Cifka Miklós

Barát vagy ellenség? II. rész

A második világháborúban becslések szerint a veszteségek mintegy 5%-a származott baráti tűztől, sorozatunk második részében ezek okait vizsgáljuk.

II. Világháború időszaka


Guilio Douhet tábornok,
a totális légi hadviselés atyja
A "nagy háború" után a baráti egységek azonosításának kérdése újra feledésbe merült egy időre. Igazság szerint mindenki úgy vélte, hogy a jól ismert sziluettekre való hagyatkozás, a repülőgépeknél pedig a felségjelzések elegendőek lesznek. A vadász- és bombázógépek robbanásszerű elterjedésével viszont alaposan megváltoztak a fegyvernemek közötti erőviszonyok, a levegő új dimenziót hozott be a harcterekre. Az olasz Guilio Douhet által felvázolt stratégiai bombázás lényege, hogy a hátországot kell támadni hatalmas bombázókkal, szőnyegbombázásokkal. Az ellenség morálja és hadiipara így rövid idő alatt tönkreverhető, és az elhúzódó háború elkerülhető.

A bombázókat közel sebezhetetlennek tartották az (akkori viszonyban) nagy repülési magasságuk és sebességük miatt. Ez a barát-ellenség azonosítást is háttérbe szorította, hiszen a városok bombázásához a bombázóknak nem kellett effélével foglalkozniuk, a légvédelemnek pedig lehet előre jelenteni a baráti bombázógépek fel- és levonulási útvonalát, így ezekkel sem kellett sokat vesződni. Az eufória érezhető volt, hiszen a lövészárok hadviselés és tüzérségre való támaszkodás után látszólag minden leegyszerűsödött.

Ez annak a fényében volt jelentős, hogy például Percin tábornok 1921-ben megjelent könyvében megjegyezte, hogy mintegy 75 000 francia katona vesztette az életét az első világháborúban saját tüzérségük gránátjai által. Noha ez a fajta hadviselés az ellenséges civil áldozatok számának jelentős növekedésével jár, a saját veszteségeket (elvben) minimalizálná. (Csak zárójelben: ha mindkét oldal ilyen harcmodort folytat, akkor persze a képlet kissé borúsabb képet mutat, de Douhet víziójának ezen aspektusával kevésbé foglalkoztak akkor.)

Klikk ide!
Egy ma is működőképes brit Matilda Mk.II. harckocsi. Feltűnő, hogy semmiféle felségjelzés nem látható rajta - klikk a nagy verzióért

Ezekben az időkben az azonosítást jobb esetben a járművekre felfestett felségjelzések, illetve a katonáknál az egyenruha határozta meg. Érdekes módon az egyenruhák még úgy-ahogy beváltat, de a járművek azonosítása sokkal kevésbé. Pontosabban a földi egységek egymást még viszonylag jól tudták azonosítani, ellenben a levegőből szinte semmi nem látszódott.


Junkers Ju-87A zuhanóbombázók a Condor Légió felségjelzéseivel

A spanyol polgárháború rendkívül fontos tapasztalatokhoz juttata a Luftwaffét és a szovjet légierőt. Előre látták a baráti tűz veszélyét, így a Condor Légió szárazföldi erőivel együtt mozgó, először telefonnal, majd később rádióval felszerelt megfigyelőik voltak, akik összekötők voltak a szárazföldi tisztek és a pilóták között. Hozzá kell tenni, hogy a Versailles-szerződés miatt a Luftwaffe tisztjei - miután Németországnak tiltott volt a légierő fejlesztése - a hadsereg kötelékében kaptak kiképzést, így nagyon is tisztában voltak azzal, hogy a gyalogos illetve gépesített egységek tisztjei, katonái miképpen gondolkodnak, milyen problémákkal találkozhatnak, vagyis az együttműködés alapjai is nagyon jók voltak.

Miután az ellenséges gépektől megtisztították a légteret, a németek úgy találták, hogy Douhet stratégiai bombázásról szóló elképzelése helytálló, hiszen a Heinkel He-111-es bombázók gyakorlatilag zavartalanul tudtak a spanyol polgárháború második felében tevékenykedni.


