38
  • dez
    #38
    "SMP eseteben minden duplazva van. Gyak ket egyforma proci."

    Nyilván. :)

    "Ez a valosagban megfelel kb annak a 20-30%-nak amit mondtam."

    Valahol pedig írták ezt a közel 100%-ot, majd megkeresem. Persze biztos csak kivételes esetben jön össze - azt hiszem, ott volt az is, hogy "up to". :)
    Számold azt is hozzá, hogy az Intel %-a úgy értendő, hogy a P4 multithread esetén alapból nyújtott teljesítményéhez képest, ami nem túl jó a hosszú pipe-ok miatt.
    Tehát mindent egybevéve, itt ez jelentősebb gyorsulást (pontosabban kisebb lassulást single threadhez képest) eredményez, mint P4-nél.
  • fako
    #37
    SMP eseteben minden duplazva van. Gyak ket egyforma proci. SMT eseteben ahogy irtad nincs minden duplazva. Ebbol adodoan ketlem hogy SMT-vel meg lehessen kozeliteni a kozel 100%-os teljesitmeny novekedest. Egyebkent utana neztem, a power procinal valoban tobbet jelent az smt mint az intelnel, de csak 40%-os teljesitmeny novekedesrol irnak.
    "IBM reports a performance boost of 40%, while SMT increased the die size by 24%"
    Ez a valosagban megfelel kb annak a 20-30%-nak amit mondtam.

  • Capra Ibex #36
    Nem, a drágábbikon egy van.
    Itt egy hivatalos pdf a specifikációkról (is).
  • dez
    #35
    A nagyobbikon ott van a 2 HDMI, nem? A többit nem tudom.
  • dez
    #34
    Ezt úgy érted, az egész (kivéve x86-os összehasonlítások) off (igaz! :) ), vagy máshogy?
  • dez
    #33
    Amit írsz, az az Intel-féle HyperThreading. Ott nincs duplázva kb. semmi, csak a meglévők között osztja el a két thread utasításait. A másikban viszont számos alegység és a reg.-készletek is duplázva vannak, így lehetséges a közel 100%-os (az előbb is ezt írtam) gyorsulás (ha van legalább két thread [thread of execution, mint fogalom, nem feltétlenül mint egy adott program új threadje], ami egy OS-nél szinte állandó). Ez az összehasonlítás benne van az IBM-es anyagokban is.
  • Capra Ibex #32
    (Legyen már ingyen szerkesztés!)
  • Capra Ibex #31
    OFF:

    hazugságok (bár úgy is felfoghatjuk, hogy nem sok fogalmuk volt arról mi is valóstható meg elérhető áron, ezért "elhamarkodott" kijelentéseket tettek) :
    - "Three Gigabit ethernet ports"
    - "two HDMI interfaces"
    - " full six USB 2.0 ports"
    és ezek nem "expected to have" mint a következő :
    - "Sony is expected to offer optional hard drives for the PS3 with potential memory capacity of 80 or 120 GB."
    - "photo and video editing are standard PC applications which the PS3 will feature"

    Meglátjuk. Azért mondom, hogy nem valószínű, mert gyanúsan hallgatnak.
    (Mondjuk ettől függetlenül biztosra veszem, hogy ilyen lesz, mert ha Sony gyárilag nem is ad hozzá teljes Linuxot, de biztos lesz egy community ami elintéz mindent.)

    és az utolsó hazugság (amiről mindenki tudta hogy az, mégis az utolsó pillanatig kitartottak mellette /persze érthető üzleti okokból/) :
    - "The new games console is due for release in Spring 2006."

    Ennyi.
    Engem ezek egyáltalán nem zavarnak (mondhatni ettől még veszek majd ps3-at majd ha elfogadható ára lesz), csak esetleg arra enged következtetni, hogy a Sony másban is hazudott, vagy egyszerűen kapkodnak és így nem lehet tudni mi marad még ki (ezért tippelek az egész Linux disztribre, mert az valljuk be, a potenciális vásárlók igen kis százalékát érdekli.)
    (Ne legyen igazam!)
  • fako
    #30
    Erre a virtualis filerendszerre (spufs) nem ugy kell tekinteni mint valami betegsegre, egyszereen csak megjelenik a kernel egyik strukturaja a filerendszerben is, hasonloan mint a procfs. Termeszetesen meg lehet oldani mashogy is, biztos jobban is. Gondolom az volt az egyik ok, hogy nem akartak egy wagon uj syscallt behozni, hanem megprobaltak beilleszteni a meglevo rendszerbe.
    (gaz lenne ha minden arch minden procihoz mas syscallok lennenek)
    Felprogramozas alatt azt ertem hogy az spu-nak at kell adni az osszes adatot es kodot, nehany vezerlobit-en nincs mit futtatni.

