Minden eddiginél régebbi dinoszaurusz embriókat azonosítottak

Kanadai őslénykutatók minden eddiginél korábbról származó dinoszaurusz embriókat azonosítottak, melyek egy 190 millió évvel ezelőtt élt fajhoz tartoznak.

A Massospondylus tojásokat, amik rendkívül jól konzerválódott embriókat rejtenek, még 1976-ban ásták ki Dél-Afrikában. A lény annak a családnak az őse, amihez a hosszúnyakú Brontosaurusok is tartoztak. A Toronto Mississauga Egyetem kutatói az embriókból rekonstruálták a dinoszaurusz bébik külsejét, a Journal of Vertebrate Paleontology szaklapban megjelent tanulmányukban ugyanakkor a dinoszauruszok korai fejlődésére is igyekeztek fényt deríteni.

A megkövült tojások tanulmányozása során a Robert Reisz professzor vezette csapat kiderítette, hogy a szóban forgó embriók a valaha talált legrégebbi szárazföld lakó gerincesek. A Massospondylus a prosauropodák csoportjába tartozott, akik a hatalmas, négylábú, hosszúnyakú sauropodák elődei voltak. "Ez a projekt izgalmas betekintést nyújt a dinoszauruszok korai történetébe és evolúciójába" - mondta Reisz. "A prosauropodák az első olyan dinoszauruszok, amik széles körben terjeszkedtek és hamarosan a legelterjedtebb csoporttá váltak, ezért biológiájuk különösen érdekes, mivel sok tekintetben a dinoszauruszok korának a megalapozóiként tekinthetünk rájuk."

Az apró, mindössze 20 centiméter hosszú csontvázak tanulmányozásából kiderült, hogy az embriók már közel voltak ahhoz hogy kikeljenek, meglepő módon azonban egészen máshogy néztek ki, mint a kifejlett egyedek. Miután kikeltek a tojásokból, a kis dínóknak viszonylag hosszú mellső lábaik lettek volna, ami azt jelenti, hogy eleinte négy lábon közlekedtek volna, nem kettőn, mint a felnőtt példányok. Az embriók feje is aránytalanul nagy volt, ez azonban a test többi részéhez képest a fejlődés további szakaszaihoz képest jóval kevésbé nőhetett. A felnőtt Massospondylusok, melyek hossza elérte az 5 métert is, viszonylag kis fejjel és hosszú nyakkal rendelkeztek, vagyis anatómiájuk jelentősen változott életkoruk előrehaladtával.

A tanulmány szerint az embriók felettébb esetlen teste arra utal, hogy akárcsak az embereknél, a kikelt "fiókáknál" is szükség volt a szülők gondoskodására, és ebben az esetben a Massospondylus lehet a földtörténet legkorábbi példája a szülői gondoskodásra.