30
  • Ahoy
    #30
    Ez csak az egyik út... de az viszont tény, hogy az őssejtpótlás, megújítás sohasem kiszámítható előre... Eleve a biológiai anyag is teljesen kiszámíthatatlan. Most implantátumok által okozott agyi reakciókat vizsgálunk, és teljes káosz sokszor mi történik :D Régebben az agy megette az elektródákat egyszerűen.

    Tehát ha az egész testet teljesen próbálnánk rekreálni, az rengeteg élettani problémával jár. Először is a testnek van egy struktúrája, sejtek mátrixa. Ezt nagyon nehéz lecserélni és megújítani. Mert mindig van és marad is sorozatos mutációkat hordozó sejt, vagy eleve egy elhegesedett fehérjehálózatra nehéz fiatal szövetet ültetni.
    Az őssejteknél pedig mindig - és ez jövőben is fennáll majd, mindig fenn fog állni a tumorossá válás lehetősége. Esetleg ha sikerül beültetnünk extra javító mechanizmusokat transzgenikusan.

    Alapból funkcionalitás mellett kicserélgetni az összes rendkívül bonyolult szövetet ez nagyon sok problémát rejt. Pl az érhálózat tele koleszterintől duzzadó sejttel, ennek eltávolítása és újranövesztése szerintem még nagyon távoli jövő. (Elméleti módszerek sincsenek rá) Akkor már inkább egy új test növesztése és abba átültetve a gerincvelőt, vagy az agyat ez nagyobb realitás. Ezzel már foglalkoznak is, egy olasz professzor szerint lehetséges a fejátültetés. Szerintem inkább távolabbi de, elméletileg működik.

    A másik lehetőség amit írtam, hogy az öreg biológia struktúrák eltávolításával és géppel való helyettesítésével legalább számolhatunk. Mi terveztük ezeket, 100% ismerhető és kiszámítható a működésük. Amíg nem áll rendelkezésre humanoid robottest, addig el lehet éldegélni egy VR life support tube-ban. Ugyan ez a mesterséges szervekkel, pl máj, bélhámsejtek, hasnyálmirigy, vese stb... ezeket nem feltétlenül kell robotizálni, elegendő ha az agynak szükséges méretű miniszerveket 3D bioprintelünk. Ez 1:1-ben realitás, nyomtattak már működő vesét nemrégen. A keringést pedig sejtszeparátorokkal lehetne védeni, azért, hogyha a bioprintelt szervek megbetegednének, akár tumorjuk lenne, akkor ne tudjanak átjutni a metasztázisos tumorsejtek az agyba.

    A lényeg, hogy valahogy minimalizálni kellene a biológia szövetek számát, vagy bebiztosítani, hogy ne fejlődjön tumor belőlük még véletlenül sem. (Ezt egyébként el lehet érni a naked mole rat génjeivel szerintem. Ugyanis annak az állatkának teljesen rákálló a testének minden része egy heavy chain hyaluron fehérje miatt)
    Utoljára szerkesztette: Ahoy, 2015.09.12. 12:31:30
  • who am I 7
    #29
    nem erőteljes sejt rekreáció lenne jobb? az elhaltakat újra kipótolni (őssejt?) és frissíteni a testet? valahogy ezen az úton nem lehet mozogni? legalábbis, nekem simpatikusabb lenne mint szétnyesni a gerincet meg műcuccokkal "bohóckodni"....
    fiatal (közép 35) korban vérvétel? hibernáli a vért majd 35 év múlva az alapján "belenyúlni"? csak hangosan gondolkodom.... :D mondjuk egy komolyabb cyborg test sem lehetne rossz, nem azt mondom
    Utoljára szerkesztette: who am I 7, 2015.09.07. 23:28:17
  • bunny
    #28
    mondjuk ez töxar. Eleve minimum egy félgömb kellene, nem értem hogy gondolták falakkal megoldani. Már az alapgondolat hülyeség.
  • Sir Cryalot
    #27
    - "valami szubjektív , benyomásszerű dolog lehet"

