69
  • NEXUS6
    #1
    A cikk szerintem nagyon korrekt. Egyrészt az autók nem mobiltelefonok, ahol van egy személyi asszisztens, meg arcfelismerő, és mint egy csetbot mutat bizonyos korlátozott intelligenciát, akár cselekszik is önállóan. Mert ugye itt mindezt úgy teszi, hogy emberi életet nem veszélyeztet, ha botlik max a pénztárcánk bánja, mert feleslegesen megrendel valamit az e-bay-ről, vagy a storeból. Az az intelligencia, ami egy személyi asszisztensnél még elmegy, botlásai mókásak, a kocsinál már nem elégséges, alulfejlett. Nincs meg a jogi, etikai, pszichológiai kompetenciája, amit a kocsinál már elvárnánk, hiszen a mi, vagy mások életéről dönt.

    De ha meg is lenne a képessége, jogilag akkor is vitatható a dolog, mert a kocsi nem cselekvőképes személy. Ha az van amit a cikk is ír, ráadásul még az öntanulása miatt esetenként máshogy dönt, akkor pláne vitatható az egész, egyszerűen nincs joga emberek életéről dönteni bármi is a végeredmény.

    Másrészt évek óta vannak ilyen járművek forgalomban, lásd a cikkben szereplő autómata kocsit, vagy a 4. metrót. Csakhogy ezekben az esetekben van egy óriási különbség, ugyanis ezek a járművek egy csökkentett komplexitású, korlátozott környezetben működnek. Szinte olyanok, mint egy fejlett lift, ami eldönti, hogy milyen sorrenben megy az emberekeért, meg nem csukja rá a polgárra az ajtót, ha az az utolsó pillanatban próbál beszállni. Ez azért még nem az asimovi MI csúcsa.

    Ebből fakad az a nagyon jogos óhaj, hogy a gyártók talán csak azt ígérjék meg amit tudnak is teljesíteni.
  • tom_pika
    #2
    Ha az autónak választani kell, hogy 3 gyalogost gázoljon-e el, vagy betonfalnak menjen, nyilván ez utóbbit fogja választani. Ez adott esetben szöges ellentétben áll az emberi sofőr viselkedésével. Ezek után hogyan bízzam benne??
    Utoljára szerkesztette: tom_pika, 2017.11.14. 10:21:44
  • NEXUS6
    #3
    Azért egy ilyen végletes kijelentéshez szerintem az kell, hogy valakinek 20 éve napi 8 órát vezető taxisofőrnek, baleseti/közlekedés biztonsági szakértőnek, pszichológusnak, és önvezérlő autók MI-ját programozó szakembernek is kell lennie egyszemélyben.

    Pár hónapja azt hiszem a Merci MI szakértője úgy nyilatkozott, hogy a kocsi mindenképp a benne ülőket fogja védeni, ha ennek 3 gyalogos az ára akkor gondolom úgy. Ha van idő mérlegelni, akkor lehet hogy én meg a falat azért bevállalnám, sebsség, légzsák, extra utasok stb függvényében.
  • Tetsuo
    #4
    Ilyen szituációk egyszerűen nem merülhetnek fel egy automata jármű közlekedése során. Eleve, ha valami nem belátható, lelassul.
  • Caro
    #5
    Először oldják meg az önvezetést kötött pályán, még ott is csak nagyon izolált rendszerek léteznek, mint a csodás 4-es metrónk.
    A jövő meg remélhetőleg nem a 2D, hanem a 3D közlekedésről fog szólni, vagy inkább arról hogy kevesebbet közlekedünk.
  • Renegade
    #6
    szerintem az emberek nagyobbik része a falat választaná, három több mint egy.
  • NEXUS6
    #7
    Az a Tesla is lelassult a szántóföldön, amelyik tavaly nyíl egyenesen átszaladt egy vontatmány alatt, nappal jó látási körülmények között lefejezve a DVD-ző sofört.

