73
-
dez #73 A neten is megtalálható minden. -
Athlon64 #72 Sziasztok!
Hát igen, a régi szép idők!:)
Nekem az első gépem egy C=16(64Kb)-os volt aztán meg egy C=64 II aztán kaptam egy használt XT PC-t, de azt nem is használtam mert egyből ki lett cserélve egy 20Mhz-es AMD procis 286-osra!:)
Emlékszem még vettem bele kis memória IC-ket, de már nem tudom mennyire bővítettem...
Viszont nemrég szereztem egy régi álmomat egy Amiga500-at! A bajom az, hogy nincs hozzá semmien progim :(
Ezúton szeretnék megkérni valakit, hogy ha esetleg rendelkezne WorkBench lemezzel ill. néhány játékkal akkor segítsen engem ki? könyörgök segítsetek?
-
#71 LoL vaze ez igen, nekem is ottvan a Samsung D600om a 3. sorban :D
-
asdasd22 #70 A második oldalon lévő telefonok ennyire régiek volnának? Márt látom rajtuk a volt és a jelenlegi készülékem is.. :))) -
virs lee #69 Gumibillentyűsöm volt. :) Ennél májerebb már csak az volt, akinek volt Sky Channel meg Super Channel. ^^ -
#68 "Meg ilyen érintő gombos színes matricás... Spectrumja."
A ZX Spectrum sosem volt érintőgombos. Az első széria (16k, 48k) gumi billentyűs, a másodiknak (48k+, 128k, ql) egy egyéni dizájnú műanyag billentyűzete volt, a harmadik pedig (+2, +3) a mai billentyűzetekhez hasonló kinézetű volt! (spectrum)
Érintő billentyűzet a ZX80 és ZX81-eken volt. (zx81) -
#67 Ja, meg egyszer 84 körül a sulibol haza vihettem egy HT 1080Z tipusu gépet (talán van aki emlékszik). Otthon egész éjszaka rajzokat csináltam a gépen.Magyarország térképe meg macskafej, meg ökörségek, mai szemmel komolytalan,de akkor nagyon élveztem és szépen lassan bevezetett a számitógépes világba. A suliban volt még magyar fejlesztésü Primo nevü gép is ,ha jól emlékszem a nevére... ?.. -
#66 Engem 86 körül talált meg a C64. magnóval, Joystickkel és a haveroktól másolgattuk a kazettákat, volt olyan hogy gyorsmásolós hifi toronyban és még az a másolat is jól működött. Aztán jött a floppy meghajtós korszak és minden kicsit megváltozott, profibbnak éreztem magam és örültem, hogy van nekem ilyen gépem. Írtam basic progikat is grafikák,meg számitásokat végzőt. Csak azt nem értem, hogy ha ma kéne csinálnom rajta valamit szerintem nem emlékeznék semmire sem már sajnos. Pedig akkor nagyon vágtam mindent. Persze csak a magam szintjén,mert a gépi kódtól idegbajt kaptam és nem folytattam a programozást többé... :)
-
dez #65 Asszem 24x21 (3 byte széles). :)
Egyébként inkább 6502. Vagy esetleg 6510? Már nem tudom.
Hihihi, az első gépi kódú programom (tényleg gépi kódú, mert nem assemblerrel csináltam, hanem a kódokat írkáltam be) egy egyszerű bináris számlálás volt, egymás utáni bájtokban, és előtte kitettem egy sprite-ot, amit arra a területre állítottam. Előtte Basic-kel csináltam ugyanazt a számlálást, és kíváncsi voltam, gépi kódban mennyivel lesz gyorsabb... És akkor elindítottam a gépi kódú változatot, és csak ámultam, mert ott a képernyőn megelevenedett, milyen kurv@ gyors... Pedig hányad része a mainak. De az emberi léptékhez képest az is nagyon durva volt. És persze kissé ütősebb, mint a lassúcska Basic. -
dez #64 Én úgy gondolom, hogy ma a konzolok testesítik meg azt, amit régen a home computerek. Vannak is terveim. -
dez #63 Hát igen, régen a hw adott volt, fix volt, "kézzel fogható" volt. Megismerted, és jöhetett a kreativitás, hogy lehet ebből kihozni ezt vagy azt. Ma a fő cél a hw elrejtése a programozó elől, hogy ne kelljen szegénynek az ilyen részletekkel foglalkoznia.
