Fényt derítenek az egyik legtitokzatosabb részecskére

A neutrínók jelenthetik a kulcsot az univerzum fejlődésének megismeréséhez, valamint alaposabb ismeretekhez vezethetnek a mélyűr eseményeivel kapcsolatban.

November végétől a londoni Queen Mary Egyetem Részecskefizikai Kutatóközpontja az egyedüli felhasználója a T2K neutrínó kísérlet adatainak. A T2K együttműködés 12 ország 500 tudósának szövetsége, akik a megfoghatatlannak tűnő részecske tanulmányozását tűzték zászlajukra. A nemzetközi kísérlet, valamint a hozzá tartozó, Japánban felállításra került detektor tervezésében és kivitelezésében jelentős szerepet játszó brit intézet nagy teljesítményű számítógépes rendszere vizsgálhatja a neutrínó-sugár kísérlet adathalmazát.

"Neutrínók milliárdjai haladnak át a testünkön minden egyes másodpercben, anélkül, hogy észlelnénk azokat. Ugyanígy - szinte hatás nélkül - haladnak át az űrön és a Földön is. Éppen ezért rendkívül nehéz a tanulmányozásuk, mégis úgy véljük, hogy alapvető szerepet játszanak a világegyetem formálódásában és származásunk megismerésében" - nyilatkozott dr. Francesca Di Lodovico, fizikus.

A neutrínók a világűrből érkeznek, vagy a Napból lövellnek ki, vagy az ősrobbanás maradványai. Sokaságuk ellenére azonban csak az utóbbi évtizedben sikerült olyan technikákat kifejleszteni, amivel megismerhetjük természetüket, melyek meglepő eredményeket hoztak. "Az elméletek szerint háromféle neutrínó létezhet" - magyarázta Di Lodovico. "Meglepetésre a legutóbbi adatok arra utalnak, hogy a neutrínók képesek váltogatni ezeket a típusokat, ami jelentősen befolyásolhatja a világegyetemről szerzett ismereteinket."

Így fest egy neutrínó-detektor

A T2K kísérlet keretében kilövellték a valaha létrehozott legerősebb mesterséges neutrínó-sugarat, ami 295 kilométert tett meg a föld alatt a Japán keleti partjainál fekvő Tokaiból az ország nyugati részén található Kamiokában elhelyezett detektorig. Ezáltal lehetővé vált megfigyelni, mi történik ezekkel a részecskékkel mialatt áthaladnak a bolygón. Valóban típust váltanak? És ha igen, miért?

A tudósok reményei szerint a neutrínók jelenthetik a kulcsot az univerzum fejlődésének megismeréséhez, valamint alaposabb ismeretekhez vezethetnek a mélyűr eseményeivel, a szupernóvákkal, az aktív galaxisokkal és a gamma sugarú kitörésekkel kapcsolatban. Elvileg még a világegyetem legnagyobb rejtélyére is magyarázatot adhatnak, általuk megtudjuk, miért rendelkezünk rengeteg "anyaggal", miközben "antianyaggal" alig. "A T2K gyors előrehaladást ígér a titokzatos neutrínó különös tulajdonságainak minden eddiginél alaposabb megismerésében. Egy éven belül képesek leszünk felderíteni a neutrínók azon tulajdonságait is, amiket az eddigi kísérletek nem tudtak a felszínre hozni, fényt deríthetve az ismeretlenre" - összegzett Di Lodovico.