• llax
    #12
    A tervezést én sem értettem másként, itt annak a tesztelés előtti szakaszára (időtartamára) gondoltam. Tervezni elsősorban a meglévő tudás és tapasztalatok felhasználásával lehet. Itt jönnek képbe az (űr)ipar drága anyagai és módszerei, tapasztalat leginkább azokkal van (az F9 esetén is ezeket alkalmazták). Viszonylag kevés kísérletezéssel és kiszámítható idő alatt csak az előbbiek használatával tudnak haladni (erre használtam a "biztosra menve" kifejezést). A SpaceX a drága anyagok és költséges gyártási eljárások alkalmazását próbálja minden korábbinál jobban visszafogni a Starship esetén. Az űriparban ez egy új megközelítés.
    Egy konkrét eszköz megtervezése érett elképzelések, jól meghatározott célok után történik. A Starship esetén egyszerre zajlik az útkeresés és a fejlesztés. Emiatt minden képlékeny és az is marad még sokáig.

    Az eddigi repülések nem a hajtómű teszteléséről szóltak (azt McGregorban végzik, erre alkalmas körülmények között). Nem is arról, hogy egy tartályt felemeljenek rakétahajtóművel. A tesztelés oka a leszállás előtti manőverek és maga a leszállás kipróbálása volt. SN6-ig csak függőleges leszállás, SN8-tól halmozottan jelentek meg korábban senki által ki nem próbált megoldások (maguk a manőverek, az aero elemek, a kettős üzemanyagrendszer). Ezen megoldások életképességét igazolni kellett ahhoz, hogy tovább lehessen tervezni velük. (Itt jön képbe az 50-es évek: Megbízható szimuláció ahhoz van, amivel több-kevesebb gyakorlati tapasztalatok is vannak. Anno szimuláció sem volt, most az SpX egyes elképzeléseihez nem volt.)
    Ezt nem késznek tekinthető, hanem még fejlesztés alatt álló hajtóművekkel végezték, de még így sem mindig (csak) azok okozták a problémát. Emiatt több nekifutás is kellet, mire sikerült a tervezett módon leszállni vele.

    Voltak érdekes húzásaik (tesztelések kihagyása), az Mk1 esetén még az átlag fórumozó is látta, hogy 1:1 makettnek is durva, nemhogy repülést tervezni vele (vagy akár nyomáspróbának alávetni). Várhatóan az orbitális teszteknél és majd a leszállások megkísérlésénél is lesznek még ilyenek (részbeni újratervezésekkel, irányváltásokkal együtt).