    -és főleg techbro-knak lehet az, vagy tud benyomás lenni , dudebro-k ehhez nem tudnak hozzászagolni, ők inkább csak visszhangozni tudják amit lamer pluckey meg marley zuckeyberg mond
  • Sir Cryalot
    #26
    Ja meg itt az "á" meg nagy M betűs The matrix - ról van szó ami valami szubjektív , benyomásszerű dolog lehet.
  • Ahoy
    #25
    Szóval elméleti akadálya nem biztos, hogy van az emberi tudatnak. Bizonyos halványodás még jót is tesz, hiszen pl egy Pulp Fictiont jó lenne újra megnézni, úgy hogy alig emlékszem rá. Az elme megfáradása és infók befogadni képtelensége az öregkor mellékterméke. A rendszer fárad el, felhalmozódnak méreganyagok, lecsökken a gliaszövet, nincs elég tápanyag, az érrendszer is gyengül. Viszont ha a hardvert karban tartjuk, akkor nincs akadálya, hogy 80-100 évesen is szellemileg fittként megtanulj új dolgokat. Erre sok bizonyíték van, rengeteg tanulmány jelenik meg az agy öregségéről, és nagyon apró molekuláris változtatások, pl NAD+ adása, mitokondriumok lecserélése, vagy egyszerűen fiatalok vérének beadása öreg patkányokba szinte visszafordítják az agy öregedését. Ehhez képest az őssejtes kezelés szinte 100% megújíthatja az elmét.
  • Ahoy
    #24
    Igen, érdekes problémákat írsz.
    Viszont én egyelőre úgy látom orvosi és biotech szakmai szemmel az interfészek fejlődését, hogy először mindenképpen csak az emberi test kiterjesztéseként fog működni. Jelenleg a csúcstechnika a protézisek világa. Mint írtam, a szenzoros bemenet, esetleg közvetlen a kéregbe ültetett elektródok. Bár utóbbival szerintem fizikailag lehetetlenség elérni a tökéletes 1:1 jelszintet, hiszen kikerüli a teljes gerincvelő és agytörzs, thalamus pályákat, amik maguk is végeznek komputációt.

    Ezzel azt mondom, hogy az átmenet, vagy a végcél soha sem lesz a tökéletes VR világ örökkévalóságig. Sokkal előbb jutunk el oda, hogy agyunk kiterjesztéseként különböző robot eszközökben lépjünk ki a külvilágba. A két lábon járó humanoid test már szinte készen áll, pl Boston Dynamics akiknek egyetemista ismerőseim csinálnak szenzorokat. Tehát vegyes valóság lesz mindenképpen. Pl egy halálosnak mondott betegség miatt arra kényszerül valaki, hogy csak a gerincvelő és az agy élhessen tovább egy berendezésen, ugyan úgy bejárhat dolgozni egy tökéletesen kényelmes VR irodába, de ha ki kell mennie terepre dolgozni, akkor egy remote testben megteheti. Az agy és a gerincvelő alig fogyaszt némi tápanyagot, 3D printelt miniszervekkel pedig fenntartható a homeosztázis.
    Tehát ilyen módon nincs és nem is kell korlátozni senkit, hiszen jó érzés lesz megtapasztalni a hús vér valóságot is, egy utópisztikus VR világ után. Ha a tudomány a jelenlegi ütemben fejlődik, akkor még a mi életünk során megvalósulhat ez. Maga a tudat elképesztő biztonságot adna az embereknek, hogy a test pusztulása után még évtizedekig élvezhetik a nyugdíjas kort öregség nélkül.

