jeec#50
A poén abban rejlik, hogy az úrhajónak nem kell magával cipelnie a meghajtórendszerét, ezért _sokkal_ könnyebb lehet.
Jelenleg a bolygóközi emberes utazások esetében a fő probléma az, hogy túl hosszú ideig tart, illetve ahhoz, hogy ne tartson túl hosszú ideig, nagy tömegű és ebből fakadóan igen drága járművet kell csinálni. Ráadásul, ha nem elég gyors az utazás, még nagyobb jármű kell az úrhajósok miatt (készletek).
Az már nem probléma, hogy lassan de biztosan eljuttassunk akár egy nagyobb tömeget modnjuk a Marsra (technológiailag). Ez lehet a fogadóáéllomás. Ami probléma: honnan szerezze az energiát. Ugye lehet pl. egy atomerőmű, de ilyent még nem juttattunk az űrbe. Ez egy megoldandó technikai feladat, de nem lehetetlen.
Másrészt esetleg szerezhetné máshonnan is az energiát. Egy napenergiás rendszert (nem napelemeset, tükröset), elképzelhetőnek tartok. Baro nagy rendszert kell felépíteni, amihez pl. jó megoldás lehet a több kisebb autonóm eszköz, amik egymással hálózatban kommunikálva (ilyen kutatások is folynak már) alkothatnának egy nagy kiterjedésű megfelelő hierarchiájú űrbeli (Mars körül keringő) naperőművet. Na ez elláthatná a fogadóállomást elég energiával. Ja, még valami: az energiaigény itt tipikusan "peak" jellegű, tehát hosszú ideig szinte semmi nem kell, aztán jön vagy megy egy úrhajó, és akkor néhány órán keresztül kell sok. Ha van valami jó energiapufferelési módszer (pl. kémiai, mondjuk vízbontás), akkor nem is kell olyan giganagynak lenni az egésznek, mivel hosszabb idő alatt gyújtené össze azt az energiát, amit aztán koncentráltan rövid idő alatt adna le ("Legközelebbi indítás: két hét múlva. Kérjük várakozzanak, amíg a telepek feltöltődnek." :)) Nyilván ebben az esetben az állomás tömegét maga a pufferelő rendszer növelné. És nyilván jó, ha a rendszer reverzibilis módon működik. Pl. üzemanyagcellák (is).
Szóval röviden: szerintem jó ötlet, akármilyen energiaellátása is lenne az állomásoknak. Az egész rendszert lehet tesztelni a Föld-Hold viszonylatban.
Ja igen, amit az elején kezdtem: a jármű _sokkal_ könnyebb, az elérhető sebesség tehát lényegesen nagyobb, így a fő probléma megszűnik. Sőt: bizonyos keretek közt még lehet is növelni a sebességet úgy, hogy maga jármű nem lesz annyival nehezebb.