• teddybear
    #46
    "Naazért...a modern óceánjárók már villanymotorra tértek át! Dízel egy bazinagy generátort meghajt, és jobb teljesítmény érhető így el mintha a dízel közvetlenül hajtaná."

    Ez így nem igazán igaz. Nem a hatásfok növelése miatt használják ezt a módszert, hanem azért, mert a robbanómotorok nyomatéka kis fordulatszámon nagyon alacsony. Pl. az alapjárat alatt szimplán lefullad, ha terheled.
    Azonkívül ekkora teljesítményt tisztán mechanikus módon (kuplung + meghajtótengely)átvinni komoly műszaki feladat. A dízel-elektromos mozdonyokon is ezért alkalmazzák ezt a módszert. Mert hát egy vonatszerelvény elindulásakor kis fordulatszámra, de komoly nyomatékra van szükség.
    Ami pedig az óceánjárókat illeti, azokon újabban nem közönséges meghajtást alkalmaznak, hanem különálló meghajtóegységeket, amelyek a hajótörzshöz képest körbefordíthatók. Ez a jobb manőverezéshez kell, de ez mechanikus úton nem nagyon megoldható.

    Azonkívül a teljesítményszabályozást a modern elektronika segítségével könnyebb megoldani az elektromotornál, mint a dízelnél.