teddybear#45
Szóval a radarokkal kapcsolatban.
Minden reptéren több működési elvű, és rengeteg célra használt radar található.
Működési elveik alapján megkülönböztetünk primer és szekunder radarokat. A primer radarok a klasszikus radarok, kilőnek egy rádiójelet, és figyelik a környező tárgyakról visszaverődő válaszjeleket. Ilyenek a már említett időjárás-figyelő radarok, de pl. a besiklópálya-ellenőrző radar is ilyen. Mivel a jelfeldolgozás az utóbbi időkben egyre fejlettebb, az ilyen radarokat egyre több célra lehet alkalmazni.
Szekunder radarok, ezek viszont egy kódolt rádiójelet küldenek ki, amelyet a repülőgépek fedélzeti rendszerei észlelnek, és válaszul visszaküldenek egy másik, szintén kódolt impulzust. Ez tartalmazni szokta a járatazonosítót,repülési magasságot, stb. Ennek a jeleit szokták használni a repülésirányítók munkájuk során.
Mivel a választ pontosan időzítve adja a repülőgép fedélzeti berendezése, így az időkésleltetés alapján a pontos helymeghatározás is lehetséges.