28
-
M2 #28 Soha nem késő egy piacra beszállni. Rengeteg történelmi példa van rá, hogy egy új szereplő hogyan formált át teljesen egy piacot, amire mindenki azt hitte, hogy "túl késő már beszállni". -
dyra #27 Ezt a piacot az Alma bukta. Túl késő nekik már beszállni. Itt a Tesla az ami máshol az Apple. Nem fogja tudni kiütni. -
kvp #26 A Tesla fele navigate on autopilot is vonalvezetett. Csak nem az utra van festve a vonal, hanem a fejeben levo digitalis terkepre. A hozzavetoleges poziciot a gps adja az indulaskor, a pontos poziciot pedig a latott kep alapjan lehet pontositani.
A Google fele megoldas ennel egy fokkal fejlettebb, ott is a gps-bol indulnak, de a poziciot a latott kepbol es a lidar szenzorokbol nyert melysegi terkep segitsegevel pontositjak. Tehat az auto fejeben nem csak egy 2D-s terkep van, hanem egy 3D-s voxel map. A gps csak az indulaskor korulbelul elhelyezei a jarmuvet, majd a beolvasott 3D-s terkep alapjan mintaillesztessel elhelyezi a korabban beolvasott terkepen. Igy gyakorlatilag nagyon nagy pontossaggal el lehet helyezni a jarmuvet a virtualis 3D-s terkepen, mind pozicio, mint menetirany szempontjabol. Ezutan mar meg lehet nezni a virtualis terkepre rajzolt virtualis vonalat vagy nagyobb minta eseten az osszes korabban hasznalt es elore validalt utvonalat, majd ezt koveti a jarmu.
Azert jo a technologia, mert eleg egyszer vegigmenni egy scanner-es jarmuvel az utvonalon es onnantol megvan a pontos 3D-s terkep. Raadasul minden onvezeto auto egyben frissiteni is tudja a terkepet, igy a kis terepvaltozasokat kepesek automatikusan lekovetni. Egeszen addig amig a kresz szerinti helyes nyomvonalat nem helyezik at, ekkor jelenleg egy ember vezette autonak kell kijelonie az uj fo nyomvonalat, ez is tortenhet a beta teszterek onkentes segitsegevel. A valosagban ez azt jelenti, hogy megall az onvezeto auto, a tulaj kezzel vezetve atmegy a bizonytalan szakaszon es mar be is frissitette a kozponti tudasbazist es terkepet a tobbi sofor szamara.
Ha teljesen automata autok lesznek, akkor ezeket egy tavoli embernek (ceges operatornak) kell atvinnie az uj szakaszokon. Ennek nagy elonye, hogy rogton validalhatja is az utvonalat, tehat kesleltetes nelkul betoltheto lesz az auto mogott varo tobbi automata jarmube. Most kezzel kell utolag atnezni a kamerakepet, hogy szabalyos volt-e a sofor es csak utanna adhato hozza az adatbazishoz az uj nyomvonal. -
M2 #25 Nagyjából ötven évvel ezelőtt bukott meg az ötlet, hogy vonalvezetett járművekkel kóricáljanak közutakon. Már mindenki tudja az autóiparban, aki számít, hogy az zsákutca. -
Agyturbinikusz #24 Az ipari automatizálás, egy dologban tér el ettől: limitálva van az eshetőség száma, vagyis kontrollált a környezet is.
Ha Minden Jármű automatizált lenne, és zárt pályán haladna, akkor működne a dolog, viszont jelenleg pont az a baj, hogy a nagy számítási teljesítmény igény és a nagy mennyiségű szenzor input miatt nem egyszerű a feladat.
Pont az időjárás előrejelzés ami jó példa, mert ugye reggel a felkelő nap kb Minden szenzort képes elvakitani... Onnan nehéz nyerni. -
kvp #23 Az autonom autokat meg lehet valositani neuralis halozat alapu MI-vel, de hagyomanyos programozott logikaval is. Amit egy neuralis halozat meg tud valositani, azt le is lehet programozni kezzel is. (regebben csinaltam parhuzamos megvalositast tanitott MI melle hagyomanyos, kezzel programozott modellel, plusz a neuralis matrixok is programozhatoak, valojaban csak nagy meretu, de eleg egyszeru adatvezerelt rendszerek)
A fo feladatok egy onvezeto jarmu eseten:
- melysegi terkep keszitese: ehhez szenzor adatok kellenek, az illesztest vegzo optical flow neuralis matrixa kezzel is konnyen programozhato (ez az emberekben is fixen huzalozott, kvazi igy szuletunk)
- szegmentacio a melysegi terkepen: alakfelismeres, erre rengeteg egyszeru algoritmus van, leteznek neuralis valtozatok is
- mozgas predikcio a szegmentalt melysegi terkepen azonosithato mozgo targyakra (autok, emberek, utra kiszalado macska/kisgyerek/stb.): ez viszonylag konnyu, mivel nem szamit mi micsoda, csak az a kerdes, hogy keresztezi-e a jarmu utjat (gyorsulas predikciot es az alapjan sebesseg es pozicio elorejelzest kell kesziteni)
- a szegmentalt feluleteken textura alapu jelzes felismeres: tablak, jelzolampak, feklampak, stb. felismerese es jelzeskepuk es poziciojuk alapjan a relevansak levalogatasa (melyik lampa es tabla melyik savhoz tartozik, erinti-e a jarmuvet)
- plusz a meglevo, ismert utvonalak begyakorlasa, tehat atlagolassal virtualis nyomvonalak rajzolasa a meglevo terkepekre
Betanitasi tesztadatokra igazabol csak a jelzes es tabla felismereshez, meg az utvonal begyakorlashoz van szukseg. Az elsohoz sok videora, a masodikhoz sok gyorsulas szenzorral es tavolsagmerovel pontositott gps adatra van szukseg. Magyarul az embereknek vegig kell vezetniuk az autokat a bejarni kivant utvonalon minel tobbszor, amibol a szoftver ki tudja jegyzetelni maganak az idealis nyomvonalakat, a gyakori megallasi pontokat, stb. tehat igy kvazi megszokasbol, helyismerettel tud vezetni. (ha egy helyen minden arra jaro szabalytalankodik, mert pl. hibasak a jelzesek, akkor a robot is azt fogja tenni) Ehhez a ket feladathoz a legegyszerubb nagyon sok auto adatait rogziteni es ez alapjan osszeallitani egy statisztikai uthalozati modellt a teljes Fold felszinere. Ezt mar viszonylag konnyen ossze lehet vetni a meglevo terkepekkel es ahol elteres van, ott korrigalni a terkepeket. Ha az auto mar tud magatol navigalni, akkor a ne ussunk el senkit-re pedig ott vannak a fent leirt, massziv parhuzamos kornyezetekre (CNND chipekre) leprogramozhato egyszeru algoritmusok.
A nagy mennyisegu forras informacio es a hagyomanyos programozott algoritmusok onmagukban kepesek mukodo onvezeto rendszereket letrehozni, tenyleges MI betanitasa nelkul, kvazi vonalkoveto robotkent kezelve az automata jarmuveket. (csak ez a nyomvonal virtulalis es csak a digitalizalt terkepeken van meg) Tehat az automata autok problemaja megoldhato tenyleges MI kifejelsztese nelkul is, pusztan ipari automatizacios feladatkent kezelve a problemat. -
Agyturbinikusz #22 A felvetés jogos, egy baj van, a nem MI is éveket tréningezik milliószor nagyobb inger bevitel mellett.
Mert ugye ez szükséges az adott hozzárendelések megalkotásához. -
#21 Szerintem a Tesla autonómvezetés-törekvése zsákutca. Az úgynevezett MI helyett komolyabb, közel valódi MI-re lenne szükség, amit más gyártó előbb megvalóstíhat. Nem a millió kilométerek kellenek, hanem összetettebb feldolgozás, szituáció- és tárgyfelismerés.
Vagy erre a célra gyártott útjelzésekkel irányított és egymással kommunikáló autók. -
Ender Wiggin #20 Az a szemüveges nagymama nem tudja eladni nekem az Apple termékeket... -
Agyturbinikusz #19 Ha már itt vagyunk, ~300millio ember átlaga:
Itt -
Agyturbinikusz #18 Új Zéland pl elektromos teherautók segítségével hordta a sört a 20. Század elején. -
kvp #17 "Ha lenne nagy volumenben gyártható, de olcsó aksi, már holnap át tudnánk állni."
Erre jok pl. a vasoxid aksik. Tobbfele valtozat letezik, van sima legkori levegot hasznalo valtozatuk, van elektrodakent sosvizet hasznalo valtozat, van kvazi elektrodamentes vasoxidos oldatot hasznalo valtozat (ez inkabb egy uzemanyagcellara haszonlit es kutrol is tankolhato, csak tankolaskor le kell ereszteni az elhasznalt rozsdas vizet).
Igazabol maga a fem-oxigen technologia nem annyira uj, a szen cink elem pl. eleg regi csak nem volt tul nepszeru az elmult evekben, mivel az aksi legtobb kereskedelemben kaphato valtozata nem toltheto hazi korulmenyek kozott. (kemiailag egyebkent tolthetoek lennenek ha mas lenne az cink elektroda fizikai kialakitasa) A technologia egyebkent 1866 ota letezik.
Egyebkent volt egy idoszak meg a belso egesu motorok elott, amikor pl. New York-ban minden taxi elektromos meghajtasu volt, kiepitett utcai toltohalozattal. Mukodott, csak eppen 2x annyiba kerult uzemeltetni mint a benzines jarmuveket es sehol sem volt vezetekes aram videken, ezert elvetettek a technologiat. -
M2 #16 "Ha a közeli jövőben nem lesz alapvető áttörés az energetikában, akkor a belsőégésű motorok még jó darabig velünk maradnak valamilyen formában"
Már a jelenlegi rendszerünk is elbírná, ha az autópark 70 százalékát lecserélnénk elektromosra.
Viszont az akkumulátorok gyártásának korlátai magasan tartják az árakat, így inkább ez lesz majd az oka, ha a belsőégésűek még sokáig velünk maradnak. Ha lenne nagy volumenben gyártható, de olcsó aksi, már holnap át tudnánk állni. De ilyen egyhamar nem lesz. -
coolbboy83 #15 Sajnos nem jók igen. A Lexus meg az Infinity az más valóban... én még az amcsikat kedvelem, a szomszéd Dodge Charger-e sincs sokat szervízben ;) Ellenberger valóban van pár csillagos ismerős, aki többet van szervizben mint az utakon :) -
kvp #14 "A Tesla jelenleg egy ipari techulladék. Saját használói szerint nem meg bízható. Ültetek már Teslában? Fapad. High-tech fapad,"
Mint az Apple iphone-jai. Es megis azt veszik. Annyi a kulonbseg, hogy a Teslanak meg egyelore nincs is nagyon alernativaja, de nemsokara lesz egy rakat olcsobb azsiai es akkor ahogy a tobbszazezres iphone helyett is vehet az ember par tizezres androidost, ugy a draga Teslak helyett is lesz tizedannyiert olcso kinai. Es akkor vagy megveszi valaki a nepszeru autot (Tesla vagy Apple) vagy vesz valami azsiai cuccot, ami olcso es mukodik. A nemet es francia autogyaraknak nem nagyon latom a piaci rest. Max. betiltani lehet az azsiai importot, de akkor telefonbol, meg minden masbol is gyartani kell sajatot, mert Kina embargora mindig (azaz jobb esetben csak) embargoval valaszol.
"Szerintem a teljesen elektromos hajtás tömegessé válása pillanatnyilag inkább utópia, mint valóság. Csak gondoljon mindenki a jelenlegi energia krízisre. Inkább van alapja a hibrid rendszereknek és a hidrogén használatának."
Ahogy az orszag varhatoan jovendo miniszterelnoke mondta, hogy ha nincs eleg penz energiara, akkor kevesebbet kell autozni (futeni, enni, stb.). A hibrid rendszerekhez benzin vagy foldgaz kell es az uj europai poltikai rendszerben varhatoan mindketto luxuscikk lesz. Az uj nemet kormany pont most fog hatalomra lepni es ok elszant kornyezetvedok, meg az allampolgaraik elete es az iparuk lete aran is. Nyugaton ezt szavaztak meg az emberek es itthon is varhatoan ezt fogjak tamogatni az Europai Egyesult Allamok hivei. (azaz a foderalistak)
A hidrogent meg jellemzoen foldgazbol allitjak elo, a benne levo szen "elgetesevel", szoval jelentosen rosszabb a hatasfoka mintha kozvetlen foldgazt hasznalnanak a kocsiban. A tiszta, vizbol bontott hidrogenhez meg tobb elektromos energia kell mintha azt kozvetlenul az elektromos autoba toltenenk.