    Most mondta ki a bíróság, hogy ez bizony a kocsi hibája volt.
  • NEXUS6
    #8
    Szerintem is van olyan forgatókönyv, hogy előbb lesz önvezérlés a drónszerű légitaxiknál, mint a kocsiknál a földön. Ott nincs pöttyös labdát az útra rúgó ovis, forgalommal szembe közlekedő nyugdíjas, száguldozó kormányközeli vállakozó, bedrogozott celeb, talán bosszuból halálkereszteződéseket konstruáló közlekedési mérnök. A robotnak nem a szabályos közlekedés a kihívás, azt tényleg jobban csinálja, hanem az emberi közlekedés "sokszínűségével" történő megkűzdés.
  • lammaer
    #9
    Azért érdekes hogy napjainkban még minden szoftver telepitésekor ott van a nagy EULA hogy semmiért nem vállalják a felelősséget... és ez évtizedek óta igyvan.
    Ugyanez az iparág - szoftverfejlesztés - hogyan lesz képes elhagyni ezt a mentalitást?
  • Tetsuo
    #10
    Az nem az MI bírálata, hanem a szenzorok értékelésének hibája miatt történt.
    Messze vagyunk még az automata (így, rövid o-val) közlekedéstől, de ennek sok köze nincs az etikához. Egyelőre a tárgyérzékelés (méreti, távolsági meghatározás) is komoly gond, nem hogy annak beazonosítása.
  • molnibalage83
    #11
    Szerintem meg az attól függ, hogy a kérdezett személy ül az autóban vagy sem...
  • tom_pika
    #12
    "Ilyen szituációk egyszerűen nem merülhetnek fel egy automata jármű közlekedése során. Eleve, ha valami nem belátható, lelassul."

    Na ez abaj, hogy ilyen idealizált világba képzelik itt az emberek az önvezető autókat!

    Mondok egy példát, de kérlek ne köss bele, csak azt akarja bemutatni, hogy igenis BÁRMI előfordulhat, olyasmi is, amire te nem gondolsz, és akkor bizony dönteni kell...

    Az autót pl. egy teherautó hátulról nyomni kezdi, és dönteni kell, merre forgassa a kormányt a vezető. Féket hiába nyomkodja a szoftver, a teherautót nem fogja lefékezni.
  • tom_pika
    #13
    "szerintem az emberek nagyobbik része a falat választaná"

    Szerinted... Szerintem meg nem. De tök mindegy, egy ilyen szituáció nem gondolkodás kérdése, fél másodperc alatt nincs mit átgondolni, jönnek az ösztönös mozdulatok. A lényeg az, hogy ha tudom, hogy a szoftver adott esetben engem beáldoz, akkor az nem tetszik. És most lehülyézhetsz, de egészen biztos vagyok benne, hogy rajtam kívül még sok erkölcstelen tuskó van, aki ugyanezt mondaná. És nem zárhatsz ki minket a közlekedésből, mert akkor a mi szintünkre süllyednél erkölcsileg! Itt a dilemma, és az összes ilyen dilemmát meg kell oldani.
  • Ender Wiggin #14
    Akkor a jövőben nem is kell már jogosítvány? Az ember elhülyül, elsatnyul, elveszti a képességet, hogy vezessen egy járművet? Szép kis jövő...
  • paragic
    #15
    Lakott területen eleve 50-nel lehet csak menni, az ütközés ennyinél simán megúszható, így ez nekem csak egy álprobléma.
  • paragic
    #16
    "Akkor a jövőben nem is kell már jogosítvány? Az ember elhülyül, elsatnyul, elveszti a képességet, hogy vezessen egy járművet? Szép kis jövő..."

    Remélem te magadnak vadászod le a húst, amit megeszel, amihez magadnak készítetted a fegyvert. Vagy már annyira elsatnyultál, hogy boltba jársz?
  • Cat #17
    "Az ember elhülyül, elsatnyul"
    Ez nem újdonság, rengeteg dologra képtelenek vagyunk már, amire régen bárki. És most nem a földművelésről van szó, hanem pl. már most sem tudnak kézzel írni a gyerekek, de az alapvető matematikai műveletek is problémásak számológép nélkül.
  • NEXUS6
    #18
    Két 50-nel menő kocsi az már 100. Ha te egy 1 tonnás városi kocsival mész és átmegy rajtad egy 2 tonnás SUV, szerinted kinek milyen baja lesz? Hogy oszlik el a rendszer impulzusa, kire milyen gyorsulás hat? Valszeg aki kis kocsiban ül annak leszakad a feje, a SUV meg döccen egyet. Akkor valóban inkább a fal. Feltéve ha totál frontálisan tudsz ütközni, mert ha nem akkor bármilyen kocsi csúnyán tud ám törni.