    Emellett jelentős előrelépések vannak az iPSC kutatásban. Már sikerült elérni utólagos neuron migrációt és integrációt élő idegszövetbe. Ez azt jelenti, hogy előbb utóbb megvalósulhat az, hogy az öregedő agy sejtjeit kipótolgassuk, lecseréljük, és főleg a támogató megújuló gliaszövet segítségével kitolható az agy és a tudat élettartama. Az emlékek rögzülésénél ma is neurogenezis és vándorlás zajlik. Feltehetőleg új emlékekhez új neuronok születnek, vándorolnak és épülnek be. Felveti persze az őssejtes belenyúlás kérdése, hogy mi is valójában az öntudat, és ha integrálunk a rendszerbe új neuronokat, miként változik. Hiszem, hogyha finoman sejtről sejtre építkezünk, akkor nem veszik el az öntudat, maximum emlékek halványodnak. Valószínű egy durva berúgás kegyetlenebb beavatkozás az agynak :D

    Szóval a lényeg, hogy egy ilyen VR nyugdíjas élettel gyakorlatilag megoldható lenne a társadalom egy óriási problémája, egyre kevesebb a fiatal eltartó réteg, és egyre több a nyugdíjas. A korhatárt ki kell tolni, de 70 éves koráig meg nem bírja a test a munkát. Viszont ha VR-ben élhetne tovább az agy és a gerincvelő a megfelelően kiterjesztett testtel, akkor megoldódhatna az emberiség egyik legnagyobb jelenlegi problémája.
  • Ragnaar
    #23
    Hát ez még igen messze van a Mátrixtól (Úgy gondolom a Mátrix valósága olyasmi leginkább, mint egy álom, ahol minden külső inger is teljesen valóságosnak tűnik, nem csak a látvány), bár szórakoztatás céljára a sima sztereo3D-nél jobb lesz, ami meg jobb, mint a 2D.

    Utoljára szerkesztette: Ragnaar, 2015.09.03. 11:54:51
  • NEXUS6
    #22
    Nem az Orchideák bolygójára gondolsz? (Herbert W. Franke), ua kérdéskör még szintén ua írótól Az elefántcsonttorony is.

    Ez az egész elképzelés azért jó sok, ma még szerencsére csak filozófiai szinten levő kérdést vet fel.
    Szerintem az emberi tudat, az értlem eléggé korlátozott. Mondjuk úgy, hogy ahhoz hogy megtanuljon valamit egy idő után mást majd el kell felejtenie. (Ezt ahogy egyre idősebb az ember azért észreveszi magán). Ezért az adott ember tudásának kiterjesztése max bizonyos szintig képzelhető el. Mondjuk úgy egyedül Chuck Norris tudja feből az internetet. :)
    Az élet lényege így szerintem nem valami elvont, minél szélesebb tudás megszerzése, hanem sokkal inkább a tapasztalás és az abból leszűrhető mondjuk úgy bölcsesség kialakítása.

