Castellum

Hangkártya Vásárlók Kézikönyve




Az álom PC (vagy azé, amit meg tudsz venni) összeállítása közben, egy alkatrészre általában kevés figyelmet fordítanak. Ez a hangkártya. Annyira hozzászoktunk a megbízható SoundBlaster 16-osainkhoz, hogy gyakran már nem is gondolkozunk el azon, hogy milyen jobb kártyákat lehet venni.

Miért érdemes fejleszteni?
Változnak az idők, és akárcsak az AGP-n futó grafikuskártyák, a hangkártyák is megszokták a PCI buszt. Tehát milyen előnyökkel jár a PCI-s hangkártya? Először is nem kell többé az ISA buszoktól függnöd, ami az utóbbi időben egyre nagyobb problémát okoz. Másodszor gyorsabb az adatáramlás a nagyobb sávszélességnek köszönhetően. Harmadszor, ami legközelebb áll a szívemhez, igazi 3D hangzást érhetsz el a PC-den. Erre te azt mondod: “Oké, veszek egy új hangkártyát, de milyet?”. Itt lép a színre ez az útmutató.

Újdonságok
Megváltozott pár dolog a hangkártyák tekintetében az utóbbi időben, és ezeket számításba kell venni egy új kártya vásárlásakor. A legfontosabb a PC9x specifikációk, illetve tervezési útmutató. Két nagy cég, a Microsoft és a Cirrus Logic hozta létre ezt a tervezési útmutatót az audioipar számára, hogy a hardvertervezők és gyártók konzisztens szabványokhoz igazodhassanak. Itt olvashatod a specifikációkat, amiket a gyártóknak be kell tartaniuk, hogy megkapják a PC9x hitelesítést, és itt olvashatod a Cirrus Logic leírását az audiotesztekről. Mindkettő jó olvasmány, ha érdekelnek a technikai dolgok, bár néhány koncepció több lehet, mint amennyit tudni akartál. Itt van pár alapdefiníció, ami segíthet megfejteni a dobozon olvasható számokat.


Technikai kifejezések

Decibel - dB
A hangintenzitás logaritmikus egysége. A hangintenzitás logaritmusának tízszerese, egy referencia-intenzitáshoz viszonyítva. (Alapjában véve a hangerő mértékegysége.)

Jel-Zaj Viszony - S/N
A jel szintje a zaj szintjéhez viszonyítva, általában csúcsértékekben, ha hangimpulzusokról van szó, véletlenszerű zaj esetén pedig középértékben (RMS). (Azt mutatja, hogy mennyire tiszta a hang)

Teljes Harmonikus Torzítás - THD
A harmonikus torzítás mértéke, a kimenetnél elnyelt összes felhang energiaszintje alapján. Tehát az adott rendszer bemenetére leadott szinuszos frekvencia és a kimenetnél mért frekvencia közötti különbség. (Azt méri, hogy mennyire pontos a hang reprodukciója.)

Frekvenciatartomány
A készülék alsó és felső frekvenciahatára. (Milyen magas és milyen mély hangokat tud pontosan reprodukálni a készülék)


Láthatod, a technikai definíciók eléggé bonyolultak lehetnek. Itt vannak az egyszerű megfogalmazások: Jel-zaj viszony (S/N), mennyire tiszta a hang: Ha van egy játékod iszonyatosan jó hangokkal (Half Life), az összes hang, ami kijön a hangkártyádból, az a tényleges audio és az elektronikus alkatrészek okozta zaj kombinációja lesz. Kevesebb zaj, több nagyszerű hang és zene.

Az S/N-nél minél nagyobb a szám annál jobb. Itt van egy apró, de szerintem érdekes információ. Az abszolút maximális jel zaj viszony egy teljesen digitális rendszeren 96db. Ez azt feltételezi, hogy 48KHz-en 16-biten szól a hang, mivel minden bit-hez 6db tartozik. (16 x 6 = 96) Tehát ha valamelyik kártya 96db-nél nagyobb S/N-t hírdet akkor valószínűleg a.) a Line in és a Line out között tesztelték, vagy b.) a cd input és a Line out közötti közvetlen utat tesztelték. Ettől függetlenül, minél nagyobb a szám, annál jobb. Még egy megjegyzés: még ha nagyon pontos erősítőn és hangfalakon hallgatod is, akkor sem tudnál 4 db-nyi különbséget meghallani.

A teljes harmonikus torzítás a hangfalnál és a hangkártyánál is fontos, bár gyakrabban jön szóba a hangfalaknál. Valójában ez a bemeneti jel torzulása, amit a kimenetnél mérnek meg. Ebből már látszik, hogy miért fontosabb ez a hangfalaknál. A hangfalnál több dolog is befolyásolhatja ezt az értéket, például az, hogy milyen a borítás, és milyen anyagból készült a hangszóró. A hangkártya-chip (vagy DSP) nincs kitéve ilyen külső hatásoknak és digitális természete miatt sem jellemző rá nagyon ez a probléma. Ha egy hangfal nem tudja pontosan reprodukálni a hangot, akkor torzítani fog. Persze ez a hangkártyáknál is előfordulhat. A THD esetében minél kisebb a szám, annál jobb.

