• [NST]Cifu
    #151
    Már írtam. Attól függ, melyik változatot nézzük. Az F-16-ost már lassan 30 éve gyártják, azóta készült belőle vagy tucatnyi alváltozat. Szóval ha valaki az F-16A/B Block 10-et (1980-as évek eleje) akarja a legújabb JAS-39C/D változathoz hasonlítani, akkor igen, a Gripen jobb. Pár dolog, amiben az F-16 előrébb jár:

    -A Block50/52/60/70 változathoz van már illeszkedő póttartály. Ez a gép hátára szerelhető fel, csak nagyon minimálisan befolyásolja a gép aerodinamikáját, és nagyobb hatótávolságot tesz lehetővé.


    A gép hátán látható szögletes dudor a CFT, vagyis az illeszkedő póttartály


    -Fegyverintegráció. Az F-16-os szinte az összes NATO szabvány fegyvert képes hordozni, több, mint 150 féle felfüggesztmény jöhet szóba, az Mk80 sorozatú hagyományos légibombától kezdve az AIM-120C6 légiharc rakétáig. A Gripen esetében ez a szám kb. 20. Például nem képes JDAM (GPS irányítású) preciziós légibombákat ledobni, nem képes "radargyilkos" rakéták indítására, stb.

    -Felhasználói tapasztalatok. Az F-16-osból eddig több, mint 4400 példányt gyártottak le, és 24 ország légierejében szolgál. A JAS-39-esből cirka 200 példányt építettek, és eddig négy ország rendszeresítette. A különféle tervezési vagy gyártási hibák (ilyenek minden típusnál vannak) a nagyobb szám és a sokkal nagyobb repült óraszám miatt az F-16-osnál sokkal hamarabb napvilágra kerülnek, és így hamarabb is tudják kijavítani őket. Magyarul az F-16-os már egy bevált, jól kiforrott konstrukció, amely kinőtte a gyerekbetegségeit.

    Ettől még a Gripen sem rossz gép, és vannak előnyei az F-16-ossal szemben (pl. kisebb a radarkeresztmetszete), de egy F-16E Block 60 és egy JAS-39C gép közül aligha lehet vitás, melyik a nagyobb harcértékű...