MTI

Nobel-díjat ért a lítiumion-akkumulátor kifejlesztése

A lítiumion-akkumulátor kifejlesztéséért egy amerikai, egy brit és egy japán tudós, John Goodenough, Stanley Whittingham és Josino Akira kapja az idei kémiai Nobel-díjat a Svéd Királyi Tudományos Akadémia mai stockholmi bejelentése szerint.

"Az 1922. július 25-én született John Goodenough a valaha volt legidősebb Nobel-díjas" - közölte Göran Hansson, az akadémia főtitkára. Az indoklás szerint a könnyű, újratölthető és tartós lítiumion-akkumulátorokat napjainkban a mobiltelefonoktól a laptopokon át az elektromos autókig használják. Világszerte ezekkel működnek a hordozható elektronikai eszközök, amelyeket a kommunikációhoz, a munkához, a tanuláshoz vagy például a zenehallgatáshoz használnak. Jelentős mennyiségű nap- és szélenergiát tudnak elraktározni, lehetővé téve ezzel a fosszilis energiától mentes társadalmat.

"A kémiai Nobel-díj egy nagyon régóta várt elismerés a lítiumion-akkumulátor kifejlesztéséért. A tudományos közösség már 10-15 éve minden évben azt várta, hogy mikor ismerik el John Goodenough, Stanley Whittingham és Josino Akira felfedezését, mert azon túl, hogy tudományosan is nagyon érdekes területet indított el, megváltoztatta a mindennapi életünket is" - mondta Janáky Csaba vegyész. A Szegedi Tudományegyetem Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszékének munkatársa felidézte, hogy már a 70-es években elkezdtek vizsgálni olyan típusú elektróda anyagokat, amelyek a későbbiekben a lítiumionos akkumulátorok alapját képezték. Azért volt az új töltéshordozóra igény, mert a hagyományos akkumulátorok nagyon nehezek voltak. Egyre nagyobb érdeklődés övezte azt a kérdést, hogy lehet-e olyan akkumulátort készíteni, amelyben az aktív töltéshordozó komponens a legkönnyebb fém, a lítium.


A lítiumion-akkumulátor alapjait az 1970-es évek olajválsága idején fektették le. Stanley Whittingham olyan módszerek fejlesztésén dolgozott, amelyek fosszilis üzemanyag felhasználása nélküli technológiákhoz vezethetnek. Szupravezetőket kezdett vizsgálni, és felfedezett egy rendkívül energiagazdag anyagot, amelyet egy innovatív katód megalkotásához használt egy lítiumakkumulátorban. Ez titán-diszulfidból készült, amelybe molekuláris szinten lítiumionokat lehet "beszúrni". Ennek az akkumulátornak az anódja részben fémes lítiumból készült, és bár az akkumulátorban nagy lehetőségek rejlettek, a fémes lítium miatt túlságosan is robbanásveszélyes volt ahhoz, hogy használható legyen.

John Goodenough úgy vélte, hogy a katódban még nagyobb lehetőségek rejlenek, ha fém-oxidot használnak fém-szulfid helyett. 1980-ban bizonyította, hogy kobalt-oxidba ágyazott lítiumionok akár négyvoltos feszültséget is le tudnak adni. Ez áttörés volt, amely aztán jóval erősebb akkumulátorok kifejlesztéséhez vezetett. Az amerikai tudós katódját alapul véve Josino Akira 1985-ben megalkotta a kereskedelmi forgalomban használható első lítiumion-akkumulátort. A reaktív lítium helyett petróleum kokszot, egy olyan karbonanyagot használt az anódban, amelybe a katód kobalt-oxidjához hasonlóan lítiumionokat lehet beágyazni.


Josino Akira

Az eredmény egy könnyű, tartós akkumulátor lett, amelyet több százszor újra lehet tölteni, mielőtt csökkenni kezd a kapacitása. A lítiumion-akkumulátorok előnye, hogy nem olyan kémiai reakciókon alapulnak, amelyekben elhasználódnak az elektródák, hanem a lítiumionok oda-vissza áramlanak az anód és a katód között. Az ilyen akkumulátoroknak nincs "memóriájuk", a részleges töltés vagy merítés következtében nem csökken a kapacitásuk, nem kell őket kis töltésen regenerálni. További előnyük például a kadmiumos cellákhoz képest, hogy kevés mérgező anyag van bennük.

