• nearo
    #165285
    Wéber mótvá?
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    "A tegnapi rajtbaleset akár a vb cím sorsáról is dönthetett, így ennél jobb felvételt nem is találhattam volna a történések elemzésére. A véleményem ugyanaz, mint tegnap élőben, azaz a Ferrarik maguknak köszönhetik a kiesést, de a sírjukat nagyrészt Vettel ásta, Raikkönen csak beverte az utolsó szöget a koporsóba. Ha már most hőzöngeni kezdenél, inkább olvass tovább. Használati utasítás: a pillanat tört része alatt lejátszódó dolgokról beszélünk, 200 feletti tempónál, esős pályán, vízpára függönnyel maguk körül.
    A rajtnál Vettel jött el a legrosszabbul, Verstappen kicsit jobban és szokás szerint egymás irányába indultak el, hogy minél előbb pozíciót fogjanak a másikon. Vettel leterelni, Verstappen a leterelést megelőzni szerette volna, de ez minden rajtnál hasonlóan történik, itt semmi újdonság nincs. Ebben a szituációban mindkettő minden idegszálával a másikra, azaz előre meg persze a gázpedál pontos adagolására figyel (0:09-0:15 között).
    A változás 0:15-től jön, amikor a megnőtt leszorítóerő miatt az autók nem ficánkolnak többet, így teljes erővel a helyezkedésre lehet koncentrálni. Vettel ekkor jóval nagyobb szögben kezd befelé zárni, amire Verstappen is reagál és enyhén a pálya belső fele irányába indul. Ebben a pillanatban még egyikőjük sem látja a bomba rajtot vett Raikkönent, aki legbelül maradva már pozíciót szerzett a hollandon, és mindhárman tökéletesen ugyanabban a fedésben vannak: a Red Bull első szárnya Vettel hátsó tengelyével egyvonalban, Raikkönené pedig Verstappenével (0:16). A szabályok szerint ez pozíció szerzés a hátul jövő számára, azaz egy autó szélességnyi helyhez joguk van.
    0:18-0:19-nél jön az egyik kulcsmomentum, amikor Vettel egyre jobban befelé húzva átlépi a pályafelezőt, amire Verstappen egy nagyobb befelé mozdulattal reagál, és csak ebben a pillanatban veszi észre a másik Ferrarit, ami ekkor pont egyvonalba kerül vele, így reflexből rögtön nyit a kormányon (majdnem egyenesbe), miközben Vettel továbbra is folytatja a keresztirányú mozgást, változatlan elszántsággal. Ez az a pillanat, amikor már majdnem visszafordíthatatlan a helyzet, Verstappen és Raikkönen első kerekei között maximum 30 cm lehet, Vettel pedig úgy másfél méterre a hollandtól keresztben szűkíti a szöget.
    És szerencsétlenségükre Kimi éppen ebben a pillanatban, (ahogy a hátsó kereke elhagyja Verstappen hátsóját) enyhén befelé kormányoz, amit a közvetítésben is kiemeltem. 0:20-nál érdemes megnézni az egymáshoz képesti pozíciójukat: itt már ők is V-alakban vannak, azaz egymás felé tartanak a párhuzamoshoz képest. Egy szempillantással később Verstappen ismét befelé kormányoz, de nem Raikkönen miatt, hanem Vettel elöl menekülendő, aki az ütközés pillanatáig abból a kb. másfél méterből 30-40 centire csökkentette a közte és a Red Bull közti távolságot, olyan vehemensen vágott befelé. Verstappen belső kamerás felvételéből látszik is a hirtelen tanácstalanság, egyszerűen összezárt az olló előtte.
    Az ütközés előtti legutolsó képkocka teljesen egyértelmű abból a szempontból, hogy mindkét Ferrari V-alakban zár a Red Bull előtt, akinek nem maradt egy autó szélességnyi helye közöttük, miközben technikailag joga lenne hozzá, hiszen pozícióban van. Raikkönennek több mint egy autó szélességnyi helye maradt a pálya belső széléig, Vettelnek meg a teljes félpálya a bal oldalon. Önmagában egyikük sem tett olyat, amit nem tehetett volna meg és ne kellett volna megtennie rámenős versenyzőként egy ilyen helyzetben, azonban a körülmények miatt egyikük sem látta át a szituációt teljes egészében, azaz mindenki eggyel kevesebb résztvevővel számolt a csatában.
    Az FIA döntése tehát nem is lehetett más, mint versenybaleset, ugyanakkor a Ferrarik szempontjából ez felesleges kockáztatás volt a rajt utáni 1-2 megszerzéséért. Vettel agresszivitása egy pontig védhető lenne, azonban ebben a csörtében épp nála volt egy szatyor tojás, amit sértetlenül kellett volna hazavinni, miközben Verstappen üres cvekkerrel érkezett. Önmagában tehát senki nem hibáztatható, a vb cím szempontjából azonban a Vettel és Raikkönen rámenőssége felesleges kockázatvállalás volt, amiért lehet, hogy nagy árat fizetnek majd a végelszámolásnál."


    Utoljára szerkesztette: nearo, 2017.09.19. 18:34:52