90
  • Epikurosz
    #90
    Egy kis frissítés: amire nálunk euró lesz, arra valszeg beindul a villanykocsik sorozatgyártása is. Amcsiéknál.
  • Epikurosz
    #89
    Nekem olyan rémlésem volt, hogy 250 köpcentiig lehet vezetni motorkerékpárt, de ezek szerint, akkor nem. :-(
  • toto66
    #88
    Az előbbi a B kategóriás jogsira vonatkozik.
    Az A-t olyantól kérdezd akinek van (mintha eltérés lenne a köbcentik szerint de nem tudom biztosan)
  • toto66
    #87
    Személygépkocsi, 3500 Kg-ot meg nem haladó tehergépkocsi, lassújármű, mezőgazdasági vontató (ezek pótkocsi nélkül, illetve könnyű pótkocsival), segédmotoros kerékpár (ez lejárt jogsival is)
  • Epikurosz
    #86
    Kérdezek valamit:

    A B. kat. jogsival milyen járműfajtákat lehet vezetni? Homályosan t'om, de pontosan kéne.
  • toto66
    #85
    A GKM tájékoztatója:
    1. Rendszámköteles-e a mopedautó, vezetéséhez szüksége-e jogosítvány?

    A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet B. Függelékében honosított 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján, konstrukciós jellemzőik, biztonsági, műszaki és technikai szintjük, komfortosságuk szerint a segédmotoros kerékpárok/motorkerékpárok és a személygépkocsik között elhelyezhető négykerekű járművek, mini autók (mopedautók) az EU tagállamaiban, így Magyarországon is az L6e, illetve L7e jármű kategóriába sorolhatók.

    Magyarországon nem segédmotoros kerékpárként, hanem a közúti forgalomban személyszállító járműként, un. „könnyű személygépkocsi”-ként közlekedhetnek. Személygépkocsiként helyezhetők csak forgalomba, rendszámot és forgalmi engedélyt kell a sikeres vizsga alapján kiváltani, melynek feltétele többek között a kötelező felelősségbiztosítás megléte is.

    A jármű csak így szállíthat utast, azzal, hogy az L2e járműkategóriára érvényes műszaki feltételeket kell teljesítse és a kialakítás (2 személy szállítására kialakított zárt vezetőtér + raktér) és a kezelőszervek (áttételes kormányberendezés, pedálok, kézifék, világító- és jelzőberendezések, ablaktörlő kapcsolói) miatt, csak „B” járműkategóriára érvényes vezetői engedéllyel vezethető.
  • Epikurosz
    #84
    (íme egy kínai kocsi)
  • Epikurosz
    #83
    Ja, bocs, elfelejtettem emgemlíteni az árát, annyira nem tűnt fontosnak: kb. 650 millió Ft. a kicsike.
  • Epikurosz
    #82
    ...és tudja...
  • Epikurosz
    #81
    Az a legkönyebb (egyenesvonalú húzó-toló mechanika :-)
  • kernerster
    #80
    Én inkább a dugásba szeretnék a toppon lenni.....
  • toto66
    #79
    Majdnem azt írtam ami a linkelt cikkben van...
    Akkor 45 KM/h 50 köbcenti egy személy...(a kerekek száma mindegy)
    A puding próbája ha megeszik... vegyél használd... megtudod...
  • teddybear
    #78
    Rendőr-e vagy? Ennyire értetlen nem lehetsz egyébként, esetleg, ha postás, vagy vasutas a foglalkozásod.

    Mert 2001-ben változott a KRESz, amit úgy látszik még nem tudsz.

    Mert ha nekem nem hiszel, Akkor olvasd el ezt a cikket!
  • Epikurosz
    #77
    (dugókban is ott vagyunk)
  • toto66
    #76
    Egyedül ülsz benne...
  • toto66
    #75
    Tehát egyedül vezeted 50 köbcentis max 40Km/h-t tud, akkor elég a smkp vezetői engedély (ja és kötelező biztosítást is e szerint kell kötni rá)
  • toto66
    #74
    Pl.: segédmotoros rokkantkocsi, árúszálító segédmotoros tricikli...
  • toto66
    #73
    A segédmotoros kerékpárral egy kategória a három illetve négy kerekű jármű is ha egyébbként megfelel a rávonatkozó előírásoknak.
  • toto66
    #72
    Nos az EU tagországokban némileg eltérő lehet a KRESZ, ezért a magyar a mérvadó. Itt pedig a segédmotoros kerékpár egy személyt szállíthat a KRESZ szerint.
  • teddybear
    #71
    A mopedautó gyárilag 2 személyes.
  • teddybear
    #70
    Ez EU-szabály. A Közlekedésfelügyelet egyik hivatalnoka szerint a négykerekű járműveknek kötelező a forgalmi, de egy íróasztal-vitéz nem hozhat a törvénnyel ellentétes rendelkezést. A rendőri igazoltatásnál, meg ha a rendőr hülye, akkor kéri a forgalmit, jogsit, ha nem akkor csak a kismotorost. Az első esetben sem ér el vele mást, mint hogy be kell menni az adott kapitányságra, és kukázzák az egész papirost. Szóval csak időveszteség, ezért a dörzsöltebb mopedautósok a kesztyűtartóban hordanak pár másolatot az EU-előírásból, meg a '92 közlekedési törvényből, és igazoltatásnál előveszik, ha szükséges.
  • toto66
    #69
    Esetleg nem 50,5 köbcenti? Mert akkor más a helyzet, bár az egy személy az ugyanúgy igaz...
  • toto66
    #68
    "Ligier tipusú mopedautó van, használtan kb. félmilliótól indul felfele. Van benne egy 505 köbcentis dízel, és úgy 2,5 litert eszik százra. Igaz, nem lehet vele száguldozni, és nem mehettsz vele sem az autópályára, de autóútra sem, de nem kell hozzá B kategóriás jogsi sem. Elég a kismotoros"
    Sajna Magyarországon nem így van, nem lehet 505 köbcentis-et kismotoros vezetői engedélyjel vezetni, ja és csak egyszemélyest lehet...
  • Epikurosz
    #67
    László: Jujj!
    Ez neked való. :-)
  • L3zl13
    #66
    Az a film tele van csúsztatásokkal...
  • Epikurosz
    #65
    oknyomozó újságírás
  • Epikurosz
    #64
    De volt, és működött!
  • teddybear
    #63
    Szóval volt egy összegányolt vackotok, amitől egy háztartásigép-szerelő kapásból a haját tépné, és ebből általánosítasz.... Érdekes na.
  • Epikurosz
    #62
    (A motort tartó talapzat mozgatható volt. A szíjat egy kis fapálcával tartva csak össze kellett engedni őket.)
  • Epikurosz
    #61
    Ja, és miután már forgott amotor kézileg kellett ráügyeskedni a tengelyvégre a meghajtó szíjjt. Elég balesetveszélyes művelet volt, de hálistennek soha senkinek nem esett baja.
  • Epikurosz
    #60
    Na, eszembe jutott!!!!