    SMT-vel kizartnak tartom a 100%-os teljestmeny tobbletet. SMP-vel sincs 100%-os teljesitmenytobbleted, csak kozel 100%.
    SMT-nek egyebkent pont az a lenyege hogy nem kell duplazni semmit, vagyis csak annyit hogy legyen SMT, de a meglevo, kihasznalatlan vegrehajto egysegeket hasznalja. SMT-nel ha jol tudom 20-30% a novekedes a maximalisan elerheto. Es persze azis elofordulhat hogy SMT-vel lassabb a proci mint SMT nelkul.
    A 2.5ghz-t meg csak ugy tippre mondtam. Biztos vagyok benne hogy valamiben gyorsabb a power proci, de azis biztos hogy van amiben lassabb. Ugyanugy kulonbseg van az azonos orajelen futo athlon meg p4 kozott. Az tuti hogy pl sima osszeadas tobb fog lefutni 3.2ghz-n mint 2.5-on egysegnyi ido alatt.
  • dokar
    #29
    jujj, nem kéne idekeverni a PS3-at, a kettő három különböző dolog ;)
  • dez
    #28
    Ne ragadtasd magad meggondolatlan kijelentésekre! :) Az, hogy a PS3 10 évre szóló platform, nem jelenti azt, hogy már előbb nem jelenik meg a PS4, és nem lesz 1-2-3 év átfedés közöttük (mint majd most a PS2 és 3 között). És közben a Cellt is továbbfejleszik: több PPE, több SPE egy prociban... Komolyabb munkaállomásba v. szerverbe valószínűleg ilyenek kerülnek a későbbiekben, addig is 2 v. több Cell (van beépítve SMP támogatás is).

    Az a virtuális filesystem csak az egyik lehetőség, úgy tudom, más megoldások is készülnek. (Vagy arra ültetve meg lehet valósítani összetettebb vezérléseket.) Az SPE-t nem nagyon kell "felprogramozni", max. pár vezérlőbitet beállítani, hanem egyszerűen futtatni a kódot.

    Az általános célú programok valóban nem nagyon fogják használni, de akad jópár terület, amiben nagyon is igénybe lehet venni (lásd alább).

    Egyébként a PPE-ben is van VMX egység, rev.2 óta rögtön egy bővített, duplázott regiszter-készlettel (sőt egyesek szerint 2 VMX van benne), a hw SMT támogatására.

    A 2.5GHz P4 amúgy is sántít, egy 2.1GHz-es G5 egy jóval magasabb órajelű P4-et is levert. Arról nem is beszélve, hogy a P4-ben nincs rendes hw SMT, duplázott részekkel, ami közel 100%-os teljesítménytöbbletet képes hozni. Az SSE-je, és főleg az FPU-ja is jóval gyengébb.
  • fako
    #27
    Van kernel kiterjesztes. Egy virtualis filenredszeren keresztul erhetoek el az spu-k. Itt lehet felprogramozni, es egy syscallal futtati. A kernel pedig beutemezi egy szabad spu-ra. Viszont ettol meg a kernel nem fogja hasznalni az spu-t. Sot valoszinuleg az altalanos celu programok nagy resze sem. Egyszeruen nincs annyi matematikai muvelet egymas utan amiert megerne uj szalat letrehozni, felprogramozni spu-t stb..
    (erdemes megjegyezni hogy a hagyomanyos cpukban is vannak simd kiterjesztesek)
    Erre mondtam hogy uzletileg nem erne meg ha kiderulne hogy egy p4 2.5ghz elott ulsz. Ennel mar csak az gazosabb hogy 10 ev mulva is 2.5ghz elott fogsz ulni:)
  • dez
    #26
    Ja, hogy úgy érted. Úgy tudom, már csináltak egy olyan kernel-kiterjesztést, ami koordinálja az SPE-k használatát. És egy c-fordító kiterjesztést is, ami a kódolást segíti. (Persze lehet asm-ben is.) Továbbá van egy SPE-s fizikai lib is, valahogy azt is le kellett kódolni, és gondolom, nem látatlanban... (Vannak a korábban bemutatott [real-time] demók is, de nem tudni, hogy azok Linuxosak-e.)
  • fako
    #25
    Mar miert lenne az? 1 magon fut a kernel, tobbi magot jelenleg semmi nem hasznalja. Az az 1 mag pedig egy 3.2ghz-s risc power proci.
    A jelenlegi allas pedig a 2.6.16-os kernelt jelenti amiben ugye mar hivatalos a cell support.
  • dez
    #24
    "A jelenlegi allas szerint kb az latszana hogy a cell egy 2.5ghz-s p4-nek felel meg."