A nacionalisták által zsákmányolt T-26-os harckocsi, feltűnő festéssel, hogy könnyen lehessen azonosítani


A fenti harckocsi makettben, itt már jól látható a torony tetejére festett
fekete András-kereszt fehér alapon

A német csapatoknál rövid úton elterjedt, hogy a harckocsikra és teherautókra a légi azonosítás miatt fehér alapon fekete András-keresztet fessenek. A II. világháború idején ez horogkeresztes zászlók formájában folytatódott, amely már kellően feltűnőek voltak ahhoz, hogy könnyen azonosíthatták őket. A Junkers Ju-87 Stukák pedig támadás előtt flare-eket (fáklyákat) dobtak le, ezzel jelezve az alattuk lévő erőknek, hogy azonosítsák magukat, a földi erők erre (az adott napra megfelelő színű) flare-ek gyújtásával válaszoltak, jelezve, hogy baráti egységek. Ha nem volt válasz, akkor mehettek a szeretcsomagok.


Panzer 35(t) harckocsik Franciaország lerohanásakor. Motorterükre horogkeresztes zászló van terítve és érdemes megfigyelni hogy a motortér hátfalán látható egy felségjelzés is

A Kriegsmarine legtöbb hadihajójánál az orr- és tatfedélzetre festették fel a horogkeresztes zászlót. Ez az eljárás a háborús helyzet megfordulásával, és a szövetségesek egyre nyomasztóbb légi fölényével 1943 után megszűnt, hiszen ugyebár az ellenséges vadász- és bombázógépek is egyből azonosíthatták a német - ez esetben ellenséges - erőket, tehát a könnyű vizuális azonosítás kétélű fegyver maradt továbbra is.


Az Admiral Hipper nehézcirkáló lövi a HMS Glowworm rombolót. A német hajó orrfedélzetén jól látható a horogkeresztes azonosító-festés

Persze ezt ki is lehetett használni: a háború elején az Admiral Graf Spee, amely a hazai vizektől messze vadászott brit kereskedelmi hajókra egyenesen ál-ágyúkkal rendelkezett, hogy megtévessze a kevésbé gyakorlott megfigyelőket, elfedve az identitását, amíg elég közel ért ahhoz, hogy amire a célpont észbe kap, addigra már késő legyen.


Az Admiral Graf Spee 1939 novemberében, ál-ágyúcsövekkel

Az angolok általánosságban maradtak a sziluettek megtanulásánál a hagyományos felségjelzések alkalmazása helyett, egészen a Hawker Typhoon vadászgép megjelenéséig. A Typhoon meglehetősen emlékeztetett a szintén új német Focke-Wulf FW190 vadászgépre, és hamarosan több Typhoon is a saját légvédelemnek, sőt, baráti vadászgépeknek lett áldozata, ezért az azonosítás céljából a szárnyak alsó felére fekete-fehér sávokat festettek.


Német sziluett-modell a brit HMS Hood csatacirkálókról, amelyet a Kriegsmarine használt oktatásra

A sziluett alapú azonosítás fontossága a háború folyamán lépett nagyot előre. Tulajdonképpen az összes hadban álló fél apró modelleket gyártott, amelyek a saját és ellenséges haderő főbb típusait ábrázolták. Teherautók, harckocsik, hadihajók és repülőgépek készültek, amelyeket aztán az azonosítási oktatáson a katonáknak betanítottak, később már folyóiratok jelentek meg, bemutatva a legújabb megismert eszközöket. Az azonosításra szolgáló információs lapok és füzetek kötelező tartozékai lettek a kiképzésnek, és a típusok memorizálása minden haderőnemnél kötelező jellegű lett, hiszen harcérintkezés közben már nem igazán életszerű, hogy a harckocsiparancsnok vagy pilóta nekiálljon keresgélni, hogy az adott harcjármű most melyik oldalhoz is tartozik.


