139
Mitől jó egy MMORPG?
  • Dr DeViLKiNG
    #2
    Tehát, itt nem különböző MMORPG okról szeretnék hallani, hanem egy-egy különösen jól megoldott opcióról, vagy olyan dolgokról, amiket hiányoltok ezekből a játékokból, és nagyon jó ötlet lenne!
    Hajrá!
  • Dr DeViLKiNG
    #3
    fúj de lassan írok :)))
    bár így jéghideg zuhany után nem meglepő :))
  • Hmuda
    #4
    :-)
  • Hmuda
    #5
    Amúgy mire gondolsz? Egy-egy MMOG-n belül kell a legjobb dolgokat kiemelni, vagy úgy általában mindegyikaet alapul véve?
  • Dr DeViLKiNG
    #6
    is-is :)
  • Hmuda
    #7
    Ahham. Ebben az esetben:

    SWG: a skill rendszere nagyon ütős. Nem kell szintekkel szarakodni, csak fejleszted a skilled és tulképpen a skill fejlődik, nem a karakter tulajdonságai. Kiterjedt kasztrendszer (képletesen szólva, mivel bárki átképezheti magát akármivé), Kezdetnek lehetsz lövész, szórakoztató, közelharci karakter, crafter, feldertő és medikus. Ha ezeket a megfelelő irányokba fejleszted, akkor elit szakmák vehetők fel, mint pl fejvadász, zenész v. táncos, állatszelídítő, csempész, orvos, génsebész (télleg), szabó, építész, robot-gyáros, kereskedő, vagy ami tetszik és ezeket úgy párosítod ahogy akarod. Én pl a trialban anno egy puskás-szabó akartam lenni, de végül egy zenész-szabónál állapodtam meg. Jó dolog volt megvarrni a saját csicsás ruhámat és úgy bemenni Bestine kantinjába szórakoztatni a közönséget.
  • lwb
    #8
    nekem igen rossz véleményem van úgy általában az MMORPG-kről. eddig próbáltam a Lineage 2-t, az UO-t (elég sokáig, több shardon) és az SWG-t, de igazából mintha mendegyik játék ugyanolyan lett volna. lehet bennem a hiba, de nekem nem azért RPG egy RPG, mert fejlődök benne, hanem mert lebilincsel a története és beleélem magam a világába. az SWG volt ebből a szempontból a legnagyobb csalódás - talán mert attól vártam a legtöbbet.
    biztos nem nekem való a műfaj ...
  • Hmuda
    #9
    Nos igen, sajna az SWG tipikusan az a game, amiben rengeteg lehetőség van, meg is lehetne kisebb pecsekkel oldani, de a fejlesztők magasról szarnak rá és inkább tökfölösleges marhaságokat csinálnak. (pl most a macro-loopolási lehetőség kivétele :P)
  • Dr DeViLKiNG
    #10
    lehet, hogy csak mág nem találtál rá az "igazira"
    mondjuk egy baldur's gate mmorpg neked is teccene, nem?
  • lwb
    #11
    de. :) sajnos megoldhatatlan ... a fejlődés öli meg a hangulatot. mindenki boltol a főtéren, sehol semmi élet. az NPC-k vagy tanítanak, vagy questet adnak, azt kész is. minden arról szól, hogy több-jobb-erősebb legyen a karaktered. ami RPG van, az is a játékosok között zajlik, de nagyrészt felsleges, max csak a magunk szórakoztatására zajlik.

