• kvp
    #49
    "Ha csinálunk egy normál léghajót, az túl magasra nem tud emelkedni, mert rohamosan csökken a levegő sűrűsége. Ha viszont akkorát csinálunk, hogy 20 km-en legyen jó, az meg nem tud leszállni a földre"

    http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Excelsior

    Nem tudom, miert nem nez mindenki legalabb egy kicsit utanna mielott mond valamit. Ha 1960-ban tudtak olyan leghajot kesziteni, ami felment 30 kilometer magasra, akkor most miert ne tudnank. Es mindez egy viszonylag olcso es regi technologiaval. Egyebkent a project excelsior soran kerult sor az idaig legnagyobb magassagbol vegrehajtott ejtoernyos ugrasra. (a ballon kosaranak a peremere az volt irva, hogy 'ez a vilag legmagassabb lepcsofoka')

    ps: A toronnyal az a gond, hogy hiaba birja minden elem megtartani a sajat sulyat, ilyen nagy magassagkulonbseg eseten a magaslegkori szelek ereje a torony teljes hosszaban hat, mivel az alja rogzitve van. Egy 20 kilometeres erokar viszont mar nem elhanyagolhato es jelenleg nincs olyan anyag, ami kepes lenne ekkora nyiro terhelest megtartani. Aktiv stabilizatorokkal esetleg meg meg lehetne fogni a tornyot, de az repulogep hajtomuveket jelentene minden egyes gyuruhoz, ami szvsz hasznalhatatlan es nem eri meg.

    Urhajo inditasra a legjobb egy levegot hasznalo repulo jarmu (szarnya van es nem visz magaval oxidaloszert), mert igy nem csak ma magassag, de a kezdosebesseg sem lesz 0. Tehat az idealis egy hangsebesseg felett repulo hordozo repulogep, amirol mar kompresszor nelkul is be lehet inditani egy scramjet-et. (ami a legkort elhagyva atalakithato hagyomanyos raketava) Egy ilyen hordozogep es a hozza tartozo urrepulo mar eleg regi otlet. De kiserleteztek a ketto kombinalasaval is, ezeket hivjak single state to orbit urrepuloknek.