11612


Auto szimulátorok TOPIC-jai: | rFactor | iRacing | LFS | GTR2 | GTL | RACE/07 | GTR | GTR-E | CRS | STCC | nK-Pro | ARCA | RBR | GPL |

Repülo szimulátorok TOPIC-jai: | FSX | FS2004 | Falcon 4 | Lock On | IL2 Sturmovik |

Helikopter szimulátorok TOPIC-jai: | DCS:BS | Enemy Engaged 2 | Enemy Engaged: Comanche Vs Hokum |


  • thé
    #7472
    pofás rajz (Y)

    sztem a testtömeg a zártszelvény szempontjából nem annyira érdekes, ilyen kis hosszokon pláne nyomó igénybevételre elégnek kellene lennie a 30-as zártszelvénynek, viszont az ülés tartólemezének az anyaga nem tiszta és ott már tényleg sokat számít a testtömeg, főleg ha jó messze van egymástól az ülés és a lemezt tartó zártszelvény

    viszont a kormány nem lesz így túl alacsonyan? mondjuk a rajzon nincs is megadva, h milyen szögbe kellene állnia a két egymásbacsúszó kormánytartó zártszelvénynek
  • norbi56
    #7471
    Köszönöm
  • hajastamas
    #7470
    http://www.tar.hu/neilszab/momojavitas.pdf

    Bocsi, nah ez a jo link.
  • hajastamas
    #7469
    http://met.tutireklam.hu/momo%20ped%E1l%20jav%EDt%E1s.pdf

    Tessék
  • norbi56
    #7468
    http://met.tutireklam.hu/momo%20ped%E1l%20jav%EDt%E1s.pdf

    Itt nem talál semmit:S
  • norbi56
    #7467
    Köszi a gyors választ:)
    Megnyugodtam hogy javítható:)
  • hajastamas
    #7466
    Sziasztok! Olvasgattam a fórumot, és hát kedvet kaptam egy egyszerű cockpit építéséhez. Találtam is egy komplett tervet, szeretném kikérni róla a véleményeteket. Valamint azt szeretném megkérdezni, hogy a 25e Ft-os kagylóülésekhez tartozékként jár a sín is, vagy az külön tétel? Továbbá, szerintetek milyen átmérőjű zártszelvényből lenne érdemes megépíteni, hogy elbírjon egy 100kg körüli egyént? 30mm-es, vagy inkább ajánlott a 40mm-es. Előre is köszi válaszotokat: Tamás

    itt a terv:


  • DOGMAN
    #7465
    ZSIR!

    Lassan elkészül a motorvezérlőm. :)
    Már csak a FET-eket, és a meghajtó IC-ket kell betenni és lepróbálni.
    Soros portról veszi az adatokat a PC-ről, és két 12-24V-os motort tud PWM-el adott pozícióba mozgatni.
    Menüben állítható a PWM kitöltés, alsó felső végállás pontok, kalibrálás, hőmérsékletfigyelés (motor, vagy hűtőborda), fizikai végállás kapcsolók kezelése.
    Gyakorlatilag 12-től 24V-ig és 20A-ig bármilyen DC motort elhajt, csak legyen rá felszerelve egy lineáris potméter amiről visszakapja az aktuális pozíciót.
  • pointer4
    #7464
    Szét kell szedned, lötyög a potméter, egyszer nagyon benyomod, és utána már nem tudod megint :(
    Bannerban van javítási útmutató.
  • norbi56
    #7463
    sziasztok, olyan problémám lenne hogy a MOMO-m a gáz és fék megnyomását csak 60-70% ig érzékeli, megpróbááltam leszedni az alját de egyáltalán nem jön, gondoltam befújom kontaktspray-vel mert elég poros de nem tudom szétszedni.Valaki tud segíteni?
  • thé
    #7462
    Kisa cockpitjéről elkészült egy skicc, méretek még nincsenek belőve, egyenlőre csak az elvet, meg a csatlakozók számát kellene lefikszálni

    Ami állítható:
    - állítható magasságú ülés lesz (az új ülés is majd állítható lesz?), plussz előre hátra lehet csúsztatni
    - pedálok hasonlóan lesznek elhelyezve mint Tikánál, a tartóján le fel lehet mozgatni, szöge is állítható, a saroktartó falemez magassága is állítható, az egész pedáltartó keret kormányostul előre-hátra mozgatható
    - kormány tartó falemez is előre-hátra csúsztatható lesz
    - váltókartartó lemeze is csúsztatható előre-hátra és oldalra, a magassága viszont nem, azt majd jól be kell lőnni :S

    Még az is szempont volt, h szétszedhető legyen, ami költözésnél nem hülyeség.





