SG.hu

Metro Redux

Kiadó: Deep Silver
Fejlesztő: 4A Games
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E4500 2,2 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5000+ processzor, Nvidia GeForce 8800 GT vagy ATI Radeon HD 3870 grafikus kártya, 2 GB RAM, 20 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo E8400 3 GHz-es vagy AMD Athlon II X2 270 processzor, Nvidia GeForce GTX 480 vagy ATI Radeon HD 7850 grafikus kártya, 4 GB RAM, 20 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Crysis 3, Call of Duty-sorozat, Battlefield-sorozat
Kategória: FPS

Az ukrán 4A Games elkészítette a kiválóan sikerült Metro 2033 és a Metro: Last Light grafikailag felújított és tartalmilag kibővített változatát, amit egyetlen csomagban, Metro Redux cím alatt tettek elérhetővé a rajongók számára. Játéktesztünkből kiderül, hogy miként sikerült a feldolgozás!

Hosszú éveken keresztül a fejlődő nyugat fenntartásokkal kezelte a keletről érkező videojátékokat, amelyek valóban soha nem voltak a legszebb és legmutatósabb darabok, azonban kreativitásuk és ötletességük rendszerint ellensúlyozta ezt a hiányosságot. Az ezredfordulót követően azonban egyre-másra érkeztek az olyan alkotások, amelyeknek köszönhetően az orosz vagy az ukrán fejlesztőcsapatok is egyre gyakrabban bizonyították rátermettségüket, elég csak például a S.T.A.L.K.E.R.-sorozatra gondolni.

2010-ben aztán egy újabb mérföldkőnek tekinthető videojáték született, egészen pontosan az ukrán 4A Games műhelyében, aminek következtében a legtöbb rajongóban teljes egészében átértékelődött mindaz, amit korábban a poszt-szocialista országokból érkező alkotásokról gondolt. A Metro 2033 ugyanis nem csak grafikailag tudta felvenni a kesztyűt nyugati versenytársaival, hanem a játékmenet tekintetében is, ezenfelül pedig képes volt elragadó koncepcióval és történettel is szolgálni a fanatikusok számára, amire korunk legtöbb FPS-játéka egy ideje nem volt képes.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Természetesen a végeredménynek akadtak hiányosságai, de Dmitry Glukhovsky regényeinek apokaliptikus és sajátos világa olyannyira magába szippantott mindenkit, hogy ezek a negatívumok lassacskán háttérbe szorultak. Nem is kellett sokat várni a folytatásra, így 2013-ban befutott a Metro: Last Light, ami nem csak grafikailag tudott hatalmas újdonságokat felvonultatni, hanem a játékmenet tekintetében is, így a korábbi hibák, illetve hiányosságok eltűntek, a végeredmény pedig egy kis híján tökéletes FPS lett.

Mivel a fejlesztők nagyon jól tudták, hogy hol hibáztak korábban, ezért elhatározták, hogy még a következő Metro-játék előtt – ami a legfrissebb hírek szerint gőzerővel készül –, elkészítenek egy Metro Redux névre hallgató csomagot, amelynek középpontjába a sorozat eddigi két epizódja, de főként a bemutatkozó rész került. Mielőtt azonban kielemeznénk az újdonságokat, érdemes röviden felidézni a franchise erősségének számító történetet, valamint a hozzá kapcsolódó sajátosságokat.

Mint már fentebb is említve volt, a Metro-sorozat mögött Dmitry Glukhovsky orosz író művei állnak, így az ott megismert, atomháború utáni világ tárul elénk mindkét epizódban, amelyben az emberiség megmaradt része a moszkvai metróalagutakba húzódott vissza a túlélés reményében. A felszín ugyanis még a katasztrófa után évekkel is élhetetlen maradt, hiszen az elképesztő mértékű pusztulás mellett mutáns hordák, anomáliák és a sugárzás is problémát okoz.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ahelyett azonban, hogy a maroknyi túlélő együtt próbált volna meg érvényesülni, néhány egocentrikus vezetőnek köszönhetően inkább több csoportra oszlottak, és alapvető problémáikon túl egymás ellenségeivé váltak. Egy ilyen különös, a fegyverekre, az erőszakra, a nyomorra és az állandó rettegésre építő világban kalandozunk majd a mindössze 20 esztendős Artyom oldalán, aki sosem ismerhette a számunkra normális életet, hiszen már a metróalagutakban született. Éppen ezért elhatározza, hogy akár élete árán is, de mindent elkövet azért, hogy megoldást találjon a kialakult problémákra, az emberek pedig ismét láthassanak napfényt, újra ehessenek friss gyümölcsöt és gázálarc nélkül is szívhassanak friss levegőt.

A Metro Redux egyértelműen a Metro 2033 tekintetében hozta a legtöbb változást, ami nem véletlen, hiszen a megjelenése óta eltelt négy év alatt az alkotók és a technológia is sokat fejlődött. Amit fontos tisztázni, hogy a játék felújított változata nem egy manapság olyannyira divatos – és az esetek többségében semmitmondó – HD feldolgozás lett, hanem sokkal több annál. Noha tény, hogy az első betöltést követően a grafika terén tapasztaljuk a legtöbb változást, hiszen a Last Light grafikus motorját húzták rá az első részre.

