14
  • M2 #14
    Az egy főre jutó GDP és a vásárlóerő két külön dolog.

    Ezt úgy tudod legjobban megérteni, ha elképzelsz valakit Miskolcon 1000 EUR havi fizetéssel, meg Berlinben 1000 EUR havi fizetéssel.
    Utoljára szerkesztette: M2, 2024.05.16. 18:37:57
  • Macropus Rufus
    #13
    "Az átlagbér 1000 EUR körüli, ez nettóban már jobb, mint a magyar fizetések."
    idézlek okés: "Konkrétan TE ezt honnan tudod?"
    egyetlen keresés a Google-el és már meg is van az adat: 1066 - 18842 dollár között mozog a havi bér. (átlag: 9900dodó)

    "The average salary in China ranges from 7,410 Yuan per month (USD 1,066) to 131,000 Yuan (USD 18,842) per month — with 7,410 Yuan being the minimum salary and 131,100 Yuan being the maximum salary."

    https://www.timedoctor.com/blog/average-salary-in-china/

    ami a vásárló erőt illeti: Kínában az egy főre ső GDP olyan 10200dollár addíg nálunk 16000dollár.
    https://hu.wikipedia.org/wiki/Országok_egyőre_jutó_GDP_szerinti_listája_(nominális)

    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2024.05.16. 15:04:55
  • Macropus Rufus
    #12
    figyu: amikor kihoznak egy autót 150ezer dodóért ami azt tudja - elmondásuk szerint - mint egy 2 millió dolláros Rimac, akkor ugye ott két dolog lehetséges: a) hazudnak b) lopták a teljes fejlesztést és így kvázi milliókat sportoltak. Na jó van egy c is: mind a kettő.
    Nekem ne mondja senki azt, hogy ők 15 millióból kihoznak úgy egy autót, hogy azt ide is kell még szállítani, itt meg nem kapsz már lassan ennyiért semmit, ha itteni kocsikról van szó, Nézzél szét Kínában. Én az utóbbi időben elég sok autós videót néztem Kínából. Olyan autókat fog látni amik itt is rohangálnak csak a nevük más... láthatsz VW Borát, csak ott nem így hívják. Láthatsz akár még Porsche-t is csak nem ez a neve. Minden lenyúlnak, amit csak tudnak, ezért nem is kell sokat költeniük fejlesztésre.
    Mondok egy tényt: olyan 10 évvel ezelőttig Kínának nem volt technológiája arra, hogy a golyóstollba legyártsák a golyót. Pedig, ha jól emléxünk akkor az összes tollbetét kínai volt. Csak a golyó bennük nem. Az német volt. És miért nem tudták legyártani? Mert nem fértek hozzá a technológiához. (am. erről cikket is találhatsz a neten) Ua. autókat gyártottak meg telefon, megy űrhajót. És miért? Mert azokhoz hozzá fértek. Kína szinte semmit nem költ fejlesztésre. Max. arra, hogy amit tőled ellopnak azt pocit módosítsák. Hogy azért még se 1:1-ben az legyen. Szóval ennyi. És ez nem 20 évvel ezelőtti dolog. Akkor is és most is ezt csinálják. Ők ilyenek. Ráadásul még sok esetben szarok is amiket gyártanak. Az, hogy most a Kínai autók szupik elhiszem. 10 év múlva térjünk erre vissza, mert lehet akkor fogjuk látni, hogy miért is volt csak 15 misis az ami amúgy ha EU-s a kocsi olyan 20 lett volna (vagy több).
  • M2 #11
    "Fejlesztésre minimális összegeket költenek."

    Konkrétan TE ezt honnan tudod? Mert ez egy 20 évvel ezelőtti történet. Azóta csak annyi változott, hogy beérett a kínai felsőoktatás fejlesztése, így ma már a legkomolyabb ipari fejlesztések Kínában történnek.
  • Macropus Rufus
    #10
    "Az egyik legnagyobb titok arrafelé, hogy a kínai állam nem adóztatja tönkre a cégeket "
    mondjuk az sokkal jobban számít, hogy mindent ellopnak/lemásolnak. Fejlesztésre minimális összegeket költenek. Ellentétben azzal a céggel ahonnét lopják a cuccost. Még az űrhajójukat is koppintották az első Szojuz-ról. Így könnyű versenyezni.
    És igen, az állam pénzeli a cégeket. Bármi áron lenyomni a nyugatot. Veszteséges mindegyik, de mivel az államé, átkönyvelik a veszteséget máshová. Nem kell hanyatt esni Kínától. Soha nem lesz olyan mint Japán vagy Korea. Amint nem fér hozzá a technológiához, gondban lesznek...

