Hunter

Hangrögzítés Edison előtt

Több mint egy évszázada tekintik Thomas Edisont a hangrögzítés atyjának, nemrég azonban előkerült egy másik felvétel, amit egy alig ismert francia úriembernek tulajdonítanak, aki közel két évtizeddel megelőzte a fonográfot.

A mindössze 10 másodperces felvétel (mp3) egy francia népdalt, "A Holdfénybent" adja vissza, március elején bukkantak rá amerikai hangrögzítési szakemberek Párizsban. A kutatócsoport szerint a felvételt 1860. április 9-én készítették egy fonautográfon, egy olyan gépen, ami vizuálisan rögzíti a hangokat, viszont a visszajátszásra nem képes. A fonautográf felvételt, más néven fonautogrammot azonban a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium tudósai lejátszhatóvá tették, hangokká alakítva a felvételt őrző papírlapon levő karcolatokat.

"Ez egy történelmi felfedezés, a hang legkorábbi ismert rögzítése" - mondta Samuel Brylawski, az amerikai Kongresszusi Könyvtár hangfelvétel részlegének egykori vezetője, aki nem érintett a kutatásban. A felfedezés új jelentőséget adhat a fonautográfnak, amit egykor kuriózumként kezeltek, és feltalálója Éduardo-Léon Scott de Martinville, egy párizsi betűszedő és bádogosmester, meg volt győződve arról, hogy Edison jogtalanul aratta le anno a hangrögzítés babérjait.


A fonautográf

Scott szerkentyűje egy hordó alakú fadobból épült fel, melynek egyik vége nyitott, a másik pedig egy membránban végződött. A membránhoz egy tű csatlakozott, ez karcolta bele a hanghullámokat az olajlámpa füstjével megfeketített papírlapokra, melyeket egy hengerre tekertek. A felvételeket nem hallgatásra szánták, a visszajátszás ötlete fel sem merült fel a mesterben. Scott papírfelvételt akart készíteni az emberi beszédről, amit később írott szöveggé fejthetett volna vissza.

A Lawrence Berkeley történészeket és hangmérnököket is tömörítő tudóscsoportja a fonautogrammról készült nagy felbontású digitális felvételein végzett optikai képfeldolgozással és egy "virtuális tű" alkalmazásával sikeresen visszanyerte a hangokat a közel másfél évszázados fekete papírlapokról.

Scott 1860-as fonautogrammja 17 évvel Edison fonográfjának szabadalma előtt született, illetve 28 évvel azelőtt, hogy Edison egy Handel oratórium részletet viaszhengerre rögzített. Ez utóbbi a szakértők által a legrégebbi visszajátszható felvételként számon tartott próbálkozás. A kutatást vezető David Giovannoni birtokában vannak a visszajátszott Scott fonautogramnál korábbi példányok is, melyek 1853-54 közötti időből származnak. Ezek voltak a francia első kísérletei az emberi beszéd, illetve egy gitár hangjának rögzítésére, Scott gépe azonban akkor még nem volt megfelelően kalibrálva.

"Az első fonautogrammokon csak rikácsolás hallható, ez a helyzet" - nyilatkozta Giovannoni a New York Times-nak. Az 1860-as felvétel azonban már hallgatható. A papírlap digitális másolatán, amit a kutatók a napilap rendelkezésére is bocsátottak, egy ismeretlen énekes, feltehetőleg egy nő hangja hallható sziszegő, recsegő háttérzajok közepette. A hang, ami tompa ugyan, de hallható, az "Au clair de la lune, Pierrot répondit" sort énekli, egy lendületes, 11 hangjegyből álló dallamban.

A történészek régóta tudatában vannak Scott munkásságának, mégis csak a most lezajlott projekt kutatta először átfogóan a fonautogrammokat, illetve szintén első alkalommal kísérelték meg a felvételek visszajátszását. Giovannoni és munkatársai tavaly ősszel kezdtek bele a kutatásba, majd decemberben személyesen felkeresték az egyik párizsi szabadalmi hivatalt. Itt találtak rá több felvételre 1857-ből ás 1859-ből, melyeket Scott nyújtott be fonautográfjának szabadalmi kérelmével együtt. Giovannoni látogatása során készítették el a nagy felbontású digitális felvételeket. A kutatók következő útja a Francia Tudományos Akadémiához vezetett, Scott feljegyzései ugyanis arról tanúskodtak, hogy több fonautorammja is "az Akadémia" rendelkezésére lett bocsátva. Itt találtak rá az ominózus 1860-as felvételre, ami nagy meglepetésükre tökéletes állapotban pihent egy 23x65 centis rongypapíron.