USAAF kiképzés 1943-ban a repülőgép-típusok beazonosítására. A mennyezeten jól láthatóak az erre a célra használt makettek

A légvédelmi tüzérek, illetve az egyszerű katonák számára mindkét oldal különféle azonosító kézkönyveket és játékos kártyákat készített. Utóbbiak egyfajta időtöltésnek is megfeleltek, hiszen általában a kártya hátoldalán volt feltüntetve a gép típusa, így vetélkedővé lehetett tenni a létfontosságú azonosítási procedúrát. Ezek után nem meglepő, hogy direkt ilyen célú kártya és társasjátékok is készültek.


Spot-a-plane, egy 1942-es társasjáték, melyben gépsziluetteket kell felismerni

Ugyanakkor elmondható, hogy hiába ismerték fel a baráti egységet, a légvédelemnek kutya kötelessége volt tüzet nyitnia a baráti gépekre, ha az az egyértelmű azonosító jelek ellenére is folytatta a támadást. Ilyen esetre bőven volt példa mindkét oldalon. 1940-ben Franciaország lerohanásakor még Guderian egységét támadták meg a Luftwaffe Stukái, amit annak rendje és módja szerint le is lőttek, de 1945-ben is volt példa arra, hogy egy P-51-est a saját légvédelem lőtt le, miután az tévedésből egy szövetséges bázist kezdett el támadni.

A németek alkalmazták először a vadászgépeknél a rádiótechnológiára épülő IFF (Identify Friend or Foe ~ Barát-Ellenség Azonosítás) rendszert, az 1940-ben megjelent FUG-25-t. Ez alapvetően a földi telepítésű Freya (FuG-25A) előrejelző és Würzburg (FuG-25) irányító radarokra épült. A FuG-25 esetében célja a baráti éjszakai vadászgépek követése és irányítása, míg a FuG-25A-nál ez kiegészült egyfajta navigációs segédberendezéssé.


A DQ95 ("Kuh"), FuG-25A ("Erstling") és PE100 ("Gemse") elemekből felépülő német IFF rendszer. Jobbra a lekérdező jel ("Ortung") és az azonosító jel ("Kennung")

A radarrendszer egy kapcsolóval "lekérdezés" módba volt átváltható, ezután a repülőgépen lévő jelérzékelő ezt észlelve egy, a felszállás előtt beállított válaszkódot kezdett el sugározni egy másik frekvencián. A radarnál elhelyezett antennával ezt fogták, és ezzel meghatározhatták, hogy az adott gép baráti-e.


Egy "Würzburg" radarantenna, amely az éjszakai vadászok és légvédelmi ütegek irányításért felelt

A FuG-25-höz kapcsolódik ugyanakkor az IFF rendszer első ellenség általi kihasználása is. Miután a RAF és a brit hírszerzés sikeresen tudomást szerzett a rendszerről, kifejlesztettek egy Perfectos néven emlegetett jeladót és fogadót, amiket Mosquito vadászgépekre szereltek. Ez ugyanolyan jelet küldött, mint a német radarok lekérdezéskor, amire a FuG-25 természetesen válaszolt is.


Matt fekete festésű De Havilland Mosquito éjszakai vadászgépek

A jelet követve azután a Mosquito szépen megtalálhatta és lelőhette a gyanútlan német éjszakai vadászokat, amelyek egy jó ideig nem is voltak tudatában annak, hogy mi miatt akadtak rájuk olyan könnyen az angolok. Egy idő után feltehetően kisilabizálták a rendszer lényegét, és utána a FuG-25-ösöket inkább be sem kapcsolták.

Lapozz! D-Nap

A II. világháború első felében általános probléma volt a barát - ellenség azonosítás a szövetségeseknél, a D-Nap pedig különösen problémásnak ígérkezett, hiszen a tervek alapján hatalmas mennyiségű hajó, repülőgép és szárazföldi erő működött együtt, ráadásul széles szakaszon hajtva végre a támadást, plusz ugye előre ledobott légideszanttal megfűszerezve.