    Véleményt, észrevételeket ne tartástok magatokban.
  • thé
    #7461
    és köszi a tippet :)
  • thé
    #7460
    komoly cucc ez nagyon, tapogatózok még a témában

    másik lehetőség még a USB Load Cell Interface BU0836-LC, ami 47 Euro + még maga a load cell + potik
  • BlackAdder1
    #7459
    Ezt kellene beszerezned, ilyen van az Andy féle cuccban is!
  • thé
    #7458
    jól néz ki ez a rugó tuning :]

    on:
    formula ex-emhez vagy a controllleremhez hogyan lehetne loadcell-t illeszteni?
  • BlackAdder1
    #7457
    Akkor jöjjenek a képek, bocs hogy csak webcamosak, de ez van!
    1; erdeti Andy loadcell, látható milyen röviden lehet benyomni a pedált
    2; ua. szétszedve, akinek nincs is láthatja miből van
    3; a mod1 "robbantott" nézete
    4; a mod2 "robbantott" nézete
    5; a mod2 összeszerelve, ugyanígy lehet a filcet a mod1-nél is használni és vice versa
    6; 7; 8; a következő képeken látható a sokkal hosszabb pedálút, a 2. amikor kezd fogni a fék a 3. itt 80-90% és még pár mm alatt megy fel 100%-ra


    Remélem a képekkel minden rendbe lessz, nem ba***am el a beszúrást!
    Van még lehetőség máshogy módosítani ha valakinek ez nem jönne be, és kifejezetten custom made pedálos cockpit ownereknek is van egy ötletem!
  • Tika
    #7456
    Ez ismerős valakinek?