    Persze erre azt mondod, hogy ezzel nincs gond, mert egy VR környezet is alkalamas lehet erre. Azonban a full 100%-ig mesterséges környezet csak arra alkalmas, hogy a már ismert dolgokat átvigyük az emberbe, ua bölcsességet megszerezze. Mert felmerül egy hasonló probléma, mint filmben. Csak ott a világ szétesése következett be, egy valós full VR világban, pedig az emberi lét válna értelmetlenné.
    A valós fizikai környezet ugyan soxor hasonló kérdésekkel szembesíti az embert, azonban a valós univerzum gyakorlatilag határtalan, szemben egy mesterségs VR-ral, így az előbbiben mindíg lesz valami kiszámíthatatlan újdonság. És ez, ennek megismerése ad értelemet a létnek akár hiszünk istenben, karmában, transzcendens világban, akár nem. Ha trancendens oldalról közelítünk akkor ezek az ismeretlen dolgok, apró kis túristajelzések, amelyek istenhez vezetnek, ha nem hiszünk a trancendesben akkor lépcsőfokok, amelyek valami felsőbbrendű, isteni tudathoz, ismerethez vezethetnek. Gyakorlatilag nincs különbség. Egy befeléfordult VR világgal viszont elvennénk annak a alehetőségét, hogy ezt célját elérje, ezért szerintem a legnagyobb bűn lenne valami iylesmi kialakítása, kicsit szigorúan fogalmazva.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.09.03. 10:12:26
  • Sir Cryalot
    #21
    Amióta az Apple nyomja ezt a kinyilatkoztatós, egy címsorba sűrítős szöveget, azóta divat lett "kinyilatkoztatni" , itt is itt van a címben, csak a profán pontocska hiányzik, de azt majd odabiggyesztik utána a techbro-k.
  • Ahoy
    #20
    Egyébként ha már Mátrix téma, akkor érdekes kérdés, hogyha egy megszületett gyermekbe 3 éves kora előtt már beültetnénk a perifériás implantokat, akkor neki ténylegesen a VR lehetne a valóság. Esélye nem lehetne gyanakodni. Meglehet, hogy 100 év múlva már így születnek a gyerekek a túlnépesedés miatt. Minimális tápanyag, víz és energia segítségével civilizációk tarthatóak életben földalatti létesítményekben. Volt is egy ilyen Lem regény, ha jól rémlik...
  • Ahoy
    #19
    Annyi, hogy összemosódik valóság és VR. Ráadásul a valóságban nem okoz tényleges halált a VR-ben való halál. Bár felvet pár érdekes kérdést a dolog, a függést egy energiakábeltől és a glükózadagolótól. Illetve ha lefagy a rendszer, az igencsak ijesztő és kellemetlen élmény lehet egy VR-ben csapdába esett agynak. Igaz, hogy túlbiztosítással ki lehetne küszöbölni az ilyen hibákat nagyrészt.

    Ha közel valóságos, akkor lehet sokan szívesebben élnének tovább egy ilyen világban, minimális tápanyagforrás és energia segítségével. Szellemi munka és minden más ugyan úgy folytatható. A cégedet mondjuk tudod irányítani a kis tengerparti birodalmadból, de ha úgy tetszik áttranszportálsz az sarkvidéki havas erődödbe, vagy akár az Enterprise űrhajóra. Ahol kényelmes. Végülis az emberi lét végső célja az kéne hogy legyen, hogy a testi való, a mindennapi szükségletek kielégítése, a betegségeken, öregségen, és a jövőn való aggódás helyett az elménk kikristályosítával tudjunk foglalkozni. Persze a valóságba is vissza lehet térni - ez megadja a szabad választást a két világ között.
    Utoljára szerkesztette: Ahoy, 2015.09.02. 22:34:28
  • zola2000
    #18
    Mátrix a francokat, akkor inkább sword art online, bár a nervgeartól még mindig messze van egy sztereoszemüveg.

    Bár ez is olyan mint amikpr a 3d tvvel ujra előszedték a régi kék-piros 3dt, ugyanannyira nem érdekel senkit, most ezzel meg újra elővették a virtualboyt.
    Utoljára szerkesztette: zola2000, 2015.09.02. 22:26:41
  • NEXUS6
    #17
    Így is elég sok csemete kerül off-line, képzelem akkor mi lenne.
    Kösz nem.
  • Ahoy
    #16
    Igen, amíg ilyen szemüveges, headsetes, szimulátoros kókányolás megy, addig nem VR a VR...

    Nálam az IGAZI VR ott kezdődne, hogyha a szenzoros pályáimra lenne kötve bejövő érzet, hőmérséklet, borzoló szél, víz stb... érezném az illatokat a szaglópályámmal, érezném az ízeket...
    Kifelé pedig a motoros pályáim vezérelnék a mozgást. Feedbackként az izmok, inak és a csiga emulációja adná az orientációt és egyensúlyt. Lehetne emulálni egy 8G-s gyorsulást is, de leülni egy vizes fűbe miközben mező és esőillat érződik (mondjuk egy Valley-ba) az se semmi.