A frekvenciatartomány szinte már nem is téma a modern hangkártyáknál. A PC9x specifikációk miatt, minden hitelesített kártyának tudnia kell produkálni a 20Hz és 20KHz közötti hangokat. Ez az emberi fül hallástartománya is (a népesség 99,9%-ánál). A frekvenciatartomány szintén a hangfalaknál fontosabb. Ha a hangfalad nem tud kiadni 60Hz-s Snoop Dogg basszust, akkor vagy torzítani fognak a próbálkozás közben, vagy nem fogod hallani a mély basszust.


Jellemzők
Na, most már túl vagy a dobozon lévő számokon, és eljutottál a jellemzőkig. Milyen jellemzők szükségesek? Nos, először is annyi API (Application Programming Interface - ezzel a szoftverrel “beszélnek” a programozók a kártyához) támogatás kell, amennyi csak lehetséges. Az alapok a DirectSound és a GM (General Midi). Ezeken kívül nagyon sok megfontolásra érdemes API létezik. Itt egy rövid lista:


API-k



DirectSound 3D (DS3D) - Ebből származtatható az összes többi, kivéve az A3D2.0-t. Ez egy alapvető infrastruktúra, amit a Microsoft írt a fejlesztőknek. A DS3D egy 3D hangzási algoritmus, ami a pusztán hang pozícionálását végzi. A jövőben (DirectX7 után) olyan verziók is lesznek melyek többek között a reverbet is tudják majd kezelni.



EAX (Environmental Audio Extensions) - Ezt a szabványt a Creative Labs fejlesztette, és hamar komoly versenyzővé vált a 3D algoritmusok között. Az EAX előre meghatározott reverb beállításokat használ, hogy atmoszférát adjon a teremnek, vagy környezetnek, ami a játékban található. Az új API-kban, főleg az EAX2.0-ban a Creative már a hangvisszaverődést és a hangelnyelődést is szimulálja. A szabvány támogatja a fejhallgatókat, a két és a négy hangfalas rendszereket is.



A3D - Az Aureal gyorsan nagy név lett erőteljes technológiája révén. A korai verziók, az A3D1.x -ek csak a 3D hangzást és a négy hangfalat támogatták. Az A3D2.0 azonban veszi a terem tényleges geometriáját, kialakítja belőle a geometria audio verzióját és ebből számolja ki a 3D hangzást. Így a fejlesztők nagyon realisztikus hangzást érhetnek el. A következő verzióban, az A3D3.0-ban olyan újítások lesznek, amik a meglévő hardveren is működnek.



Sensaura (Sensaura Interactive Positioning) - A Sensaura az MX400 és a Guillemot Fortissimo bevezetésével szerezte meg hírnevét. Az EnvironmentalFX-nek (EAX kompatibilis), a MacroFX-nek, a ZoomFX-nek és a MultiDrive effekteknek köszönhetően a Sensaura túljutott a hagyományos 3D algoritmusokon. Digital Ear technológiájukkal a Sensaura nagyszerű hangélményt nyújt a hallgatóknak. A szabvány támogatja a hangfalakat és a két illetve négy hangfalas rendszereket is.



Qsound - A Qsoundnak már hagyatéka van a zenei üzletek és az otthoni zenélés miatt. Gyorsan betörtek az on-line audió hóbortba a Real Networks-el együttműködve, hogy plug-in-jük legyen a Real Playerben. Az IQ, ahogy ők nevezik, nagyszerűen kiterjeszti a hallgatási élvezetedet. Ezen kívül van saját részük a DirectSound 3D API-ban 3D algoritmusukkal, és az EAX kompatíbilis kiterjesztéseikkel. Van támogatásuk fejhallgatóra, valamint két és négy hangfalra.

Ezekkel a számos API-kal egy kicsit zavarosnak látszik az egész. De ne csüggedj, a legtöbb mai kártya támogatja az Aureal A3D 2.0-át vagy az EAX-ot. Bármelyiket is választod, nem tévedhetsz nagyon a támogatás és a játékélmény terén. A következő részben a kártyán található bement és kimenet csatlakozókat nézzük át, amelyre figyelned kell, ha hangkártyát választasz.


Bementek és Kimenetek

Az összes ma kapható kártyának két alap csatlakozója van, egy Line bemenet és egy Line kimenet. Sok esetben ennél jóval több található. A leggyakrabban használt csatlakozó még az erősített hangfal kimenet, néhányon vannak optikai csatlakozók a MiniDisc-ekhez, koax csatlakozók a DAT magnókhoz és a házimozi rendszerekhez, és más kimeneti és bemeneti csatlakozók. Itt van egy lista a minimum elvárható csatlakozókról:

   • Négy hangfalas támogatás
   • Digitális
   • CD audió, videó, és tartalék bemenet

Ha biztos akarsz lenni abban, hogy az új hangkártyádon ezek megtalálhatóak, jól körül kell nézned és figyelned kell a fejlesztési lehetőségekre is. A közeljövőben lehetséges külön kártya a hordozható MP3 eszközökhöz, és több hangfalas kimenetek.