A repülőgépek azonosítása terén volt tán a legnagyobb gond, hiszen sok szövetséges és német gép meglehetősen hasonlított egymásra, márpedig a harc hevében nehéz az olyan apró részletekre koncentrálni, hogy egy gép szárnyvége egyenes-e vagy lekerekített, és hasonló jelekre figyelni. Ez, illetve az elégtelen kiképzés a 82.-es Légideszant Hadosztály (82nd Airborne Division) számára fájdalmas veszteséget jelentett 1943 júliusában.


A 82nd Airborne ejtőernyősei egy C-47-es gyomrában. Szicília közelébe érve a saját légvédelmük okozta a legtöbb veszteségüket.

A már megkezdett partraszállás után, éjszaka érkező 144 darab C-47 és C-53 szállítógép mintegy 1600 ejtőernyőssel a gyomrában haladt Szicília felé, ám amikor baráti hajók felett repültek el a korábbi német légitámadásoktól frusztrált légvédelem tüzet nyitott rájuk, amihez hamarosan mindenki csatlakozott. A harckocsik géppuskái és a gyalogosok is lőttek a lassan, formációban haladó kétmotoros gépekre, amit először Ju-88-as zuhanóbombázóknak azonosítottak. Az alakzat felbomlott, a gépek közül 23 nem tért vissza, és összesen 318 ember vesztette életét vagy sebesült meg súlyosan. A 82-esek közül mindössze 400 ért földet az előzetesen meghatározott zónában. Szicíliát végül sikeresen bevették, ám óriási véráldozatok árán, amelyek jelentős részéért a baráti tűz volt a felelős.

Klikk ide!
Ma is repképes C-47 (a DC-3 katonai verziója) inváziós sávokkal - klikk a nagy verzióért

A tapasztalatok alapján a brit légierő éppen ezért felkért egy angol grafikust, hogy tervezzen egy egyszerű, jól látható, és képzetlen munkaerő által is könnyen felfesthető azonosító jelet a szövetséges gépek számára. Ez lett az "Inváziós Sávok" (Invasion Stripes) néven ismertté vált festés, amit korábban a Typhoon vadászgépeknél is alkalmaztak. Ez a jelzés három fehér és két fekete csíkból állt. Még az is meg volt határozva, hogy az egy- illetve kétmotoros gépek meg legyenek különböztetve, így a kétmotoros gépeknél szélesebb csíkokat használtak. Érdekesség, hogy a négymotoros gépek nem kaptak ilyen azonosító festést - a németeknek kevés négymotoros bombázógépük volt, így nem is nagyon fordult elő baráti tűz a bombázógépek ellen.

Az inváziós sávokat eredetileg mindössze egy, illetve két nappal a támadás tervezett időpontja előtt akarták felfesteni (június 3-án a személyszállító gépekre és vitorlázó gépekre, június 4-én a vadász- és bombázógépekre), hogy ne legyen idejük a németeknek esetleg hasonló festést alkalmazni a saját gépeiken. Az inváziós sávok használatát 1944-ben hagyták abba, de később a koreai-háborúban, sőt, az 1956-os szuezi-megszálláskor is újra használták őket.


Egy Hawker Sea Hawk vadászgép, az 1956-os szuezi-inváziókor használt sárga-fekete inváziós sávokkal

A D-Nap legszörnyűbb titka mégis a civil áldozatok száma, ugyanis hozzávetőleg annyi francia civil vesztette az életét, ahány német és szövetséges katona összesen: mintegy húszezer. A feljegyzések szerint e téren a rosszul becsült távolság miatt a védműveken túl, lakott területeken becsapódó tüzérségi rakétáktól kezdve a ideges, így az első mozgásra tüzet nyitó kiskatonákig minden előfordult, ami előfordulhat.


1944 június 29-én készült felvétel arról, ahogy egy francia gyereket látnak el amerikai felcserek

A barát-ellenség azonosítás a föld-levegő (légvédelem) illetve levegő - levegő (repülőgépek közötti) viszonylatban tehát úgy - ahogy meg volt oldva, viszont levegő - föld (a repülőgépek számára a szárazföldi erők azonosítása) nem igazán sikerült. Érdekesség, hogy amíg a németeknél ugye a horogkeresztes zászlók elhelyezése a harcjárműveken általános volt, az amerikai és brit járműveknél hasonló azonosító jelként a fehér csillag nagyon lassan terjedt el.