    Csak meg kell csáklyázni hozzá a gerincvelői -kraniális és látó/halló idegeket :) Egészen új világ nyílna a fejlesztők előtt. Kép és hang mellett illat, íz és érzetszimuláció is kelleni fog.
    Remélem minél több biotech mérnök és bionikus orvos idegsebész áll rá a témára... előbb utóbb megvalósul.
    Utoljára szerkesztette: Ahoy, 2015.09.02. 20:50:53
  • Macropus Rufus
    #15
    azért amikor a környezeted (a valóság) 100%-ban ki van zárva nem sok embernek adatik meg otthon. Számomra a VR az amikor teljesen kizárásra kerűl a valóság és csak a gép által generált világ van. Nem kapok infot a külvilágból se hang se kép formájában. Az az igazi VR világ.
    Természetesen, ahogy írtad most is vannak VR rendszerek, de azért az nem egészen ugyan az.
  • wraithLord
    #14
    Kár, hogy a filmben nem közvetve az érzékszerveikkel, hanem közvetlenül az agyukban tapasztalták a Mátrixot. Tehát kicsit más megközelítést igényel(ne) a dolog.
  • TokraFan
    #13
    Ez hasonló, de nem ilyenre gondoltam. Ez inkább kihívás, mint élvezetes VR padló. Inkább hasonlít egy jeges korcsolyapályára, ahol cipővel szeretnél gyalogolni. Életképtelen szvsz...
  • TokraFan
    #12
    "Gondoljatok bele, hogy a kedvenc fps játrékokotban benne lehettek! (vagy egy repülő/autó szimulátor esetében benne ülsz"

    Ebben semmi forradalmi nincs, ez már ma is létezik akár otthoni környezetben is. Pl. a polgári repülőgépszimulátoroknál, akár motion platformra szerelve teljes VR szimulációs környezetet lehet létrehozni....
  • Ahoy
    #11
    "A Mátrix hasonlat meg baromság. Attól még fényévekre vagyunk, és van rá esély, hogy soha nem fog megvalósúlni az a fajta VR környezet mint ami a filmben volt."

    2050-re térjünk vissza a témára :) Jelenleg újfajta agy-gép interfészek fejlesztésével foglalkozunk egy intézetben. Vannak már eléggé jók, amelyek sejtszinten képesek elvezetni/ingerelni a neuronok akciós potenciáljait, vagy mezőpotenciálokat. Van szilícium, polymerek stb... a "Mátrixhoz" a perifériás idegeket kell interfészelni, szenzoros, motoros pályák illetve látó-hallóideg stb. Jelenleg pl egy bionikus protézis kar bőrszenzorairól már visszavezethető szenzoros input, pl egy toll érintése. Gyerekcipőben jár a dolog ezt elismerem. A probléma ott van, hogy az interfész beültetésével károsodik az ideg is, ha meg sieve típusú axon átnövesztős implantról van szó, akkor 10%-os a regeneráció. Ezt fel lehet hozni majd a későbbiekben axon növekedési faktorokkal, vagy amivel egyik kollégám foglalkozik a felületkezelt regeneratív elektródák.
    A közeljövőben az optogenetikai interfészek, vagy a bio-nano szerkezetek a csúcstechnika. Optogenetikával csatornánként és axononként ingerelhetünk, kikerülve a potenciálok elvezetésének hátrányait - és meg sem kell sérteni az ideget. A bio-nano koncept pedig az, hogy valami interfészre nyomtatunk egy neuron mátrixot, amik összenőnek az ideg csonkjával. így 1:1-ben minden axon külön elvezethető, ingerelhető lehet. Onnantól már csak a software engineer fantáziájára van bízva, milyen mintát küld be. Szerintem is messzevagyunk még a fotorealisztikus világtól, szerintem ha a biotech készen is áll 1:1-beni inputra, akkor is meg fogod tudni különböztetni a valóságtól. Viszont a sör ugyan úgy hideg lesz, és az íze is ugyan az lesz. Illetve előre felvett filmeket át lehet élni viszont :)
    Az más kérdés, hogy ilyen műtétek rendkívül bonyolultak lesznek először, több száz implantátummal. Lehet csak a halálos betegek, akiknek a teste feladta a szolgálatot, vagy a kicsit őrült milliomosok világa lesz ez.
    2050-ig még van 35 év... ha nem lesz valami gubanc, a technológia nem lesz akadály. :)
  • Sir Cryalot
    #10
    narcissztikus "original cool kid" -ek gagyisszimusz vetélkedője a vr , erre lehetett számítani, hogy ezt fogják csinálni (gagyizni ), és tényleg!

