40
  • Vol Jin
    #40
    A rotorzaj a jelentős minden helikopternél. A motor hangját árnyékolni nem nagy kihívás. A rotorlapátok ugyanis átlépik a hangsebességet. Van egy angol fejlesztés, aminél a lapátvégeket módosították, így gyakorlatilag, ha nem helyben áll a helikopter, hanem rád repül, akkor előbb veszed észre vizuálisan, mint a hangját hallanád.
  • NEXUS6
    #39
    A PC-k-ben ezért alkalmaznak kis átmérőjű nagyobb fordulatszámú venti helyett, nagy átmérőjű alacsonyabb fordulatszámút. De ez csak maga a lapát zaj.

    Egy helikopternek ott van még a hajtómű zaja is, ami villanyosnál viszont töredéke annak, mint amit egy gázturbinás művel.
  • Tetsuo
    #38
    Csendgenerátorral* (vagy mi a neve) is próbálkozhatnának, de akkor megint csak többe lenne a leves, mint a hús. Alapból egy elvetélt ötlet ez is, mint a legtöbb "tudomány" és technika-cikk a mai magazinokban.

    *-Olyan hangkeltő eszköz, ami a rotorok és lapátok zajára ellenfázisú hanghullámokat kelt, így kioltja vagy nagymértékben csökkenti azokat.
    Körülményes, de nem lehetetlen. Pl. fölfelé és oldalirányban nem kellene hatni, csak nagyjából lefelé.

  • Molnibalage
    #37
    A sebesség 8-dik hatványától függ a hangteljesítmény szint. A nagyobb és kisebb rotor lapátvégei is kb. ugyanazon sebességgel bírnak, csak az általuk megmozgatott levegő tömege más. A hangnyomásszintek összegzése meg lineáris akusztikával nem nagy cucc. Az interferáló zaj viszont nagyon kellemetlen szubjektív hangérzetet okoz.
  • NEXUS6
    #36
    Csodálkoznék, hogy ha nem rezonálna az egész, hóbelevanc.

    Plusz. Max seb olyan 80 lehet, nem a motorok, hanem a légellenállás a rácsszerkezet keltette turbulencia miatt.
  • Tetsuo
    #35
    A lapátoknak is olyan zaja lehet, mint az "állat". ;-)
  • duke
    #34
    En is ezen gondolkodom, vajon melyik hangosabb, egy nagy lassabb rotor, vagy sok kisebb nagyobb fordulatszamu ?
    Az jo poen lenne, ha a sok kis rotor esetleg, reszben kioltana egymas zajat.
  • Vol Jin
    #33
    Halk lehet az elektromos hajtás miatt.
  • Zolly75
    #32
    Nem semmi zajszintje lehet ennek a járgánynak... Ha körülöttem fel-le szálldosnának ilyenekkel a szomszédaim nem biztos örülnék neki.
  • Vol Jin
    #31
    Most látom, hogy a felépítés ez, de a pálcikák egy része hiányzik. Hat küllő szétválik 120 fokban további 12-re.
  • Vol Jin
    #30
    Nem kell ott parkolnia. Leszáll vele a boss, a csicska meg elrepül vele. Vagy a GPS hazaviszi.
  • Vol Jin
    #29
    "Erdekes lenne megtudni, miert pont 18."

    Szerintem mer baromi szimmetrikus. rotorrendszer és baromi erős szerkezet alakítható ki a 18 pontból..