David Giovannoni vizsgálja a hangfelvételt tartalmazó fonautogrammot

Miután erről is elkészült a digitális felvétel, a Lawrence Berkeley laborban folytatódott a munka, ahol két szakértő, Carl Haber és Earl Cornell a felvételt sikeresen visszaalakította hanggá. A kutatók egy évekkel korábban a Kongresszusi Könyvtárral közösen kifejlesztett eljárást használtak, amit régi bakelit lemezek és hasonló barázdás technikák digitális másolatainak visszajátszására használtak, itt alkalmazták a virtuális tű technikát. Az 1860-as fonautogrammot 16 sávra bontották, majd újra összerakosgatták, finomra hangolva a részeket mind hangminőséget, mind a lejátszás sebességét illetően, a felvételnél Scott ugyanis kézzel tekerte a hengert, ezért óhatatlanok voltak a sebességingadozások.

Léon Scott sok tekintetben méltatlan hőse a hangrögzítésnek. Az 1817-ben született párizsi polgár sokkal inkább a betűk, mint a hangok embere volt. Nem volt tudós, nyomdászként, majd könyvtárosként kereste a kenyerét, a hangrögzítést is vizuálisan, gyakorlatilag a gyorsírás egy kibővítéseként kezelte. 1878-as önmaga által kiadott emlékirataiban ágált Edison ellen, mondván, az amerikai "ellopta" módszerét, amit ráadásul rosszul is értelmezett. Scott szerint a cél nem a hang reprodukálása, hanem írássá alakítása volt, egyébként a fonográf szó is ezt jelenti.

Valójában Edison önerőből érte el eredményeit, semmi nem bizonyítja, hogy Scott munkájából merített volna bármit is, ami Giovannoni sem von kétségbe. Paul Israel a Rutgers Egyetemen található Edison örökség igazgatója "nagy eredményként" értékelte a felfedezést, azonban a fonográfot jelentősebb technikai vívmánynak tartja. "Edisont az különbözteti meg Scott-tól, hogy ő megpróbálta újraalkotni a hangot a felvételekből, és sikerrel is járt" - mondta, viszont a kutatásnak köszönhetően talán most már Scott is megkapja az őt megillető elismerést.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ferrer #76
    Edison nem talált fel semmit. Üzletember volt, aki rendre megvette a csórók okos ötleteit, és legyártotta.
    Ha nem rémlene, ő mondta azt, hogy nem akar olyat "feltalálni", ami nem fizet.
  • dez #75
    Igen, de ezt már írtad, és reagáltam is rá a #72-ben.
    Az idézőjelekre kérdeztem rá.
  • toto66 #74
    Az akksival semmi, csak azt akartam mondani, hogy badarság a vizet árammal bontani, azért hogy a hidrogén elégetésével energiát termeljünk, mert az így csak veszteséges lehet.
    A belsőégésű motorok hatásfoka pedig meg sem közelíti az villanymotorokét...
  • dez #73
    Most már tudsz azokról is.
    Persze az is van, amit írsz, meg még egy pár dolog.
  • dez #72
    Az lehet...
    (Mi a problémád az "akksi"-val?)
  • toto66 #71
    Bár ez utóbiakk csak a 80-as évekig....
  • toto66 #70
    Én nem a tiltott szabadalmakról tudok, hanem olyan betegségek (mérgezések) kutatásának mondjuk úgy tiltásáról, mint a botulizmus, antrax...
    Mert ezek katonai célra voltak fenntartva, a szocialista tömbben is...
  • toto66 #69
    Azért annak semmi értelme, mert ha van "akksi" akkor az elektromos meghajtás sokkal jobb hatásfokú...
  • dez #68
    Csak akksik kellenek hozzá, meg egy vízbontó tartály. :)
    (Ha feltesszük, hogy máshogy tényleg lehetetlen a vízbontás.)

    De amúgy a tiltott szabadalmas rész igaz. Már többször zúgolodtak miatta tudósok is.
  • Doktor Kotász #67
    "tiltott szabadalom az, ha egy olyan talalmanyod van, amely beleesik igen sulyos gazdasagi erdekkorok szferajaba, vagy azok nyereszkedesenek lehetosegeibe, mint pl anno a vizzel hajthato autok tervei voltak."

    Autó ami vízzel megy? Menj már a csába, ekkora marhaságot!
    Nem a gőzautóra gondolsz? Oda azért szén is kell. :-D