-
#1415
December 20-án az ACO közzé tette a 2011-re vonatkozó, véglegesnek mondható technikai szabályokat. Ezek egységesen vonatkoznak az ILMC, az ALMS és az LMS sorozatokra is. A regulák főbb vonalakban kijelölik a kereteket egészen 2015-ig!
A szabályok legfontosabb célját az alábbiakban határozták meg:
Biztonság növelése
* Környezetvédelem; csökkenteni kívánják a kipufogógáz kibocsátást, a zajszintet és a legfontosabb fogyóeszközök felhasználását (üzemanyag, gumik, fékek stb.)
* Kiegyensúlyozni az erőviszonyokat, sport és technikai aspektusból egyaránt
* Korlátozni a költségeket
Most nézzük mit jelent mindez kategóriánként.
LM P1
A szabályok 2011-2013 közötti időszakra, vagyis három évre érvényesek.
A motorok teljesítményét alaposan visszafogják (a korábbi P2-es paraméterek lesznek érvényben). A cél a 3:30 mp-es köridő körüli limit fenntartása Le Mans-ban. Jelenleg a legjobb autók 3:20 mp alatti köröket tudnak. Körülbelül 520 lóerőre lesznek képesek a motorok, ezáltal csökken is a károsanyag kibocsátás és az üzemanyag fogyasztás.
Teljes erővel támogatják az új technológiák, elsősorban a hibrid motorok használatát. Az energia visszanyerő rendszereket az első és a hátsó kerekeknél is lehet használni, de egyszerre csak az egyiknél vagy a másiknál.
Kötelező lesz a formula-1-ből már jól ismert „cápauszony” használata a 2011-es évjáratú autókon.
Fokozottan ellenőrzik majd a szárnyak elhajlását.
Az erőviszonyok kiegyenlítésére beiktatták a szabálykönyvbe a 19-es cikkelyt. Ennek értelmében az ACO fenntartja a jogot az autók teljesítményének korlátozására. A cél egy 2%-os limiten belül tartani a különböző technológiákat.
A 2010-es autók továbbra is versenyezhetnek, de csak bizonyos feltételekkel. A motorokra nagyobb szűkítőket kell helyezni és csökkentik az üzemanyagtank méretét 90 literről 75 literre.
Az ACO már némi támpontot is közzétett a 2014-es és 2015-ös esztendőkkel kapcsolatban.
Öt főbb vezérelvet határoztak meg.
A felhasználható energia mennyiségét fogják szabályozni, így a hatékonyság legalább olyan fontos lesz, mint a megbízhatóság és a csúcsteljesítmény.
Nyitnak mindenféle új technológia felé.
Csökkenteni fogják az autók méretét és súlyát.
Csökkenteni kívánják az üzemanyag fogyasztást és a CO2 kibocsátást. A cél, 1500 liter üzemanyaggal 5000 km megtétele. 1990-ben ehhez még 2550 liter kellett, míg 2010-ben 1875 literre volt szükség.
Csökkenteni kívánják a verseny során felhasznált abroncsok számát. 2010-ben néhány P1-es csapat csak 11 szett gumit használt szemben a 2008-as 19-cel!
LM P2
A P2-es szabályok 2011 és 2015 közötti időszakra vonatkoznak. Ezzel is segítve az ebben a kategóriában versenyző csapatok életét. A legfontosabb a költségek csökkentése lesz.
Az új autók (motor nélkül) maximum 345 000 euróba kerülhetnek.
A motoroknak széria alapúnak kell lenniük, és nem kerülhetnek többe 75 000 eurónál.
Legalább 30 órát ki kell bírniuk a motoroknak, és az újjáépítésük nem kerülhet többe 35 000 eurónál. A 30 órát a következő öt évben előbb 40 majd 50 órára fogják növelni.
Minden P2-es autóban legalább egy ún. „gentleman driver”-nek kell versenyeznie. A velük szemben támasztott kritériumok már benne vannak a szabálykönyvben.
Bár erről még végleges döntés nincs, de valószínűleg a 2010-es autókat is használhatják még 2011-ben.
LM GTE
A GT1-es autókat száműzik, a GT2 pedig GTE néven fut tovább. Ezen belül lesz egy GTE Am és egy GTE Pro osztály. A GTE előírások 95%-ban a jelenlegi GT2-re épülnek.
A GTE Am esetében csak egy profi versenyző megengedett. Az autónak legalább egyévesnek kell lennie.
A GTE Pro osztályban semmilyen megszorítás sem lesz a versenyzőkkel vagy az autók évjáratával kapcsolatban.
Formula Le Mans
Az FLM egyen-prototípusai az ALMS és az LMS mellett a kínai versenyen is engedélyezettek lesznek. Az ILMC-ben azonban nem lesz önálló értékelésük és Le Mans-ban sem lehet velük indulni. Ennek ellenére a hivatalos Le Mans tesztnapon részt vehetnek. Az LMS FLM bajnok csapata egy meghívóval lesz gazdagabb a következő évi 24 órásra, persze nem ezzel az autóval.