    Rajzolj le egy hatszöget, ami hat egyenlőoldalú háromsziögből áll, középpontjában a pilótafülkével. Ez pont hat. Ha a hatszög kerületét körberakod szabályos háromszögekkel, akkor a rácsrendszer egy szabályos tizenkétszöget hoz létre. Ez további 12 rotor helye. Meg is van a 18 rotor helye, amit szabályos háromszögek kötnek össze, ami a lehető legmerevebb szerkezet, amellett, hogy teljesen szimmetrikus és a szimmetriaközéppontjában van pilótafülke. A képről egyértelműen nem látszik ez, de gondolom ez a geometriája a váznak.
  • wraithLord
    #28
    Csak azoknak eddig sem volt gond venni egy helikoptert és felvenni mellé egy pilótát. Ez is inkább technikai szempontból érdekes (esetleg egy újabb bejegyzés a "hogyan ne építsünk repülő járművet" gyűjteményben), de gyakorlati értelme szerintem nem sok van/lesz.
  • NEXUS6
    #27
    A főnököknek Amcsiban meg már most is helikopterük van.
  • NEXUS6
    #26
    Egy nagyobb felhőkarcolóban több 10 000-en dógoznak, csak mondom. Ennek a dögnek a parkoló igénye kb 6 terepjáróé és 1 személyes.
    Mondjuk a SUV is :)
  • Vol Jin
    #25
    Gondolom nem péklegényeknek, meg szobafestőknek szánják a terméket, hanem felhőkarcolókban teljes szinteket bérlő bizniszmeneknek. Ott van helipad, úgyhogy no problem. Csak ugye a 20 perc üzemidő ehhez lófasz. Sebaj, hobbikopternek jó lesz.
  • Molnibalage
    #24
    Ekkora üzemidőben biztonsági tartalékról nem beszélhetünk. Az átlagembernek az autóvezetés is sokszor kihívás sajnos, ehhez nehogy már ne kelljen PPL vagy más....Teljesen értelmetlen az egész. Ott kezdődik, hogy az autónak gyakorlatilag nincs időjárási minimua a nagy hókupacokat leszámítva, még a világ legerősebb ködében is vánszoroghatsz 20-szal. Ennél a valaminél meg köd, szél, eső stb. mind mind számít főleg, ha átlag fakezű sofőr skilljeit nézve.

    Ez hova szállhatna le egyáltalán? A limitált leszállóhely miatt gyakorlatilag semmiféle időelőnyt nem ad, mert a cél közelében vagy le tud szállni vagy nem. Egy ilyen hány autó helyét foglalja el? STb.

    Az összes ilyen ötlet eleve elvetélt.
    Utoljára szerkesztette: Molnibalage, 2014.10.25. 11:55:51
  • Vol Jin
    #23
    Nem beszélnek hülyeségeket a tisztelt fejlesztő urak. Ugyanis nem a dugókat akarják megszüntetni, hanem azoknak a személyeknek a dugóban ücsörgését, aki megveszi tőlük ezt a jóárasított helikoptert. Persze ehhez a 20 perces üzemidő semennyivel sem járul hozzá. Persze biztos lehet növelni, de gyanúm, hogy a nagyobb mennyiségű akkumulátor túlsúlyossá tenné a járművet.
  • Molnibalage
    #22
    Ja. Sajnos egyesek képtelenek felfogni, hogy a nagyvárosi lét és a tömeges autózás és élehető környezet egymást kizáról fogalmak a technológia jelen állása szerint.
  • teddybear
    #21
    Megint hülyeségekből indulnak ki a tisztelt fejlesztő urak.
    Ha az egyedi felhasználók által hajtott autók bedugózzák a földi utakat, akkor nem megoldás az, hogy egy új dimenzióba visszük át ezt a forgalmat, megint csak újra egyedi felhasználású járművekkel.
    A dugók elhárítására az a legjobb megoldás, hogy a sokkal nagyobb szállítási kapacitású közösségi közlekedést fejlesszük. Autóbusz, villamos, metró, hév, vonat. Mind sokkal több embert tud eljuttatni az úti céljához, mint egy ilyen körülményesen vezérelhető egyedi felhasználású jármű.
    Egyetlen villamosszerelvény elvisz többszáz autóst, persze az autója nélkül, azaz nem kell parkolóhelyet is biztosítani nekik, és sokkal kevesebbet szennyezi a környezetet.

    Ráadásul, ha összejön párszáz ilyen vacak mondjuk a belváros felett, mihez is kezdenek a légi dugóval? Lebegni fognak egymás anyázásával, amíg el nem fogy az üzemanyag? Aztán meg szépen lezuhannak?
    Utoljára szerkesztette: teddybear, 2014.10.25. 08:44:09
  • Jedicsaba
    #20
    Az az átlagembernek már túl nagy (nem mintha ez kicsi lenne). Így ez sem a legjobb, demonstrációnak ok, de többre nem. Gazdaságosabb lenne nagyobb légcsavarlapátokkal, és a hozzájuk illő nagyobb teljesítményű motorokkal. Mondjuk 2+2 koaxális elrendezésben. Stabil lenne, és a hatótávja is nőne és a méretét is ésszerű keretek között lehet tartani.