Amerikai M4 Shermanok észak-Franciaországban. Nincs rajtuk semmiféle felségjelzés

Az amerikai erők harci szabályzata szerint sárga füstgránáttal kellett jelezni a saját pozíciót, illetve adott esetben jelezni, hogy baráti egységről van szó. A szövetséges, elsősorban amerikai pilóták ugyanakkor sokszor (nyilván persze nem szándékosan) figyelmen kívül hagyták, vagy nem vették észre ezeket.


Egy partraszálló hadművelet a II.Vh idején. A kép jobb oldalán látható sárga füst a baráti egységek helyzetének jelzése

További problémát jelentett, hogy britek viszont pont sárga füstöt használtak a bombázóik számára a célpontok megjelölésére, ami miatt szintén volt példa arra az olaszországi hadjáratban, hogy emiatt bombázták a szövetségeseiket. Az amerikaiak pedig felismerve, hogy baráti bombázókról van szó, egyre több és több sárga füstgránátot dobtak, amellyel egyre több és több bombát vonzottak a fejükre.

A bombázásokkor is sokszor fordult elő, hogy az ellenséges vonalakhoz viszonylag közel lévő baráti egységek nyakába hullott az áldás, ha a vezérgép bombázótisztje tévesen azonosította a meghatározott pontot. Egy történet szerint az amerikai 30. Gyalogos Hadosztály (30th Infantry Division) annyi embert veszített (az amerikai) IX. Taktikai Légi Parancsnokság és a VIII. Légierő gépeitől, hogy parancsba adták a légvédelmi tüzéreknek, hogy minden repülőgépre nyissanak tüzet. Főleg a baráti harci gépekre. Valószínűleg ezen korszakban kezdődött a légierő pilótáinak általános utálata az egyszerű "sártúró" bakák részéről az amerikai haderőben.


A 30th Infantry katonái bajtársaik maradványait szedik össze, miután a VIII. Légierő bombázói véletlenül rájuk dobták gyilkos terhük egy részét

Külön probléma a zsákmányolt harcjárművek azonosítása. Ugyebár a célazonosítás terén roppant fontos a jármű sziluettje, alakja, ráadásul sokszor ennek is csak egy részletét látni. Egy zsákmányolt járműnél éppen ezért komoly a veszélye annak, hogy ellenségnek nézik a saját csapatok. A zsákmányolt harceszközökre ezért mindig (mindegyik oldal) jellemzően hatalmas és jól látható felségjelzéseket festett fel.


Egy zsákmányolt Sherman M4A3 Aschafenburgban. A feltűnő kettős fehér kereszten túl a járműre fel van festve a "Beute Panzer" felirat is


Német Pz. T-34(r) harckocsik a keleti fronton, valamikor 1942-ben


Pz. V Ausf G a brit 6th Guards Tank Brigade állományában

A Csendes-óceáni hadszíntér

Pearl Harbour japán megtámadásakor kevés amerikai gép tudott felemelkedni, pár P-38 Hawk, illetve P-40 Warhawk volt mindössze, amelyeknek sikerült, ám közülük többet is a saját légvédelmük lőtt le. (Forrásoktól függően az arány változó, 12 gépből akár 10-nél is erre vezethető vissza a veszteség). A szárazföldről érkező fegyvertelen B-17-esek majdnem mindegyike pedig megrongálódott ugyanezen okból. Az USS Enterprise repülőgép-hordozó még majdnem egy napra volt a kikötőtől, de előre küldte SDB torpedóbombázóit, ám ezekre is tüzet nyitottak.


