DIESEL vs BENZIN
  • Borg
    #768
    Bazmeg feladom komolyan :D De nem, mert ez már haladás! Mostmár nem a Nm az isten önmagában, hanem csak "számít". Közeledünk a fizikai alapokhoz :D

    Leirom neked mégegyszer.
    P=Mxn.
    A nyomaték tehát semmit nem ér fordulatszám nélkül.
    A te logikád szerint ha Nm van, akkkor minden hawaii. Persze, akkor szorozzuk meg 0-val, mert a fordulatszám nem is kell. Kijön 0 KW teljesítmény.
    Vágod? A nyomatékod szart sem ér, ha nem párosul mellé fordulatszám.
    P=500Nm x 2000RPM (dízel)
    P=250Nm x 4000RPM (benzines)
    (P= pillanatnyi teljesítmény, ami az adott gangban, az adott fordulatszámon gyorsítani fogja az autót)
    Melyik lesz tehát a jobb, annak ellenére, hogy 2x akkora nyomatéka van a dízelnek? :) Remélem kezd világosodni a dolog, mert 44-edszer már nincs kedvem elmagyarázni.

    Ezután jön a képbe a nyomatékváltó, amivel szépen be lehet lőni, hogy hányadik gangban, milyen fordulatszám tartozzon az adott sebességekhez. Logikusan, dízelben olyan lesz a 4. fokozat, hogy 80-nál a töltéshatár fordulatszámának aljáról elindulva 120 felett érjen ki belőle. És hogy a 180 körüli sebességeken se pörögjön 4000 felett, ahol se töltés nincsen, de még szarrá is megy a dízelmotor, kell bele a 6. gang. A benzinesben pedig tök más szempontok szerint kell méretezni a váltót, mivel minél magasabb fordulat, annál erősebb, és a relatíve nagy fordulatszám sem árt neki. Sőt, a benzinesben a 6000-res fordulatot még kevesebb hangszigeteléssel lehet kultúrálttá tenni, mint dízelben a 4000-ret. Nem azért, mert bármelyik is szar lenne, csak más a karakterisztikájuk.

    Egy szó mint száz, a dízel nem attól király, mert sok Nm van benne és készpassz. Ehhez ezer más paraméter is kell ahhoz, hogy gyorsulni is tudjon, végsebessége is legyen, ne is forogja szét magát, a kuplungot, váltót se szabja le az alacsony fordulaton ébredő nagy nyomaték, meg ugye még mindez megbízható is legyen, legalább annyira mint egy jóval egyszerűbb konstrukciójú benzines.