CPU Leterhelés

A mostani olyan játékokban, mint az Unreal Tournament és a Quake3: Arena, valamint a Messiah, a rendszeredet a végső határig kihasználják. Ha a CPU-d nem a leggyorsabb, a CPU leterhelés számításba jöhet, amikor a legvalósághűbb hanghatásokkal van dolgod. A legtöbb ma kapható hangkártya nagyon erőteljes, és levesz egy csomó számítást a CPU-ról. Ezzel együtt azért van bizonyos fokú CPU leterhelés. Az értéke sokféle lehet, az 1%-tól a 15%-ig. A PCI kártyák és alaplapok legtöbbször ezt az értéket 1% és 7% között tartják, ami elfogadható.


Mellékelt Szoftver

A hangkártya szoftvere is döntő szempont lehet. Az alacsony árfekvésű kártyák néhány játékkal és alkalmazással kaphatóak, és a felhasználóra bizzák a driver kérdését. A középkategóriás kártyák egy vagy két teljes játékkal, pár demóval jönnek ki, amely megéri azt a kis többletköltséget.


A Doboz

A hangkártya doboza a legjobb információforrás. Tartalmazza a hangkártya jellemzőit, és hogy milyen szolgáltatásokat nyújt. Amikor nézed a dobozt, olvasd el az oldalán találhatóakat, általában itt találhatóak fontos információk. A felsorolt jellemzők között lehet a frekvencia tartomány, a jel-zaj viszony, az API támogatás, a kártyán található csatlakozók, és más hasznos dolgok. Nézd meg a számokat, és figyelj:

   • A jel-zaj viszonynak 93 dB fölött kell lennie. Ez egy jó kezdőszám, mivel bár nem a legmagasabb, tiszta hangot produkál.
   • A THD kevesebb legyen 0.1%-nál.
   • A3D vagy EAX támogatás feltétlenül ajánlott.


Zene vs. Játékok

A két legfőbb PC hang használó, a zene és a játék, különféle, de egymást átfedő igényekkel rendelkezik. A zenénél a legjobb, ha minnél több féle kimenet és bemenet csatlakozó van, és a legjobb a jel-zaj viszonya. A DAT-hoz és a MiniDisc-hez való csatlakozás, és a digitális erősítő kimenet szintén ajánlott. Ebbe a kategóriába esnek bele a SoundBlaster Live! Platinum vagy MP3+, és az EMU APS. Ezek a kártyák a 200 dolláros kategóriában vannak. Az ennél drágábbaknak többcsatornás felvételi lehetőségük van, mint a Terratec EWS88MT, a Guillemot ISIS, és az Event kártyák. Ezeknek az áruk 200 dollárnál kezdődik, és a vége olyan 1000 dollár környékén van, szóval ez széles határok között mozog. Fontos még a zenei hangkártyáknál az erős General MIDI támogatás, és talán a Yamaha XG MIDI szabvány támogatása is.

A játékos nézetéből rengeteg jó választás kapható a piacon. Amikor egy kártyát keresel játékra és MP3-ra, van pár lényeges dolog, amelyet figyelembe kell venned. Az API támogatás részéről azt javaslom, olyan kártyát vegyél, amely az A3D-t és az EAX-ot is támogatja. A négy hangfal támogatása szintén erősen ajánlott a még jobb játékélmény végett. Ellentétben a zenei nézőpontból, a General MIDI támogatás nem olyan fontos, mivel az újabb játékok már CD audiót használnak a MIDI helyett. Ha ajánlhatok valamilyet ezek közül a játékosoknak, akkor az a SoundBlaster Live! X-Gamer, valamint bármely Aureal Vortex 2 chip-pel szerelt kártya, a most megjelenő MX400, amely az ESS Canyon 3D chip-re épül, a Guillemot Fortissimo vagy a Honntech Digital XG. Ezen kártyák mindegyikén található digitális kimenet. Mindegyik körülbelül 100 dolláros árfekvésben vásárolható meg.


Személyes Audió

Ne feledd, az audió nagyon személyes dolog, amely valakinek nagyon tetszhet, másnak már nem biztos, hogy olyan jól szól. Amikor hangkártyát akarsz venni, próbáld meg meghallgatni, ha erre lehetőség van. Ha egy bemutató lehetséges, fogj egy fejhallgatót, hogy biztos legyél benne, hogy nem a hangfalakon múlik a döntésed. Ha meghallgatás nem lehetséges, győzödj meg a visszavevési feltételekről. Nem minden hangkártyánal ugyanazok, mégha ugyanarra a chip-re is épülnek! Rajtad áll a döntés, hogy milyen árú terméket választasz és milyen hangminőségi élményt szeretnél. Jó hallgatást!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • repvez #34
    Hali szeretném a véleményeteket kérni olyan ügyben, hogy milyen hangkártyát ajánlanátok Abit NF7S alaplapba?Mert álitolag ez az alaplap nem tudja kezelni a gameportot a hangkártyán, alapbol meg nincs rajta.Pedig nagy szügségem lenne egy jol müködö gameportra.További követelmények: 5.1-es kivitelü és optikai kimenet legyen rajt.
    Köszi