Az új technológia lényege, hogy a töltés tárolásáról lítiumionok gondoskodnak, amelyek töltéskor a negatív, szénalapú elektródához, kisütéskor pedig a pozitív fém-oxid-elektródához vándorolnak. A díjazott kutatók közös háttere a szilárdtestkémia volt, innen jutottak oda, hogy találtak olyan anyagokat, amelyeket elektródaként lehet használni arra, hogy lítiumiont tároljanak.


A lítiumból készült akkumulátorok sokkal könnyebbek a nikkel- vagy ólomalapúaknál emellett tartósabbak is. Nincs memóriaeffektus, vagyis a hagyományos akkumulátorokkal szemben, amelyeket mindig le kellett meríteni és csak utána lehetett feltölteni, itt nincs erre szükség. Az ilyen akkumulátorok önkisülése kis mértékű, ezért sokkal lassabban vesztik el a töltésüket, mint egy ólom- vagy egy nikkel-akkumulátor. Emellett nincs bennük olyan nehézfém sem, amely szennyező a környezetre nézve. "A lítiumion-akkumulátorok forradalmasították az életünket, amióta 1991-ben piacra kerültek. Lefektették a vezeték nélküli, fosszilis energiától mentes társadalom alapjait és nagy hasznára vannak az emberiségnek" - összegzett indoklásában a Nobel-bizottság. A kitüntetettek összesen 9 millió svéd koronával (276 millió forintos összeggel) gazdagodnak. A díjátadó ünnepséget hagyományosan december 10-én, az elismerést alapító Alfred Nobel halálának évfordulóján rendezik.


Josino Akira, M. Stanley Whittingham és John B. Goodenough

Janáky Csaba szerint ugyanakkor 10-15 évvel ezelőtt még inkább indokolt lett volna ez a Nobel-díj, mivel kicsit már más irányt vettek a kutatások. Ennek oka, hogy a lítium, amelyet főként Dél-Amerikában bányásznak, viszonylag kevés helyen fordul elő a Földön könnyen elérhető formában. Ez a mennyiség kevés ahhoz, amennyire az elektromos autók elterjedése esetén szükség lenne. "Jelenleg inkább abba az irányba megy a tudomány, hogy milyen egyéb aktív komponenst tudunk találni a lítium helyett. Ezek között vizsgálják a nátriumion elem, a magnéziumion és a kálciumion elemek használhatóságát, de ezek a kutatások még kezdeti stádiumban vannak" - mutatott rá a Lendület-csoportvezető.

A 97 éves John B. Goodenough a németországi Jénában született. A Yale Egyetemen matematikusként végzett, a Chicagói Egyetemen fizikából diplomázott 1952-ben. Kutatott az MIT Lincoln Laboratóriumában, majd az 1970-80-as években az Oxfordi Egyetem Szervetlen Kémia Laboratóriumát vezette, ahol munkatársaival kifejlesztette a lítiumion-akkumulátor katódjának innovatív anyagát. 1986 óta a Texasi Egyetem austini intézményének gépipari és anyagtudományi professzora, csoportjával jelenleg is folytatja kutatásait. 550 tudományos cikk, 85 könyvfejezet és recenzió szerzője, öt könyvet írt.


Az 1941-ben született Stanley Whittingham az Oxfordi Egyetemen szerezte kémiadiplomáját. Posztdoktori tanulmányait a Stanford Egyetemen végezte, majd 1972-84 között az Exxon kőolajipari vállalat kutatócégénél dolgozott, ahol felfedezték a lítiumakkumulátor katódját. Jelenleg az amerikai Binghamton Egyetem professzora. 16 szabadalom fűződik nevéhez, 2010-ben a zöld technológiák terén a világ 40 innovátora közé sorolta a GreentechMedia.

