SG.hu
Resident Evil 4 Ultimate HD Edition
Kiadó: Capcom
Fejlesztő: Capcom
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon II X2 220 processzor, Nvidia GeForce 8800 GTS vagy ATI Radeon HD 4850 grafikus kártya, 2 GB RAM, 15 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Quad Q9450 2,6 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 820 processzor, Nvidia GeForce GTX 560 vagy ATI Radeon HD 6870 grafikus kártya, 4 GB RAM, 15 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Resident Evil-sorozat
Kategória: külsőnézetes akció
A Capcom úgy döntött, hogy érdemes még egy bőrt lehúzni a Resident Evil-sorozat egyik legismertebb epizódjáról, méghozzá egy alaposan feljavított és kibővített HD kiadás képében. Játéktesztünkből kiderül, hogy ezúttal méltó PC-s port született-e az alkotáshoz!
A Capcom annak idején kétségkívül történelmet írt a Resident Evil-sorozat első részeivel, de a nagyszerűen sikerült harmadik felvonás után a rajongók egyre szkeptikusabbá váltak azzal kapcsolatban, hogy a fejlesztők képesek-e továbbra is a megszokott minőséget produkálni, vagy inkább kritikán aluli részekkel teszik tönkre a kultuszt? A 2005-ben megjelent Resident Evil 4 tehát igencsak stresszes körülmények között készülhetett el, hiszen a Capcom szeretett volna eleget tenni a fanatikusok kívánságainak, miközben újdonságokkal is fel akarták dobni a jól ismert receptet, ami kis híján a franchise vesztét okozta.
Példának okáért a zombik helyett első ízben találkozhattunk emberszerű fertőzöttekkel, a fix kameranézet helyett pedig egy akkor már egyre népszerűbb hátsónézetes formulát alkalmaztak a fejlesztők, a horrorisztikus elemekkel szemben pedig túlsúlyba kerültek az akciók, amelyek később még hangsúlyosabbá váltak az újabb és újabb részek során. Teljesen háromdimenzióssá váltak ezenfelül a pályák, a harcok pedig egészen új értelmet nyertek, és bár sokaknak életre szóló élményt jelentett a történet, rengetegen mégis mindmáig úgy vélik, hogy a harmadik rész után inkább be kellett volna fejezni a sorozatot.
A rossz megítélést segítette továbbá, hogy a Capcom a játékmenet és a megvalósítás szempontjából is elkövetett olyan hibákat a Resident Evil 4-gyel, amelyek mindmáig szálkák maradtak a rajongók szemében, és ez különösen a két évvel később érkezett PC-s változat minőségére volt igaz, ami szó szerint kritikán alulira sikeredett. Nem csak a minősíthetetlenül csúnya textúrák miatt jelentett gondot azonosulni vele, hanem az egértámogatás hiánya is olyan problémákat vetett fel, amelyek kis híján ellehetetlenítették a befogadást. Az akkori átirat minőségét tökéletesen jelzi az is, hogy a fejlesztők még arra is lusták voltak, hogy a számítógép billentyűzetének gombjait integrálják a játékba, így gyakran kellett találgatni, hogy a konzolos kiosztás vajon hol található meg a klaviatúrán.
Akadtak ugyan modderek, akik azon fáradoztak, hogy helyrehozzák, amit a Capcom elrontott, de a rajongók dühe ettől függetlenül teljes mértékben jogos volt. Ám hosszú esztendőkig halvány remény sem mutatkozott arra, hogy esetleg jóvátegyék az évtized egyik legnagyobb baklövését. Idén azonban felcsillant a remény, hogy talán a PC-re is elkészülő, pontosabban már elkészült, megszépült és kibővített HD kiadás talán helyrehozza ezt a problémát. És bár ez több tekintetben sikerült is, a programozók azonban mégsem nyúltak hozzá annyira a végeredményhez, amennyire szükség lett volna rá.
A legkevesebb változás természetesen a tartalmat érte, így a történet maradt a jól ismert és egyébiránt mindmáig az egyik legjobb Resident Evil-sztoriként emlegetett cselekmény, aminek értelmében valahol Kelet-Európában, Leon S. Kennedy oldalán az amerikai elnök lányának keresésére indulunk, ám ahogyan arra számítani lehet már az első képsorok után, rövid időn belül minden rosszra fordul. Az utolérhetetlen hangulatot árasztó környezet és sztori mindmáig azonnal magával ragadja az embert, amire szükség is van, hiszen a játékmenet terén már 2005-ben sem volt rózsás a helyzet, ez pedig sajnos az elmúlt 9 évben sem változott igazán.
