Ableton live-ról röviden v. hosszan
  • PiR8
    #35
    Mielőtt belekezdünk a warpolásba, egy kis magyarázatra szorul a kezelés, zoomolás: ha az egeret a görbe fölé visszük, akkor átváltozik a kurzor egy nagyítót tartó kézzé. Tartsuk lenyomva a bal egérgombot és közben húzzuk lefelé, így nagyítasz a görbére, emellett még mozgathatod jobbra és balra is. Ez a kezelés mód mindenhol ugyanúgy működik. Nos tehát zoomolj rá a görbe elejére, majd nyomd meg a Warp gombot. Ekkor megjelennek a függőleges vonalak, mely mindegyike egy-egy ütemet, nyegyedütemet hivatott mutatni (nagyítástól függően).



    Látható a képen az első ütem, melyet pontosan arra a pontra kell húzni, ahonnan kezdődni kellene a muzsikának. Ez többnyire mindig az első dob vagy momentum, ahonnan keveri az ember. Húzzuk be oda, majd a WARP gomb alatti részen lévő Orig. BPM-hez írjuk be azt a BPM-számot, ami a legközelebb esik a zenéhez. Én már előre bemértem (134,514).



    Ha most az ablak felső részén található vezérlőn rányomunk a play gombra, észrevehetjük, hogy jóval lassabban játsza azt le, mint ami az eredeti BPM-je a muzsikának. ez azért van, mert alapbeállításként 120BPM van megadva. Ezt az ablak bal felső részén lévő TAP gomb mellett tudod megtenni. Irj oda monnyuk 135-öt, PLAY és minnyárt jobban szól, nem lassított felvétel :) (ha duplán kattintasz a STOP-gombra, akkor visszaugrik az elejére a lejátszás)
    Most jön a finomítás: alul a görbédnél szépen kezdj el balra menetelni és igazitsd ugy a vonalakat, hogy az egész számokat jelölő vonalkák pont ütemre essenek, mint ahogy az első is. Ezt leginkább úgy tudod megtenni, hogy a vonalak felett lévő számokat bal egérgombbal megfogod és huzod a megfelelő irányba. Lehet még olyat csinálni, hogy több fix-pontot adni a zenének: ha egy ütem-vonalra kettőt kattintasz, akkor átváltozik olyanra, mint az első ütem jelölője. Ez azért jó, mert a két sárga ütemvonal közötti részen alkalmazhatunk más sebességet. Ha az utolsó vonalka is a helyén van jól, akkor a WARP alatt megláthatjuk a valós BPM-számot (nekem 134,56 lett).

    Nyomjunk rá a Sample-boxban a gombra, ezzel elmentjük ezeket a beállításokat, későbbiekben már nem kell majd ezzel vacakolni. Ez főleg a LIVE-módnál jöhet jól.

    Zenénkben nézzünk ki egy olyan pontot, ahonnan rákeverjük a következőt, majd húzzuk be a szokásos módon és helyezzük úgy el, hogy az első üteme (még beállítás előtt) a legközelebb essen az illesztési ponthoz.



    A következő muzsikám BPM-e 130, ezt fogom megadni neki, majd beállítgatom az ütemvonalakat. Ha mindent jól csinálsz, akkor szemmel látható lesz, hogy az ütemek együtt 'futnak'. S ha belehallgatsz, akkor csúszás nélkül hallható mindkettő. Nade mi hiányzik a teljességhez...?


    Hangszínezés

    A hangszíneket a többi effektekkel együtt megtaláljuk a cikkem elején említett Devices alatt. Válasszuk ki az [b]EQ Three[b]-t, majd drag&drop módszerrel húzzuk rá mindkét zenére. Látszólag nem fog történni semmi, azonban ha megnézzük az '1 Audio' alatti legördíthető dobozkát, ott fogjuk találni:



    Mindkét zenénél ottlesz. Elsőként a 2-ik zenét fogjuk beállítani. Feltételezem, hogy mindenki mixelt már valamilyen eszközön, így nagyon nem kell majd részleteznem, hogy mikor kell a hangszíneket beállítgatni. Nos tehát... Bal alsó sarokban találsz két kapcsolót , mely közül az egyik épp be van kapcsolva. Ez a 'Sample' doboz, ahol a WARP-ot is be tudod kapcsolni. Ha rákattintasz, akkor eltünik a 'Sample' doboz, katt a másikra és előtűnik az Envelopes dobozka, amin a görbének a hangszíneit/hangerejét fogjuk beállítani.

    Először a hangerőt - ez ki is van választva: Clip alatt Volume. A görbét befedi perpill egy pirosas átlátszó cucc, melynek legtetején erősebb piros vonal van. Ha egy pontjára kettőt kattintunk, akkor ott egy kis karika lesz, melyet tudunk mozgatni. Húzzuk elég szélesre a görbénket nagyjából úgy, hogy legalább 32 ütem beleférjen, majd az elején lévő karikát húzzuk 0-ra, ahol pedig úgy gondoljuk, hogy itt már teljes hangerővel szólhat a muzsika, húzzuk a tetejére (második karika, hagyjuk ott).



    Amint valami változtatást csinálnuk, a CLIP és a VOLUME feliratok előtt pici piros kocka fogja jelezni, hogy a default-tól eltér. A következő az EQ lesz: a CLIP-et legördítve előbújik az 'EQ Three', az alatta lévő Volume legördülőmenüben pedig GainLo, GainMid, GainHi, FreqLo, FreqHi lesz látható. A FreqLo és Hi arra jó, hogy a mély és magashang vágási frekvenciáját megváltoztassuk. Ami minket érdekel, az a Lo, Mid és Hi. Szerkesztésükben ugyanúgy kell eljárni, mint előbb a hangerőnél. Kettő katt a piros csikra, majd még kettő kicsit arrébb és az első karikát lehuzni padlóig (mintha letekernéd a potit), a másikat meg fenthagyni és arrébbvinni.

    Ha a másik zenéhez viszonyítottan beállítgattuk, hogy második muzsikánk hogy és miként lép színre, állítsuk be az első zenénk végét is: hangerőt levinni, hangszineket moderálni, stb. Lemezre menteni pedig úgy tudtok, hogy a fenti görbéket annyira összezoomoljátok, hogy lásd az egész mixet, majd kijelölöd az elsőt és SHIFT billentyű nyomva tartása mellett az utolsót. Nyomj egy CTRL+R-t, add meg a helyét, ahova mented és kész. Amire figyelni kell, hogy az előugró ablak alsó részén van egy 'time range' szöveg, ami a jó kijelölés esetén 1.1.1-től az utolsó szám végéig jelez (pl. 495.1.1).

    Ennek a két példaszámnak a mixét le tudod tölteni innen (13,4 Mb), illetve csak a mixelős részét (2,1 Mb). (128kbit, MP3)

    Remélem, hogy ezzel az offline mixelési tippel tudtam segíteni. Most egy kis pihi, aztán leírom, hogy is lehet mindezt élőben elkövetni.