MTI
Porszennyezés - tartós határérték túllépés Budapesten
A kétütemű járművek jórészt eltűntek már a fővárosból. Levegőjét most leginkább a főként dízelmotorokból származó, 10 mikrométernél kisebb részecskékből álló, az egészségre igen veszélyes porszennyezés terheli, gyakorta a határérték sokszorosával - figyelmeztet a Levegő Munkacsoport közleményében.
"A kérdésnek az ad aktualitást, hogy az utóbbi szélcsendes, párás napokon több budapesti mérőállomáson a határérték kétszeresét, volt ahol több mint háromszorosát mérték ebből a koromból és apró méretű, nehezen kiköhöghető porból álló szennyezésből. Az Erzsébet téren például a határérték több mint kétszeresét kitevő pormennyiség csaknem egésze, az egészségre leginkább veszélyes, igen apró, 2,5 mikrométeres részecskékből állt. Erre a veszélyre senki sem figyelmezteti a lakosságot" - hangsúlyozta Simon Gergely, a munkacsoport szakértője az MTI érdeklődésére.
Közölte: adataik szerint ebből a porszennyezésből a fővárosban 320 tonnával veszi ki részét az ipar, 379 tonnával a fűtés, és 1.854 tonnával a közúti közlekedés. Szólt arról, hogy a múlt évben például az Erzsébet téren 351 napnyi mérést végeztek, ebből 162 nap volt az olyan időszak, amikor a porszennyezés a határérték felett volt. Ugyanakkor az európai uniós irányelvek és a magyar jogszabályok egyaránt előírják, hogy egy évben nem lehet több 35 napnyi túllépésnél, s ilyen esetben is már hatékony intézkedések szükségesek.
Mindezt már a múlt évben is jelezték a főpolgármesteri hivatalnak, de intézkedésként két konferenciát rendeztek ősszel, megvitatva, hogy mit kellene tenni. "Azóta sem történt semmi, és ez elfogadhatatlan a Levegő Munkacsoport számára" - hangsúlyozta Simon Gergely. "Több más európai uniós országban ugyanakkor hatékonyan csökkentették a közlekedés okozta porszennyezést. Így például részecskeszűrők használatával, a belvárosi gépkocsiforgalom erőteljes korlátozásával, valamint a városon kívüli, tömegközlekedési pontokon kialakított nagy parkolókkal" - mutatott rá Simon Gergely.
"A kérdésnek az ad aktualitást, hogy az utóbbi szélcsendes, párás napokon több budapesti mérőállomáson a határérték kétszeresét, volt ahol több mint háromszorosát mérték ebből a koromból és apró méretű, nehezen kiköhöghető porból álló szennyezésből. Az Erzsébet téren például a határérték több mint kétszeresét kitevő pormennyiség csaknem egésze, az egészségre leginkább veszélyes, igen apró, 2,5 mikrométeres részecskékből állt. Erre a veszélyre senki sem figyelmezteti a lakosságot" - hangsúlyozta Simon Gergely, a munkacsoport szakértője az MTI érdeklődésére.
Közölte: adataik szerint ebből a porszennyezésből a fővárosban 320 tonnával veszi ki részét az ipar, 379 tonnával a fűtés, és 1.854 tonnával a közúti közlekedés. Szólt arról, hogy a múlt évben például az Erzsébet téren 351 napnyi mérést végeztek, ebből 162 nap volt az olyan időszak, amikor a porszennyezés a határérték felett volt. Ugyanakkor az európai uniós irányelvek és a magyar jogszabályok egyaránt előírják, hogy egy évben nem lehet több 35 napnyi túllépésnél, s ilyen esetben is már hatékony intézkedések szükségesek.
Mindezt már a múlt évben is jelezték a főpolgármesteri hivatalnak, de intézkedésként két konferenciát rendeztek ősszel, megvitatva, hogy mit kellene tenni. "Azóta sem történt semmi, és ez elfogadhatatlan a Levegő Munkacsoport számára" - hangsúlyozta Simon Gergely. "Több más európai uniós országban ugyanakkor hatékonyan csökkentették a közlekedés okozta porszennyezést. Így például részecskeszűrők használatával, a belvárosi gépkocsiforgalom erőteljes korlátozásával, valamint a városon kívüli, tömegközlekedési pontokon kialakított nagy parkolókkal" - mutatott rá Simon Gergely.