    pl. az nwn pw-i sem nyűgöztek le. már azok, amiket biztonsági másolattal el lehet érni. bár ezek nem mmorpgk.
  • yal
    #12
    biztonsagi masolattal:D
  • Dr DeViLKiNG
    #13
    igen.. ez a legnagyobb hibájuk a mai mmorpgoknak, h egyáltalán nem interaktívak...
  • Dr DeViLKiNG
    #14
    rég láttalak yal... nna itt örjönghecc mi hiányzik L2 ből :))
  • BBird
    #15
    Amitől nekem jó volt: Végre emberek közt játszhattam, és nagy a szabadság. Főleg az volt a legkellemesebb, amikor összeálltak a magyarok. Meg hívtam havert is, aztán vele aprítottam más emberek közt. :-)
    Egyik legnagyobb hátránya: Elveszi minden szabad időd. Ha beleszeretsz, nem bírsz felállni mellőle. Arra törekszel, hogy másoknál jobb legyél, hogy fejlettebb. Én pl. pár hét játék vége felé már reggel 10-11-től, hajnali 4-ig egyfolytában játszottam. :-)
    Bele sem merek vágni egy másikba azóta, amióta beszünt az az ingyenes MMORPG. :-D
  • yal
    #16
    Az elvezet hianyzik belole :)
  • Dr DeViLKiNG
    #17
    naja... majd WoW... (reméljük...)
  • BBird
    #18
    Na ez kb olyan, mint a következő: "Én játszottam Breed-el, Kreed-el, Postal 2-vel,... de ezek mind xarok, ezért xar az FPS kategória"
    Kötve hiszem, hogy az összes MMORPG-vel játszottatok! ;-)
    Biztos van jópárnak elvezeti oldala is. :-)
  • lwb
    #19
    ha van is, még nem találkoztam vele. igazából mindenhol uazt kellett csinálni - fejlődni. nem éreztem, hogy élne a világ. nem hiszem, hogy mmorpg-ben meg lehetne oldani, hogy kb. olyan aktív és élő világa legyen, mint a gothicnak. eccerű emberek, akik este alszanak pl. vagy normális boltok (nem bazaar computerek, meg trade oszlopok meg miazistenek).

    amúgy példád úgy helyes: ha eddig más fps-sel nem jáccottam, mint a Breed/Kreed/P2-vel és egyik sem jött be, akkor igenis lehet, hogy az fps stílus nem nekem való.
    különben nem lehetne senkinek semmilyen stílust kizárni az érdeklődési köréből, mert nincs olyan ember a világon, aki egy adott stílusból az összes játékkal jáccott volna. (amúgy a breed meg a kreed két baszottnagy bukás volt, míg az SWG meg L2 és az UO a leghíresebb aktív mmorpgk közé tartoznak)
  • lwb
    #20
    nem jön be != szar
    (nem egyenlő)
  • lwb
    #21
    de tényleg. L2 és SWG között alig láttam különbséget. ugyanúgy az elején azokat a kis bizbasz mobokat kellett írtani minden newbienak, hogy fejlődjön. onnan ismerted meg a kezdőket, hogy fürtökben molesztálták csóró, amúgy rendszerint békés négylábú izéket a város falai mellett.

    azt már az SWG alatt sem értettem, ha ennyire útban vannak, miért nem küldtek ki már rég egy csapat rohamosztagost? ha meg nincsenek, minek ölni őket?
  • Hmuda
    #22
    Ha azt gondolod, hogy az SWG nem mutatj, hogy tényleg élne a játék, hát akkor zenésznek-táncosnak kellett volna menned. A kantinnál jobban sehol nem megy a nyüzsi. Bemész, bekapcsolod az AFK-s emberek szövegeinek szűrését, hogy az AFK grindelők ne zavarjanak és hihetetlen jól el lehet csevegni az ottaniakkal. Előfordult, hogy egy eész napot töltöttem a Twi'lek zenészemmel a kantinban, egyszer se mentem AFK és folyamatosan szóval tartottam a látogatókat, akik ezt sok sok borravalóval honorálták. Folyamatos volt az áramlás. Minimum 5 néző mindig jelen volt. így beszélgetések útján megismertem az összes létzező kasztot (na jó ez tulzás, főleg a harci kasztokat :D). Öröm volt látni ha egy visszatérő kuncsaft tünt fel az ajtóban, mert tudom már hogyan lehet viszonyulni hozzá. Rengeteg barátságot kötöttem, amely emberektől érzékeny búcsút vettem mikor lejárt a trial. Egyszer egy játékos város kantinamegnyitójára is elhívtak hogy zenéljek a közönségnek. Azahi nevű barátommal elmentünk és átzenéltük az egész éjszakát, ökörködtünk, és fujtuk a magunkét (illetve ő pengette, mert ő húros hangszeren játszott). Hihietetlen összhang volt a szinpadon, és lent a nagylétszámú közönség eközben beszélgetett, élvezte a műsort. Aztán az est közepén volt tüzijáték, az egész népes kompáni kivonult a sivatagba és végignéztük a parádés látványosságot, majd vissza a színpadra, ekkorra előkerültek a droidok is, akik extra zenével és fényjátékokkal, illetve az én kis aranyosom habbal toldottam meg a látványosságot. Ahogy mindenki kezdett nyugovóra térni, lassan a zenészek is kezdték elpakolni hangszereiket, meghajoltak a közönség előtt, tapsvihar és a házigazda fejenként 25000 credittel honorálta a zenekart és a táncosokat. Ezután Azahival kimentünk a csehó elé, előhívtuk a járgányainkat és visszahajtottunk Bestine-be, ahhol beugrottunk a kocsmába, ott is zenéltünk, de itt MO-on már kezdett hajnali 3 óra felé tendálni az idő, úgyhogy elváltunk és tudtuk, hogy holnap is lesz nap, ami hasonlóan mozgalmas lesz.