    Az emberek túlzottan bíznak a sztenderd elvekben, pl. 50 km/h-t túl lehet élni. A világ sokkal veszélyesebb mint gondolják. Ha biztonságosabb lesz valaha a robotkocsi, csak ezért lesz az, mert jobban figyelembe veszi ezeket, mert a fizikát az sem tudja meghágni.
  • duke
    #19
    "Az autóiparnak csak azt kellene megígérnie, amit be is tud tartani; ez pedig az, hogy a közúti közlekedés összességében biztonságosabb lesz"

    A kerdest a statisztika fogja eldonteni. Az onvezeto autok nagysagrendileg biztonsagosabban fognak vezetni az atlag soffornel, ez nem ketseges.
    Az emberek evente okoznak kb 50 millio balesetet, az onvezeto autok meg mondjuk 10 ezret, akkor senki nem fogja azt mondani, hogy legyen inkabb evi 50 millio, de azt legalabb emberek okozak, mint hogy robotok evi 10 ezret. Es a kerdes eldolt.
  • duke
    #20
    Az pedig gyermeteg elgondolas, mikor gyakran szelsoseges, megoldhatatlan forgalmi helyzetekkel peldaloznak az emberek.
    Az egesz szoftver ugy lesz megirva, hogy eleve jo elorre elkerulje a megoldhatatlan helyzeteket. Ezert sosem kell majd az autonak, a szakadek, es az ovodas csoport kozott valasztani 0.01 masodperc alatt.
    Az atlag soffor, siman belemegy olyan szituacioba, ahol mondjuk 5-10 % a baleset eselye, mert reszben nem is tudja felmerni a kockazatot, reszben bizik benne, hogy megussza. A robot meg, ha a baleset eselyet akarcsak 0.01 % -nak erzekeli, akkor mar vedekezesbe elkerulesbe fog kezdeni. Es mar csak azert is jobban fogja felmerni a kockazatot a robot, mert nagysagrendileg jobban lat, erzekel mint az ember, sotetben, eros napsutesben, kodben, akarmilyen viszonyok kozott. Ezenkivul nem lesz almos, nem alkoholizal, nem drogozik, nem aggresziv, nem nagykepuskodik, nem telefonal.
    Es persze minden szazad masodpercben a vezetesre fog figyelni.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2017.11.15. 00:58:08
  • Tetsuo
    #21
    Igen, de ez még legalább húsz év, és eleinte nem népautó lesz, hanem luxus.
  • Tetsuo
    #22
    Igen, így lesz megírva és ezt is várjuk el, de ennek még nincs itt az ideje - sajnos.
    A Tesla és társai mind kamu.
  • Ender Wiggin #23
    jaja, persze. csak azt nem veszed figyelembe, hogy a robotnak mi minden kell az ideális működéshez. amiből a legfejlettebb országokon kívül sehol nem adott egy feltétel sem. már ez eleve halálra ítéli azt a lázálmot, hogy kötelező lehessen bármilyen önvezető technológia a közeljövőben. és akkor még arról nem is beszéltünk, hogy mi lenne a roncstelepre ítélt sokmillió jelenlegi járművel (ami nem alakítható át - bár kétlem, hogy érdeke lenne bárkinek a jelenlegi technikát alakítgatni, mikor eladhatja az új autót). Vagy akár azzal az aprósággal, hogy se a gyártók (a saját védelmükben), se a törvényhozó (a saját védelmükben) nem fogják jvasolni, hogy a sofőr ne üljön néha a kezét a kormányra téve a sofőr ülésben. Akkor meg mire fel ez az egész hiszti?
  • tom_pika
    #24
    "Az pedig gyermeteg elgondolas, mikor gyakran szelsoseges, megoldhatatlan forgalmi helyzetekkel peldaloznak az emberek."

    Ugyan miért? Pont ez a lényeg, hogy az ilyen helyzetekben is megnyugtató működést vár el az ember, még ha ezek 10 évente egyszer jönnek is elő. A sok közlekedő miatt lesz sok ilyen eset, és ezek be fognak kerülni a vezető hírekbe erre mérget vehetsz.

    Sommás kijelentésed nagyon szépen mutataja, mennyire hinni akarsz egy még nem kiforrott technikában és emiatt milyen korlátolt látókörű vagy.