    Mi van? Ez kicsit nevetséges.
  • dez
    #23
    IBM-es anyagokban is szerepel, hogy "a variety of operating systems", csak név szerint nincs megemlítve. És meg is oldható, de persze ez a szöveg tényleg nem jelent semmit.

    ps. na és mi az a sok hazugság? Én 1 némileg kifogásolható bekezdést találtam, a többi tényszerű felsorolás.
    Azt nem tudom, hogy egy full Linux distrib. lesz-e a vinyón, de egy kernel biztosan (alap vezérlési feladatok, stb.).
  • fako
    #22
    "Különben is amennyi hazugság van abban a cikkben... nem lepődnék meg, ha Sony elfelejtené azt is, hogy előre telepít Linuxot a PS3 vinyóira."
    Ezen ensem. A jelenlegi allas szerint kb az latszana hogy a cell egy 2.5ghz-s p4-nek felel meg.
  • Capra Ibex #21
    "OSX lesz cell-re, ha jol tudom ez hivatalos info."

    Én most gyorsan rákerestem, hátha elsiklottam volna egy ilyen horderejű info mellett...
    És mire jutottam? Minden cikk erre hivatkozik. Ennek is az utolsó sorára, miszerint : " The integrated Cell processor will be able to support a variety of operating systems (such as Linux or Apple's Tiger)."
    Na de ez nem jelent semmit.
    Különben is amennyi hazugság van abban a cikkben... nem lepődnék meg, ha Sony elfelejtené azt is, hogy előre telepít Linuxot a PS3 vinyóira.
  • dez
    #20
    "OSX lesz cell-re, ha jol tudom ez hivatalos info."

    Valóban? Ez meglepő, de elég jó hír, ha igaz.
    (Na nem a MS-nak és az Intelnek. :P)

    "SPE-ket meg max szamolasra lehet hasznalni. Erezheto kulonbseg csak jateknal, tudomanyos alkalmazasnal, renderfarmnal vagy setinel lesz.
    Ebbol asztali felhasznalasnal max a jatek lehet fontos, az pedig linuxra nem sok van."

    Médiafeldolgozásban, 2d graf-programok (Photoshop, stb.), CAD is. Asztali gépen is renderel sok kisebb cég.
    A 10-20x gyorsulás asszem eléggé érezhető. :)
    Talán AI-ra is jó, és az sem csak játékokban kaphat szerepet a jövőben. És más alkalmazások is bejöhetnek, ha a komoly számítási teljesítmény már adott.
    PS3 Linux alapú lesz (játékok futtatásánál legalábbis kernel megy), így végülis sok játék lesz Linuxra. :)
  • fako
    #19
    OSX lesz cell-re, ha jol tudom ez hivatalos info.
    SPE-ket meg max szamolasra lehet hasznalni. Erezheto kulonbseg csak jateknal, tudomanyos alkalmazasnal, renderfarmnal vagy setinel lesz.
    Ebbol asztali felhasznalasnal max a jatek lehet fontos, az pedig linuxra nem sok van.
  • dez
    #18
    "A konnyu programozhatosagot szerintem csak a PPE-re ertettek amit tenyleg konnyu programozni mert csak 1 sima power4-es proci."

    Ennek mi értelme lenne? Szerintem semmi.
    Egyébként inkább Power5 (pontosabban abból egy mag), ugyanis annak az (egyik) fő újdonsága volt a hardveres SMT. (A másik a dual-core, a harmadik meg az on-chip memória-kontroller.) De igazság szerint mind a Power3-ból, Power4-ből, és Power5-ből vesz át elemeket, ezek keveréke a PPE.

    "Programok mar vannak ra. Ugyanaz az arch mint a power mac-eknel, ugyhogy ami eddig futtott powerpc-n ezen is fog."

    Nem egészen ugyanaz, mert az nem tudott SMT-t. Persze a korábbi programok szempontjából hasonló a dolog, mint a PowerMac-ek dual G5-je. [Kivéve az SPE-ket, de azokat egyszerűen nem használják.]
    De én természetesen arra gondoltam, hogy olyanok, amik kihasználják az SPE-ket is. Az a nagy durranás.
    Persze azért érdekes lesz, ha pl. esetleg sikerül beizzítani az OS-X-et PS3-on. =)

    Ja, ha itt sikerül, akkor esélyes, hogy X360-on is, mert annak a prociját meg 3-magos Power5-nek szokták "titulálni". (Bár ott a GPU érdekesebb ügy.)
  • fako
    #17
    "Állítólag könnyebb programozni, mint a PS2-t. Végülis csak ki kell osztani a feladatokat a vektormagoknak. Ha meg nem állandó funkciót látnak el, hanem cserélődnek a feladatok, ezt a cserélgetést elintézi a kernel (elég optimálisan, jól kifundáltan). "
    A konnyu programozhatosagot szerintem csak a PPE-re ertettek amit tenyleg konnyu programozni mert csak 1 sima power4-es proci.

