Hunter
Egy talajbaktérium is serkentheti tanulási képességeinket
A New York állambeli Sage Colleges kutatói szerint egy talajbaktérium fokozhatja az agy tanulási képességeit. A Mycobacterium vaccae antidepresszáns képességeit már ismerik a gyógyászatban.
"A Mycobacterium vaccae egy természetes talajbaktérium, amit az emberek gyakorta lenyelnek vagy belélegeznek, amikor a szabadban töltik az idejüket" - nyilatkozott a kutatást vezető Dorothy Matthews. Egy korábbi kutatás már bebizonyította, hogy ha hővel elpusztított baktériumokat injektálnak egerekbe, az stimulálja egyes agysejtek növekedését, melynek eredményeként megemelkedik az agy szerotonin szintje, ami csökkenti a szorongást. A szerotonin azonban egy többfunkciós neurotranszmitter, többek közt a tanulásban is szerepet játszik, ezért Matthews úgy vélte érdemes lenne ilyen irányból is letesztelni a baktérium hatásait.
Kutatótársával, Susan Jenks-szel élő baktériumokat kevert a laboratóriumi egerek táplálékaként szolgáló mogyoróvajba, majd nem sokkal később egy labirintusban felmérték tájékozódási képességeiket, amit egy kontroll csoporthoz viszonyítottak. A kontroll csoport tagjai nem kaptak a baktériumból. "Eredményeink szerint azok az egerek, melyeket élő M. vaccae baktériummal tápláltunk, kétszer olyan gyorsan teljesítették a labirintust, mint a kontroll egerek, miközben viselkedésük is jóval nyugodtabb volt" - közölte Matthews.
Egy másik kísérletben kivették a baktériumot a kísérleti egerek étrendjéből, majd újra letesztelték őket. Az egerek így már lassabban teljesítették a próbát, átlagban azonban még mindig gyorsabbak voltak a kontroll csoportnál. Az utolsó kísérletet háromheti pihenő után végezték el. Bár a kísérleti egerek továbbra is gyorsabban teljesítették a labirintust, az eredmény statisztikailag már nem bizonyult jelentősnek, ami arra utal, hogy a baktérium hatása csak átmeneti. A baktérium valószínűleg az úgynevezett Raphe-magon keresztül stimulálja a térbeli memóriát kezelő agyterületet, a hippokampuszt, ezáltal gyorsítva a tanulást.
"Ez a kutatás arra utal, hogy az M. vaccae szerepet játszhat az emlősök szorongásában és tanulásában" - foglalta össze tapasztalatait Matthews. "Érdemes lenne megpróbálni olyan iskolai tanulmányi körülményeket kialakítani, ami részben a szabadban zajlik, ahol az M. vaccae jelenléte csökkentené a szorongást és növelné a tanulási készséget."
"A Mycobacterium vaccae egy természetes talajbaktérium, amit az emberek gyakorta lenyelnek vagy belélegeznek, amikor a szabadban töltik az idejüket" - nyilatkozott a kutatást vezető Dorothy Matthews. Egy korábbi kutatás már bebizonyította, hogy ha hővel elpusztított baktériumokat injektálnak egerekbe, az stimulálja egyes agysejtek növekedését, melynek eredményeként megemelkedik az agy szerotonin szintje, ami csökkenti a szorongást. A szerotonin azonban egy többfunkciós neurotranszmitter, többek közt a tanulásban is szerepet játszik, ezért Matthews úgy vélte érdemes lenne ilyen irányból is letesztelni a baktérium hatásait.
Kutatótársával, Susan Jenks-szel élő baktériumokat kevert a laboratóriumi egerek táplálékaként szolgáló mogyoróvajba, majd nem sokkal később egy labirintusban felmérték tájékozódási képességeiket, amit egy kontroll csoporthoz viszonyítottak. A kontroll csoport tagjai nem kaptak a baktériumból. "Eredményeink szerint azok az egerek, melyeket élő M. vaccae baktériummal tápláltunk, kétszer olyan gyorsan teljesítették a labirintust, mint a kontroll egerek, miközben viselkedésük is jóval nyugodtabb volt" - közölte Matthews.
Egy másik kísérletben kivették a baktériumot a kísérleti egerek étrendjéből, majd újra letesztelték őket. Az egerek így már lassabban teljesítették a próbát, átlagban azonban még mindig gyorsabbak voltak a kontroll csoportnál. Az utolsó kísérletet háromheti pihenő után végezték el. Bár a kísérleti egerek továbbra is gyorsabban teljesítették a labirintust, az eredmény statisztikailag már nem bizonyult jelentősnek, ami arra utal, hogy a baktérium hatása csak átmeneti. A baktérium valószínűleg az úgynevezett Raphe-magon keresztül stimulálja a térbeli memóriát kezelő agyterületet, a hippokampuszt, ezáltal gyorsítva a tanulást.
"Ez a kutatás arra utal, hogy az M. vaccae szerepet játszhat az emlősök szorongásában és tanulásában" - foglalta össze tapasztalatait Matthews. "Érdemes lenne megpróbálni olyan iskolai tanulmányi körülményeket kialakítani, ami részben a szabadban zajlik, ahol az M. vaccae jelenléte csökkentené a szorongást és növelné a tanulási készséget."