    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2024.05.09. 12:02:50
  • M2 #9
    Csodálkoznék ha a Kínában fele ennyiért adott autókon ne lenne szép profit, amikor Európában eladják és dupla annyit kérnek érte.

    Az egyik legnagyobb titok arrafelé, hogy a kínai állam nem adóztatja tönkre a cégeket és az embereket (nagyjából a magyarországi adóterhelés fele a kínai). Az átlagbér 1000 EUR körüli, ez nettóban már jobb, mint a magyar fizetések. Helyi vásárlóértéken pedig már rég elhúztak tőlünk. Ez hamarosan egész Európára és az USA-ra is igaz lesz.
  • Sequoyah
    #8
    A Kinai gyartokat a Kinai kormany penzeli, es masszivan aron alul adjak el az autoikat, es valos adatokat nem igazan publikalnak, ellentetben az EU/US gyartokkal, akik tozsdei ceg reven kotelezve vannak ra (bar sokszor eltemetik a szamok mogott)

    A tobbi gyarto a fejlesztes koltsegeit konyveli eppen el vesztesegkent, es igyekeznek ezt mihamarabb megtenni, hogy adojovairast kapjanak. Egyedul a Tesla az aki ezt mar evekkel ezelott jovairta (mivel evekkel korabban tortent a befektetes). Szoval valodi nyereseget valoszinuleg jelen pillanatban csak a Tesla termel.
  • Nagydög
    #7
    A tobbi gyarto 2024 Q1:
    (Figyelembe veendo, hogy az elso negyedev altalaban alacsonyabb szamokat hoz auto eladasokban, illetve hogy a nagy gyartokat szoktak vadolni a szamaik tupirozasaval az autok markakereskedokre ontesevel. Ez a gyarto szempontjabol eladasnak szamit, de valojaban csak a kereskedok parkoloit tolti meg.)

    Ford: 20,223
    Rivian: 13,588
    BYD: 300,114(42,99%-os csokkenes az elozo negyedevhez viszonyitva. Kinaban gebasz van, na.)
    Porsche: 4,236
    Volkswagen: Nincs turelmem kiasni, de 2023-ban osszesen 394,000 elektromos autot adtak el, es 2024 Q1-re par szazalekos csokkenest jelentettek az ossz eladasokban.
    Hyundai: 55,000 korul (Mindenestul 153,519 barmennyire elektromos autot adtak el es ebbol 98000 hybrid)

    Pillanatnyilag csak kinai gyartokrol tudunk, amik talan(!) profitot termelnek az elektromos autoikon.

    Musk az utobbi idoben nem nagyon nyuzsog a Twitter korul(max a Twitteren), sz'al ez sem valoszinu, hogy befolyasolna.
  • M2 #6
    Két óriási hiba miatt van gond a Teslánál:
    - fanboyoknak gyártott belső tér, ami mindenki mást taszít,
    - a termékportfólió lefelé bővítése (Model2, Model1) helyett rétegtermékek fejlesztésére (CyberTruck, Roadster) ment el a kapacitás. Elon bácsi azt hitte ez még mindig a hobby-projektje.
  • Sequoyah
    #5
    Ket dolog tortenik:
    - Hosszu, tobb eves keses utan a tobbi gyarto is elkezdett vegre normalis elektromos autokat gyartani. Rivian, Ford Mach-E, Porsche, Hyundai Ioniq es a tobbi mar nem csak elmeletben leteznek, de nagy mennyisegben lathatoak az utakon.
    - A CEO elkezdett a social mediaval foglalkozni, amihez nem ert, es az ideje jelentos reszet ez veszi el, a Tesla pedig keves figyelmet kap.