Fegyvereinket továbbra sem tudjuk őrült módjára használni, így a késelés, valamint a körbepörgő-rúgás elsajátítása mindennél fontosabb lesz. Nagyszerű ötlet volt a fejlesztők részéről, hogy a Steam-támogatással egyetemben kihasználják az achievement-rendszer adta lehetőségeket, ami a Separate Ways tartalmi bónusszal egyetemben - itt Ada Wongot vehetjük irányításunk alá - folyamatosan jutalmaz majd minket, sőt mi több, olyan rejtett momentumokra is felhívja a figyelmünket, amelyekre az eredeti kiadásban csak véletlenül, vagy a városi legendáknak köszönhetően bukkanhattunk rá.
Tartalmilag tehát a Resident Evil 4 Ultimate HD Edition maximálisan megállja a helyét, még az extrák is nagyszerűen illeszkednek a jól ismert elemekhez, de a legtöbben vélhetően inkább azt várták az újrakiadástól, hogy javítsa az irányítás hiányosságait. Sajnálatos módon a Capcom nem akart annyira belenyúlni a játékba, hogy alapjaitól gondolják újra ezt a részletet - minden téren példát vehettek volna a Lionheadről és a Fable Anniversaryről -, így érezhető némi előrelépés, de a végeredmény még mindig nem olyan, amilyennek mindig is szerettük volna. A billentyűzetkiosztás szabadon konfigurálható ugyan, sőt mi több, már az alapvető beállítás is azonnal kézre áll, az egértámogatás viszont még mindig nem repít a Mennyországba minket, ezáltal továbbra is érezni a játékon, hogy ez bizony nem más, csak egy egyszerű konzolos port, amiből sokkal többet ki lehetett volna hozni.
Ez a megállapítás sajnos a küllem szempontjából szintén megállja a helyét! A mai HD újrakiadások többségére igaz, hogy bár felbontásukon módosítanak a fejlesztők, azonban a végeredményen továbbra is látszik, hogy az alapanyag több évvel ezelőtt készült, noha egy újradolgozástól éppen azt várjuk, hogy ma is megállja a helyét. Ez a Resident Evil 4 Ultimate HD Edition esetében csak részben igaz, hiszen bár vannak magas felbontású textúrák, masszív 30 vagy 60 fps, élsimítás, post-processing effektek és egyéb beállítási lehetőségek, amelyekkel mind-mind szebbé tehetjük a külcsínt, ám ez nagyon sokszor csak bizonyos részletekre lesz igaz.
Grafika:
Hiába volt tehát a küllem megszépítése a Capcom egyik elsődleges célja a Resident Evil 4 Ultimate HD Edition keretein belül, összességében csak az alkotás bizonyos részletei lettek szebbek. Így például néhány - de korántsem az összes - átvezető animáció, a karaktermodellek, valamint egyes objektumok, de amennyiben figyelmesen járunk a pályákon, még mindig találhatunk temérdek alacsony felbontású textúrát is. Jobb lett ezenfelül a szövegek olvashatósága, és az összkép is sokkal egységesebbé vált, de teljességgel érthetetlen, hogy a játék még az ajánlott követelményeket meghaladó konfiguráción is képes szaggatásokat produkálni, a masszív 60 fps pedig csak papíron létezik. Egy HD újrakiadástól nem ezt vártuk!
Kezelőfelület, irányíthatóság:
Az eredeti Resident Evil 4-hez képest az új változat ugyan jelentős javulást hozott mind a kezelőfelület, mind az irányíthatóság tekintetében, azonban a sok-sok évvel ezelőtt csalódott rajongók ennél lényegesen többet vártak. A menürendszer és a HUD ugyan minden téren megfelelnek az elvárásoknak, ellenben az irányítás még az egértámogatás ellenére is fapados, erőteljesen konzolos utóízzel rendelkezik. Annak azonban külön örülhetünk, hogy a képernyőn végre nem kontrolleres gombok, hanem a billentyűk sziluettjei jelennek meg - ellentétben ugyebár az eredeti, 2007-es porttal. Természetesen a konzolos utóíz továbbra is érződik!