    @Duke

    Mint kvp is írta, mérnöki kompromisszum lehetett. A motorhoz választasz légcsavart, és gondolom ez a teljesítményű motor volt olcsón és nagyobb mennyiségben elérhető. Az meg hogy 18? Gondolom ennyi kellett ahhoz, hogy 1-2 kiesése esetén is manőverezhető maradjon a gép.
  • duke
    #19
    Erdekes lenne megtudni, miert pont 18. Mert az uzembiztonsagot, ennel kevesebb rotor is kielegitene. 8-10 rotor mar eleg lenne ahhoz, ha 1-2 meghibasodik akkor meg biztonsagosan leszalljon. Lehet hogy csak a dizajn miatt noveltek meg ennyire a rotorok szamat.
  • kvp
    #18
    A 18 rotor egy egyszeru mernoki kompromisszum eredmenye lehet. Megnezi az ember, hogy milyen motort es vezerlo elektronikat tud beszerezni olcson, nagyobb mennyisegben. Aztan megnezi, hogy ezekbol osszerakhato-e egy olyan jarmu, ami kepes az elvart hasznos terhet felemelni. Ha igen, akkor nagyjabol megvan a jarmu, csak nemi formatervezes kell neki.

    Az idealis kialakitas egyebkent a bell x22-es lenne, 4 rotorral, de az eredeti megoldas helyett elektromos hajtaslanccal. Folulre pedig az aksik helyett ket kisebb turbogenerator, hogy legyen a gepnek valamilyen hatotavja is. Az eredmeny egy jol vezetheto es gyors jarmu lenne, amit le lehet parkolni kb. 2 kisebb busz helyere, tehat akar varosi kozlekedesre is alkalmas lehetne. Ugyan kevesbe nezne ki ugy mint egy felfujt vasari dron, de sokkal hasznalhatobb lenne.
  • Molnibalage
    #17
    Meg azért, mert egy hajtóművel is képes repülni. Sok dolog miatt a világ egyik legbonyolultabb szerkezete az Osprey.
  • duke
    #16
    Hat meglepodnek, ha ezt az atlag ember szamara engedelyeznek. Ha meg szamitogep iranyitja, akkor ugy mar az auto is gyors es biztonsagos, es negyed annyi energiat fogyaszt.
    Mert ha egy kozponti szamitogep iranyitana egy varos autoit, nem pedig 1-2 millio ember egymastol fuggetlenul, esz nelkul gyorsulna lassulna, akkor soha nem lenenek dugok.
    A terroristak viszont biztos nagy hasznat veszik majd ha megis engednek :)
  • NEXUS6
    #15
    Álljon meg az ácsi-ácsi!
    A V-22 azért kiba bonyolult, mert hajófedélzeti üzemeltetésű, és az a nemegyszerű szárnyát még össze is csukogatja magának!


    Ide, meg két csőlégcsavar kéne a szárnycsonkok végére oszt annyi. Nézd meg micsoda szerkezet van a cikkbeli gépsárkányon a motorok alatt, ami aerodinamikailag, meg mondjuk úgy inkább mókás, mint hasznos. Minden esetre a gép alapfunkcióját, mármint a repülést nem igazán segíti!
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2014.10.24. 19:12:39
  • Tetsuo
    #14
    Természetesen egy újabb bulvárcikk. "Személyi helikopterek a dugók ellen"... [facepalm]
  • PrasCo
    #13
    Hehehe, "fejlesztői bő tíz éven belül..." stb.
    Igen. Már az autogirónál is ugyanezt mondták. Ezerkilencszáz-harmincban, vagy mikor.

