• Cat #12139
    Forma-1: kijátszották a csapatok a reklámszabályokat?

    A vasárnapi kanadai nagydíj előtt aktivisták kritikával illettek bizonyos csapatokat a dohányreklámok tilalmának kijátszása miatt.

    A kanadai szabályok értelmében ebben az évben már semmilyen címke vagy felirat nem utalhatott a dohánygyárakra vagy azok termékeire. Persze ezt nem fogadta mindenki kitörő lelkesedéssel; a F1 főnökei például egy ideig azzal fenyegetőztek, hogy idén kimarad a kanadai nagydíj. Végül sikerült megegyezésre jutni: a csapatok levették a cigarettareklámokat az autókról és a ruhákról, ám ezért cserébe Ottawának és Quebecnek 12 millió dolláros kártérítést kellett fizetnie.

    Itt azonban nem ért véget a huzavona, mivel bizonyos csapatok így is módot találtak arra, hogy legalább részben megtartsák szponzoruk nevét. A Jordan például a "Be on edge" szlogent használta, ami hangzásában elég erősen rímel főtámogatójuk, a Benson and Hedges nevére.

    A dohányzás ellenes aktivisták szerint már ez is több a soknál, főképp mert a kanadai adófizetők összességében milliókat áldoznak arra, hogy a cigaretta reklámok biztosan ne fussanak. "Nem tesznek mást, mint gúnyt űznek a kanadai reklámszabályozásból" - mondta el Francois Damphousse aktivista, aki azt is hozzátette, hogy ez nem puszta érzékenység részükről, hanem a Jordan valóban jogsértést követ el, mivel Kanadában nem csupán a nyílt szponzoráció tilos a cigarettagyárak számára, hanem minden olyan reklámtevékenység is, amely bármilyen mértékben "utal egy dohányipari termékre".

    A verseny rendezői szerint viszont a sokat citált Jordan szlogen nem sérti meg közvetlen módon a reklámszabályokat, miután a törvény az explicit utalás minden formáját tiltja, s erről itt nincsen szó.