Az elektromos autozasnak nem nagyon maradt alternativaja. Ha 4x annyiba kerul az aram, akkor vagy negyed annyit autoznak az emberek vagy keresnek mas alternativ modot. Akinek meg nem telik uj elektromos autora, az valaszt mas kozlekedesi modot. (gyalogol, biciklizik, elektromos rollerezik vagy tomegkozlekedik)
Csak akkor maradhat a mostani aron az "olcso" autos kozlekedes, ha az allam ki tud epiteni elegseges olcso elektromos kapacitast, olcso ejszakai arammal, amivel otthon tudnak tolteni az emberek. (aki kozteren parkol, az meg a kozteri 230V-os toltofejekbol) Ehhez Paks 2 es 3 is kelleni fog, mivel annyi megujulot nem tudunk telepiteni a hatarokon belul, amennyivel a szukseges 4 uj reaktor kapacitasat ki lehetne valtani. (es melle persze kell az osszes telepitheto megujulo _IS_, mert magaban Paks 2 es 3 is keves lesz) Varhatoan atomenergia nelkul a sajat auto birtoklasa itthon luxus lesz. Tavasszal mindenki valaszthat milyen jovot szeretne, de biztosan zold lesz, csak kerdes hogy piros-feher-zold vagy sotetkek-sotetzold. :-D -
Agyturbinikusz #13 Jajjjjjj,
Mert a csillag meg a ventilátor lapát olyan jó, nehéz életük van
Csak egy a sok közül, nagyon jómódú család azért szabadult meg a csillagtol mert új kora óta többet volt szervizben mint amit használták.
Aki nem csak villogni vesz autót hanem használni is szeretné, az messze elkerüli a német kisipari hulladék gyűjtőket.
Sajnos 1994-ben véget ért a Csillag korszak, mert jött a Lexus....
Sajnos az álmodozó fiatalság aki azt gondolja attól jó egy autó mert csillag/rotor van az orrán. Kellemetlen, de ez van.
Kívánom nekik hogy csak ilyen német prémium autójuk legyen. Majd meglátják.... -
coolbboy83 #12 Az autógyártók már lassan összekapják magukat - a Tesla egy hulladék, a fényezése nem éri el egy Ladáét sem. Az egész cég, mint legértékesebb gyártó egy vicc....pl a VW Group egyetlen gyári ingatlana is nagyobb gépparkkal és értékkel bír mint a Tesla üzeme... A Mercedes jó kocsikat csinál, de többet vannak a szervizbe mint az utakon, akárcsak a BMW... ami az utóbbi 10 évben Bring Me Workshop névre hallgat... kohászati alapanyagok! -
#11 A Tesla jelenleg egy ipari techulladék.
Saját használói szerint nem meg bízható. Ültetek már Teslában? Fapad. High-tech fapad, -
#10 Azért közben a Tesla is folyamatosan fejlődik, és kezd felzárkózni minőségben. Az első Modell S minősége és a mostani Modell S-ek minősége köszönőviszonyban sincs egymással, rengeteget fejlődtek már ezen a téren.
Még van hova fejlődniük, ez tény, viszont a Teslának is van előnye, ami a szoftveres rész, a szoftveres támogatás és a saját töltőhálózat. Ezt viszont a többiek nem fogják utolérni még egy ideig.
Nem minden a minőség, és nyilván egy kezdő autógyártónak valahol el kell kezdenie, de már rég nem olyan rosszak a Teslák minőségben és kényelemben, mint ami terjed róluk még mindig. -
Montar #9 Szerintem a teljesen elektromos hajtás tömegessé válása pillanatnyilag inkább utópia, mint valóság. Csak gondoljon mindenki a jelenlegi energia krízisre. Inkább van alapja a hibrid rendszereknek és a hidrogén használatának. Ha a közeli jövőben nem lesz alapvető áttörés az energetikában, akkor a belsőégésű motorok még jó darabig velünk maradnak valamilyen formában. Én az almások helyében nem erőltetném ezt a vonalat, felhalmozott tőkéjüket felesleges erre fordítani. -
Sequoyah #8 Nem, erre kb 5 evvel ezelott volt lehetoseguk. Ha akkor kijonnek valami ertelmes elektromos autoval, mikozben a Teslanak meg nyeresege sem volt, lenyomhattak volna.
De az a helyzet, hogy mara a Teslanak mar az eladasai is erosek, mikozben a tobbi autogyar mar kijott 2-3 hasznalhato modellel, ami sajnos erosen csak alulrol karcolja azt amit a Tesla tud. Es bar van olyan ami kozel van a Tesla hasonlo modelljeihet, az emberek megis inkabb a Teslat valasztjak.
A tobbi autogyar egyelore csak almodozik a Tesla lenyomasarol, egyelore azon dolgoznak hogy az evtized vegere, amikorra az elektromos autok mar akar tobbsegben is lesznek, meg letezni fognak-e, vagy a benzines autok eltunesevel ok is eltunnek-e.