    De legyen igazad, jöjjenek az önvezető autók elérhető áron és legyenek biztonságosak minél hamarabb, mert péntek délután az M7-esen közlekedni tényleg nem embernek való. Csak sajnos attól féle, hogy én már nem élem meg, hogy ilyen autó vigyen hétvégén a Balatonra. Akár hiszed akár nem, drukkolok, hogy neked legyen igazad, csak rengeteg buktatót látok még.
  • NEXUS6
    #25
    Én is szeretem a szályenszfiksönt! ;)

    De itt még tényleg nem tartunk, ahogy arra Tsuo rámutatott, ma még a szenzorok sem tökéletesek, máshogy, de nem feltetétlenül jobban lát mint az ember. A látott objektumok kategóriákba sorolása, azokhoz kapcsolódóan, az erkölcsi szabályokat is figyelembe vevő eltérő cselekvési tervek kidolgozása még elég messze van.

    Tegnap megyek a Körúton, 10 óra, a szórakozó helyek nyitva. Látok is egy ifjú versenyzőt a villamos sineken bóklászni, próbál a gyalogátkelőn kívül az elég nagy autós forgalmon átvágni. Figyelmeztető jel. Blahánál villamos megálló fullra tele jórészt fiatalokkal, számítok rá, hogy a piroson lelépnek, sebességet vissza veszem. Le is lép egy csapat, akkor veszik csak észre, hogy jövök, amikor rájuk fékezek, visszalépnek.

    Ha 50-nel megyek és ők később lépnek le, nagy eséllyel elcsapom valamelyiket. Robikocsi mit csinál, tesz különbséget a fiatalok és munkából hazafelé csoszogó megfáradt munkásember között, akik tapasztalat szerint kevésbé hajlamosak a meggondolatlanságra, vagy egész egyszerűen adott szitut 20 km/h sebességgel kűzdi le?

    Ha így vagy úgy dönt, de végül balesetet okoz mi lesz a robikocsi megítélése. Lehet, hogy jobb a statisztika, de ha a te kislányodat üti el, te belenyugszol, hogy gyakorlatilag egy programozott gyilkológép kivégezte? Dúrván fogalmazva.
  • CsZ
    #26
    Szélsőséges és megoldhatatlan forgalmi helyzetek pedig lesznek továbbra is. Egy kanyar mögötti kidőlt fa, vízátfolyás, hófúvás, lefagyott szakasz, elesett kerékpáros, kiguruló pöttyös labda... Minden esetben lesz egy első odaérkező, akit ez meglepetésként fog érni, még akkor is, ha azután majd tájékoztathatja az összes többi közlekedőt automatikusan. De mikor is lesz ilyen értesítés minden járműben? Már ha a sofőr kapna egy figyelmeztetést a műszerfalra, az is óriási előrelépés lenne - ehhez nem kell robotpilóta. A lázálom a váratlan helyzetek kizárása valaha is.
    Engem elkeserít, hogy ilyen rossz véleménnyel vagytok sokan az emberi sofőrökről. Ha van jogsitok remélem nem találkozok veletek az utakon, mert gondolom mindenki magából indul ki.
    A terepet jobban látó robot pedig egyelőre álomkép. Régen leírtam már, de tartom továbbra is, hogy a jelenlegi, az emberi képességekhez kialakított közlekedési környezetben az önvezető autó megvalósítása távoli álom. Különösen Kalifornián kívül. De arra jó ez a hype, hogy az európai autóipart kicsit megfingassák. Pillanatnyilag azt se tudják hova kapjanak.
    A program nem lesz álmos, drogozik stb. valóban, csak feszültségingadozás miatt újraindul, rossz adatokat mutat egy/több érzékelője, megtámadják vírusok, átveszik felette az irányítást gonosz kiber bűnözők (vagy épp jószándékú szakszolgálatok), észrevétlenül megrágják a nyestek stb.
    Elképesztő ez a technokrata hurrá-optimizmus.
    Murphy törvényei azért továbbra is érvényesek maradnak.
  • TokraFan
    #27
    "Elképesztő ez a technokrata hurrá-optimizmus."