Játszhatóság:
A játékidő tekintetében már az eredeti Resident Evil 4 sem okozott csalódást, de az achievement-rendszernek, valamint az újabb tartalmaknak köszönhetően most még jobban el lehet veszni az alkotás különleges és hátborzongató világában. Természetesen azt azért érdemes kiemelni, hogy nem a maroknyi friss tartalom miatt akarjuk majd ismét átélni a játék történetét, hanem éppen azért, mert a sorozat egyik legjobb cselekménye vár benne ránk.
Intelligencia, nehézség:
Ezen a téren a Resident Evil 4 Ultimate HD Edition különösebb változásokkal nem szolgál, így az intelligencia tekintetében a hiányosságok sajnos ugyanúgy megmaradtak, a nehézségi szint azonban lényegesen mérséklődött, amit elsődlegesen a könnyedebb kezelhetőségnek tudhatunk be.
Hangok, zene:
Már annak idején is sokakat lenyűgözött mindaz a szinkronmunka, ami a játékot jellemezte, és bár ezeket nem vették újra a fejlesztők, de a zenékkel egyetemben valószínűleg ismét megkeverték őket, mert lényegesen jobban, már-már tisztábban szólalnak meg.
Összegzés:
A Capcom ugyan lehetőséget kapott arra, hogy megszépítse emlékeinket a Resident Evil 4 kapcsán, ami részben sikerült is nekik, de ennél a rajongók többsége lényegesen szebb küllemet, több tartalmat és jobb irányítást várt. Hogy ezek után mennyi értelme volt a HD-s újrakiadásnak, az talán nem is kérdéses, ellenben amennyiben újra szeretnéd élni a legendás történetet, akkor érdemes inkább ezt a változatot választanod, leginkább az egértámogatás miatt, ami sokkal befogadhatóbbá tette a végeredményt. Csalódottságunk azonban így is óriási!
Fejlesztő: Capcom
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon II X2 220 processzor, Nvidia GeForce 8800 GTS vagy ATI Radeon HD 4850 grafikus kártya, 2 GB RAM, 15 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Quad Q9450 2,6 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 820 processzor, Nvidia GeForce GTX 560 vagy ATI Radeon HD 6870 grafikus kártya, 4 GB RAM, 15 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Resident Evil-sorozat
Kategória: külsőnézetes akció
A Capcom úgy döntött, hogy érdemes még egy bőrt lehúzni a Resident Evil-sorozat egyik legismertebb epizódjáról, méghozzá egy alaposan feljavított és kibővített HD kiadás képében. Játéktesztünkből kiderül, hogy ezúttal méltó PC-s port született-e az alkotáshoz!
A Capcom annak idején kétségkívül történelmet írt a Resident Evil-sorozat első részeivel, de a nagyszerűen sikerült harmadik felvonás után a rajongók egyre szkeptikusabbá váltak azzal kapcsolatban, hogy a fejlesztők képesek-e továbbra is a megszokott minőséget produkálni, vagy inkább kritikán aluli részekkel teszik tönkre a kultuszt? A 2005-ben megjelent Resident Evil 4 tehát igencsak stresszes körülmények között készülhetett el, hiszen a Capcom szeretett volna eleget tenni a fanatikusok kívánságainak, miközben újdonságokkal is fel akarták dobni a jól ismert receptet, ami kis híján a franchise vesztét okozta.
Példának okáért a zombik helyett első ízben találkozhattunk emberszerű fertőzöttekkel, a fix kameranézet helyett pedig egy akkor már egyre népszerűbb hátsónézetes formulát alkalmaztak a fejlesztők, a horrorisztikus elemekkel szemben pedig túlsúlyba kerültek az akciók, amelyek később még hangsúlyosabbá váltak az újabb és újabb részek során. Teljesen háromdimenzióssá váltak ezenfelül a pályák, a harcok pedig egészen új értelmet nyertek, és bár sokaknak életre szóló élményt jelentett a történet, rengetegen mégis mindmáig úgy vélik, hogy a harmadik rész után inkább be kellett volna fejezni a sorozatot.
A rossz megítélést segítette továbbá, hogy a Capcom a játékmenet és a megvalósítás szempontjából is elkövetett olyan hibákat a Resident Evil 4-gyel, amelyek mindmáig szálkák maradtak a rajongók szemében, és ez különösen a két évvel később érkezett PC-s változat minőségére volt igaz, ami szó szerint kritikán alulira sikeredett. Nem csak a minősíthetetlenül csúnya textúrák miatt jelentett gondot azonosulni vele, hanem az egértámogatás hiánya is olyan problémákat vetett fel, amelyek kis híján ellehetetlenítették a befogadást. Az akkori átirat minőségét tökéletesen jelzi az is, hogy a fejlesztők még arra is lusták voltak, hogy a számítógép billentyűzetének gombjait integrálják a játékba, így gyakran kellett találgatni, hogy a konzolos kiosztás vajon hol található meg a klaviatúrán.