    "Szerintem tuti lesznek rá egyéb programok is. Hihihihi, valaki majd nekiáll renderparkokat építeni belőlük. :)"
    Programok mar vannak ra. Ugyanaz az arch mint a power mac-eknel, ugyhogy ami eddig futtott powerpc-n ezen is fog.

  • beatz
    #16
    van aki nem akar 2 gépet. 2közepes helyett vesz 1erős laptopot amin akár _otthon_ is
    * Quake 4-ezik
    * AutoCAD-ezik
    * video-digitalizál vele.
    vagy amit akar...
  • roliika
    #15
    Laptop leginkább arra való, hogy ahol nincs gép, ott oda tudod vinni és meg tudod mutatni amiért pénzt kérsz. Szerintem. Hát 450MHz kicsit kevés, de 1,5Ghz elegendő.
  • NEXUS6
    #14
    Elvileg itt már nincsenek olyan szűkkeresztmetszetek, mint az EE-nél, kicsi belső cache-ek, vagy alacsony sávszélességű busz a GS felé.
    Nameg asszimetrikusan is lehet dógoztatni a SPU-kat. Detény hogy ki kell filózni mikor mit mivel csináltatni, ha a maximumot akarják belőle kihozni és nem csk egy PC átíratot írni. Viszont ez a hardwer 10 évig standard, nem úgy mint az X86 2-3 évenkénti új utasításkészletei, meg teknológia váltásai.

    Szal asszem a NaughtyDog egyik kódere mondta, ha egy rencerben pénz van akkor ő a 10 újját is tövigkódolja. A síránkozás a pancsereknek való, meg azoknak akiket megvett a konkurencia (lásd Oddwörldös csákókat).
  • IMYke2.0.0.0
    #13
    S mi a francot csinálsz a laptopoddal: buszon, repülőgépen, metron SZÖVEGSZERKESZTEL, mobil-netezel [kurva drágán], zenét hallgatsz [arra már inkább MP3 Player]?! Irodai munkára okés, de:
    - filmet nézni menetközben luxus vele.
    - zenét hallgatni dettó
    - játszani a bizniszment: nonszensz. Aki igazi üzletember, az nem játssza a fejét vele az utcán, hanem stílusosan kávézóban, repülés közben vagy szállodájában készül fel az előadására, készíti a prezentációs anyagát, de
    * nem Quake 4-ezik
    * nem AutoCAD-ezik
    * nem video-digitalizál vele.
    Ergo, akkor miért is kell egy laptopba 2 GHz-es CPU, 256 MB-os VGA?
    Irodai munkára bőven megfelel(ne) a 450 MHz is.

    Szóval, kisember, Desktop PC-be sosem kár a gigahertz-ekért, laptopba elég néhány száz megahertz...
  • BiroAndras
    #12
    "Nagyon drágák az AMD prociai látszik kicsi a cég."

    Az X2 drága, mer jelenleg nincs konkurenciája. Minden egyes legyártott darabot előre eladnak még ilyen áron is (pl. én is vettem egy 4200+-ot 80 ezerért).
    Nézd meg az egymagosakat, azok jóval olcsóbbak, mint a hasonló teljesítményű Intelek.
    Egyébként épp a kis cégek szokták olcsón adni a cuccaikat (az informatikában), mert másban nem tudnak versenyezni.
  • Godefroy
    #11
    Nagyon drágák az AMD prociai látszik kicsi a cég.
  • dez
    #10
    Hát, a "brutális asztali erőgép"-et inkább a teljesítményre érti az ember, nem arra, mennyit fogyaszt.

    Azért már párszor demonstrálásra került a Cell (real-time, nem a prerenderelt cuccokra gondolok). Arról nem beszélve, hogy már jópár fejlesztőnél kint van, és az előzetes kiszivárgások nem cáfolják a számokat, inkább épp ellenkezőleg. (Csak gondolom konkrétumokat még nem mondhatnak, NDA, egyebek.)

    Állítólag könnyebb programozni, mint a PS2-t. Végülis csak ki kell osztani a feladatokat a vektormagoknak. Ha meg nem állandó funkciót látnak el, hanem cserélődnek a feladatok, ezt a cserélgetést elintézi a kernel (elég optimálisan, jól kifundáltan). Illetve pl. a fizikai motor előre elkészített, csak használni kell. (A GPU meg a végülis szokásos PC-s GPU, OpenGL és Cg támogatással. Meg majd lesz OpenGL-standard shaderezlés is, ha még nincs.)
  • Omegared
    #9
    Nincs itt ellentmondás. Új gyártástechnológia, optimalizáció, stb.
    Az a baj hogy a Cell még mindíg egy nem bizonyított "white-paper" cucc. A specifikációi alapján azért nem lesz egy gyenge darab, de valószínű megint egy dolog fog gátat vetni neki.
    Ritka bonyolult programozni. A PS2 sem volt kutya, erre a rendszerre meg már most is idegesek a programozók... Szidják jópáran.
  • dez
    #8
    "a takarékosságot előtérbe helyező vállalatoknál és azon otthoni felhasználóknál, akik nem vágynak brutális asztali erőgépek után. Az ígéretek szerint a chipek ugyanazon teljesítményt nyújtják, tehát az alacsonyabb fogyasztásért nem kell feladnunk a sebességet."

    Őőő, mintha a két mondat között lenne némi ellentmondás... :D Lesz itt erő (ami egy 2-magos x86-tól telik), csak közben a fogyi is alacsonyabb.
  • dez
    #7
    " "brutális asztali erőgépek után" vágyok."

    És ezt a 2-magos x86-ban véled felfedezni? A Cell akkor már sokkal inkább erőgép. Az egy dolog, hogy egy konzolban van benne. Munkaállomásban persze jobban festene (és talán lesz egyszer ilyen is). De egy PS3-mal is el lehet majd "játszani" (van hozzá Linux is, rajta szépen a vinyón), mármint nem jétékra gondolok. :) Szerintem tuti lesznek rá egyéb programok is. Hihihihi, valaki majd nekiáll renderparkokat építeni belőlük. :)
  • roliika
    #6
    "A videofeldolgozas normalis alkalmazas ?" <--Igen az! De szerintem olcsóbb és igényesebb dolog venni 1 hardwares videó kódolót, vágót! "De nem eri meg 160eFt ert procit venni, ha csak jatszik az ember." <-- Ezt mondom én is. A ps3 csak példa volt, de a Laptop már 1 igen konkrét példa.:D
  • uniu
    #5
    "Mert ugye a normális alkalmazások nem eszik meg a gépet," A videofeldolgozas normalis alkalmazas ? (most ugye nem arra gondoltal, hogy atkodolod az mpg2ot divixbe, egy ejszaka alatt ?)
    A PS3 majd akkor lesz annyi amikor mar a boltban lesz, ES az joval az eloallitasi ar alatt lesz.
    Tul eros gep sosincs!:) De nem eri meg 160eFt ert procit venni, ha csak jatszik az ember.
  • fawcet
    #4
    Szerintem munkára síma mezei Athlon 900-as proci is megteszi, de ha játékra, akkor 2800-as is elég már.
  • roliika
    #3
    Értelek én, de azért ez mégis csak 1 1 vagy 2 magos chip abban + 9 magos van és nem csak 1 chip hanem komplett gép. Mellesleg ennyi pénzből szintén lehet venni komplett gépet, akár laptopot is. És mire használod a dupla magot, meg gyors procit? DNS kódolásra? Nem hinném. Videóra, játékra, esetleg CAD-re. Mert ugye a normális alkalmazások nem eszik meg a gépet, olcsó géppel is lehet programot írni, webet szerkeszteni, videót digitalizálni, vagy amúgy bármit lehet vele csinálni. És ilyenkor szoktam meglepődni, mikor néhányan azt mondják 1 160 ezres procira, hogy fú de megéri+ ha lesz pénzem tuti veszek mert mekkora király. Csak tudnám mire használják...
  • Fikusz Kukisz
    #2
    Barátom!
    Az a vacak kis chip nem csak játékra jó!
    Valószínüleg sokat keresnek rajta majd.
    Ha ennyiért megveszik akkor jó ár, ha nem akkor rossz és így veszteséget képez.
    Ezt a fogyasztók döntik el!

    Nekem amúgy "brutális asztali erőgépek után" vágyok.
  • roliika
    #1
    "...az Athlon X2 4800+ 645 helyett 671 dollárt kóstál, ami azért nem túl vészes különbség." Tényleg nem nagy, de ennyi pénzért már 1 PS3-at veszek és nem csak 1 vacak kis chipet... Úgy el lehet képzelni mennyi hasznuk van rajta.