USAAF B-17D bombázója 1941 december elsején,
a felségjel a függőleges vezérsíkon látható fehér-piros sávok


A sötétedés után hat amerikai tengerészeti repülőgép érkezett vissza a kikötőbe, közülük négyet lelőttek, noha előre jelezték érkezésüket. Elég volt egy idegesebb légvédelmi tüzér, aki tüzet nyitott, máris csatlakoztak a többiek is. A tapasztalatlanság ott is megmutatkozik, hogy a civil lakosságnak senki sem szólt arról, hogy fedezékbe kellene húzódniuk, így a légvédelmi géppuskákból, gépágyúkból és ágyúkból Honolulura hulló lövedékek által 68 civil vesztette életét.


P-40 Hawk vadászgép 1942-ben, már az új USAAF felségjelzéssel


A felségjelek maguk is okozhatják azonban a gép végzetét. Az USAAC/USAAF (1941-ig US Army Air Corps, az amerikai hadsereg légi hadteste, majd 1941. június 20-tól az US Army Air Force, azaz az amerikai hadsereg légiereje) felségjelzése például egy kék körben lévő fehér csillag, amelynek a közepén egy vörös pont látható. Mind Pearl Harbournál, mind a közvetlenül azt követő időszakban több baráti tűz is érte az amerikai gépeket, mivel a légvédelmi tüzérek mindenre lőttek, ami egy kicsit is pirosnak tűnt. Ezért szépen lassan az összes amerikai gépen lefestették a függőleges vezérsíkon alkalmazott fehér-piros csíkokat, illetve a felségjelzésnél áttértek a fekete körben fehér csillagra. Hasonlóan jártak el az ausztrálok is, akiknél az angol felségjelzés (belülről kifelé) piros-fehér-kék körökből állt: a piros belső kört fehérre festették le.

Baráti tűz olykor morbid módon is születhet. Legalább két amerikai (USS Tang és USS Tullibee) és két német (U-377 és U-972) tengeralattjáró süllyedt el a saját torpedója által. Előbbieknél a torpedó beragadt kormánylapátjai, utóbbi esetében viszont az érzékeny önirányító rendszer az ok, amely a legközelebbi zajforrásra állt rá - a torpedót indító tengeralattjáróra.

Klikk ide!
Az USS Tang túlélőinek beszámolója által rekonstruált elemzés arról, hogy milyen sérülést szenvedett a tengeralattjáró a saját torpedójától - klikk a nagy verzióért

Hasonlóan rossz emlékű epizód az Aleut szigetcsoport egyik kis szigete, Kiskának a visszafoglalása. A szomszédos Attu fagyos, kietlen sziklás szigetén tapasztalatlan, illetve eredetileg a sivatagi harcmodorra felkészített tengerészgyalogosok borzalmas véráldozatok után tudták csak a japán védőket legyőzni. A szövetséges erők negyede, 3829 katona halt meg vagy lett harcképtelen (ebből 1 200 különféle fagyási sérülések miatt).

Ezek után meglehetős morális hátránnyal vágtak bele Kiska megszállásába. Majdnem három hétig lőtték a sziget vélt erődítéseit a hadihajók, majd egy gyors és sikeres partraszállás után két nap alatt elfoglalták a szigetet. Ez alatt 28 amerikai és négy kanadai katona halt meg tűzharcban, további négy aknáktól és csapdáktól, illetve 191 katona eltűnt, egy romboló pedig aknára futott, és a személyzetéből 71 fő vesztette életét. Ellenséggel egyébként nem találkoztak, azokat ugyanis a szövetségesek érkezése előtt két héttel evakuálták gyorsjáratú felszíni hajók és tengeralattjárók segítségével, ám ezt egész egyszerűen nem vették észre a szövetségesek. Az amerikai és kanadai harcosok a ködös, rossz időjárásban egymást támadták meg.


Gyászszertartás Kiska szigetén, 1943-ban...

Ez is csak arra bizonyíték, hogy csak olyanra süsd el a fegyvered, akiről tudod, hogy barát, vagy ellenség...

Folytatjuk...

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • teddybear #30
    Engem ez leginkább az Air America egyik jelenetére emlékeztet ez a szitu.
    Nem tudom, láttad?