    Még DeLorean is van benne, wooow. Azt pedig még szimulátorba nemláttam. Marha jó grafika, és a videók alapján a fizika is nagyon jó. Csak nagyon kár hogy PS2-re van csak.
  • BlackAdder1
    #7455
    gondoltam megvárom lessz e komoly érdeklődés, potyára nem szeretek dolgozni, valamit majd teszek fel
  • pointer4
    #7454
    Az nem gond, ha sokat ír valaki, csak akkor ha unalmas :D
    Erről egy képet, vagy vázlati rajzot feltehetnél, ha van :)
  • BlackAdder1
    #7453
    Hi!
    Bocs Pointer hogy túlléptem a tolerálható karakterszámot!
    Megkérem a müszakilag okult kollégákat vegyenek be nyugtatót vagy/és üljenek le, hogy eltudják viselni a nyelvezetem! BOCS!
    Moddoltam az Andy féle loadcellem, sokkal realisztikusabb lett. A versenyautóban nemtudom milyen de a Ford Connect-re amit vezetek nagyon hasonlít! Egy félnapos kisérletezgetés eredménye, több variáció is felmerült de mivel a lehetőségeim korlátozottak szerszám és alkatrész terén abból építkeztem ami van!
    Mod1:Szétszeded, kidobod azt a nagy gumidarabot, és teszel egy vékony filcdarabot a stift és az alulap közé /ami alatt van az érzékelő/ vagy gumi tömitést /gázpalack/ aminek a közepén keresztül megy a stift.
    erdmény: sokkal hosszabb pedálút, a fékerő folayamatosan növekszik de teljes erőt csak a ház felütközésével /felkeményedési pont/a filcen vagy alátéten lehet elérni /ízlés szerint, a vastagsággal szabályozható a keménység/
    Mod2:Ez van nekem. Szétszeded, kidobod a gumit meg a stiftet, keresel egy 8mm átmérőjü kb. 5cm-es rugót /olyan erős ami vissza nyomja a pedált de nem elég a loadcell benyomásához/, 5-6-os kapupánt csavart /a fejét leköszörülöd annyira, hogy a lyukba könnyen járjon de ne csússzon bele a rugóba/ kb. 3cm hosszú, beleteszed a házba a rúgódat majd a csavart /szárral előre/ és a loadcellel kapot rugót, mint a mod1-nél lehet használni filcet vagy gumit!
    eredmény: sokkal hosszab pedálút, először a pedál szinte akadálytalanul benyomható majd keményedik /innéttől van fékerő/ és rövid úton tökkemény lessz!
  • Solt
    #7452
    wow...
  • waneksubaru
    #7451
    http://www.rallyfanatic.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=5354
    alakul !
  • thé
    #7450
    amúgy zsír ez az alucső plusz toldat kombó, melóban épp ilyennel van dolgom, csővágóval egy pillanat alatt szépen le lehet vágni az anyagot, 10-es fúróval meg telibe lehet fúrni az alucsövet :]
  • thé
    #7449
    lehet, h komolytalanul néz ki, de kurvajól variálható és merev cuccnak néz ki... még az üllésmagasságot és a szöget is lehet vele állítani
  • ajem kisa
    #7448
    Még ezis lehet, de ez úgynéz ki, mint egy kemping cockpit!:D
    Amúgy ha belegondolok, hogy ~270€ ülés nélkül...énmeg megtudom venni a csövet ~3€/m, toldókat meg ~3€-ért szintén...lehethogy veszek egy fúrót itthonra, és veszek 1000méter csövet+toldót...és felrakom a netre üléssel pl.350-400€-ért!:D
    1 félig kagylót lehet már ~100-150€-ért is venni, sőt a multkor volt egy autósboltban 1-et fizet 2-t kap kagylóból ami 150€ volt...
    Ha belefognék, úgynevezném el, hogy KISaÜLÉS!
  • thé
    #7447
    akkor neked az r cockpit-et kéne koppintanod, esetleg az én lentebb linkelt cockpittervemet, ott az alu csatlakozóelemek vannak kiváltva acél csatlakozókkal, és csak az acél csatlakozók vannak hegesztve, a csöveket csak fúrni és méretrevágni kell
  • ajem kisa
    #7446
    Legjobb!:)
    Ma elkezdtem beszélni a "kisfőnökkel", és elmondtam vázlatokban, hogy mit szeretnék...
    Erre emberünk elővett egy nagy kartont tele alutoldókkal!!!:D
    Szoval a mobilitás megoldva, lehethogy hegeszteni sem kell majd!
    És 3-5€/db van T, meg ilyen-olyan, sőt a végébe fekete műanyag dugó is...
    Van minden gép, vágni, fúrni, faragni...hmmm, dejóó!:D
    Mintha nekem találták volna ki ezt a gyaxihelyet!
  • tomi555
    #7445
    Igen, volt már ilyen játékom ami így ment, de már régóta nem próbáltam, úgyhogy azért nem biztos.
  • DOGMAN
    #7444
    "néha néhány játék annak ellenére hogy nem arról irányítod mozgatja az FFB-t."

    Azt akarod mondani, hogyha pl LFS-t egy joy-al kormányozom, de a kormány is be van dugva, akkor ugyanúgy kiadja az FFB-t és rángatja a kormányt? Vagyis független a kormány elmozdulástól az FFB vezérlése?
    Ha elég sok progi így működik, akkor megoldom ahogy írtad: csinálok egy kormány mechanikát/elektronikát, joyként bemutatom az oprendszernek, és az FFB-t meg simán átteszem a Logitech-ből.
  • pointer4
    #7443
    Ez jól hangzik! Öröm látni, ahogy munkálkodtok ! Már irígykedem is :D Még most hétvégén a tapétázást el akarom felejteni, hogy végre a szimura koncentrálhassak! :D
  • pointer4
    #7442
    Evvel az a gondom, hogy egy ilyen rugó igen hamar ki fog könnyülni egy bizonyos mértékben, az után persze ott majd megáll. De a potit mindig jól oda igazítani......