Akadtak ugyan modderek, akik azon fáradoztak, hogy helyrehozzák, amit a Capcom elrontott, de a rajongók dühe ettől függetlenül teljes mértékben jogos volt. Ám hosszú esztendőkig halvány remény sem mutatkozott arra, hogy esetleg jóvátegyék az évtized egyik legnagyobb baklövését. Idén azonban felcsillant a remény, hogy talán a PC-re is elkészülő, pontosabban már elkészült, megszépült és kibővített HD kiadás talán helyrehozza ezt a problémát. És bár ez több tekintetben sikerült is, a programozók azonban mégsem nyúltak hozzá annyira a végeredményhez, amennyire szükség lett volna rá.
A legkevesebb változás természetesen a tartalmat érte, így a történet maradt a jól ismert és egyébiránt mindmáig az egyik legjobb Resident Evil-sztoriként emlegetett cselekmény, aminek értelmében valahol Kelet-Európában, Leon S. Kennedy oldalán az amerikai elnök lányának keresésére indulunk, ám ahogyan arra számítani lehet már az első képsorok után, rövid időn belül minden rosszra fordul. Az utolérhetetlen hangulatot árasztó környezet és sztori mindmáig azonnal magával ragadja az embert, amire szükség is van, hiszen a játékmenet terén már 2005-ben sem volt rózsás a helyzet, ez pedig sajnos az elmúlt 9 évben sem változott igazán.
Fegyvereinket továbbra sem tudjuk őrült módjára használni, így a késelés, valamint a körbepörgő-rúgás elsajátítása mindennél fontosabb lesz. Nagyszerű ötlet volt a fejlesztők részéről, hogy a Steam-támogatással egyetemben kihasználják az achievement-rendszer adta lehetőségeket, ami a Separate Ways tartalmi bónusszal egyetemben - itt Ada Wongot vehetjük irányításunk alá - folyamatosan jutalmaz majd minket, sőt mi több, olyan rejtett momentumokra is felhívja a figyelmünket, amelyekre az eredeti kiadásban csak véletlenül, vagy a városi legendáknak köszönhetően bukkanhattunk rá.
Tartalmilag tehát a Resident Evil 4 Ultimate HD Edition maximálisan megállja a helyét, még az extrák is nagyszerűen illeszkednek a jól ismert elemekhez, de a legtöbben vélhetően inkább azt várták az újrakiadástól, hogy javítsa az irányítás hiányosságait. Sajnálatos módon a Capcom nem akart annyira belenyúlni a játékba, hogy alapjaitól gondolják újra ezt a részletet - minden téren példát vehettek volna a Lionheadről és a Fable Anniversaryről -, így érezhető némi előrelépés, de a végeredmény még mindig nem olyan, amilyennek mindig is szerettük volna. A billentyűzetkiosztás szabadon konfigurálható ugyan, sőt mi több, már az alapvető beállítás is azonnal kézre áll, az egértámogatás viszont még mindig nem repít a Mennyországba minket, ezáltal továbbra is érezni a játékon, hogy ez bizony nem más, csak egy egyszerű konzolos port, amiből sokkal többet ki lehetett volna hozni.
Ez a megállapítás sajnos a küllem szempontjából szintén megállja a helyét! A mai HD újrakiadások többségére igaz, hogy bár felbontásukon módosítanak a fejlesztők, azonban a végeredményen továbbra is látszik, hogy az alapanyag több évvel ezelőtt készült, noha egy újradolgozástól éppen azt várjuk, hogy ma is megállja a helyét. Ez a Resident Evil 4 Ultimate HD Edition esetében csak részben igaz, hiszen bár vannak magas felbontású textúrák, masszív 30 vagy 60 fps, élsimítás, post-processing effektek és egyéb beállítási lehetőségek, amelyekkel mind-mind szebbé tehetjük a külcsínt, ám ez nagyon sokszor csak bizonyos részletekre lesz igaz.
Grafika:
Kezelőfelület, irányíthatóság:
Játszhatóság:
Intelligencia, nehézség:
Hangok, zene:
Összegzés: