bannerbanner2
  • nibron
    #2623
    Nah igen. Most egy kissé rátapintottál a szimulátoros és a valóvilágos repülés közötti különbségre. Szimulátoros környezetben az általad leírt két eset között elég nagy a különbség. Itt most vegyük ide azt a környezetváltozást amit Sanya bácsi is feszegetett. Ha a sima foteltól és laptoptól elindulunk a valós repülés felé, de nem ülünk be egyből a valódi gépbe, hanem végigjárjuk a szimulátoros környezet adta fokozatokat észrevehetjük, hogy az általad gondolt két szélsőséges helyzet nem is annyira különbözik. Ha pedig erre megfelelő képzést kapsz, akkor még inkább csökkennek ezek a különbségek. Ehhez társulnak még a saját tapasztalataid. Az általad említett kitrimmelt állapotot kissé "lenézed", de az sem olyan egyszerű. Pl. valós körülmények között nem sokáig fog a gép beavatkozás nélkül repülni. Igazából nem is annyira jó a példa, mert csak félig írtad le. Már a PPL képzésekor van egy olyan feladatsor, hogy trimmeld ki a gépet úgy, hogy a repcsi elengedett kormánnyal repüljön. Azután tartsd is meg. Hidd el, hogy bizony ezt is gyakorolni kell, pedig ez egy "jóidős" gyakorlat. És itt van még egy igen meglepő dolog a repülésben. Mégpedig az, hogy nem mindegy, hogy férfi vagy nő a növendék. A férfiak ugyanis hajlamosak gyorsabban dönteni így könnyen elhamarkodhatják a dolgot, és mi fiúk bizony alapból folyamatosan túlrángatjuk a gépet. a hölgyek ennek pont az ellentéte. Alaposan meggondolják a döntéseiket ezáltal többnyire elkésnek, a kormánymozdulataik is jóval finomabbak, noszogatni kell őket. Egy kezdő hölgynél az iskola fordulóit eleve a duplájára kell tervezni. Viszont fordulás közben képesek benn tartani a gépet a +-100ft-es kimitben. A való életben a repülés nagyon nem olyan mint a szimulátorban, ezt egyébként a telexes videőban is lehet érzékelni. Balázs bátyó egy igazi gépből "ült" át abba az elszabott környezetbe és annak eredményét láthatjuk.
    Nem véletlenül hozom a gurulási példát. Ott még nem is repülümk, csak 1 rohadt csíkon kellene végigmenni.
    Ezért aztán az a véleményem, hogy szimulátorral nem lehet megtanulni repülni (eleve a papírrepcsi kizárja, többek között a tehetetlenség igen komoly tényező), a rendszereket egy olyan készültségű gépnél mint pl. a PMDG vagy Fenix, valamennyire meg lehet tanulni, de ezekből is hiányzik rengeteg dolog. Igazából ezek is csak a repülésre fókuszálnak, a műszaki és vészhelyzetek nagy része hiányzik vagy nagyon unreál. A 911 hozadéka az USA-ban, hogy a nép kezébe nem is kerülhet teljesértékű modul. De a lényegre jó.
    A játéktér arányainak realitásának köszönhetően, gyakorolhatóak rajta az eljárások, amit szerintem nem is árt. Többpilótás esetben az összedolgozást nagyon sokat gyakorolni kell. Ez utóbbi elég nagy gond manapság is. Beosztáskérdés, kommunikáció, kimikorhoványúlkáléshogyan, ilyenek. Ráadásul ez még társaságonként változhat is.
    És hát ott van a játék. Arra tökéletes. Az utóbbi években ezzel kapcsolatban észrevettem egy tendenciát. A "foglalkozásokon" amikor beül egy új "pilcsi", mindig megkérdezem az előéletet. Látott-e már repülőt-fülkét, fogott-e már kormányt, stb. Egyre gyakoribb a válasz, hogy neki vagy teszem azt a nagybátyjának van szimulátora és azon gyakorol. Ok, akkor most pihenhetek, csináld. Mindig úgy kezdünk, hogy a gép a pályavégen felszállásra készen. Gázkar és mehet. Megtolja a srác, és látom, hogy kezdünk keresztbe állni. Szólok, hogy egyenesítse már ki. Szóval az első ami kiderül, hogy fogalmuk sincs a pedál használatáról. Egyébként itt van egy kis érdekesség: akik először lépnek bele, szinte mindenki fordítva értelmezi. Tudja vki, hogy miért? Már előre szólni kell, ill. gázadás előtt kicsit gyakorolni vele. De elég sokszor úgy szállunk fel, hogy azt én kezelem (ilyenkor az a lényeg, hogy valahogy felkerüljünk). A továbbiakban is agyba-főbe bénázás, szegények ilyenkor le is lombozódnak rendesen (nem1szer van, hogy fel is akar állni), úgy kell visszatápolni őket, hogy ez egy játék különböző nehézségi fokon, és gondolkozzon el rajta, hogy miért kell olyan sokat tanulni ahhoz, hgy jogosult legyen. Vafgy éppen miért nem vezethetnek gyerekek hajókat, vonatokat, autókat, holott sokkal jobban meg tudnák oldani. És ez szerintem negatívuma ezeknek a játékoknak: hirdetik és ezáltal el is hitetik az emberekkel(gyerekekkel), hogy mennyire reális meg hűha. Közben meg ég és föld. Nagyon szar érzés, amikor1 kisember illúzióját ily módon sikerül "szétzúznom". Pedig csak annyi történt, hogy pl. egy cég családi napján van egy ilyen szimulátorozási lehetőség mint az egyik program. A robotkutya meg a dodzsem mellett:). Nem én tehetek erről a helyzetről, hanem a marketing.