• kvp
    #14
    Ugy latom senki nem fogta fel mi az egyik rovidtavu es olcso elonye a robotautoknak. Az, hogy a meglevo parkolokban kevesebb helyet foglalnak. Ugyanis nem kell helyet hagyni a kiszallasra, nem kell helyet hagyni arra, hogy egy auto a tobbiek elmozdulasa nelkul is ki tudjon allni, mivel ezeket a feladatokat ember nelkul nagymertekben optimalizalni lehet.

    Tehat az ember kiszall a robotautobol a kiszallo helyen, a robot bemegy a parkoloba es beall a tobbi jarmu kozze, mondjuk 2-2 cenit hagyva ki elol es hatul. Az autok nyugodtan parkolhatnak 4 reteg melyen, legfeljebb ha a legbelso akar kiallni, akkor a masik 3 addig kitolat es felreall. Mindehez nem kellenek uj parkolok, csak surubbre festett es hosszabb csikok. Igy a kozlekedoutak egy reszet (4-es peldanal 75%-at) is be lehet csikozni meg tobb autonak.

    A fenti elrendezes tehat tobb autot enged meg ugyanakkora helyen. Raadasul mivel a robotautok ujak, ezert lehetnek kapasbol elektromos hajtasuak, ami a varosok levegojenek is jot tesz. Gyakorlatilag mindenkinek lehet egy kis, olcso robotautoja, amit konnyu elsuvasztani egy kis parkolo sarkaba amikor eppen nem hasznalja. Es meg jogositvany se kell hozza, tehat az altalanos iskolas gyerek is kaphat egy sajatot. Az iskola parkolojaban meg szepen tornasorba allnak a kocsik egy hosszu csikba, mert ugyis egyszerre mennek majd haza, tehat nem kell tudni veletlenszeruen kiallni. Azsiaban egyebken erre van pelda, ugy parkolnak le az emberek lokharitotol lokharitoig az allomas park and ride parkolojaban, hogy adott ido elott biztosan nem tudjak majd kivenni az autojukat. Ez is noveli a hatekonysagot.

    A tomegkozlekedes pedig akkor jo ha gyorsabb mint a gyaloglas es kenyelmesebb mint az auto. Ez kisebb tavolsagokon jo, amikor az autos ut es a parkolokereses tobb idot igenyel, mint a valamivel lassabb tomegkozlekedes, parkolokereses nelkul, tovabba nincs nagy csomag az utazonal. Ebben az esetben a tomegkozlekedes nem csak olcsobb, de kenyelmesebb is. (ha megfelelo szinvonalu)

    Idealis esetben kertvarosi eletforma eseten az auto a kozlekedes kb. 50%-at biztositja. Az ember elmegy vele az allomasra, ott lerakja, bemegy dolgozni a vonattal, ami kb. a gyarkapuban (vagy az irodahaz elott) rakja le. Hazafele pedig leszallva a vonatrol megveszi az allomason levo bevasarlokozpontban amit kell es berakja a kocsijaba, amivel aztan hazamegy. Ezt a strukturat koveti jopar amerikai nagyvaros, biztositva a nagy surusegu kozlekedest a belvarosban es az auto jelentette mozgasi kenyelmet a kis surusegu kertvarosban.