Ezáltal nem csak az animációk és az alapból is rendkívül jól berendezett és a végletekig betöltött környezet lett részletesebb, hanem a különféle effektek is, főként az árnyékok, a tűz és a robbanások. Nagy előrelépés tapasztalható ezen a téren az átvezetők alatt, amelyek sokkal szebbé és részletesebbé váltak, de igazán jót tett a játéknak, hogy megkapta a folytatás kezelőfelületét, ezáltal ugyanis egy sokkal letisztultabb, mondhatni átláthatóbb irányítás vár ránk.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Természetesen ezzel még korántsem merültek ki a Metro 2033 Redux újdonságai, hiszen a fejlesztők néhány jelenetet teljesen átrendeztek, és hozzáadták a korábban megjelent letölthető tartalmakat is, ezáltal például érkezett többek között egy új nehézségi szint. Mivel az első epizód leginkább a harcrendszer és a mesterséges intelligencia tekintetében vonultatta fel a legtöbb negatívumot, a 4A Games egy az egyben ráhúzta az elődre a folytatás szisztémáit, ezáltal sokkal gördülékenyebbé és hatásosabbá váltak az ütközetek.

Könnyebbek így sem lettek, de a nehézségeket ezúttal már nem a problémás irányítás adja, hanem a fejlett mesterséges értelemből fakadó okos ellenfelek, akik gyakran tudnak meglepetésekkel is szolgálni. Külön öröm lehet a lopakodás kedvelőinek, hogy immáron a Metro 2033-ban is értelmet kapott ez a lehetőség a csendes kivégzésekkel egyetemben, ami teljessé tette az összképet.

A Metro: Last Light Redux természetesen ehhez a nívós felhozatalhoz képest lényegesen kevesebb újdonsággal büszkélkedhet, mint elődje, éppen ezért leginkább egyfajta extrának tekinthető a Metro Redux keretein belül. Finomhangolásokat azonban természetesen esetében is alkalmaztak a készítők, így még szebbé varázsolták a grafikát, aminek következtében sokkal filmszerűbb hatások várnak ránk, mint korábban – a részletességről nem is beszélve, ami különösen a környezeten mutatkozik meg. A 4A Games természetesen a folytatás esetében is integrálta a későbbi letölthető tartalmakkal érkezett extrákat, így az új fegyverek mellett megjelent például a Survival nehézségi fokozat, így alaposan megizzadhatunk a kampány átélése során.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A Metro: Last Light a megjelenéskor korának egyik legszebb FPS-játéka volt, így nem véletlen, hogy grafikus motorjával az első rész is lélegzetelállító élményekkel kecsegtet majd. Mindez különösen igaz, amikor a zárt, de amúgy rendkívüli alapossággal berendezett belső terek után először lépünk ki a szabad ég alá, és a szemünk elé tárul mindaz a pusztulás, amit az atomháború hagyott maga mögött. A Metro Reduxban néhány kreatív ötletet, de sokkal inkább érdekességet leszámítva – egy töltényből kialakított öngyújtóval világíthatunk vagy letörölhetjük gázálarcunk plexijét – egyetlen pillanatig sem érezhetjük, hogy nem egy dollármilliókból készült nyugati videojátékkal van dolgunk. Sőt mi több, a csodás megvalósítás mellett a fejlesztők további kemény munkát fektettek a PC-s változat optimalizálásába, ezáltal a gyengébb gépeken szintén korrekt látványt csikarhatunk ki immáron az első epizódból is.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Mivel a Metro: Last Light kezelőfelülete, illetve irányíthatósága már eredetileg sem hagyott maga után kívánnivalót, és mivel a Metro 2033-ra most teljes egészében ráhúzták az ott megismert szisztémát, a Metro Redux nem csak egységesen könnyen kezelhetőnek tekinthető, hanem ezáltal végre az első epizódot is bosszúság nélkül élvezhetjük.

Játszhatóság: Noha a Metro Reduxot csak az tehette volna teljesebbé, ha a fejlesztők elérhetővé teszik legalább a második epizódhoz a régóta ígérgetett és várt többjátékos módot – vagy legalább egy kooperatív lehetőséget –, de a szavatosság tekintetében így sincs okunk a panaszra. A két játéknak köszönhetően ugyanis legalább 20 órányi kaland vár ránk, és bár a pályák a cselekménnyel együtt nagyon lineárisak, de az elragadó sztorinak és a hihetetlenül hangulatos háttérnek köszönhetően garantáltan rendszeresen előkerül majd a jövőben a poszt-apokaliptikus téma kedvelőinél.