    Nem az a lényeg amin Te lovagolsz, hanem az arányok! Lehet majd hiba? Lehet! Lehetnek olyan helyzetek, melyekre nem készült fel a rendszer? Lehetnek! De!
    Összességében ez a technológia sokkal biztonságosabb, mint ha emberek kezébe adjuk az irányítást, ahogy jelenleg.
    Tökéletes rendszer nem létezik! A mostani sem az, amikor az ember irányít gépesített járműveket. Csak meg kell nézni a baleseti statisztikákat.
    Ezzel a technológiával végérvényesen eltakaríthatók az utakról a f*szkalapok, önjelölt autóversenyzők, száguldozók, lassú reagálású vénemberek és az autóvezetéshez teljesen alkalmatlan emberek. Ez már önmagában balesetek ezreit hiúsítja meg! Persze lesznek majd balesetek az automata rendszer hibájából is, csak nem mindegy, hogy emiatt bekövetkezik évente 50db esemény, az emberek hibájából meg évente 15000db!

    A repüléstől is félnek az emberek és néha le is zuhan 1-1 gép sajnos (bár többségük ott is emberi hibára vezethető vissza, technikai baki miatt kevés a baleset), mégis az egyik legbiztonságosabb közelkedési mód manapság.
    Ezek a tények, ezt is a technológia tette lehetővé! Úgyhogy teljesen jogos az un. "hurrá optimizmus"! Remélem minél hamarabb kötelezővé teszik az önvezető autókat!
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2017.11.15. 13:53:16
  • fejlodes
    #28
    Statisztikailag előbb-utóbb valószínűleg biztonságosabbak lehetnek az önvezető autók mint az emberi sofőrök. A baj csak az hogy nem az ember (és a sofőr) irányít illetve dönt. Óriási kockázat (lesz) az önvezető autók meghekkelése illetve önmagában az hogyan fog működni a mesterséges intelligencia. Nagy kockázat az emberi és "gépi" sofőr egymás mellett történő közlekedése (nem tudja az egyik mit csinál a másik). Sok ember szeret vezetni (nekik marad a külön zárt pályás vezetés és versenyzés?).
  • CsZ
    #29
    Az a gond, hogy amit Te lényegnek tartasz, az pedig még NINCS.
    Az a távoli végcél, és annak tekintetében (kevesebb baleset/km, hasonlóan hatékony utazás közben), nincs is vita, csak ne csúsztassunk folyton.

    Tegyük kicsit helyére azt, hogy
    - mi az amire egy emberi sofőr képes,
    - mi az amit a technológia az önvezetés nélkül is hozzáad(na) a közlekedés biztonságához, (éjjel látó megoldások, automatikus baleset elkerülő beavatkozások, IoT stb.)
    - mi az amit most tud az önvezetés emberi sofőr nélkül, és
    - mi az amit csak az önvezetés fog megadni majd. (a szélsőséges forgalmi helyzetek, vagy a hibás működés eltűnését pl. nem.)

    Ha ezt végiggondolom, akkor maga az önvezetés ma nem akkora durranás.

    Az etikai kérdések - amiket a cikk érint - szőnyeg alá söprése pedig az egész folyamatot igen nagy mértékben késleltetheti. Egy korai bevezetés - a sok közvetlen áldozaton túl - erős ellentábort alakíthat ki, és az összes csúsztatás ezt a túl korai, elhibázott bevezetést segíti elő.
  • NEXUS6
    #30
    Azt amit te ténynek veszel, az csak egy jövőkép, finoman fogalmazva. Lehetőség, ami azonban nem 100%-ra biztos, hogy meg is valósul.

    Tény az, hogy egyszerű körülmények között a robot esetenként jobban vezet már ma is, mint az ember, mert pl. nem fárad. 8 óra autópályát valszeg ma már meg tud csinálni, nappal, jó időben, jó minőségű úton.

    A bonyolult szitukkal viszont annyira sincs képben, mint a Sofőrök c. vetélkedő sorozat nyertese, aki azt kapta ajándékba, hogy egy évre elzárták a jogsiját.

    Az a hurráoptimizmus, hogy szerinted ezt a kihívást a robot természetesen és lehet, hogy rövid idő alatt abszolválja. A gond az, hogy ez egyáltalán nem biztos. Az még nagyobb gond lehet, hogy ha az a kommunikáció, amit képviselsz, de még 30 év múlva is csak bizonyos korlátozásokkal, emberi sofőr kötelező jelenlétével és néhány balesettel lesz képes működni akkor az emberek elveszítik a bizalmukat a rendszerben és kevésbé használják, nem igénylik, pedig ha korlátozottabban is, de tudná javítani a statisztikákat azért.
  • TokraFan
    #31
    "Sok ember szeret vezetni (nekik marad a külön zárt pályás vezetés és versenyzés?)."

