• kukacos
    #206
    "gyakorlatilag képtelenség manapság 1000 modern vadászgépet legyártani, még 5 év alatt is"

    Ott írod, hogy F-16-osból 4500 szolgál. Akkor most képtelenség avagy sem?

    A szériagyártás egy gép életciklusának kis része. Ha egyszer felállt a gyártósor, viszonylag nagy számban tudják kinyomni. Az F-16-ost például öt országban gyártották. Európában pl. a szándéknyilatkozat megtételétől öt éven belül már a saját gyártósorról jöttek le a gépek, több százas számban. Mindez nem sürgetően háborús helyzetben.

    Egy ország azonkívül sosem alapoz egyetlen típusra. Ha összeadjuk a világban a már legyártott, de jelenleg eladásra kínált harci repülőgépek számát, szerintem tuti ezer felett lenne. Gondoljunk csak az oroszoknál állítólag évekkel ezelőtt még a gyárudvaron álló Szuhojokra és MiG-ekre, amiket az állam nem tud átvenni fizetésképtelenség miatt, vagy a minden ország légierejében jelen levő elavuló típusokra, amiktől szívesen megszabadulnának, ha lenne rá vevő... Ha most hirtelen megjelenne egy vásárló korlátlan anyagi háttérrel, pillanatok alatt meghökkentő méretű légierőt tudna összehozni. Szedett-vedett lenne, de sok lúd disznót győz.

    De kár ezen az ezer gépen lovagolni. Azt "csak úgy" mondtam, illusztrálandó, hogy egy ország hadi képességeit nem feltétlen a talpon álló haderő határozza meg, hanem a gazdasági képességei is. Ezt vitatja talán valaki?

    "Kuvait is rohadt gazdag volt, de ez nem akadályozta meg Irakot"

    ... azonkívül tizedakkora, mint Irak. Most komolyan, magyar viszonylatban akkor úgy kéne érteni az ellenvetésed, hogy állítsunk fel egy hadsereget, ami megveri a Bundeswehr-t? Kuwait tudta, hogy úgysem képes megakadályozni egy iraki inváziót, ezért nagyon bölcsen barátokba invesztált tankok helyett. Ki is fizetődött neki szépen.

    Ez is szépen bizonyítja, hogy egy ország biztonságát nagyon gyakran nem a repülőgépek/tankok száma vagy műszaki állapota garantálja.