A másik, hogy ma a 3D a módi. Kicsit más világ, mint a 2D. 1 dimenzióval több van, mégis valahol jóval kötöttebb, kevesebb teret hagy a fantáziának. Inkább a matek kell hozzá. -
dez #62 A mai fiatalok motivációs szintje a 0-t közelíti. Meg nem is nagyon tudnak élvezni semmit. Még a szexet sem nagyon, pedig korán kezdik. Marad az alkesz&drugs. (Ez persze általánosítás, de...)
Nem vagyok benne biztos, hogy a mai fejlesztőrendszerek használata olyan könnyű, egyszerű. DirectX (mint használandó API) pl. igencsak nem egyszerű. -
#61 "Faustus: te tényleg tudtad a 6501 kapcsolási rajzát? VIC? SID? naneviccelj! :) "
Nem beszéltem a processzor kapcsolási rajzáról (csak megemlítettem, hogy a 80486-os szériától kezdve optimalizálták a processzorokat, ami bonyolultabbá teszi a processzort), csak a gépéről. Egyszerűbb felépítésű volt - nem kellett hozzá többrétegű NYÁK - mint a jelenlegi gépcsodák (Homelab/ZX81 kapcsolási rajzok még megtalálhatóak valahol valamelyik fiókban...). Sőt a Mikroszámítógép Magazinban volt egy "Építsünk mikroszámítógépet!" sorozat is. -
dez #60 Ja, az IM(1!) nagyon el volt találva. Nem tudom pontosan, mikor jelent meg, de valamikor a '80-as évek elején. Akkor még én is csak ismerkedtem a gépekkel, pár Basic programot írtam (pontosabban már korábban könyvből megtanultam, és egy füzetbe írogattam otthon, aztán egy ilyen számítógépes nyári táborban [Novotrade!] kipróbálgattam, C16-okon. Erre ráadták a hangot a terem 1db C64-ére kötött tévére, ami háttal volt nekünk, észre sem vettük addig. Kicsit leesett az állam, amikor azt megláttam. Aztán csak néztem, hogy a csudába lehet ilyeneket csinálni Basicben??? Aztán mondták: gépi kód... Na mondom, Basic felejtős, gépi kód (~asm) a nyerő.
És akkor már elvileg várt otthon a C64... Csak épp lefoglalták a vámon, és tűkön ültem, mikor adják már ki. Bármely nap megjöhetett volna. Végül karácsony táján gyütt. Hú, az milyen hosszú várakozás volt! -
#59 dez: proszolg :D az ilyen mind egykutya: kaloz hernyóember :)
Faustus: te tényleg tudtad a 6501 kapcsolási rajzát? VIC? SID? naneviccelj! :)
sztem a különbség csak annyi, h most mindenre van program, játékból 1000x a választék, a legtöbbek igényeit már kész programok várják :) anno bizonyos szitut saját programmal, játékkal oldottál meg :) és egy két hét alatt is lehetett látványosat alkotni!
ma pár hét alatt jó, ha egy modellt leteszel az asztalra, ami mondjuk elég szinvonalas ... anno csak egy 21x21es spritét kellett 3 szinnel megcsinálni ;) (a 21x21 nem pontos szám, már nem emléxem)
?type mismatch error
ready. -
dez #58 Hm.
Lehet, hogy röhögnek majd egy jót a mai gépeken, de túl sok érdekesre talán nem fognak emlékezni. Hiszen nem is élik meg túl mélyen az egészet. (Mást sem nagyon.) -
dez #57 Pedig már akkor sem túlzottan szerettük, ha valaki pénzért csinálta... ;) -
#56 "A mostani fiatalokat nem értem. Van egy rokon kisfiú, egész nap a gép előtt ül, de nem hajlandó egy programot sem írni, pedig a mai fejlesztőeszközökkel nem is olyan nehéz. Állandóan nyomja a játékokat. Mit fognak csinálni 15 év múlva???"