    Bocsi, hogy élménybeszámolóba torkollot a dolog, de gondolom ez jelzi, hogy ha van olyan MMOG amit lehet az "élő" titulussal illetni, akkor az az SWG.
  • Hmuda
    #23
    Az SWG nem csak a mobok irtásából áll, lásd a lenti beszámolót. Csak a harci szakmáknak kell gyakorolniuk. És mivel például Mos Eisley nem tartozik teljesen Birodalmi fenhatóság alá, nem küldenek rohamosztagosokat, mert tulajdonképpen nem is érdekli őket, hogy mi van az aljanéppel. Meg játéktechnikai szempontból van kialakítva a dolog, nem realitás alapján.
  • Taranov
    #24
    Az olyan opciókat, amiből össze lehetne eszkábálni egy álom-MMORPG-t szvsz :)
  • lwb
    #25
    de ez is csak a játékosokon múlt. ők teszik élővé a világot, mert az npc-k nem sokat érnek, hiszen csak quest meg tanítás miatt vannak. esetleg néhol boltolni. nekem hiányoznak az egyszerű emberek a városokból, akik csak dolgoznak, egyszerűen túl sok a fejvadász/mesterlövész/jedi/fenetuggyamilyenPC és túl kevés a normál figura. ez irreális. nem illik bele a SW univerzumba, hogy pl. egy birodalmi ügynök rendszeresen boltoljon egy jedi tanonccal, csak mert mittomén irl cimborák vagy mert olcsón ad cuccokat.
  • lwb
    #26
    sok player csak a combat fatigue (vagy mi) miatt megy kantinba zenét hallgatni/táncot nézni. :(
  • lwb
    #27
    de most nem? amikor luke meg ben kenobi beértek mos eisleyba a két droiddal a filmben nem egy csapat ácsorgó fejvadásszal találkoztak, akik ordibálva kínálták a hiperszuper-puskájukat, hanem őket igzaoltató rohamosztagosokkal. az utcákon koszos kis jawák sertepertéltek, nem ezredik szintű "kalandozók" csúcsfelszerelésben ... hiányzik az immersion. legalábbis nekem. :(
  • lwb
    #28
    (ezredik szintű kalandozó nem szó szerint értendő, tudom hogy nincs szint meg kalandozó sem swg-ben)
  • lwb
    #29
    álom-MMORPG = ami a realitást helyezi előtérbe és a játéktechnika a másodlagos. (leglábbis nekem)
  • Hmuda
    #30
    Te direkt a rosszat nézed mindenben? Nehogymár az NPC-k éljenek az emberek helyett. A játék így is tele van olyan NPC-kkel akik csak azért vannak, hogy legyenek, hogy élőbbé tegyék a környéket. És engem is igazoltattak már rohamosztagosok Bestineben. Másrészt meg túl nagyok az elvárásaid. Ne várd azt, hogy egy MMO game majd Gothic meg akármilyen szintű interaktivitást lemodellezzen, mert nincs rá lehetőség. Ahhoz akkora géppark kéne, amit nem lehetne finanszirozni havi 15 dolcsiból játékosonként. Havi 40 dolcsi már elképzelhetővé tenné mindezt, de annyit senki nem adna ki, úgyhogy marad ez. Ha már alapból pofátlanul magas elvárásokkal állsz egy játék elé akkor ne várd, hogy teljesüljön is mind az utolsó szálig.
  • Hmuda
    #31
    Gondolja bele, most géppark árán kívül:

    Ahhoz hogy megfelelő teret biztosítsanak a sok játékosnak, kell rendesen terület. Mondjuk ez legyen kétszer 14 négyzet km. Legyen mindkettő parcellán mondjuk 4-4 város. Városonként, hogy tényleg élőnek tünjön, legyen mondjuk 500 lakos. Ez összesen 8000 NPS (mellesleg az SWG-ben ennél sokkal többszöröse van, majdhogynem százezres nagyságrendű galaxisonként). Csak 8000 karakternek külön beszédopciókat, külön múltat, saját lakást, munkahelyet biztosítani idegörlő feladat. Ráadásul mindezt leszimulálni a gépparkkal lehetetlen, hogy egyidőben még a játék összetett szabályrendszere is rendesen működjön, a több ezer játékossal együtt. Egyszerűen irreális elképzeléseid vannak.
  • Hmuda
    #32
    Ha nem vagy képes elfogadni a technika adta kereteket, akkor örökre az offline unalom birodalmába zárod magad, míg mások élik örömteli életüket online.
  • Dr DeViLKiNG
    #33
    nem itt veszekedni! itt csak sorolni a jobbnál jobb ötleteket!
  • lwb
    #34
    eh, nyugi. vegyél mély levegőt. csak beszélgetünk. tudom, hogy irreálisak az elvárásaim, ezért írtam kb. ötször le, hogy "megoldhatatlan". ettől még lehet ábrándozni, nem? amúgy, ami ma megoldhatatlan, az holnap már lehet, hogy sztenderd, nem?