Intelligencia, nehézség: A Metro 2033 legnagyobb problémája a megjelenéskor az volt, hogy a fejlesztők nem hagytak elég időt sem a mesterséges intelligencia, sem a harcrendszer kidolgozására. A Metro: Last Light esetében azonban már kis híján tökéleteset alkottak, és mivel ugyanazt a szisztémát húzták rá az első részre, ezért most a teljes sorozatot jól skálázhatjuk, saját szintünknek megfelelően élhetjük át, ezenfelül pedig már attól sem kell tartanunk, hogy a harcok során bármiféle frusztráció ér minket. Sajnos egyensúlyi problémák még akadnak, de a játékélményre ezek már nagyon minimális hatást gyakorolnak.

Hangok, zene: A hangokat és a zenéket a Metro Redux keretein belül nem érte különösebb változás, és noha a kellemes dallamok újragondolására nem is volt szükség egyik epizód esetében sem, a kissé erőltetett szinkronokat azonban lecserélhették volna, hiszen a beleélést egy fikarcnyit sem segíti, hogy a szereplők oroszos angol akcentussal beszélnek hozzánk, inkább mosolyt csalnak ezzel az arcunkra.

Összegzés: A Metro Redux az ár-érték arány tekintetében egy kiváló gyűjtemény a történetre alapozó FPS-játékok kedvelői számára! Tény, hogy akik korábban már külön megvásárolták a sorozat két tagját, azoknak nem tartogat túl sok újdonságot a kollekció, de főként az első rész teljes megreformálása miatt érdemes elgondolkodni a beszerzésén, mert lényegesen nagyobb élmény lesz szebb és kifinomultabb formában átélni Artyom első történetét. Amennyiben pedig korábban kihagytad volna a sorozatot, most itt a tökéletes alkalom a pótlásra, hiszen a 4A Games játéka ebben a formában képes visszaadni a hitet, hogy nem csak a többjátékos módra kiélezett FPS-eknek van még jövőjük manapság!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Józsibácsi #15
    Nem eddig is tahó voltál, most már így ember jelzőre nem méltó, anyabaszó csicska szarházi féreg vagy....
  • Herold #14
    Menj a kurva anyádba.

    Na most voltam tahó. Eddig nem.
  • Józsibácsi #13
    Nagy szerencséd, hogy fizikailag nem fájdalmas a tahóság...
  • tarti19 #12
    Az íráshoz, csak annyit szeretnék hozzáadni, hogy az AI közel sem jó, borzalmasan sablonos, átlagos taktikai elemekkel vannak felvértezve az ellenfelek. Legyen szó mutánsokról, vagy húsvér emberekről. Nagyon sok esetben indokolatlan módon fedeztek fel lopakodás közepette, de visszatöltés után már rám se hederítettek a rekonstruált esetnél. Továbbá volt, hogy két katona állt egymás mellett s az egyik elkábítása, csendes likvidálása után nem vett észre. Sajnos ezek nagy számban fordultak elő. Talán a slussz poén, hogy az ellenfél mögött mindegy, hogy guggolva, ugrálva forgolódva, fegyvert váltogatva tevékenykedtem. Nem zavarta.
    Ettől függetlenül valóban nagyon korrekt s tisztes iparos munkát kaptunk (esetemben PS4-re), ami ráadásul kedvező árcédulával is tovább csalogatja magát.
  • Herold #11
    Én már nem vitatkozom vele, látszik hogy nincs képben.
  • sirpalee #10
    Off
    Ne beszélj már hülyeségeket.

    A Bad Company 1 és 2 előtt nem is voltak rendes single részek a battlefieldekben. Botok ellen durrogtathattál, de ennyiből ki is fújt.
  • Józsibácsi #9
    off
    Amiről te írsz, az a BF onlnie, de paralel volt/van még egy sor verzió, amik rég óta, azaz mindig is single-sek is. Ugyebár a Battlefield Vietnam, vagy Battlefield 1942 is SP game leginkább.. A 2 tisztán onlnie, a 3-4 SP-s.. BF 1-ről nem t udok. Az szerintem az első BF Vietnam... Vastagon van SP benne... aztán a 2142 és az 1943 és a Bad company 1-2 is tartalmaz single részt is. Tehát lényegében szerintem csak a BF 2 egyedül az ami tisztán online. De lehet hogy tévedek, és amúgy is tök mindegy... jól elkalandoztunk a Metro-tól.. ;)
  • Herold #8
    Pont fordítva. A BF1 - BF2-nek egyáltalán nem volt single player része. A BF3-ban kezdték, gondolom a CoD miatt bevezetni ezt is, hogy elmondhassák róla, van benne SP.
  • Józsibácsi #7
    Igen, de eleinte nem arra fókuszáltak, hanem volt elég nagy és komoly szóló sztori módja is, amit egyre csökkentenek, és jó pár éve szinte teljes gőzzel az online módra koncentrálnak. Nagyon sok játéknak van online módja, csak éppen mivel annyira nem fókuszálnak rá nem is dominál. A BF viszont igencsak dominál. Erről beszéltem, gondoltam nyilvánvaló...
  • Herold #6
    A BF mindig is online volt, nem volt honnan kitörnie.