Nos ennek megvannak az okai:
* Régen a programozási nyelv és a számítógép közelebb volt egymáshoz, mint mostanában. Így jobban rá volt az ember szoritkozva a programozás megtanulására.
* Egyre bonyolultabbak a számítógépek. Míg például egy 8 bites gépnek tudhattad a kapcsolási rajzát,most egy 64 bites csodának ki tudná lerajzolni? (Sőt a jelenlegi mikroprocesszorokat - ha jól tudom a 80486-os szériától - számítógép optimalizálja...)
* Mivel egyre bonyolultabbak a gépek, egyre bonyolultabbak a játékok (szoftverek) is. Ráadásul egyre több van belőlük, és könnyebben hozzáférhetőek.
Így nem kihívás egy újabb szoftver fejlesztése.
* Több szolgáltatás, több program érhető el a számítógépekre. Így több lehetőség van a számítógépezésre. -
DVDMester #55 Nekem C64-em volt, első játékom az Impossible Mission !
Hónapokig nyomtam.
Aztán jött a 286-os Herculessel majd VGA-val, terror news, civilization, police questek, stb.
akit érdekel:
http://terrornews.demoscene.hu
innen letölthetők és megnézhetők a terrornews-ok!
ma van egy c64 emulatorom, kirakva tv-re olyan mint az eredeti, haverokkal sörözés közben jókat lehet nyomni wizard of wart meg társait!
-
roliika #54 Nekem + 1993 ban nem volt pénzem számítógépre.Volt 1-2 oszt társam akinek volt C64-ese +C+4-ese +Meg ilyen érintő gombos színes matricás...Spectrumja. :) A suliban C+4-ek voltak és C64-ek a szerver 1 286-os volt.:) De ahoz senkisem nyúlhatott, valami félmillióért vette a suli 1990 körül. Oszt társamhoz elmentem és Videoton 64-re írtunk 1 olyan programot ami a nevemet kiírta csíkokban, minden csík más színű volt+közben pittyegett valamit.:) Ez 2 órát vett el az életünkből.:) Ebben az ált. iskben szerettem meg a számítástechnikát.:) Köszönet a c64-nek és pajtásainak na+a tanároknak! :D -
#53 Mindkettő helyes, a csillaggal a legelső progit töltötted be a lemezről, a másikkal a floppy tartalmát. -
schakaal #52 Nekem volt Videoton tv-játékom,egészen addig,míg egyszer bekapcsoláskor meg nem rázott az áram:) -
wolruf #51 Nekem most is van 22 db. régi, 8 bites számítógépem (egyik sem PC rendszerű :). C64-ek, C16-ok, VC20-as, +4, 128-as, 128D, Atari 1040STfm, MegaST, hasonlók... Na ezeket jó néha elővenni és szórakozni velük :) -
Ryuuzaki #50 Az "Elite" tényleg egy nagyon jó kis game, vettem is egyet eredeti csomagolásban 100Huf-ért.
Dísznek jó. Apámnak is volt Ericson tégla-telefonja sokáig, aztán jött mr. bertörő és azt is ellopta. Azok a régi szép idők... -
#49 Ezt jól elírtam: tehát a floppy-meghajtó
régi: 12 ezer - ezt vettem
új: 18 ezer -
#48 Ja igen a PitStop II nekem is bejött, illetev a Turrican 1-2, és az egik legjobb "űrstratégiai" Supremacy, amivel bolygókat is lehetett kolonizálni, egyikről a másikra cuccokat szállítani, de persze ne feldekezzünk meg az Elite-ről sem, hiszen a C64-en az is volt.
Ha jól emlékszem akkor nem ez a helyes, hogy: LOAD"*",8,1
én erre emlékszem: LOAD"$",8,1
Gyűjtögettem az első floppy-meghajtómra, és egy nyári diákmunka után meg is tudtam venni 12 ezer forintért használtan (kb. 18 ezer volt az új pedig 18 ezer, 80-as évek második fele).
