meg azoknak a lapátoknak a láncra appliklálását úgy, hogy teherbíró legyen, és ne törjenek le a francba.
  • SirBubu #19
    de hát ők nem feleakkorára kicsinyített tankokat akarnak ezzel partra juttatni, hanem ezt szeretnék akkorára növelni, hogy a teljes méretű cuccokat partra tehesse

    (szerk.) "Az elsüllyedés miatt nem aggódnék."

    sok dolog van széles e világon, melyek miatt aggódom. ez a legutolsó
    Utoljára szerkesztette: SirBubu, 2014.11.16. 10:22:01
  • Moha Mahnian #18
    Nem ebben akarják elhelyezni azt a 3 tankot, hanem egy kétszer ekkorában. Ha feleakkora kicsinyített tankokat akarnának ebben elhelyezni, akkor alig arasznyival süllyedne csak be jobban a vízben. Az elsüllyedés miatt nem aggódnék. (És hiába nagyítom fel, a három Abrams ugyan befér, de a többi embernek/felszerelésnek már csak a tankokon jut hely, mellettük nem. Esetleg a pilóta fülke mögött.)

    Ellenben az ezt a micsodát vezető pilóta testi épségéért annál jobban. Nem arra tervezték, hogy ellenséges tűzben szálljon partra?
  • SirBubu #17
    de talán 3 Merkavát elbír :DD
  • SirBubu #16
    hát igen, ahogy így fejben megpróbálom felnagyítani ezt a járgányt, nagyon nehezen tudok elképzelni benne 3 darab M1-es Ábrahámot úgy, hogy közben nem süllyed el
  • Molnibalage #15
    Az egész cikkből nem derül ki, hogy ez igazából a nagy hajóból úszik ki, vagy valami kisebből... Három tank meg fizikailag nem fér el rajta az ágyúcső miatt, de ha valami szokásos túlképzett újságíró az IFV/APC kategóriát tanknak nézni még abból sem vágom, hogy hol férne el három darab. A teherbírása lehet 200 tonna táján, de milyen olyan ellátmány van, amiből elfér 200 tonna rajta?
  • SirBubu #14
    most egy kicsit jobban értelmezve a HSZ-edet, leesett, hogy te nem erre a traktorra mondtad, hogy "amphibious assault ship"

    igaz ugyan, hogy ez a járgány kétéltű, de "ship"-nek még a legnagyobb jóindulat mellett sem nevezhető (arról nem beszélve, hogy a "boat"-ot szokás "hajó"-nak fordítani, a "ship"-et viszont én még nem láttam "csónak"-nak lefordítva)

    az általad említett "partraszállÍTó" szó meg nagyon szimpatikus nekem (önmaga nem száll partra, csak partra szállÍT)
  • Nagydög #13
    Hatareset. Nem szall partra, de azt hiszem, tenyleg valami partraszallito hajonak hivjak oket.
    Ja, es persze nem is keteltu, hanem "keteltu" muveleteket inditanak rola.
  • SirBubu #12
    " amphibious assault ship"

    én-én-ém, molnibalage távollétében hadd tippeljek én!

    őőő...

    1. tipp: kétéltű rohamcsónak
    2. tipp: kétéltű partraszálló harcjármű
  • Nagydög #11
    Minusz a nehezkesseg. Ez az ize majd negyvennel tud menni arkon bokron at.