Azonnal megkezdi pusztító munkáját a HIV

Az AIDS-et okozó HIV vírus a testbe lépés pillanatától gyilkolja a sebezhető immunsejteket, mutatta ki két tanulmány is. Az orvosok sokáig azt feltételezték, hogy a HIV-nek évekre van szüksége, hogy valós sérüléseket okozzon a testben, főként azért, mert akadtak olyan betegek is, akiknél a tünetek akár egy évtizeden át lappangtak.

A kutatók azonban elkezdtek gyanakodni, hogy a vírus már az első napoktól kezdve nekilát pusztító munkájához. Most két kutatócsoport is megvizsgálta a HIV által okozott azonnali károk nagyságát, és annak is utánajártak hogyan viszi mindezt végbe a vírus. A folyamatot majmok tanulmányozásával sikerült megfigyelni, miután a HIV-hez hasonló SIV vírussal fertőzték meg őket. A felfedezések segítenek a betegek kilátásait megjósló stratégiák átgondolásában, valamint új vakcinák és gyógyszerek kifejlesztésében. A kísérletek eredményeit a Nature online változatában publikálták.

A fertőződés első néhány napja alatt a SIV egy bizonyos immunsejt, az úgynevezett CD4+ emlékezősejt 60 százalékát fertőzte meg, majd közel a felüket kiirtotta, olvasható a marylandi Allergia és Fertőzőbetegségek Nemzeti Intézetének munkatársa, Mario Roederer jelentésében. Ezek a sejtek felelősek a fertőző ágensek megjegyzéséért és az immunrendszer ellentámadásra serkentéséért. A felfedezések tovább gyarapították azt az egyre növekedő bizonyíték halmazt, mely szerint a HIV támadása sokkal hevesebb, mint azt az orvosok korábban feltételezték.

"Ezek a sejtek az immunrendszer harcosai, melyeket a HIV egyszerűen elsöpör" - utalt a CD4+ sejtekre Louis Picker immonológus, aki a portlandi Oregon Egészségtudományi Egyetemen tanulmányozza a vírust. Roederer csapata azt is megvizsgálta hogyan képes olyan hatékonyan elpusztítani a vírus a fenti sejteket. Szerintük a vírus minden megölt sejtbe beférkőzik, azonban egy másik tanulmány - ami Ashley Haase és a Minnesota Egyetem kutatói nevéhez fűződik - azt bizonygatja, hogy a vírus sok esetben képes sejt öngyilkosságot is kiváltani, így nem kell az immunsejtek legyőzésével bajlódnia.

Az elmélet, mely szerint a HIV már a fertőzés egész korai szakaszában is súlyos pusztítást okoz egy 1998-as tanulmányból ered, ami bemutatja milyen gyorsan képes a SIV kiirtani a majmok beleiben található CD4+ sejteket. A kutatók szerint a tágabb értelemben vett orvosi társadalom csak most kezdi felismerni a HIV valós erejét. A felfedezés szemléletváltásra ösztönzi a tudósokat a fertőzés folyamatáról és kezeléséről egyaránt. "Már az első három hónapban óriási csapást mér a szervezetre, melybe azután a beteg lassan belehal" - mondta Picker.

Ha ez valóban így van, akkor a HIV által az első napokban kiirtott immunsejtek számából következtetni lehet a kór előrehaladásának gyorsaságára egy adott betegnél. A felismerés haladéktalan változtatásokat sürget a kísérleti vakcinák tervezési és tesztelési módszereiben is. A fertőzést a lehető legkorábbi szakaszában meg kell állítani.

Az eredmények alátámasztják azt a felvetést, hogy megelőző intézkedésként kell alkalmazni az orvosságokat azoknál a csoportoknál, akik különösen ki vannak téve a fertőzés veszélyének, így akadályozva meg a vírus térnyerését. A kutatóknak meg kell találniuk a módot a már meglévő ellenszerek kiegészítésére olyan kezelésekkel, melyek regenerálják az elpusztított CD4+ populációt, javasolta Picker.