-
nibron #2376 Szerintem evidens miről van szó. Bennem pl. fel sem merült a földön gurulás. Mivel nem arról beszélünk.
Nagyon távol állnak tőlem a helik, pl. azt sem tudom, hogy a gurulás hogyan valósul meg. Van irányítás, hajtás a kerekekhez, vagy a rotorral "ráfeszít" és úgy kényszeríti mozgásra? Utóbbi azért elég precíz művelet kell, hogy legyen.
A nagyobb reptereken érhető, hogy miért használják, de sokszor láttam már picsányi reptereken is (pl. Győr-Pér). Azt is amikor úgy szállnak le, mint a repülők. A futópályára finalban érkeznek be, folyamatosan csökkentve a magasságot, majd a pálya felett lebegve érik ek a kijáratot. A különbség csak annyi szokott lenni, hogy a magasságot nem a td zónában veszítik el, hanem a lehető legközelebb a kigurulóhoz (pl. EDDM-en így kell leszállni kisgéppel is, de illik közölni a toronnyal). Thaiföldön madár miatt volt egy technikai leszállásunk egy kisebb katonai reptérre (inkább helibázis kifutóval), míg ott voltunk az összes heli így közlekedett. Felszálláskor pedig kilebegtek a pályavégre és onnan emelték el.
Ferihegyen már elég régen voltam benn a reptéren, ott is elvárt/"kötelező". De nem minden esetben. Nem veszélytelen mutatvány, ezért csak ideális időben hajtatják végre. Ha jól emlékszem 17kts szél volt a felszállási limit, de már pár csomós szélben engedélyezik a mező feletti "direktet". Ferihegyen a lényeg, hogy nem lehet, csak bizonyos pontokat használni a heliknek fel-leszálláshoz. Ezek a futópályák néhány pontja (nem csak a végéken), és a reptéren található heliportok (ha jól tudom 1-2-őt meg is szüntettek már a pályahasználat miatt). Kivételek ez alól a mentőjárművek, de csak akkor ha "küldetésben" vannak. Katonai járműveknek sem engedélyezik, kivétel pl. a nagyon VIP-s utasok esetén (pl. amerikai elnök, de jó eséllyel orbán már kevés lehet ehhez).
A "gurulásnak" az az előnye, hogy így a heli beilleszthető a normál reptéri forgalomba, nem kell külön foglalkozni vele. Abban az esetben ha nem végrehajtható ez a művelet, akkor külön járműként kell kezelni, és biztosítani kell hozzá a szükséges földi és légi elkülönítést. Alapvetően nem kötelező, nem is lehet az,mivel eleve vannak olyan járművek amik nem is tudják végrehajtani, de ha jól tudom a pilóták között is van olyan aki nem hajthat végre ilyen manővert. Na most ha el kell különíteni, akkor szükséges külön résidő, amit ugye a reptérre érkező és induló gépek boríthatnak. Ha nincs ilyen egyszerűen megtagadhatják a felszállást. Illetve prioritási alapon kis időre lezárhatják a légteret, és ezért pl. köröznie kell egy vagy több utasszállítónak. Ami meg elég sokba kerül.
Ezért van az, hogy pl. Ferihegyen láthatod mindkét esetet. Illetve a mentők, rendőrség esetében pl. a DHL rampáról való felszállást (elég rizikós hely az épületek közelsége, ill. a forgalmi munka miatt). Az ilyen nem azonosított pontokról csak a felszállást engedélyezik, leszállás kizárólag mentés céljából történhet, ugyanúgy mint pl. a városban bárhol. A mentőheli bárhol leszállhat ha a pilóta és a földi segítője biztonságosnak ítéli.
Az pedig, hogy miért ilyen magasságon, nagyon egyszerű. Amit Repvez is írt, el kell különíteni a földi és légi körzetet. Ha pl. 100 lábon tenné ugyanezt, az már nem a földi irányítás hatásköre, hanem ilyenkor már a nem ellenőrzött légtérben (hungarocontrolnál asszem 9000lábig?) repül. Ami viszont a repterek körzetében lezárt terület. Ergo ott eleve nem repülhet. A másik dolog pl. a föld párnahatása: 100lábon közel sem biztos, hogy stabilabban illetve kevésbé veszélyes módon repülne, mint közvetlenül a talaj felett. A legalacsonyabb magasságot Ferihegyen láttam, egy honi társaság gépe volt (már nem emlékszem melyik), de annyira megfogott, hogy anno utánuk néztem (azt is megtudtam, hogy a vezetőpilótájuk művelte ezt az actiont). Kábé fél méter magasságában gyönyörűen lekövette a sárga csíkot mindig irányban úgy, hogy a helinek eszébe sem jutott felesleges mozdulatot tennie. Az 1-es terminál akkori portjára szállt le, majd a GAT és a régi cargo közötti állóhelyre tartott. Akkor azon a szakaszon még ívelt sárga csík is volt.
szerk: #2375: na igen a marshaller az meg még külön poén. Az meg hab a tortán, hogy a végén a pali kiszáll, és leintegeti a helit (de ez nem azért van mert szükséges, hanem mert előírás). Am qvanagy: a heli holding sortol és bevárja az ízit.:)
Utoljára szerkesztette: nibron, 2024.10.12. 09:59:56