    Igen, és így legalább nem én meg a családom halunk meg a hülyeségük miatt, amikor az utakon élik ki a mániájukat. Továbbá az önvezető autók bevezetésével többé az sem dordulhat elő, hogy ittasan és/vagy belőve ülnek be az autóba. Manapság ez gyakorlatilag mindennapos.
  • TokraFan
    #32
    Nyilván nem a prompt elérhető megoldásokra gondolok. Ez is egy folyamat, mint minden más technológia esetén. Valahonnan el kell indulni. Az, hogy a bevezetés milyen módon és ütelmben történik, összetett szabályozást és tervezést igényel. De meg kell tenni, mert manapság a közúti közlekedésben a legfőbb veszélyforrás az ember. Elenyésző baleset történik műszaki okokból, vagy ha mégis, ott is legtöbbször az emberi tényező van mögötte, aki olcsójánoskodott a szervizelésen. A karbantartott technológia, tisztán "önhibájából" olyan ritkán okoz balesetet, hogy az statisztikailag alig kimutatható. Vagyis az embert márpedig ki kell vonni az egyenletből, ha nyugodtabban akarunk utazni. 100% biztonságot semmi nem garantál, ez sem fog. De nagyságrendekkel lehet kevesebb a baleset, ha az mebereket nem engedjük a kormány mögé. Addig azonban még kétségtelenül rengeteg megoldandó feladat lesz. Ez így működik.

    Anno, amikor az első sugárhajtású utasszállító repülőgépet tervezték és üzembe állították, sajnálatos módon nagyon sok problémával nem számoltak...le is zuhant pár belőle, de ha akkor arra hivatkozunk, hogy lám a technológia úgy sz*r ahogy van, akkor mára nem vált volna az egyik legbiztonságosabb közlekedési móddá a repülés.

    Mivel jelenleg gyakorlatilag az emberek konkrétan lemészárolják egymást az utakon azért mert nem tudnak vezetni, vagy mert azt gondolják rájuk a fizika törvényei nem vonatkoznak, vagy egyszerűen csak suttyók és a közutakon versenyeznek a haverral -a lista elég hosszú lenne-, így mondhatjuk, hogy ennél bármi jobb ami egy kicsit is javít ezen a helyzeten, még ha nem is lesz tökéletes.
  • paragic
    #33
    És persze mindkettő egyszerre romlik el, pont oly módon, hogy frontálisan ütköznek. Ismét egy hihető szcenárió.
  • paragic
    #34
    Milyen feltételek kellenek az önvezető autónak? Mi az amire csak egy ember lehet képes, egy gép soha és szükséges a vezetéshez? A lélek, öntudat, érzelmek?
    A szenzorokat addig fejlesztik, míg ezerszer jobbak nem lesznek az ember érzékszerveinél, az MI-t futtató neurális hálók számítási kapacitásának növekedését pedig Moore törvénye hajtja előre kíméletlenül olyan szintre amit ma még felfogni sem tudunk.
  • Tetsuo
    #35
    A nagyjából belátható közeljövőről van szó. Hogy mi lesz kétszáz év múlva az elég meredek "vitát" indítana el.
    Szerintem addig összeomlik a globális civilizációnk és ha lesz helyette valami, ott nem lesz automata közlekedés.
    A Moore-törvény sem mehet a végtelenségig stb.

    Az önjáró vonatok, hajók, repülők, buszok, személy- és teherautók megvalósulása, lehetséges néhány évitzeden belül, de nagyon valószínű, hogy még húsz évig nem.
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2017.11.16. 00:16:32
  • Elmin
    #36
    "Az egesz szoftver ugy lesz megirva, hogy eleve jo elorre elkerulje a megoldhatatlan helyzeteket"
    Ez egy álom ami sosem fog beteljesülni.
    Amíg nem ismered a leendő helyzetet addig nem tudsz ellene programot írni.
    Márpedig minél több lehetőséget írsz bele annál nagyobb a lehetőség, hogy hiba lesz benne, a hibajavítással pedig bele lehet vinni az újabb hibát.
    Ez olyan, mint, hogy nem lehet feltörhetetlen rendszert, programot írni.
  • Elmin
    #37
    "Ilyen szituációk egyszerűen nem merülhetnek fel egy automata jármű közlekedése során. Eleve, ha valami nem belátható, lelassul. "