Utobbi egyebkent nem lenne valami peldatlan dolog. A technologiai valtasokkal gyakran el szoktak tunni a komplett vallalatok is amik ezen technologiakra epulnek. -
kvp #7 "A régi autógyárak most állnak át elektromosra, ahogy kijönnek az első 2-3 használható modellel, a Teslának reszeltek."
Kerdes, hogy a regi nyugati autogyaraknak van-e eleg tokejuk es szellemi tudasuk a fejlesztesekhez. Egyreszt ott van az aksi feljesztes es gyartas kerdese, ugyanis aki tud sajat aksit gyartani, az gyart sajat autot is kore, nem lesz beszallito. Ez az Apple legnagyobb gondja jelenleg. A regi autogyarak jelenleg nem rendelkeznek sajat aksi gyarto kapacitassal es amennyiben ezt nem tudjak technologiailag es tokebefektetesben osszehozni, akkor eselytelenek meg a kinai cegekkel szemben is. (lasd pl. BYD) A Teslanak van ra tokeje, a kinai cegek meg kapnak ra allami tamogatast. A nagy autogyarak honnan sereznek hozza toket? (foleg ugy, hogy az eu-ban elevileg nem is lehet a magancegeket allami penzbol tamogatni, ezert vannak a kinaiak elonyben veluk szemben a belso EU-s piacon is)
Szerintem ha nem lep az EU es szegi meg a sajat allami finanszirozasi torvenyeit, akkor a kinai cegek egymas utan fogjak felvasarolni a regi gyartokat (kinai allami penzbol) es akkor olyan lesz a helyzet, mint a mobiloknal most. Van az Apple es vannak a kinai es koreai gyartok. Autogyartasban pedig lehet pl. a Tesla vagy helyette az Apple es a kinai/koreai gyartok. Ha a nokiat (finn), ericsson-t (sved), a simenens-t (nemet), meg az acatel-t (francia) hagytak veszni a mobil piacon, akkor a francia es nemet autoipari cegeket is hagyni fogjak. (a svedeket mar megvettek a kinaiak, az olaszokat meg szetosztottak a tobbi gyar kozott) A kerdes, hogy a regi nagy mobiltelefon gyartok miert vereztek el az Apple-lel es az azsiai gyartokkal vivott harcban? A masik kerdes az, hogy miben ter el a regi nagy autogyarak helyzete a regi nagy mobilgyartoketol? -
kvp #6 Ha jol ertem az Apple szeretne teljesen onvezeto autot, amiben nincs kormanykerek. Az a mernok aki atment hozzajuk miutan kirugtak a Teslatol egy beszolas miatt pont azt mondta, hogy ez meg sokaig nem megvalosithato.
Ertem, hogy ha eleg penzt szannak ra, akkor biztosan megoldhato, de nem biztos, hogy a legjobb embereket tudjak a feladathoz elszivni mashonnan.
Mindenesetre az Apple jelenleg aksi beszallitot keres, meg autogyarat (osszeszerelo uzemet) es ok a terveket meg a szoftvert adnak csak. Ez megfelel az Apple jelenlegi uzleti modelljenek, tehat ha sikerul az 5-os szintu onvezetest megoldaniuk, akkor mukodokepes. A kerdes, hogy a Tesla jut-e el ide elobb vagy az Apple. (a Teslanak mar van tobb millio az utakon futo tesztjarmuve, ugyanennyi onkentes MI trenerrel, mig az Apple-nek sokkal tobb penze van fejleszteni, kerdes melyik jut el hamarabb a celig) -
#5 Nem lesz Apple autó. Sőt, a Tesla is le lesz nyomva. A régi autógyárak most állnak át elektromosra, ahogy kijönnek az első 2-3 használható modellel, a Teslának reszeltek.
A Tesla dizájn egy fos. Bele kell ülni egy ötös BMW-be vagy egy S Mercédeszbe, az autó. Csak ki kell cserélni a motort és a hajtást és kész.
Én 10 éven belül a Tesla csődjére fogadok. -
M2 #4 Ez ilyen pihengetős elfekvője lehet a mérnököknek. Nem kell különösebben csinálni semmit, de közben dől a pénz.
Tele van az Apple ilyen részlegekkel és csapatokkal.
Nyilvánvalóan nem lesz az Apple autóból semmi. Bérgyártó kellene hozzá, a nagy autógyártók meg nem hülyék ennyire, hogy aláírjanak egy Apple-szerződést. -
#3 -
#2 A Webb mögött nem állnak trillió dolláros privát vállalatok.
Utoljára szerkesztette: MerlinW, 2021.11.24. 14:05:23 -
noland #1 Ezzel is úgy lesz mint a James Webb űrtávcsővel? :D