• kvp
    #26
    A Tesla fele navigate on autopilot is vonalvezetett. Csak nem az utra van festve a vonal, hanem a fejeben levo digitalis terkepre. A hozzavetoleges poziciot a gps adja az indulaskor, a pontos poziciot pedig a latott kep alapjan lehet pontositani.

    A Google fele megoldas ennel egy fokkal fejlettebb, ott is a gps-bol indulnak, de a poziciot a latott kepbol es a lidar szenzorokbol nyert melysegi terkep segitsegevel pontositjak. Tehat az auto fejeben nem csak egy 2D-s terkep van, hanem egy 3D-s voxel map. A gps csak az indulaskor korulbelul elhelyezei a jarmuvet, majd a beolvasott 3D-s terkep alapjan mintaillesztessel elhelyezi a korabban beolvasott terkepen. Igy gyakorlatilag nagyon nagy pontossaggal el lehet helyezni a jarmuvet a virtualis 3D-s terkepen, mind pozicio, mint menetirany szempontjabol. Ezutan mar meg lehet nezni a virtualis terkepre rajzolt virtualis vonalat vagy nagyobb minta eseten az osszes korabban hasznalt es elore validalt utvonalat, majd ezt koveti a jarmu.

    Azert jo a technologia, mert eleg egyszer vegigmenni egy scanner-es jarmuvel az utvonalon es onnantol megvan a pontos 3D-s terkep. Raadasul minden onvezeto auto egyben frissiteni is tudja a terkepet, igy a kis terepvaltozasokat kepesek automatikusan lekovetni. Egeszen addig amig a kresz szerinti helyes nyomvonalat nem helyezik at, ekkor jelenleg egy ember vezette autonak kell kijelonie az uj fo nyomvonalat, ez is tortenhet a beta teszterek onkentes segitsegevel. A valosagban ez azt jelenti, hogy megall az onvezeto auto, a tulaj kezzel vezetve atmegy a bizonytalan szakaszon es mar be is frissitette a kozponti tudasbazist es terkepet a tobbi sofor szamara.

    Ha teljesen automata autok lesznek, akkor ezeket egy tavoli embernek (ceges operatornak) kell atvinnie az uj szakaszokon. Ennek nagy elonye, hogy rogton validalhatja is az utvonalat, tehat kesleltetes nelkul betoltheto lesz az auto mogott varo tobbi automata jarmube. Most kezzel kell utolag atnezni a kamerakepet, hogy szabalyos volt-e a sofor es csak utanna adhato hozza az adatbazishoz az uj nyomvonal.