Motorsportal | F1 Hírek | Hirado.hu/F1 | Boxutca fb | Wéber Gábor fb | Nagy Dani fb | F1 reddit | Motorsportstats | Formula Podcast-
#4218
EZ egyszerűen NEM ÍGY ÉRTENDŐ, szóval ha erősen akarnám kifejezni magam, akkor azt írnám, hogy a LÓFASZT (de ez nem stílusom ...)! Mert miért is?
Azért, mert ezt a betolós szabályt pont az 1989-es Prost-Sennna eset miatt szigorították meg és azóta az összes ilyen után - 3 volt 14 év alatt - "kizárták" az illetőt, megsemmisítették a pontjait. Egy esetben vettek el pontokat, egy esetben a srác nem ért be, egy esetben meg nem volt pontszerző helyen a végén, szval mindegy volt.
1989-ben tehát "ELVETTÉK" Suzukában Senna "világbajnokságát", és futamgyőztesként Nanninit hozták ki, aki akkor nyert először és utoljára. (Következő évben elvesztette a karját egy helikopterbalaesetben, ezért a helyére jött Moreno Suzukában, majd az ő helyére jött 91-ben a cipőkészítő a Jordanből.) Magyarul: ha nincs Nannini balesete - mivel Alessandro jó versenyző volt - 1991-ben vsz nem került volna MS a Benettonhoz és másképp is alakulhatott volna a karrierje ... :) De ez most mindegy ...
"Az előzés": 1997, az ominózus futam, Jerez (amiről a három tök ugyanazon időmérő eredmény miatt már a Palikék is szót ejtettek tegnap):
MS-t, aki lassabb autóval haladt, JV megelőzte úgy, hogy MS, amikor látta, hogy JV elmegy mellette ugyanúgy ki PRÓBÁLTA tenni, mint 94-ben Hillt Adelaideben, de Jerezben akkor már MS húzta a rövidebbet. JV MS meglökte, de MS ekkor kicsúszott, JV + elment mellette és VB-ok lett, Mika nyert. MS-t kizárták, mert:
akkor vetemedett erőszakos cselekvésre, amikor már látható volt, hogy a gyorsabb autó elmegy mellette, az jobb íven van, ELŐRÉBB! A versenybíróság döntése alapján akkor hoztak egy konkrét példa értékű határozatot, miszerint mindig az íven haladó autónak van előnye. Vitás esetekben az dönt, hogy melyik volt előrébb.
Tehát: itt Montoya abszolút nem hibázott, sőt MS erőszakos volt, mert látta, hogy Montoya elmegy mellette, ezért ráhúzott, de Jerezhez hasonlóan hibás döntést hozott és Ő húzta a rövidebbet. Montoya nem hibás!!!
"Külső segítség": TILOS!!!
Egy 1989-es eset miatt
(Prost-Senna 89), amin később nagy viták voltak, így a FIA a következő évtől (1990) úgy döntött, hogy egy autó kicsúszásakor TILOS a pilótának a pályabírók segítségét igénybe vennie. Ha igénybe veszi, külső segítséget fogad el a verseny folytatására, így az eredményét nem ratifikálják!!! Leáll a motor vagy sem, nem ezt nézik.
A pilótának csak a saját csapattagjai segíthetnek az autó megtolásában, illetve kiszállva saját maga tolhatja meg az autóját, ha esetleg elfogyna a benzinje vagy elég közel lenne a célvonalhoz.
(1987-es szabály! Előző évben Alain Prost a Hockenheim Ringen (az itt lévő linknél a pálya történetét kéne megnézni, ott van a kis 1986-os FF kép ...) autójából vezető (!!!) pozícióban kifogyott a benzin, kiszállt, elhesegette a pályabírókat és betolta hatodiknak a McLarent ... :) Először elvették a pontjait (feleslegesen, mert világbajnok lett), aztán visszaadták, majd a télen meghozták ezt a szabályt.