    nekem csak az a bajom, hogy a MUDok óta nem változott semmi az online rpg-k világában: épp csak a grafika és a hangok lettek jobbak (azaz: lettek egyáltalán, mivel MUDokon az nem volt).

    szórakozásról meg annyit: nekem ez nem szórakozás. neked igen. én kiadnám azt a havi 40 dolcsit is (keresek annyit, hogy megengedhessem magamnak), ha lenne ilyen mmorpg, de nincs és nem is várható még sokáig. a wow is pont olyan lesz mint a többi. az "offline unalom" meg lol. egy planescape-torment szintű történet és világinteraktivitás messze nem unalmas. a BG szériát (1+tosc+2+tob) legalább ötször végigvittem, mégsem jutott eszembe az unalom szó. de 64-esen a centauri alliance is egyike volt a nagy kedvenceimnek (4 floppyn terpeszkedett a rohadék). unatkozni eddig még csak online sikerült rpg alatt.
  • [Jakuza]
    #35
    Akkor lesz jo MMORPG a piacon, ha a Neverwintert felturbozzak.
    Esetleg beletesznek otleteket a Fung Wan Onlinebol.
    Amugy manapsag az MMORPG-k sivarak,egyhanguak. Sajnos nagyon soknal azt latom csak, hogy az ember a kiindulopontnal elindul, es nehany meterre onnan a kezdojatekosok a kicsi monstakat gyilkoljak amik garmadaban teremnek, aztan a jatekosok atalnak egy nagyobb mmonstas terepre aztan kezdik a tapolast ujra.
    Ez minden csak nem RPG.
  • Hmuda
    #36
    Egyrészt nem voltam ideges, csak kifejtettem a tárgyilagos véleményem. Az offline unalmat is csak képeltesen értettem, mert míg az offline RPG-k nagyrésze lineáris, alig alig ágazik el benne a történet, addig az MMOG-k dinamikusan változnak, folyamatosan kapják az új feature-öket, új peccseket. Csak ennyit értettem unalom alatt. Ne vedd magadra. Én is pl imádom a Falloutokat, monumentális művek, jó hosszúak és sose untam meg őket, pedig már mindkettőt végig vittem oda-vissza.

