• teddybear
    #179
    Na megint előkerültek a sötétzöld aktivisták, lett is marha sok hozzászólás. Csak az a baj, hogy az egész értelmetlen.

    Az elektromos meghajtással tulajdonképp semmi baj, már ha megfelelő helyzetben alkalmazzák. Pl. kötöttpályás környezetben. Vasút, hév, villamos, troli.
    Mobil járműnél már csak különleges, helyhez kötött(egy adott körzeten belül használt) járművek esetén van értelme. pl. bánya, gyártelep, nagyvároson belüli anyagmozgatás, személyszállítás, stb. Mélyművelésű bányánál külön bónusz, hogy nem szennyezi a vágatok levegőjét.

    Párszor említésre került, hogy azért a "csodatévő" elektromos(hibrid) autónak is vannak ám hátrányai, ezt azonban a sötétzöld aktivisták elegánsan a szőnyeg alá söpörték, mint ha nem is létezne. Pedig léteznek, és ezért fog megint leselejteződni ez a fajta autó.
    Szó volt itt például a hatósugárról, hogy már 1000 km körül tartunk. Na és? Az elektromos autónak nem ez a fő gyengéje, hanem az utántöltés és vételár. Meg persze az a gazdasági csőd, amit az akkupak cseréje jelent.

    Sajnos egy elektromos autó ára olyan 2-2,5-szöröse a hagyományos megfelelőjének. Ez egy alsó-középkategóriás autónál kb. min 5 milkós plusz. Szóval eléggé húzós a legtöbb családnak, ráadásul inkább csak napi bejárósnak jó, második autónak.

    Utántöltés: lehet hisztizni, de a működéshez szükséges energiamennyiséget valahogy bele kell tölteni az akkuba. Ha a normál töltéssel élünk, akkor bizony órákig tart, ha gyors töltéssel,akkor meg a töltőáram szorozódik fel a töltésidő csökkenésével fordított arányban. Azaz, ha fele az idő, kétszeres, ha negyede akkor meg négyszeres lesz a töltőáram, és akkor még nem is számoltam a hatásfok romlásával. Egyszerűen nincs ingyenebéd, és ráadásul ott van még az is hogy egészen más a hálózat leterhelése, sokkal nagyobb az ingadozás. Ezt kompenzálni viszont egészen más árkategória.
    Ezen semmi sem segít, akármilyen akkut raknak be a kocsiba, azt fel kell tölteni, hogy menjen. Ráadásul ha nem a családi ház konnektorából töltik, ami elég drága, akkor meglehetősen kevés még a töltési lehetőség. Pesten még csak-csak, de vidéken mutatóban akad csak töltőoszlop.

    Nézzük tovább!
    Akkupak-csere. Tetszik-nem tetszik, minden tönkre megy egyszer. A hagyományos ólomakkut olyan 3-4 évente, esetleg kicsit ritkábban kell cserélni az autóban. A lítium-akkuk élettartama ugyan hosszabb, de egyszer azok is tönkremennek, cserélni kell őket. Márpedig minél nagyobb a kapacitás, annál drágább az új akkupak. Típusfüggő, de több millió is lehet, ami egy 6-10 éves kocsi esetén már eléggé keserű szájízt jelenthet.

    Ami pedig a környezetvédelmet illeti, az enyhén szólva is kérdéses. Egyrészt az elektromos autónak is van kipufogója, csak azt erőműkéménynek hívják. Nálunk az energiatermelés kb. 50%-ban fosszilis, azaz masszívan környezetszennyező.
    Jöhettek persze a nappal és a széllel, de ezek végső soron önmagukban is csak növelik a széndioxid-kibocsátást.
    Ami pedig az autóhoz szükséges anyagok előállítását illeti, az se éppen környezetkímélő. Külszíni lítium-bánya -> baromi pusztítás. Persze, messzi van, nem látjuk, nem számít. A légszennyezés se ér el ide. A többi szükséges anyagot se adják ingyen. A réz előállítása se éppen környezetkímélő, de mit számít? Az elektronikához szükséges arany bányászatának hátulütőjét meg a bőrünkön tapasztaltuk, a Tiszai Ciánozásra emlékeztek?

    Ami pedig ezt a technó-demót illeti, meg lehet csinálni, de ebben a formában sohasem lesz gazdaságos. Csináltak már gőzgépes repülőgépet is, repült is, mégsem hallott róla szinte senki.
    Ráadásul a mostani városok nem alkalmasak a helikopteres taxizásra, nincs elég leszállóhely, hogy bármilyen célpontot könnyen meg lehessen közelíteni, városok közötti utakra meg túl kicsi a hatótávja. Plusz ki fogja vezetni? Amikor az utakon lófrálók többségétől is el kéne venni a jogsit....