    Tomi: a felkoccanásban igazad van, de pl a Fanatec is úgy oldotta meg, hogy van két betét, egy kemény, meg egy parafa jellegű szivacs, ami azért még enged. Az APelectrix meg gumibetéttel. Persze már minimálisan, de azért nem olyan, mintha a falat nyomnád :D
  • ajem kisa
    #7441
    Megvan az alucső ára!:)
    2,50€/m 40mm-es alu, ezzel asszem nemlesz gond, ez belefér, viszont a hegesztővel lekell zsíroznom még az árat!
    Gondolkodtam azon, hogyha azt a piros egyoldalas vázat csináltatok, akkor félő, hogy az FFB-nél rágatni fog nemkicsit az egész, úgyhogy lehethogy szimmetrikusra kéne csinálni a 2 oldalt...namajd Thé-vel kielemezzük a 7végén!:)
    Aztán még azis lehet, hogy csinálok magamnak egy műszerfelet üvegszálas, gittes cumóból, valami műbőr bevonattal...valami műszert bele...és....de ez még nagyon távoli dolog, elöbb a cockpit-ot kell lezsíroznom!:)
  • tomi555
    #7440
    FFB-nem egyszerű, marha rosszul van dokumentálva, már kísérletezgettem vele eljutottam egy darabig, nyáron folytatni akarom. Igazából két oldalról lehet megközelíteni a dolgot, vagy saját drivert írsz és akkor mind1 milyen protokollal kommunikálsz az eszközzel, vagy használod a win drivert de kínszenvedés életre kelteni. Nem vagyok egy komoly programozó tehát driver írásba nem volt kedvem belefogni, meg egyéb okok miatt is a win driveres megoldást próbálgattam.

    Amit meg lehet még próbálni ha csak a "végtermék" a célod hogy néha néhány játék annak ellenére hogy nem arról irányítod mozgatja az FFB-t. (vagy ha nem is, de kinyerhetőek az FFB egy külső programmal) . Ha ez összejöna kkor egy joystikot nagyobb felbontással már egyszerű csinálni, 10bit telán 900°-ra kevés de ez a legkevesebb, és az eredeti kormány elektronikáját használni az FFB-re. vagy ha programból sikerül kinyerni FFB adatot akkor egy saját protokollal simán átküldeni a panelra.
  • DOGMAN
    #7439
    "Amúgy milyen uC-t használsz?"
    lásd eggyel lejjebb :)
    ATMEL cég ATMega8-ast.
  • tomi555
    #7438
    Na itt volnék és akkor a gondoloatok (lehet hosszú lesz:D):
    pedál: Pointer már rá mutatott a lényegre. A loadcellel abban a megoldásban amit használtok (nem láttam, nem próbáltam tehát csak gondolom h így van) az a baj hogy egy ponton lekoccol és onnan már csak az számít hogy milyen erősen nyomod. Erre írták azt a választ gonodolom ami be volt rakva a rugós megoldáshoz, és ezzel teljesen egyetértek. Igenám de a másik oldalon meg ott van amit szintén leírt már Pointer, hogy attól hogy van egy felkeményedő pedálod, a poti még ugyan úgy elmozdulást fog mérni és nem erőt, tehát ez nem a loadcell-t váltja ki hanem ad egy jó pedál karakterisztikát. Amire én gondolok hogy jó megoldás lehet az a kettő keveréke. A felkeményedő pedál a megfelelő mechanikának köszönhetően, de a rugó egy loadcell-t nyom. Így ki van küszöbölve az hogy lekoccol a pedál, de mégis ténylegesen erőt mérünk. Persze tervezésnél ezt alaposan végig kell gondolni loadcell-en milyen erő karakterisztika lesz stb,stb, de szerintem megoldható.

