Motorsportal | F1 Hírek | Hirado.hu/F1 | Boxutca fb | Wéber Gábor fb | Nagy Dani fb | F1 reddit | Motorsportstats | Formula Podcast-
#41335
Miért és kik büntették meg Alonsót?
"Hivatalos indoklásukban a monzai sportfelügyelők azt írták, azért törölték Fernando Alonso legjobb köreit az Olasz Nagydíj szombati időmérő edzésének harmadik etapjából, mert a spanyol versenyző szerintük egyértelműen feltartotta a ferraris Felipe Massát - jóllehet, elismerték, hogy ezt nem feltétlenül szándékosan tette. Alonsónak éppen igyekeznie kellett befejeznie a felvezető körét, mert mindössze 1 perc 34 másodperc volt hátra az időmérőből, amikor útnak indult a második kerékcseréje után, így azt sem engedhette meg magának, hogy lassítson egy mért körön járó autó kedvéért. "Miután meghallgatták mindkét versenyző, valamint csapataik menedzserének beszámolóját, megnézték a felvételeket, és áttanulmányozták a Scuderia Ferrari Marlboro által szolgáltatott adatokat, a sportfelügyelők az alábbi következtetésekre jutottak:" - szólt az indoklás. - "1. Fernando Alonso a felvezető körében járt, és valóban feltartotta az őt utolérő Felipe Massát; 2. Egy másik versenyző feltartása az időmérő közben szabálytalanságnak minősül (a 2006-os Sportszabályzat 116/b cikkelye szerint), és 3. Elképzelhető, hogy a manőver nem volt szándékos." A sportfelügyelők ezután a szokásos eljárást alkalmazták, vagyis a 112. cikkelyre hivatkozva törölték Alonso három legjobb köridejét - ahogy egyébként idén már több más versenyző esetében is tették.
Az eset semmiképpen nem tett jót a Forma-1-nek a világbajnoki küzdelemnek ebben az egyébként is kiélezett fázisában, de kívülről, pusztán a felvételek alapján nehéz megítélni, hogy Massa mennyire volt közel Alonsóhoz, mivel a pálya mellől, teleobjektívvel készített képek kisebbnek, a széles látószögű belső kamerás felvételek pedig nagyobbnak mutatják a távolságokat a valóságosnál. A sportfelügyelők indoklása azt sugallja, hogy a Ferrari telemetriai adatai szerint Massának, aki már az Ascari előtti egyenesben megközelítette a Renault-t, legalábbis el kellett vennie a gázt, ez azonban aligha nyugtat meg bárkit is az ítélet helyessége felől (különösen a monacói eset fényében, amikor meglehetősen érdekes módon hivatkoztak a telemetriai bizonyítékokra). Mindenesetre tény, hogy a sportfelügyelők az idei döntéseikkel nem lopták be magukat a közönség és a szakma szívébe.
A sportfelügyelői testület egyébként három tagból áll, akik közül az egyik - a brit Tony Scott Andrews - az idei szezon óta minden versenyen részt vesz a munkában, második mindig a pálya hazai autósport szövetségét képviseli, a harmadikat pedig rotációs rendszerben sorsolják. Monzában Alessandro Tibiletti a nemzeti, azaz olasz sportfelügyelő, a harmadik pedig a venezuelai Enzo Spano, aki a NACAM (az észak- és közép-amerikai, valamint mexikói autósport-szövetség) elnöke, a Motorsport Világtanács tagja, és aki aktívan részt vesz a 2004-ben felállított FIA Biztonsági Intézet munkájában"
a5.hu