Ennek is van "apróbetűs része": ha a pályabírók mégis segítenek egy autónak visszatérni a pályára, akkor azt csak azért tehetik meg, hogy azt a veszélyes övezetből elmozdítsák, de akkor az autó már NEM folytathatja a versenyt!!! A pilóta is kérheti (ez történt most is), hogy autóját elmozdítsák a veszélyes részről és a pályabírók főnökének is joga van AZONNAL dönteni az esettel kapcsolatban. Ezekre azonban ugyanúgy vonatkoznak a külső segítségben megállapított részek.
Tehát: az 1989-es eset miatt MS diszkvalifikálandó!!! Ott a VB CÍM (!!!) sorsa dölt el így Prost javára!!! Ha itt kivételezés lészen, akkor:
1. A Ferrarival kivételeznek és az egész sportág láthatja kárát, mint amikor Rubensnek el kellett engedie MS-t, valamint lesznek átlagos (Minardi), kivételezett (Williams) és még kivételezettebb (Ferrari) csapatok. Ezért meg ismételten felesleges lesz pénzt ölni a sportban pl. a nagy motorgyártóknak, mert látszik vannak kivételek, a szabályokat meg akárhogy lehet értelmezni ...
De mivel BE izgalmasabbá akarja tenni a VB-t, ki fogják zárni MS-t, mivel Kimi is kiesett és a VB így sokkal nyíltabb marad, lassabban döl el! Ez a legvalószínűbb.
2. A FIA segget csinálhat a szájából, hiszen sokkal fontosabb dolog dőlt már el ezzel a szabállyal (1989-es VB cím ...), szóval felesleges lenne kisérletezgetni.
3. Fejek fognak hullani a FIA-nál.
4. Újabb precedens esetet teremt, aztán sohasem lesz "rend" ...
"A boxutcában megtolás":
Ha röviden össze kéne foglalni: minden engedélyezett, a sebesség túllépésén, az agresszív viselkedésen és a tolatáson kívűl. Ha egy autó nem indul el, a csapattagok megtolhatják!!!
"A Mercedes motor és Kimi": Itt nem Kimi hibázott! Itt a fő probléma Norbert Hauggal van, akinek a lelkén már nagyon sok hasonló kiesés szárad. (A legemlékezetesebb 2000 USA, amikor Mika elveszítette a VB címet ...) Már rég menni kellett volna, mert a Meki így nem fejlődik, hiszen "filléres" problémákból, rossz koordinációból - az alkatrész-gyártás és a motor-fejlesztés területén - fakadóan jóval több hibás alkatrész kerül(het) az autóba, és így egyik pillanatról a másikra jönnek elő a gondok. Már korábbban is nyilatkozta Kimi, hogy nem ment full gázzal, mert hibát jelzett a motorban a csapat. A Ferrarinál is tucatjával voltak ilyen vagy ehhez hasonló hibák, de aztán állandó ellenőrzés folyik a gyártásnál, több pénzt áldoznak minderre, többszöt tesztelik külön-külön nagy pénzekért az alkatrészeket és eredményesebben szűrik ki a hibát, így elég ritka a vörösöknél a motorhiba. Amíg "a dagadtat" nem menesztik és épeszűbb mérnök vagy koordinátor nem kerül a Merci motorrészlegének élére, addig nem lesz a Mekinél komolyabb eredmény. Ez bizti! Én nem vettem észre vezetési hibát kiminél, hisz egy gyors egyenes végén visszaváltáskor szállhatott el a motor, valami szutyok alkatrész következtében. Ha már korábban MS megvédése kapcsán a Ferrari gyatra 1996-os teljesítménye is sorra került, elég sokszor volt motorhibájuk. Ez azt jelenti, hogy az egyesek szerint szuperzseni cipőkészítőt kettős mércével kell mérni? Mert ugye akkor Ő is ugyanolyan "engine-burner", mint Kimi, hisz elég sokszor megsütötte a motorját? (Ezt a gondolatmenetet persze lehetne még folytatni, de nem teszem ...)
Végül egy aranyos kép: 1986, Magyarország (NC:)
