RNS-einket roncsoljuk a túlzott napozással

Aligha van olyan, aki ne tapasztalta volna meg a túlzott napozás bőrre gyakorolt hatását. Most amerikai kutatók megvizsgálták, mi sérül pontosan egy-egy leégéskor, amikor bőrünk fájdalmasan vörösessé és gyulladtá válik.

Dr. Jamie Bernard a San Diego-i Kalifornia Egyetem bőrkutatója munkatársaival megállapította, hogy az ultraibolya sugárzás töredezetté teszi és összegubancolja a bőrsejtek egyik fontos molekulacsoportját, az úgynevezett nem-kódoló RNS-t. Az RNS-ek, vagyis ribonukleinsavak a genetikai információt hordozó DNS molekulák rokonai, számos szerepet töltve be a sejtekben, többek közt kontrollálják a génkifejeződést és érzékelik a celluláris jeleket.

Emberi bőrsejtekkel és laboratóriumi egerek felhasználásával a kutatók felfedezték, hogy az UV fénynek kitett sejtek módosult nem-kódoló RNS molekulákat bocsátottak ki, amiket a szomszédos sejtek szenzorai észleltek. Az RNS jel gyulladásos reakciót váltott ki a környező sejtekből, melynek célja a napfény által károsított sejtek eltávolítása, magyarázza a Nature Medicine szaklapban megjelent tanulmány. "Közismert volt, hogy az UV fény károsítja a DNS-t, azt azonban nem gyanítottuk, hogy káros az RNS-re, illetve ez az RNS sérülés a gyulladást kiváltó jel" - mondta a tanulmány szerzője, Richard Gallo professzor. "Sikerült kimutatnunk, hogy az RNS volt a jel, és leírnunk, hogyan észlelik mindezt a többi sejt RNS szenzorai"

A gyulladásos reakció a sejthalál utáni gyógyulási folyamat elindulását jelzi, tette hozzá Gallo, ami megtisztítja a sejteket a genetikai sérülésektől mielőtt elrákosodnának. "Természetesen ez a folyamat nem tökéletes, és minél több UV fény éri a bőrt, annál nagyobb a sejtek rákosodásának esélye" - hangsúlyozta a tudós.

Az ultraibolya fény gyulladásos reakció kiváltásának megismerése segíthet a kutatóknak a különböző bőrrel kapcsolatos rendellenességek, mint a pikkelysömör vagy a lupus kezelésének továbbfejlesztésében. "Az olyan betegségeket, mint a pikkelysömört UV fénnyel kezeljük, ennek a kezelésnek azonban az egyik komoly mellékhatása a bőrrák kockázatának megnövekedése" - taglalta Gallo, aki szerint az újonnan felfedezett RNS jelet felerősítő készítményekkel elérhetnék az UV terápia jótékony hatásait, anélkül, hogy a betegeket ténylegesen kitennék az ártalmas UV fénynek.

A kutatás azokon is segíthetne, akik túlságosan érzékenyek az ultraibolya fényre, ilyenek a lupusban szenvedők, ami nem csak a bőrt, de akár az egész szervezetet is érintheti. "Vizsgáljuk, hogy segíthetünk-e rajtuk a felfedezett útvonal blokkolásával" - mondta Gallo.