    Jakuza: iagzából egy MMOG nem arról szólna, hogy csak tápoljunk ész nélkül, hanem arról, hogy csapatot keresünk, és jól szórakozzunk a többiekkel, amit mellesleg összekötünkl a tápolással. De az SWG ennél sokkal töbet nyújt, lásd a trade és helper szakmák garmadáját.
  • Jockey
    #37
    hát nemtom, de sztem az swg-t meg az l2-t összehasonlítani balgaság:)
    l2 a leggagyibb mmo ami létezik sztem, ennek ellenére eleég népszerű
    l2 semmi másrl nem szol csak a grindelésről, item alapú, nincs craftrendszer benne, vagyis van de csak 1 fajnak elérhető, iszonyat party rendszer, viszont csillog villog, ez adja el
    swg-ben elég sok lehetőség vann, minden playertöl tudsz venni, szvsz teljesen community alapú, szal ezek részben teljesítik az elképzeléseid. vannak eventek is, story alapú missionok, szal ez is teljesíti amire vágysz:) nemtom menniyt játszottál swg-l, de a leírásod alapján nem sokat, vagy nem ismerted meg eléggé
    én edgi előfizetője voltam daoc-l, coh-k, l2-k, swg-k, planetside-k bétaszeter shadowbane-k, és had ne soroljam, szal nem holmi bétás tapasztalataim vannak (daoc 2,5 év pl)
    wow is jön , eq2is, meg midnen, ezek (főleg a wow) nagyban igérik a quest rendszer erősségét, majd meglátjuk mi sül ki belőle, szal van mire várni
    írtad itt, hogy az mmo-ba nekd az jeletni a hogy a realitás van előtárbe, nema játéktechnika: hát ezt megint nem értem:)
    egy mmo-ba mi a realási? napjainkban játszó mmo-t szeretnl vagy mi? craftrendszerek realitásra épülnek, egy fantasy elemekböl, akár swg akár más mmo-rol van szo:)
    no mára ennyi:)
  • [Jakuza]
    #38
    Amit nagy negativumnak tartok amugy a mostani MMORPG-kben az a meselok hianya.
    Ha nem eleg nagy a bekalandozhato vilag, akkor unalmassa valnak a kuldetesek.
    Az elejen meg lekoti az embert, de amikor mar 3dszor kell ugyanazt a kuldetest vegigvinni, akkor mar nagyon ellaposodik a jatekelmeny.
    Ezert szeretem pl az olyan NWN-es vilagokat ahol sok a meselo. Es ha ez meg felvan turbozva ATS-el vagy CNR-el akkor a kraftolassal (mesterseg tanulassal) eleg jo jatekelmenyt tud nyujtani.
    De egyertelmuen ki kell jelentenem csak kizarolag akkor nyujt jo jatekelmenyt, ha jo DM-ek vannak a szerveren, mert az alapkuldetesek egy ido utan unalmassa valnak.
    Pl egy ilyen jo szerver a 0 ' Hybrid Middle Earth Neverwinter Nights szerver.
    Igaz ez nem tipikus MMORPG, hiszen az NWN-re epul, viszont az teny, hogy nagyon sok MMORPG-n tulmutat es nagyobb jatekelmeny nyujt.
    Azt viszont nem szabad elfelejtenunk, hogy az MMORPG meg gyerekcipoben jar, es meg ki kell forrni a jatekstilusnak.
    Meg egyenlore ott tartunk, hogy a legtobb szervernel a savszelesseg is gondot okoz, es ez is ront a jatekelmenyen.
    Tehat meg varnunk kell egy igazi laggmentes MMORPGre ami teljes mertekben kielegitti mindenkinek az izleset.
  • Hmuda
    #39
    Gondolkozz már. Ezeken a szervereken nem párszáz ember lézeng, hanem több ezer! Ha most a szerveren van 5000 játékos, akkor monjuk minden 20-ra jutna egy DM. Szerinted melyik az a hülye cég aki fizetne plusz 250 embert? Egyik se. Márpedig hogy mindenki jól tudjon szórakozni, még ez a 1DM/20ember is kevés.
  • Dr DeViLKiNG
    #40
    nana... kicsit eltértünk már a tárgytól... ez itt nem a L2 vs SWG, de nem is az oltsuk egymást, mert ilyen kedvünk van...
    Itt arról legyen szó a jövőben, hogy mi az ami jobbá teheti a MMORPG-eket, mi az ami óriási hiba a mostaniakban, mi az ami nagyon jó, és mi az amin javítva jó lenne.
  • lwb
    #41
    csak egy elemét hasonlítottam össze a kettőnek. nem sokat jáccottam l2-vel (még a régi taiwanos bétán) és swg-vel is csak a 30 napos trialt. ennyi nekem elég volt arra, hogy rájöjjek, ez nem az én stílusom. bár volt még vagy három trial kódom, de már nem használtam fel azokat.
    realitás: a világ éljen. ne minden és mindenki a karakterek és a "felhasználóbarátság" jegyében létezzen. a jó rpg-ben az ember úgy érzi, tényleg él abban a világban. mintha egy filmben szerepelne, mégha nincs is mainplot. mmorpg-kben egyszerűen túl sok a player és túl kevés az npc. egy világot (egy reális/életképes világot - ami akár fanty vagy sf is lehet, mind1) min. 90%-ban jelentéktelen figurák alkotnak. parasztok, kézművesek, rabszolgák mittoménmik. namármost minden játékosok értelmeszerűen fontos valakit akar a karakteréből csinálni. nem nagy móka, ha mindig alárendelt szerepben kell jáccanod. tehát a pléjerek nem fogják "feltölteni" a világot. nem fognak életet lehelni belé, hacsak nem feltételezzük, hogy egy adott világ 60-80%-át harcosok/varázslók/magas szintű kalandozók teszik ki. ezért kisebb playerszámú szerverek kellenének és interaktívabb npc-k. "szinglisebb" legyen a multi.

    legalábbis nekem ez jönne be. és ennek semmi köze pl. a craftrencerhez, ami olyan szinten marginális a számomra, hogy ihajj.