    Ideje rajonni, hogy a Tesla mar NEM egy startup vallalat, hanem egy felnott valalat, aminek a fenntarthato profitabilitas a celja. Ehhez egy uj CEO-ra lesz szukseg, aki csak a Teslara fokuszal.


    Maga a reszveny-ar korrekcio az varhato volt mindenkepp, mert a csucs-arfolyam az teljes piaci dominanciat feltetelezett, ami mindig is csak vagyalom volt. De egy realisztikusabb ertekelessel, a vallalat maga meg mindig sok potenciallal rendelkezik.
  • Sequoyah
    #4
    A Tesla sok autot ad el, es profitot termel belole. Semmi piramisjatek nincs benne. A befektetett penz az NEM szamit bele a profitba. Szoval az elmult 1-2 evet leszamitva a vallalat kifejezetten jol nezett ki.
  • NEXUS6
    #3
    Nos, az általad felvázolt nézőpontból is igaz, így is megfogható a dolog, és ez kevésbé szarkasztikus is.
    Azonban a kérdés ekkor inkább úgy teendő fel, hogy vajon mennyire bölcs, bevállalható, profi üzletpolitika az, ami ilyen mértékben függ a politikai kurzustól?

    Másrészt a Tesla üzletpolitikájában a kisautó/olcsó akku/belsőégésű motorok kivezetése összefüggés jelentette erős politikai determináltságú dimenzió mellett létezik egy másik, gyakorlatilag politika független is, ahol a Tesla elég sikertelennek mutatkozik, és ez a Autopilot/FSD képesség piacvezető státuszának lassú erodálódása. Ez utóbbi is nem kis részben írható Musk mindenbe beleszóló, korábban hatékonynak tűnő vezetési stílusára.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2024.05.07. 15:39:12
  • kvp
    #2
    A supercharger halozat eseten ertheto a valtas, mert az USA-ban az uj nemzeti torveny alapjan az osszes tobbi toltot is atalakitjak supercharger kompatibilisse. Magyaran ugy tudjak kb. megduplazni a toltopontok szamat, hogy nem kell hozza befektetniuk.

    Az igaz, hogy a cybertruck a formatervezes miatt boduletes baromsag, de az olcso elektromos Teslak letrehozasat nem ez akadalyozza, hanem a megvaltozott politikai helyzet. Addig nem eri meg ilyet gyartani, amig nem dol el, hogy mi lesz az olcso kinai autokkal es a belso egesuek kivezetesevel. Ha kitiltjak a kinai jarmuveket az amerikai es az europai piacrol es az EU nem adja fel a belso egesuek gyartasanak rovid tavu betiltasat, akkor lesz piac az olcso Teslak irant. Ha a kinaiak maradnak, akkor veluk nem lehet gazdasagosan versenyezni es a teljes mainstream amerikai es europai jarmuiparnak annyi. Ha az EU vagy az USA visszalep es megsem tiltja be a belso egesueket, akkor az elektromos szegmens fog osszeomlani. A Teslanak csak akkor eri meg befetni egy olcsobb jarmube, ha azokat el is tudjak adni.

    Szerintem mind a twitter, mind a tesla eseten a kovetkezo elnokvalasztas eredmenyetol fugg, hogy merre mennek. A twitternek jobb lenne egy republikanus elnok, a teslanak pedig valoszinuleg egy demokrata. Ekkora meretben mar a politika hatarozza meg a nyeresegesseget es ezert is fektet be annyi nagytokes a kulonbozo politikai vezetok iranyitasaba. Ez csak uzlet, meg ha nem is eppen demokratikus.
  • NEXUS6
    #1
    Jó reggelt kívánok. Kedves befektetők, csak azt ne mondjátok, hogy nem voltatok vele tisztában, hogy ez a Musk karizmatikus személyisége (gyak nagyotmondása) köré épített vállalatvezetési és üzleti modell is csak egy lufi/piramisjáték, értsd amíg egyre több befektetőt tudtok megnyerni, addig látszólag megy előre az üzlet (és fel a részvények árfolyama), de maga a termék, az autó maga, valójában csak egy szükséges kellék nehogy tényleg piramisjátéknak minősítsék a vállalkozást!? ;)
    Lásd még tartozások, hitelek nagysága.