    A zöldfülű, ifjú pilóta berág a helyi generalisszimuszra, és felrobbantja a heroin-laborját. A Mel Gibson által alakított öreg róka meg így okítja a robbantás után: Mondhatom sokat értél el ezzel a robbantással! Két egész órára szünetelt a kábszergyártás! De hajnalra megint teljes gőzzel mennek!

    Ez az otrantói-csata (mert csak az I. VH. alatt is volt itt vagy kéttucatnyi csetepaté) azután lett még inkább felmagasztalva, hogy Horthyból kormányzót faragtak.
    Ami a leginkább fura, hogy a monarchia legmagasabb katonai kitüntetését is a monarchia feloszlása után kapta meg Horthy, az indoklás szerint pont ezért a "győzelemért"... De hogy ki adományozta, és milyen jogon az nekem homályos...

    "Nem mondtam, hogy világrengető győzelem, csak azt hogy a célját elérte, mert a halászhajók egy ideig nem közlekedtek és nem vesztettek többet, mint, amit elértek.
    Arra hoztam fel eredetileg példát, hogy az álcázás sikerrel járt, mert a konvojok nem lettek felriasztva, azokat a cirkálók eléggé meg tudták közelíteni, hogy számottevő kárt okozzanak (a halászhajókban, nem az antant hadiflottában)."

    Nem volt álcázás, mert nem volt miért. Mint mondtam, az antant hajóhada megelégedett annyival, hogy bezárták a Kuk. flottát az Adriára, és a kikötőket és a hajókat olasz repülősök és MAS-hajósok nyugtalanították.

    A Novara hátsó árboca abban a lövöldözésben sérült meg, amiben Horthy is megsebesült, és a hajóhíd is találatot kapott.

    A blokádot csak megzavarták, de nem törték át. Délre megint csak antant hajók voltak a körzetben. Ennyi.

    Ami viszont furcsa, hogy nem volt semmilyen tartalék egység készenlétben. Pár cirkáló és esetleg néhány sorhajó(vagy egy-két Viribus Unitis osztályú csatahajó) biztosan elbánt volna a blokádot fedező angol cirkálókkal és olasz rombolókkal. Ez azt bizonyítja, hogy a flottaparancsnokság se gondolta komolyan az egészet.
  • Molnibalage #29
    Nem, nem érte el a célját. A flotta semmivel sem volt jobb helyzetben, min előtt. Egy mini Jütland, semmi más. A német flotta a hajára kenhette a kisebb veszteségekt és azt, hogy a hajói jobban bírták a találatokat. Semmivel sem voltak előrébb utána ellenben még próbálkozni sem próbálkoztak többször.
  • savaz #28
    Nem mondtam, hogy világrengető győzelem, csak azt hogy a célját elérte, mert a halászhajók egy ideig nem közlekedtek és nem vesztettek többet, mint, amit elértek.
    Arra hoztam fel eredetileg példát, hogy az álcázás sikerrel járt, mert a konvojok nem lettek felriasztva, azokat a cirkálók eléggé meg tudták közelíteni, hogy számottevő kárt okozzanak (a halászhajókban, nem az antant hadiflottában).
  • Molnibalage #27
    Hát ja. Jütlandnál 5 perc alatt nagyobb vesztség érte őket. Vicc, hogy egy csatapatét valaki ekkora sikernek akar beállítani, vagy egyáltalán sikernek...
  • teddybear #26
    A gond ezzel a könyvvel az, hogy egyáltalán nem megbízható forrás. Vastagon merít a Horthy-legendáriumból, illetve kritikátlanul átveszi a korabeli Kuk. sajtó írásait.

    Ami az egy romboló kísérte konvoj elsüllyesztését illeti, arról ugyan értesültek a környék antant hajói, de az otrantói hajózár parancsnokai csak a szokásos portyázásnak vélték. A monarchia haditengerészete ugyanis nem sok vizet zavart az addigiakban.

    Ami pedig a halászhajókon való rajtaütést illeti a Kuk. kötelék hajói mint mondtam, többszörös sebességi fölényben voltak. Ráadásul hajnalban támadtak, északi irányból. Amire sikerült észlelni és azonosítani a támadó köteléket(ekkor még nincs radar!) bőven a hajóágyúik lőtávolságán belül voltak. Innentől viszont borítékolható az eredmény.

