• kvp
    #43
    A hajo nem arra az oldalara dolt amit felhasitott a szikla. Szepen ment a part menten, hogy integessenek a szigeten levoknek. Kicsit kozelebb ment mint szokott, ezert egy szikla vegigvagta a gepterem rekeszet, teljes hosszaban. Ami a kepeken latszik keresztbe fordulva a lyuk mogott es klasszikus ronda zold, az az egyik generator. Innentol se aram, se meghajtas, se kormanyzas, se szivattyuk nem voltak. Ezt vette eszre 10 perccel kesobb a masodtiszt, akik kozelben aludt a szobajaban es a gepteremhez rohat. Ekkora mar kiuritettek es lezartak a geptermet, igy a hajo nem sullyedt azonnal el. A kapitany a horgonnyal megprobalta megforditani a hajt es befutni a kikotbe. Vegul is majdnem sikerult, de ekkor akadt fel a 3 masik sziklara a masik oldalon. Igy mar 1:3 aranyban voltak lyukak a hajo ket oldalan es kapasbol lement volna a fenekre, de szerencsere a 3 szikla ami a part feloli oldalon atszurta nem tort le, mert mar lassan mentek, ezert jelenleg ezek fogjak a hajot. Ekkor, kb. 30 perccel az utkozes utan inditotta el a masodtiszt a kiuritest. A kapiany es az elsotiszt az elsok kozott tavozott egy mentocsonakkal. A hajo azota is szepen lassan telik meg vizzel es a hullamzas hatasara csuszik le a sziklakrol. Kb. 20 perccel kesobb megkezdtek a hivatalos kiuritest a partiorseg utasitasara, addigra az egyik magyar csalad mar a szigeten volt az egyik mentocsonakkal. Kicsivel kesobb mar annyira megdolt a hajo, hogy nem tudtak leereszteni a elsonek serult oldalon a csonakokat, mig a masik oldalon mar viz alatt voltak. Aki meg fent volt a hajon az vagy kiuszott, vagy kotelhagcsoval maszott le a partiorseg hajojara vagy helikopterrel emeltek le. Az utolsok kozott a fogepesz, a fogepesz baratnoje (az angol tancoslany aki twittelt a hajo oldalan ulve) es a masodtiszt hagytak el a hajot. Ekkor meg legalabb 3 ember volt bent eletben, egy ember a szemelyzetbol torott labbal az etteremben es a 2 koreai a kabinjukban. (szerencsejuk volt hogy a hajo a masik oldalra dolt) Halottakat eddig a part feloli oldalon a hajofedelzet alatti mentesi gyulekezopontokon talaltak es az egyik etteremben. Az elobbieknel kellett berobbantani az ablakokat, hogy be tudjanak menni. Ez okozta az ott levok halalat is, mivel a zart fedelzet miatt nem tudtak se kiuszni, fe visszamenni kozepre es feljutni egy szinttel feljebb a nyitott fedelzetre. A hajoban kb. 14 lift volt, de a lepcsok egy resze ugy volt elrendezve, hogy van olyan fedelzet, ahonnan a nyilt fedelzetekre csak ugy lehet kijutni, ha elobb lemegy valaki par emeletet es vegigmegy a masik lepcsohazhoz. Azt nem tudom, hogy a lifteket ellenoriztek-e, mert az ok, hogy veszvilagitas volt, de rendes aram a szivattyukhoz es a liftekhez nem, tehat aki az elso utkozesnel bent volt az egyikben, azt kezzel kellett (volna) kiszedni.

    Egyebkent a hajo oldalra dolese nem uj dolog, 1956-ban pont igy sullyedt el az olasz Andrea Doria is, miutan egy utkozes vegighasitotta az oldalat. Ott a legtobb halott az utkozesben halt meg, a tobbieket joreszt kimenetettek. Ez a hajo ugyanabban a hajogyarban keszult ahol a costa concordia es az elso kulteri uszomedences hajo volt, amit a valtozo korok miatt nem sebessegre es kapacitasra hanem kenyelemre epitettek. A ket 50 ev kulonbseggel epult hajo a viz alatt nagyjabol egyforma volt, csak a concordia sokkal magasabb felepitmenyt kapott, amit elektromosan mozgatott oldalso stabilizalo lapokkal kompenzaltak. Persze ezek csak akkor mukodnek, ha van aram es eleg gyorsan megy a hajo. Szerintem most mar kijelenthetjuk, hogy ez a design alapvetoen rossz es 50 eve sem volt jo.