    Inkább jó lenne, ha nem merülnének fel.
    Pl.
    Ha a szembejövő autónak, vagy teherautónak valami baja vagy hibája lesz és feléd megy a te autódnak a választása, hogy ütközik vele, és a sofőr vagy utas meghal, vagy a járda felé veszi az irányt ahol gyalogosok vannak.
    Ezt nehéz lenne előre látni.
    Azért nem szabad elfelejteni, hogy autót sem tudnak gyártani olyat ami 20-50 évig hibamentesen működik, úgy önvezető programot sem tudnak írni olyat amit nem kell frissíteni, mert hibamentes és minden lehetőséget előre lát.
  • duke
    #38
    "A program nem lesz álmos, drogozik stb. valóban, csak feszültségingadozás miatt újraindul, rossz adatokat mutat egy/több érzékelője,"

    Ez mar tenyleg gyermeteg naivitas, ha komolyan gondolod, hogy a mai technologiaval nem kepesek a mernokok, egy minden korulmenyek kozott, barmi aron jol mukodo tapegyseget eloallitani. Vagy olyan egymastol fuggetlenul mukodo egymast ellenorzo szamitogep rendszert, ami akar egy atomhaboru eseten is hibatlanul mukodne.
    Az atomeromuvek, repulogepek robot pilotainal, mar 40 evvel ezelott kidolgoztak azokat a modszereket, eljarasokat, ami garantalja, hogy a szamitogep, az auto teljes megsemmisulesenek pillanataig hibatlanul mukodik. Szoval az teljesen kizarhato, hogy szamitogep hardver hibabol baleset tortenjen. Biztos lehetsz benne, ha egyszer elkeszul a valoban mukodo onvezeto szoftver, akkor azt olyan sokszorossan tulmeretezett, onmagat, kivulrol, belulrol folyamatossan ellenorzo szamitogep rendszeren fogjak futatni, ahol kizarhato, hogy peldaul 10 ezer ev alatt hiba tortenjen.
  • duke
    #39
    "vagy egész egyszerűen adott szitut 20 km/h sebességgel kűzdi le?"

    Elmin:"Amíg nem ismered a leendő helyzetet addig nem tudsz ellene programot írni."


    Igen ha a szituacio csak 20 km/h-val oldhato meg 99.999 % biztonsaggal, akkor lefog lassitani 20-ra. Lesznek alapelvek, amik minden lehetseges esemenyre megfelelo valaszt adnak.
    Peldaul az auto minden esetben maximum akkora sebesegel fog menni, hogy a belathato, vagy egyebb erzekelokkel felmerheto tavolsagon belul megtudjon allni, vagy biztonsagos kitero manovert tudjon vegrehajtani.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2017.11.16. 03:00:12
  • fonak
    #40
    Szerintem szó sincs ilyen fokú biztonságról egyelőre. Iszonyat pénzbe és időbe kerülne. Jelenleg a kísérletezés korát éljük, cégek próbálkoznak önvezető rendszerekkel, ezek közül egy sincs, amit be lehetne engedni mondjuk a Bp-i csúcsforgalomba, hogy jusson el A címről B címre. Valahol útközben "lefagyna", balesetet nem okozna az igaz, legfeljebb azzal, hogy egy emberi sofőr beleszalad, mert ő emberi sofőrtől megszokott viselkedésre számított tőle, a robotkocsi viszont "indokolatlanul" nyomott egy satuféket stb.
    Kalifornia, Nevada steril útjain az ottani közlekedési szokások mellett (az amerikaiak nagy többsége egyáltalán nem vezet jól európai szemmel (mi meg persze hülyét kapnánk egy indiai, kínai vagy arab csúcsforgalomban), viszont óvatos) működik az önvezetés, ha nincs semmi zavaró tényező, pl. nem áll le/adja vissza az embernek a vezetést valami miatt, amire nem volt felkészítve a szoftver. Ilyen eset pedig végtelen számú lehet, amíg nem erős MI vezet, addig ez nem fog megszűnni. Erős MI esetén, ami egyelőre nem létezik, pedig mondjuk komolyabb következményekre kell felkészülni, mint az önvezető autók... kb. az ember feleslegessé válására mindenhol.