• teddybear
    #20
    Gondolom, a Horthy-féle memoár alapján írod ezt. Sajnos az az írás teljesen megbízhatatlan, még több benne a csúsztatás és a hazugság, mint amennyi általában a politikusok visszaemlékezéseiben szokott lenni.

    Ami az álcázást illeti, ekkorra nem volt nagyobb olasz hadihajó az Adrián. Az olaszoknak ebben az időben nem volt hadikikötőjük az Adria olasz partján. Az antantnak az Adrián csak a szerbeknek, Montenegró kikötőin át utánpótlást szállító hajók és az azt biztosító kisebb rombolók fordultak elő ebben az időben.

    Szóval észak felől csak a K. und k. cirkálói közeledhettek a szoroshoz, másoké nem.

    "Az álcázásnak a megközelítéskor volt értelme, ugyanis több járőrhajóval találkoztak, de azok nem realizálták, hogy ellenségről van szó, így nem tudták időben riasztani a halászhajókat. A megoldás sikeres volt, mert ha időben riasztást kapnak a kb 50 hajó 50 felé menekülhetett volna és 3 cirkáló nem tud velük mit kezdeni, nem süllyeszthetett volne el közülük annyit."

    Ez sem stimmel. Az egyik olasz rombolót és az általa kísért két teherhajót még a szoroshoz történő felvonulás során elsüllyesztették, ezt az olaszok is bevallották később. Ennyi igaz.

    Ami a többi járőrhajót illeti, olyan nem volt. Az olaszok a hadba lépésük után csak néhány MAS-hajót(gyors torpedóvetőt) állomásoztattak az Adrián, a fő erejük a félsziget túloldalán kiépített hadikikötőkben állomásozott.

    Kb. 50 járőrhajó. Hát ez sem stimmel. Itt a tonhalhalászhajókból kialakított őrhajókon semmilyen ágyúféle sem volt. Maximum kiskaliberű géppuska, meg a legénység kézifegyverei. Viszont minden harmadik-negyedik hajón volt szikratávíró, amivel riaszthatták a távolabb állomásozó hadihajókat.

    Minden halászhajó vontatott maga után két kábelt, amikre olyan 100-150 méterenként rögzítettek egy-egy aknát(szóval nem hálókat, mint ami a wikiben szerepel). Ezzel remélték a Kuk. tengeralattjárók elől elzárni az utat. Pont a maguk után vonszolt kábelek miatt nem is tudtak gyorsabban menni, mint 2-3 csomó. De még ha ezeket a kábeleket nem is vontatták, az akkori halászhajók csúcssebessége legfeljebb 10 csomó körüli volt. Csak hogy tudd, a Helgoland-osztály csúcssebessége kb. 27 csomó volt. Nemcsoda, hogy 12 őrhajót aztán elsüllyesztettek, és vagy 10-et megrongáltak belőlük.

    Két járőrkört szerveztek meg, 2x12 hajóval. Egymástól 1-2 tengeri mérföldes követési távolságban ingáztak a szoros mélyebb vizében. A két járőrkör mintegy 3-5 mérföldnyire húzódott egymással párhuzamosan. Tőlük kijjebb, néhány mérföldre cirkált a biztosító kötelék, ami aztán be is avatkozott. Két angol cirkáló és Öt olasz romboló. Némi kóstolgató harc után Horthy kötelékét visszazavarták az Adriára.

    Ennyi volt az egész. Ezt fújta fel a Kuk. sajtó, mint az időszak legnagyobb győzelmét.