    Másik dolog, DOGMAN-nek: a kérdés az hogy a kormányban potméter van vagy optikai kódtárcsa. Tökéletes egyik esetben se lesz, de ha kódtárcsa van bent nem igazán tudsz mit csinálni (na jó tudsz ritkább fogazású kódtárcsát berakni dehát nem tudom) ha poti van bent akkor az csak egy fesz osztó tehát minden további nélkül ki lehet cserélni. De felbontásod romlani fog mivel az ADC felbontása adott, ha elég nagy talán nem lesz feltűnő, ki kell próbálni. FFB-vel pedig szerintem nem lesz gond, ugyanis időben amplitúdóban adja meg a mozgásokat, nem kötődik elvileg a forgástartományhoz. LFS-t tudom biztosra mert azzal foglalkoztam részletesebben az csak egyenletes erőt használ, annyi a kimenet az FFB-hez hogy egy -10000 és 10000 között változó szám.
    Amúgy milyen uC-t használsz?
  • DOGMAN
    #7437
    " a kormány elektronikája csak 256 állást ismer"
    A mikrokontroller amivel a szimulátorom motorjait mozgatom (AVR-ATMega8-as), kb. 560 Ft-ba kerül és 6 darab 10 bites AD konverter van benne, vagyis 6 poti jelét tudja feldolgozni, és csatornánként 0-1024-ig ad vissza egy számot.
    Ebből is látszik a kína szinrdóma: mindent kisprólnak mindenből, csak annyi van benne (anyag, funkció, stb) amennyi épp elégésges.
    Azt hiszem kénytelen leszek egy teljesen saját kormány elektronikát készíteni, már csak a force feedback technikát kell felderítenem hozzá (driver milyen módon/protokollon át, közli a kormány motorjával merre mennyit...) és akkor olyan lesz amilyet szeretnék :)
  • pointer4
    #7436
    Azt hiszem Mabo akart átalakítani MOMO-kormányt, ott tomi-val valami olyanon problemáztak, hogy a kormány elektronikája csak 256 állást ismer, és az ott, 900°hoz már nagyon elnagyolt lenne.
    Amúgy a poti mind1 mennyit mozdulna ki, ha végállástól végállásig kitekered, bekalibrálódik. Az már más kérdés, hogy az ffb lehet, furán hatna rá.
  • DOGMAN
    #7435
    Erre való a logaritmikus karakterisztikájú potméter, ami egy parabola mentén változtatja az értékét. Ezt is majd kipróbálom mikor a pedál témához érek.
    Egyenlőre jelenleg a motorvezérlés nyákját tervezem, a hétvégén talán kész lesz, összarakom, és jöhet a mikrokontroller programozás (az x-sim protokollt is fogja ismerni, és lesz benne egy saját megoldású adattovábbítási mód is).
    Utána motor terhelés tesztek: összedobok egy egyszerű FREX elvű mechanikát, és orrba szájba módosítgatom, míg optimális nem lesz az erő, és a sebesség.
    Jelenleg 1kHz-es pwm-el hajtom, fogóval nemnagyon lehet lefogni a tengelyt, és remélem nem kellenek majd nagyobb motorok.
    Ha ez megvan akkor jöhet a full cookpit építése.
    És akkor érek majd a pedálokhoz, kormányhoz :)
    Tényleg egy kérdés: Logitech formula force GP kormányom van. Ez 270 fokot fordul végállástól végállásig.
    Ha a potit kicserélem körbeforgósra, ami mondjuk meg tud tenni 4-500 fokos elfordulást is, be tudom kalibrálni a gyári driverrel? Nemcsak mindig 270 fokos tartományt fog felöleni, (miközben a kormány akár 400-fokot is fordul, úgy emlékszem a driver setupnál kalibráláskor mindig megáll 270 foknál, és azt veszi végállásnak)
    A másik amit ez felvet: ha netán sikerül úgy megoldani hogy valóban több fokot forduljon, a force feedback ebből számolja vissza merre kell és mennyit tekerni a motorjának. Na ha ő azt hiszi hogy 270-fokos a tartomány, én meg ugye 400-ra kalibráltam a valós értéket, fel fogja nagyítani a mozgásokat....
  • pointer4
    #7434
    Értem én hogy mire gondolsz. A felkeményedést én is, meg tomi555 is megoldotta a pedáljában. Igaz az enyém nem jutott el a használatig.


    1 2 3

    Csak az a gond, hogy hiába kell nagyobb erővel feszíteni a rugót, fékezni akkor is csak akkor fog jobban, ha sikerül beljebb nyomnod a potit. Amit igazából össze lehet hangolni, hogy ha kilesed a játékból, hogy egy 80%-os poti állásnál már jól fékez, és ezt odaigazítod a rugóerőhöz. De ez egy adott játék egy adott autójához lesz igaz, és még ezen az autón belül is elállíthatod a futómű beállításokkal ezt a jó pontot.
    Igazából ez itt a gond, hogy lábaddal erőt könnyebb memorizálni, mint "pedálszöget", hogy meddig benyomva jó.
  • pointer4
    #7433
    Igen, erőt kérdeztél. Az erő mértékegysége pedig newton :P Avagy 'N' :P
    Igazad van, nekem nincs olyanom, de volt nálam , és be is szereltem. Próbáltam is. Viszont rugós G25-öt használtam már nagyon régen. Arra emlékszem, hogy nehezebb volt konkrétan, de nem fárasztóan, lábfájdítóan. Olyan furán ismerős érzés volt, hogy a bekeményedett felületet erővel kell terhelni.
    De van itt pár olyan ember (Tika, bzs, Kisa, Solt, meg még mások...) akiknek friss lesz ez az élmény. Ha visszaolvasol 2-3 oldalt, még a beszámolójukat is láthatod.