• Black Ghost
    #1415
    December 20-án az ACO közzé tette a 2011-re vonatkozó, véglegesnek mondható technikai szabályokat. Ezek egységesen vonatkoznak az ILMC, az ALMS és az LMS sorozatokra is. A regulák főbb vonalakban kijelölik a kereteket egészen 2015-ig!

    A szabályok legfontosabb célját az alábbiakban határozták meg:

    Biztonság növelése

    * Környezetvédelem; csökkenteni kívánják a kipufogógáz kibocsátást, a zajszintet és a legfontosabb fogyóeszközök felhasználását (üzemanyag, gumik, fékek stb.)
    * Kiegyensúlyozni az erőviszonyokat, sport és technikai aspektusból egyaránt
    * Korlátozni a költségeket

    Most nézzük mit jelent mindez kategóriánként.

    LM P1

    A szabályok 2011-2013 közötti időszakra, vagyis három évre érvényesek.

    A motorok teljesítményét alaposan visszafogják (a korábbi P2-es paraméterek lesznek érvényben). A cél a 3:30 mp-es köridő körüli limit fenntartása Le Mans-ban. Jelenleg a legjobb autók 3:20 mp alatti köröket tudnak. Körülbelül 520 lóerőre lesznek képesek a motorok, ezáltal csökken is a károsanyag kibocsátás és az üzemanyag fogyasztás.

    Teljes erővel támogatják az új technológiák, elsősorban a hibrid motorok használatát. Az energia visszanyerő rendszereket az első és a hátsó kerekeknél is lehet használni, de egyszerre csak az egyiknél vagy a másiknál.

    Kötelező lesz a formula-1-ből már jól ismert „cápauszony” használata a 2011-es évjáratú autókon.

    Fokozottan ellenőrzik majd a szárnyak elhajlását.

    Az erőviszonyok kiegyenlítésére beiktatták a szabálykönyvbe a 19-es cikkelyt. Ennek értelmében az ACO fenntartja a jogot az autók teljesítményének korlátozására. A cél egy 2%-os limiten belül tartani a különböző technológiákat.

    A 2010-es autók továbbra is versenyezhetnek, de csak bizonyos feltételekkel. A motorokra nagyobb szűkítőket kell helyezni és csökkentik az üzemanyagtank méretét 90 literről 75 literre.

    Az ACO már némi támpontot is közzétett a 2014-es és 2015-ös esztendőkkel kapcsolatban.

    Öt főbb vezérelvet határoztak meg.

    A felhasználható energia mennyiségét fogják szabályozni, így a hatékonyság legalább olyan fontos lesz, mint a megbízhatóság és a csúcsteljesítmény.

    Nyitnak mindenféle új technológia felé.

    Csökkenteni fogják az autók méretét és súlyát.

    Csökkenteni kívánják az üzemanyag fogyasztást és a CO2 kibocsátást. A cél, 1500 liter üzemanyaggal 5000 km megtétele. 1990-ben ehhez még 2550 liter kellett, míg 2010-ben 1875 literre volt szükség.

    Csökkenteni kívánják a verseny során felhasznált abroncsok számát. 2010-ben néhány P1-es csapat csak 11 szett gumit használt szemben a 2008-as 19-cel!

    LM P2

    A P2-es szabályok 2011 és 2015 közötti időszakra vonatkoznak. Ezzel is segítve az ebben a kategóriában versenyző csapatok életét. A legfontosabb a költségek csökkentése lesz.

    Az új autók (motor nélkül) maximum 345 000 euróba kerülhetnek.

    A motoroknak széria alapúnak kell lenniük, és nem kerülhetnek többe 75 000 eurónál.

    Legalább 30 órát ki kell bírniuk a motoroknak, és az újjáépítésük nem kerülhet többe 35 000 eurónál. A 30 órát a következő öt évben előbb 40 majd 50 órára fogják növelni.

    Minden P2-es autóban legalább egy ún. „gentleman driver”-nek kell versenyeznie. A velük szemben támasztott kritériumok már benne vannak a szabálykönyvben.

    Bár erről még végleges döntés nincs, de valószínűleg a 2010-es autókat is használhatják még 2011-ben.

    LM GTE

    A GT1-es autókat száműzik, a GT2 pedig GTE néven fut tovább. Ezen belül lesz egy GTE Am és egy GTE Pro osztály. A GTE előírások 95%-ban a jelenlegi GT2-re épülnek.

    A GTE Am esetében csak egy profi versenyző megengedett. Az autónak legalább egyévesnek kell lennie.

    A GTE Pro osztályban semmilyen megszorítás sem lesz a versenyzőkkel vagy az autók évjáratával kapcsolatban.

    Formula Le Mans

    Az FLM egyen-prototípusai az ALMS és az LMS mellett a kínai versenyen is engedélyezettek lesznek. Az ILMC-ben azonban nem lesz önálló értékelésük és Le Mans-ban sem lehet velük indulni. Ennek ellenére a hivatalos Le Mans tesztnapon részt vehetnek. Az LMS FLM bajnok csapata egy meghívóval lesz gazdagabb a következő évi 24 órásra, persze nem ezzel az autóval.