És igen, felejthetetlen élmény marad a mai napig, hogy egy doboz lemez vásárlása után egyből nekiálltam ollóval kivágni azt a kis téglalapot a széléből, hogy kétoldalast csináljak belőlük.
Még programoztam is benne Graphics Basic alatt, és hatalmas "sprite"-kezeléssel egy starwars-os játékot is elkezdtem, de egy 386-os megérkezése miatt ezt abbahagytam, pedig kb. 60%-nál tartottam -
molnargergely #47 Enterprise 128k!!!!
Néhány progit írtam rá GW-BASIC-ben, meg volt Hisoft Pascal-om is. Az volt még a király idő.
A következő gépem már egy 386-os volt. Addíg nem is akartam lecserélni.
A mostani fiatalokat nem értem. Van egy rokon kisfiú, egész nap a gép előtt ül, de nem hajlandó egy programot sem írni, pedig a mai fejlesztőeszközökkel nem is olyan nehéz. Állandóan nyomja a játékokat. Mit fognak csinálni 15 év múlva??? -
#46 gondolod tisztában voltam akkoriban vele, h mi az h jogtiszta szoftver? :D másoltuk egymástól és játszottunk :) és 1 nagyobb program 40-50 fordulat volt a magno számlálóján, ami 1-2 perc alatt megvolt ... aztán a várakozás végén, ha a fej el volt állítódva:
?load error
ready.
:D
dez: a pirates bezony valami bővítményes basicben volt irva, nem full ASM!
Amugy sztem a "mai fiataloknak" is meglesz a feeling, amikor 15 év mulva meglátják a "régi, egymagos pécéket", "okostelefonokat" vagy mittomén :) ahogyan apáink is tudnak mesélni az ő egykori fiatalságukrol, h mi "nem adatott meg nekünk" ;) -
Secretx #45 Na meg a Turbo programok a C64 hez hogy gyorsabban töltse a játékokat.... -
silentb #44 Én még ZX Spectrumon kezdtem kemény 48kb-s memóriával na annak meg volt a maga feelingje.Majd később váltottam a nagy öregre az Amigára.Ott már tomboltak a kilóbájtok, -512kb húúúúúú mennyi- csodálkoztunk rá a haverokkal aztán ez is kevés lett, de akkor is megvolt a maga varázsa , évenkén megrendezett számítógépes party-k meg egyebek.... -
Kaziking #43 én is még onnan kezdtem (c64), ment nagyban a másolás, hülyére kerestem magam vele, volt vagy 250-300 lemezem, meg a jóísten tuggya mennyi kazim tele játékkal. A Defender of the Crown volt nálam a király -
asdefge #42 Hát Gerygrey, az bizony egy fejlesztőrendszer. Volt rajta egy monitor progi, amivel lehetett éleszeteni, majd két-három órányi pötyögés után RUN... Aztán vagy jó lett, vagy nem :-)
Ha nagyon érdekel van ilyesmiről építési leírásom is. Megbeszélhetjük! -
#41 Nekem az a kihajtható antennás GH197-es Ericsson volt :) Emlékszem mekkora csoda volt a 3210 grafikus kijelzője, és micsoda vérremenő viták mentek fórumokon hogy 3210 vagy t10 :) Mondjuk mobilok esetében nem kap el ez a retro-életérzés mint a C64nél, valahogy nekem a félkilós "bunkofonnál" feelingesebb hogy ülök a metrón és érintőképernyőn gépelve fórumozok az SG-n, közben MP3-at hallgatok a telón -
dez #40 De jóval későbbi is volt... És kevesebb legendás program született rá.