    @NEXUS6: Ha a korunkban valami pláne, akkor az az, hogy a vezérlést (pontosabban túlnyomórészt szabályozást) megoldja egy körömnyi szilíciumdarab, a rotorok többszörözésében meg ott látom az okosságot, hogy egyrészt ha elszáll kettő a tizennyolcból, akkor a delej korrigál és repül tovább ugyanúgy, a másik meg az, hogy hagyományos kopternél billenőtárcsát kell alkalmazni, ami tudomásom szerint eléggé komplikált részegység. Amit én sem értek, az az, hogy hogy sikerült éppen-pont ezt a 18-at sütni ki.
    A "húsz percig, hanem negyvenig"-ről meg azt, ugye, hogy adott egy terhelés, amit le kell küzdeni, hogy ezt egy bazi nagy géppel, vagy sok kicsivel küzdöd le, az bizonyos értelemben nem oszt, nem szoroz. Azt kellene megnézni, hogy veszteségek szempontjából hogy állunk - még az sem feltétlenül ördögtől való gondolat, hogy ez a cucc gazdaságosabb a vagonnyi pörgő szarjával, mint a hagyományos szitakötők.
  • flashpointer2
    #12
    Nagyon is érthető hogy miért ilyen a konstrukció: Kereskedelmi forgalomban kapható nagyobb modellekhez, bemegy leveszi a polcról olcsón. Nem kell a repülésben megszokott minőségellenőrzés sem mert ha egy meghibásodik marad 17 másik. (és a biztonság a legfontosabb)
    Ellenben amit leírsz az már speckó villanymotor ami amellett hogy különösen drága ha meghibásodik akkor rotty az egész. És hiába tűnik bonyolultabbnak nem az, a dupla rotoros v-22-est több mint 20 éve fejlesztik de olyan összetett a forgatható gondolák miatt hogy még mindig történnek balesetek
  • Cefet
    #11
    Én inkább egy elektromotoros, modern vitorlázó repülőt kérnék karácsonyra...
    Utoljára szerkesztette: Cefet, 2014.10.24. 16:09:57
  • Irasidus
    #10
    Kb. az 50 évek óta próbálkoznak ilyenek piacra dobásával, de a kutyának sem kell már 60 éve. Nem tudom miből gondolja az Aeromobil, hogy most Ő megváltja a világot... főleg egy ilyen ormótlan szerkezettel. Vagyis de tudom, ez hívják marketingenk, hiszen most felfigyeltél erre cégre, és ha éppen helikoptert akarsz venni... Nos, a hír ennyiben ki is merül. Több hsz. nem érdemel ez a poszt.
  • NEXUS6
    #9
    Bakter. Aki ezt a 18 rotoros baromságot tervezte az biztos nem egy mérnök. Csak mert 18 motor az 18 tartóelem, 18X vezeték 18X bonyulultabb vezérlés stb. Talán nem lehetett volna ezt megoldani mondjuk 2-vel? Ami lehet, hogy egyszerűbb, mint az 1, mert akkor a forgató nyomatékkokkal nem kell törődni, meg már lehet a billentésükkel, tolóerővel kormányozni. Na és akkor nem 20 percig bírná az akksi, hanem 40-ig? Csak kérdem! LOL
  • RAZOR27
    #8
    lári-fári, 2000-re is repülő autókat jósoltak, de még mais arra kelek néha hogy egy lyukas kipufogós trabant döcög az úton :D
  • mrzed001
    #7
    Többet kell majd esernyővel járni ... milyen szép is lesz, mikor onnan fentről hánynak ki a részegek, meg zuhannak a fejünkre.
  • Neocortex
    #6
    :DD
  • wraithLord
    #5
    Dugók ellen feltalálták azt is, hogy ne akarjon mindenki a klotyóra is kocsival menni. Mondjuk ez egy metropolisz esetében talán kicsit demagógnak hangzik, de itt Mo-on annyira nem.

    Volocopter. Inkább valami összecsukható mini-Osprey-szerűséget találnának ki. Mondjuk egy kompakt antigrav meghajtás sem lenne rossz... :D
  • T0nk
    #4
    Az a funny, hogy ezeket biztos csak automata módban fogják úrvezetők kezébe adni.
    Automata módban viszont maguk a dugók is elkerülhetők, mert azokat az emberi hülyeség okozza. Így nagyjából a dugóelkerülő funkció ott van magában az automata pilótában.
    Tudnak valamit a google-nál.
  • jackoneill90
    #3
    itt még egy quadrocopter reptetéshez is hatósági engedély meg pilótajogsi kell.
    Ilyennel meg pláne nem engednék az embereket nehogy kirepüljenek a határon.
  • barret
    #2
    És gabalyodjon bele a mindenfelé hemzsegő villanyvezetékekbe.
  • Szefmester
    #1
    Oké... Parkoljon vele a belvárosban... ;)