    Amikor viszont a közelben őrjáratozó cirkáló és romboló-kötelék odaérkezik, némi harc után a Kuk.-flottilla elmenekül. Pedig ekkor még az antant fölénye nem igazán nagy.

    "Az akció az okozott veszteségek ellenére azért volt sikeres, mert közel egy évig tartott, mire a zárat vissza tudták állítani, és ezt jelentős saját veszteség nélkül meg tudták tenni. Az hogy közben elsüllyesztettek 2 rombolót, megtorpedóztak 2 cirkálót és aknára futott 1 romboló, már csak hab a tortán."

    Fenéket. A blokádot csak ideiglenesen sikerült megzavarni, egyszerűen egy darabig nem a tengeralattjárók ellen odavezényelt halászhajók őrjáratoztak a szorosban, hanem rombolók, illetve közelebb vezényelték az olaszok nehéz hadihajóit, illetve megerősítették a Máltán állomásozó flotta-köteléket.

    Ami pedig a veszteségeket illeti, azt antant meg sem érezte. Két romboló elvesztése gyakorlatilag semmi sem volt a brit flottának, akadt olyan békeév is amikor többet vesztettek balesetben.

    Az akkori újságok fújták fel az esetet, mert a Kuk. flotta passzivitása miatt ez is komoly hírnek számított, illetve Horthy kormányzósága alatt lett ebből világra szóló győzelem.
  • savaz #25
    A lényeget Gasparovich László Csata az Adrián c. könyvéből vettem. Ott azt írta, hogy a tengerzár térségében több romboló járőrözött, amik mellett a cirkálók elhaladtak, lövés nélkül (ezeket gondolom a fennmaradt hajónaplókból vette). Az árbócok kurtítása Csonkaréti könyvében is szerepel. A rombolók elsüllyesztése felriasztotta ugyan a konvojokat, de a cirkálók felé terelte őket és a hálókat sem oldották le, csak amikor már késő volt. A cirkálók 5 km-nél is közelebbre tudtak kerülni azokhoz, mire elkezdték leoldani a hálókat és menekülésre fogták.

    Az akció az okozott veszteségek ellenére azért volt sikeres, mert közel egy évig tartott, mire a zárat vissza tudták állítani, és ezt jelentős saját veszteség nélkül meg tudták tenni. Az hogy közben elsüllyesztettek 2 rombolót, megtorpedóztak 2 cirkálót és aknára futott 1 romboló, már csak hab a tortán.
  • who am I 7 #24
    Friendly fire ON
  • teddybear #23
    Formailag az antant nagyobb veszteséget szenvedett:

    2 cirkáló megsérült,
    2 romboló elsüllyedt,
    2 tehergőzös elsüllyedt,
    12 halászhajó elsüllyedt, 10 megsérült.
    83 halott, 72 sebesült.

    a Kuk. flottából:

    2 cirkáló megsérült,
    15 halott, 31 sérült.

    Csakhogy, az antantnak ekkora veszteség szóra sem érdemes volt. Ennél sokkal több veszett oda a többi csatában.
  • Molnibalage #22
    Tehát elsüllyesztettek pár fegyvertelen halászhajót és egy ilyen 0 kötelék elől is megfutottak? Ez lenne a siker? Nem is értem, hogy miért nem zavarták le az egész flottát. Ha titkoban tudják tartani az, hogy elindultak volna, ez a pár romboló és cirkáló 1 órát sem bírt volna ki 1 csatahajó és kísérete ellen. Persze aztán oda trombitálták volna a "nagyfiúkat" is és akkor kellett vonulni.

    Számomra a kuk. teljesíménye ennek fényében a röhejes kategória, ahogy Olli is összefoglalta. Vakarták a töküket és várták a csodát...? Mármint a felső vezetés. Teljesen felesleges volt a flotta kiépítése.
  • ruffirant #21
    Rég olvastam ilyen élvezettel cikket itt az sg-n.Nagyon jóra sikerült.