    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2015.09.02. 16:43:25
  • Macropus Rufus
    #9
    ez sokkal komolyabb mint az elöző linkben lévő izé...
  • Macropus Rufus
    #8
    "A másik amire egy valamit is érő VR szobához égető szükség lenne, az egy mozgatható, interaktív padló, szenzorokkal felszerelve. Ebben az esetben fizikailag is gyalogolhanánk a cél felé, miközben futópad módjára valójában egyhelyben állnánk..."
    ilyen is van. Az Oculus Rift kifejelsztői megcsinálták.

    VR padló
  • Macropus Rufus
    #7
    jelenleg is kaphatóak VR eszközök. Igaz nem a populáris kategóriában vannak az árak.
    Szóval amit a videón lehet látni, azt a prof. felhasználók már régóta használják.
    (AR szintlén), csak kicsit sokkal profibb a megjelenítés.
    Én speciel várom a VR világ otthoni megjelenését. Sztem marha jó lehet egy VR környezetben játszani egy akármilyen fps-el. Gondoljatok bele, hogy a kedvenc fps játrékokotban benne lehettek! (vagy egy repülő/autó szimulátor esetében benne ülsz a kocsiban)Ez kb. olyan áttörés lehet a játékok terén mint anno a 3dfx Woodoo megjelenése volt (megjegyzem: a Woodoo csal nekünk volt áttörés... az SGI Onyx gépe már akkor messze überelte a realtime renderelésben a Woodoo-t. Ez van most is a VR terén)


    A Mátrix hasonlat meg baromság. Attól még fényévekre vagyunk, és van rá esély, hogy soha nem fog megvalósúlni az a fajta VR környezet mint ami a filmben volt.
    (pedig az aztán igazán ütős játékokat hozna magával :) )

  • TokraFan
    #6
    Inkább planetárium jelleggel kellene ezt megoldani, alul sík padlóval, felül félgömb kupolával. Nem is értem, miért egy kocka szobában szórakoznak??

    A másik amire egy valamit is érő VR szobához égető szükség lenne, az egy mozgatható, interaktív padló, szenzorokkal felszerelve. Ebben az esetben fizikailag is gyalogolhanánk a cél felé, miközben futópad módjára valójában egyhelyben állnánk...

    A cikk egyébként teljesen rossz, az SG elbulvárosodott. Mi köze ennek az egésznek a Matrix-hoz, ahol direct linkes human implantok által helyezték a VR-t az "egyének agyába"???
  • nimfas
    #5
    Hát.... ez még rohadt messze van a tökéletestől.
    Mikor a kockás padló felfutott az oldalfalra szabályosan hányingerem lett. :)

    Én is "halaszlo" kollégával értek egyet, ez egy rohadt drága játék unatkozó kockáknak.
  • Tinman #4
    Lol
  • Aklen
    #3
    A SZTAKIBAN mar regota osszehoztak egy ilyet, meg virtualis szemuveg nelkul...
    http://www.sztaki.hu/reszleg/3DICC/
    https://youtu.be/oWTe0WHVybM
  • Nos
    #2
    "Kereskedelmi forgalomban eladhatatlan, más gyakorlati hasznát pedig nem látom."

    Na itt nyeltem egyet. Te egy nagyon sötét burokban ülsz.
  • halaszlo
    #1
    Ez a mátrixos dolog megint nagyon hatásvadász volt. Azon kívűl pedig ennek semmi értelme. Kereskedelmi forgalomban eladhatatlan, más gyakorlati hasznát pedig nem látom.
    Szóval néhány egyetemista elszórakozik rajta jó sok pénzért... ennyi.