Az Amiga meg még jobb volt (megint csak később), na bumm. De sajnos "néhány" kivételtől eltekintve már arra sem születtek olyan igazán jó játékok. Szebbek voltak, de... (Pedig az Amiga volt a legfontosabb gépem, és én is próbálkoztam rajta sokmindennel. A határán volt annak, hogy még 2-3 ember a "sufniban" összehozhasson rá egy komplett játékot.) Kezdték kinőni magukat a nagy kiadók, akiket kezdett egyre inkább csak a profit érdekelni (bár akkor még voltak kisebbek). [Hiszitek vagy nem, én személyesen tárgyaltam a Psygnosys-szal meg az UBI Softtal. Félkész játékunkat mutattuk meg nekik, és azonnal megvették volna, amint kész. Aztán végül nem lett befejezve, anyagi gondok miatt. :P Faterék valahogy nem fogták, hogy ez "nem játék". Pedig nem lett volna kis durranás. Hihihi, épp a napokban mentettem le egy félig olvashatatlan CD-ről a forráskódot {25e sor asm}, amire pár éve backupoltam egy félig olvashatatlan DD-s diskről. :P De ezt nem is akartam elmondani.] -
duke #39 Nem akarok vitat inditani,de az Enterprise sokkal jobb gep mint a gagyi c64.Tobb szin,nagyobb felbontas dupla memoria,stereo hang es meg sorolhatnam. -
GABOR16 #38 Vagyis a kazettaolvasóm nemvolt használható... -
GABOR16 #37 LOAD"*",8,1
Nekem nemvolt, floppímeghajtóm a C64-emhez, jobbanmondva volt, csak nemvolt jó az olvasásban (vagyis rosszvolt), viszont volt floppydriveom mellé :) .
Szerettem a PitStop II játékot, azzal sokat játszottam mások ellen, főleg a kerékcserék és a tankolás volt muris (ha túltöltötted a tankot, hírtelen megint üres lett, mitha szétdurrant volna ), a másik kedvencem a Dzsiájdzsó (huh, hogy is írják? ), ennek a számítógépekhez hasonlószíntű grafikáját, játékmenetét kedveltem, ha jól emlékszem 2 fajta harcmódszer volt, volt a szemtől szemben, olyan Mortal Commbatos harc, csak kicsit szabbadabban mozogva, tereptárgyakkal, fedezékkekkel, több emberből lehetett választani és mindnek más volt a támadása, kinézete (ehez még a floppy-t is megkellett fordítani, és sokáig töltött), és egy felülnézetes ahol terepen megyek a tankkal, harckocsival, vagy helikopterrel (attól függ mit választottam), és megkellett menteni a túszokat. Ha egy küldetés nem sikerült az emberemet az ellenség elfogta, ha sikerült és fogtam el az övét (bár idővel megszöktek, és detto az enyimek is), a küldetések egy világtérképről voltak vélasthatók. Szerintem ez a játék a maga idejébben összetett és változatos volt. Igaz én 92-98 as időszakban használtam sokat a C64-emet, bár az akkori kezdetekben 5 éves mivoltomal, hamarabb megértettem a Commodor használatát mint az apám (bár nem mintha sokat érnék vele).
A joy-sztikokat szinte havonta vogyasztottuk az öcsémmel, barátaimmal.
Kellemes így visszagondolni rá, sajnos a gép már nincs meg.
Ha valakinek megvan az utóbbi játék emulátorra, esetleg valódi Commodorra géppel eggyüt szerintem érdmes megnéznie. -
MikroID #36 Na én még egy irodai iróasztalnyi robotron gépen kezdtem a nyüstölést, ami természetesen nem volt elérhető otthonra, ha jól emlékszem könyvelési gép volt, de az igazi feeling az amiga volt, klubba járással, meg ufóval, meg reunionnal, space crusaderrel és még sorolhatnám! A régiek közül csak a videoton tv computerét hagytam ki! :) -
Sepu #35 nekem nem volt commondore gépem, hanem Didaktik m64. nagyon fasza gép volt. talán még meg is van. a yostick hamar elment a sok játszástól. de a bill. is marha jó volt. eleinte bevette a játékokat, de az idő múlásával már nem nagyon, de lehet hogy rosszul volt feljásztva. néha fel is idegesített, ha a magnó nem játszotta be a játokot és mindig valami errort írt ki. inst.. még "load" hasonló, de akkor még kicsi voltam -
aDannyBoy #34 Terror Newzokat aki átküldi nekem azt nagyon fogom szeretni, komolyan!!!
mailemre jöhet (ha valki nem tudja, akkor privátban megadom)