    Gyerekkoromból emlékszem, nekünk otthon volt, - sőt még ma is megvan - egy villanymotoral meghajtott kis malmunk. Én is beindítrottam párszor.
    A beindítása úgy történt, hogy a motor meghajtó kereket tartalmazó végére rátekertük a bőrszíjjt, és "behúztuk" a motort a tengelyénél fogva. Utána kapcsoltuk rá az áramot. Egyébként nem indult volna el!
    Az áramellátás normál 220 V. Emlékeim szerint apám szeretett volna 3-fázisú ipari áramot behúzatni, de nagyon sokba került volna.
    Lehet, hogy emiatt kellett kézileg először felpörgetni a villanymotort.
    Az persze lehet, hogy azóta (mert ez a 70-es években volt) már korszerűbb villanymotorok vannak.
  • teddybear
    #59
    DE EHHEZ SEM KELL INDÍTÓMOTOR!!!

    Nem igaz, hogy képtelenek vagytok megérteni az elsőéves szakmunkás tananyagot, amit minden nehézfejű villanyszerelő azonnal felfog.
  • teddybear
    #58
    Nem szokták tekergetni. az egyfázisú villanymotoroknál tényleg nem indul be a motor, ha csak egy tekerccsel működik. ezért szoktak egy segédtekercset mellészerelni, amit egy kondival kötnek sorba, hogy a fázisát kissé eltolják. Ez a segédfázis-tekercskör. Ez általában fix bekötésű, de van olyan is, ami csak indításkor kapcsolnak rá. Na!
  • Caro
    #57
    A megoldást erre itt találod:
    http://en.wikipedia.org/wiki/AC_motor#Three-phase_AC_synchronous_motors
    Azt írja, hogy általában változtatható frekvenciájú áramra kapcsolják, mert így nem fell felhozni a szinkronfordulatszámra, vagy pedig indukciós tekerccsel kombinálják. Így ha alacsony fordulatszámra kerül, akkor indukciós motorként működik, és nem veszti el a nyomatékát, vagy indításkor fel tud pörögni a szinkronfordulatszámra.
  • Epikurosz
    #56
    Lehet, hogy itt már alternatív járműveket is fognak árulni.
  • Epikurosz
    #55
    Figyu!

    Még középsuliban tanultam, hogy van olyan villanymotor, amelyet a holtpontról ki kell mozdtíani, mert különben nem indul el.

    Utána meg fogtam a kezemben olyan szivattyú
    t, amelyet gondolom hasonló okból be kellett indítani. Ne nézz azért ennyirének.
  • teddybear
    #54
    Ezt szépen megcsinálja saját maga. Ventilátorokat szoktak meghajtani leginkább szinkronmotorokkal. Még sohasem láttam indítómotort egyetlen villanymotoron sem. Még mozdonyon sem.

    Egy hülye százat csinál?
  • Epikurosz
    #53
    "A szinkronmotorokat először szinkronfordulatszámra kell hozni"

    Na, ugye, hogy annyira nem vagyok hülye, emlékeztem én valamire. :-)
  • Caro
    #52
    A szinkronmotorokat először szinkronfordulatszámra kell hozni, de ilyet ma már szinte senki nem használ.
    Egyetlen előnye, hogy állandó fordulaton meg, a meghajtás frekvenciájával forog. Viszont ennek semmi értelme egy járműben, ott épp a változtatható fordulatszám a lényeg.
    Ha meg elektronikusan vezérelt a meghajtás frekvenciája, akkor ezt sem kell felpörgetni, elég 0 frekvenciáról indítani, és onnan emelni.
  • teddybear
    #51
    Fogalmam nincs, hogy mopedre kell-e regadó. Én még csak az intézet takarítónőjének a tragacsát láttam élőbe, az egy Aixan JDM típusú mopedautó. 380 ezerért vette használtan. Ami pedig a dízelmotorját illeti, egy marmonkanna olaj elég neki 2 hónapra.