kukacos#54
Várjatok, máshogy teszem fel a helikopteres kérdést :) Sőt, rögtön kettőt.
Első kérdés: nem lenne-e ideálisabb/jobb/szebb/harci szempontból hatékonyabb, ha a tankok lánctalpak helyett repkednének? Válasz egyértelmű: de, persze. Persze ma kissé képtelenségnek tűnik, hogy mondjuk egy ötven tonnás Abrams-szal ekvivalens monstrum halk csivitelés mellett fészket rak az eresz alá, de ki tudja, mit hoz a jövő. Úgy biztos nem butuska a kérdés, hogy amit feltehetően ki kellene dobnunk a légi mozgékonyságért (masszív páncélzat) vajon nem válik-e pár éven belül amúgy is haszontalanná, amit pedig nyerünk (mozgékonyság, sebesség), az nem múlja-e sokszorosan felül a hátrányokat. Elvégre pont ez a cikk vázol egy rakás olyan technikát, amely a páncélvédelemmel ekvivalens alternatívákat mutat, azt jóval kevesebb súllyal megvalósítva (ellenrakéták, stb.). A kérdést folytatandó, vajon a helikopter lesz-e az a jármű, ami ennek a repülő technikának az alapját jelentheti, avagy valami más? Mert ha igen, akkor gyakorlatilag ma is készen áll minden, a harckocsi kimúlását pedig már most előre jósolhatjuk.
Másik, inkább harcászati oldalról ugyanaz a kérdés. A tank feladata sokrétű, de úgy tudom, a modern hadseregben elsősorban az ellenfél páncélozott egységeivel kell felvennie a harcot. Az első világháborús szerepére, ami az áttörés támogatása volt, ma már ezernyi másik, hatékonyabb céljármű létezik a tanknál. A második világháborúban játszott fő szerepét, ami a gyorsaság ereje, az áttörés kibontása, az ellenfél területére történő mély betörés volt, ma már a helikopteres légi szállítás nagyon hatékonyan meg tudja oldani. Adódik a kérdés: nem hatékonyabb-e egy olyan hadsereg, amely a páncélosokkal vívott harcot gyorsan bevethető légi egységekre bízza, a fizikai jelenlétet pedig, ha szükséges, könnyűpáncélzatú gyalogsági járművekkel valósítja meg? Nincs semmi értelme tankokat állomásoztatni egy város megszállása során, ha úgysem lehet megvédeni a megsemmisítéstől. Szerintem lassan már a katona nagyobb biztonságban lehet a nyílt harctéren, ha a járművén kívül tartózkodik, mint ha belül! A tank kicsit úgy jár, mint a csatahajó a második világháború után: a technikai fejlődés elavulttá teszi. Ráadásul majdnem pont ugyanazok az okok (tűzerő növekedése és légierő).
Persze itt most nyilván azokra a hadseregekre kell gondolni, amelyeknek közel korlátlan erőforrás áll a rendelkezésére, a szegényebb országok nyilván továbbra is "olcsó" tankokat fognak használni. De egyszer eljuthatunk oda, hogy a nem légi hadviselésre berendezkedett szárazföldi haderő egyszerűen képtelen lesz felvenni a harcot a fejlettebbel.