• kvp
    #9
    Ezt hivjak iterativ fejlesztesnek. A szoftveres teruleten is nepszeru, csinalunk valamit amirol azt gondoljuk, hogy a legjobb, megnezzuk hogy jo-e. Ha nem, akkor modositunk rajta, hogy jobb legyen, megint megnezzuk. Egyebkent az evolucio is hasonlo elven mukodik, mindig a legjobb megoldas megy tovabb a kovetkezo generaciora.

    Nem a legolcsobb elv, de a leggyorsabban tud mukodo eredmenyt hozni. Valoban ilyen volt az 1950-es evek raketatudomanya. A rozsdamentes femtartaly is a regi Atlas raketaktol jon. Egyebkent a formaterv is. Vicces plusz info, hogy az Atlas-ok hajtomuveitol szarmaztak a Saturn raketak hajtomuvei. Gyakorlatilag a Spacex az Atlas - Saturn sorozatot folytatja a Starship-pel. Az Atlas-ok ugyanugy adtak a korai ballisztikus raketakat es kesobb a Mercury es Gemini hordozoit, ahogy a szovjeteknel az R7-es (Semyorka) adta a kesobbi Vostok, Sojuz es Progress hordozojat. Masik parhuzam, hogy ahogy az Atlas sorozat utan epitettek egy nagyobb jarmuvet, a Saturn-okat, ugy a Falcon 9 utan is keszul a nagyobb Falcon, a BFR azaz a Starship. Gyakorlatilag ez egy oriasira nott Atlas raketa. (ami ala vegre teljesen befernek a hajtomuvek is) Az uzemanyag sem veletlen lett RP1/LOX a Falcon-okon, es LNG/LOX a Starship-eknel. Ha a szenhidrogen alapu hajtas az 1950-es evekben jo volt az amerikaiaknak es a szovjeteknek, akkor jo lesz meg a kovetkezo par evtizedben is.

    ps: A klassikus V2-es raketak alkohol+viz/folyekony oxigen hajtasa is szenhidrogen alapu volt. Igazabol az osszes szenhidrogen hajtasu raketa ugyanazt az elvet koveti es idealis formajuk sem valtozott sokat, csak a meretuk es technologiai fejlettseguk nott. Egyebkent a V2-esek prototipusai kozott volt 3 fajta aminek volt ket canard szarnya is az orr reszen, de a ballisztikus visszateres miatt (csak be kell csapodnia) vegul elhagytak oket. A Starship-nel viszont nagyon jol jonnek.