Josino Akira 1948-ban született Szuitában, a Tokiói és az Oszakai Egyetemen diplomázott. 1972-től a Kawasaki cég kutatólaboratóriumában dolgozott, ahol 1983-ben kifejlesztette a lítiumion-akkumulátor újratölthető prototípusát. Jelenleg az Asahi Kasei vállalat kutatója, ahol a jövő technológiáin dolgozik és a nagojai Meidzso Egyetem professzora.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #80
    "Pelda: 1 molekula metangazban 1 szenatom van, de 4 hidrogen. Ezzel kb. ketszer tobb energiat kepes biztositani, mint 1 darab elemi szenatom. Es meg igy is majdnem ugyanolyan jok a szeneromuves elektromos autok, mint a sima autok hatasfoka."
    Csak ugyanez alapján a metánt elégetheted belsőégésű gázüzemű kocsiban is.
  • M2 #79
    Are Teslas Actually Better For The Environment?
  • M2 #78
    Hajtásláncig, tengelyig, mi lehet a különbség, te szakértők országos zsenije?
  • ostoros #77
    Bocs, de balfasz vagy a témához, ez már a tizedik hozzászólás után kiderült...
  • molnibalage83 #76
    Nem 2, úgy 4 nagyságrendnyit. Mert a SZET közege a víz gyakorlatilag ingyen van, csak mozgatni kell. Tessék már végre számolni...
    A 2 nagyságrend az mit jelentene? 15 kWh/kg. Ez már a szénhidrogének energiasűrűsége felett van...
    De a kérdés az, hogy ez mennyibe kerülne. Nem csak tömegre kell elérni a jót, hanem az, hogy ezt olcsó is legyen gyártani.
    Új hír.
    Homályos az, hogy akkor ennek hogyan kéne működnie...
  • M2 #75
    Minek találgatni, ha már évek óta létezik és megnézhető?

    First Tesla Powerpack in Germany
  • pakeszke #74
    az lehet hogy huteni kell a telepitett akksipakkot, de semmikeppen nem olyan modon ahogy az autoban kell csinalni, pl. arra nem kell felkeszulni hogy kitoljak a tuzo napra az akksikat...

    es az lehet hogy melegszik, de a liion akksit lehet tobb oran keresztul is tolteni, a mobilt azt meg altalaban 1-2 ora alatt fel akarjak tolteni teljesen

    de egy telepitett akksipakkra pl. konyebben ra lehet rakni egy hutobordat, mig az autonal levo akksipakkra nem annyira konnyu azt kivitelezni, mert mas a celja

    de még kell varni 2 nagysagrendnyi javulast az akksiknal, hogy ez meglegyen, es eloszor a liion akksikat talan arra kellene felhasznalni hogy a nagyvarosokban jo levego legyen es nem arra hogy a SZETek helyett beallitsak
    Utoljára szerkesztette: pakeszke, 2019.10.11. 16:26:23
  • molnibalage83 #73
    De, azoknál is szükséges hűtés, ha te gyorsan akarod tölteni azokat vagy energiát kinyeri belőlük. Nem tűnt fel, hogy ha mobilt használt, akkor milyen faszán melegszik? Vagy amikor töltöd? Vagy amikor AAA elemeket töltesz? Nevetséges teljesítmény aboszlútban, de teljesítménysűrűség és energiasűrűség ott is van. Igen kellemes kézmelegítő egy töltés alatt álló elem.
  • pakeszke #72
    altalaban specializalodni szoktak az akksitipusokra, nos az autoba szant akksinak nagyon sokmindent kell tudnia pl. hogy hutheto/futheto legyen(legkondi) vagy hogy ne egjen le, vagy hogy a razkodas ne tegye tonkre, vagy hogy ossze legyen kotve az autoval :)
    a helyhez kotott akksikba ezeket nem igy kell beepiteni
  • molnibalage83 #71
    Semmit nem költöttem hozzá. Először kitaláltad, hogy sok autó lesz, majd tettél hozzá nevetséges teljesítményt és tárkapacitás. Aztán elkezdted önkényesen változtatni a paramétereket úgy, hogy a mögötte levő költséget nem is látod.

    Sőt, egy olyan problémát akarsz megoldani ezzel, ami nincs. Vagy te látsz gyakori áramszünetet itthon? Mit kéne akkor simítani...?
    Az, hogy meg az autókkal a zsinóráram termelést váltsa ki az ember, az meg eleve hülye és halott ötlet.

    Semmiféle konzisztencia nem volt abban, amit it előadtál. Egy basic terv alapjait sem lehetett volna erre felfűzni.