MTI

Sikertelen volt a Progressz kapcsolódási kísérlete

Az automatikus közelítés rendszerének meghibásodása miatt nem csatlakozhatott a Progressz teherűrhajó a Nemzetközi Űrállomáshoz, a hibát kézi irányítással sem sikerült kijavítani. A földi irányítóközpont elhalasztotta a második dokkolási kísérletet.

A 2,6 tonna szállítmánnyal - egyebek között élelmiszerrel, vízzel, oxigénnel, üzemanyaggal, különböző műszerekkel és digitális videokamerával - megrakott Progressz M-06M jelzésű űrhajó múlt hét szerdán startolt Bajkonurból, és pénteken közép-európai idő szerint 18 óra 58 perckor kellett volna rákapcsolódnia az űrállomásra. Már útközben is jelentkeztek problémák, háromszor kellett korrigálni a teherűrhajó pályáját. A dokkolási kísérlet közben Alekszandr Szkvorcov, az űrállomás parancsnoka arról tájékoztatta a Moszkva melletti Koroljovban működő földi központot, hogy a Progressz irányíthatatlanul forog és távolodik az állomástól. Az űrhajósok, amikor rájöttek, hogy meghibásodott az automatikus vezérlőrendszer, megpróbálták átvenni a teherűrhajó irányítását, de kudarcot vallottak.

A Nemzetközi Űrállomás történetében eddig egyszer sem fordult elő, hogy a legénység ne tudott volna kézi irányítással csatlakoztatni egy teherűrhajót. Az űrállomáson három orosz és három amerikai űrhajós tartózkodik: Szkvorcovon kívül Mihail Kornyijenko, Fjodor Jurcsihin, Doug Wheelock, Tracy Caldwell Dyson és Shannon Walker. A Progressz jelenleg biztonságos távolságban, 3 kilométerre van az űrállomástól. Koroljovi források az Interfax hírügynökségnek elmondták: még az is előfordulhat, hogy csak hétfőn kísérlik meg ismét a dokkolási műveletet.

Az előző teherűrhajónál ugyancsak problémák léptek fel dokkolás közben. Május 1-jén az akkori parancsnoknak, Oleg Kotovnak egy kilométer távolságból kellett kézi irányítással csatlakoztatnia a Progressz M-05M jelzésű hajót az űrállomáshoz. A gondot az okozta, hogy az egyik hajtómű nyomásérzékelője nem működött, ezért a számítógép átkapcsolt a tartalék hajtóműre. Ez viszont hibát okozott az űrhajó számítógépes programjában, az nem ismerte fel, hogy bekapcsolódott a tartalék hajtómű. Emiatt a számítógép leállította az automatikus közelítési rendszert. A szakemberek a programhibát azóta kijavították.

A Progressz M-06M az orosz újgenerációs teherűrhajók hatodik darabja. Korszerűsítették mozgásirányító rendszerét és fedélzetét. A korábbi Argon 16 típusú fedélzeti számítógépes rendszert kicserélték a csúcstechnológiát képviselő CBM-101 típusú számítógépre, amely kisebb méretű és súlya tízszer kevesebb. Az analóg telemetriai rendszert kisméretű digitális rendszerrel cserélték fel. Az újításoknak köszönhetően 80 kilogrammal növekedett a Progressz teherszállítási kapacitása.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!