MTI
2004 a repülés eddigi legbiztonságosabb éve volt
A légitársaságok legbiztonságosabb évüket zárták tavaly: a Légitársaságok Nemzetközi Szövetsége, az IATA adatai szerint a szállított 1,8 milliárd utasból légi katasztrófák során 428-an vesztették életüket.
2004 a légi szállítás mindenkori legbiztonságosabb éve volt, közölte Giovanni Bisignani, a IATA főtitkára és vezérigazgatója. A balesetek száma 103-ra nőtt a 2003-as 99-ről, de a globális légi közlekedés ezalatt 15 százalékkal bővült. A IATA szóvivője szerint az utóbbi években csökken a halálos légikatasztrófák aránya. 2004 előtt a megelőző legbiztonságosabb év 2003 volt, amikor 1,6 milliárd szállított utasból 663-an vesztették életüket.2002-ben ugyanennyi utasból 974-en haltak meg. A IATA becslései szerint jelentősen, évente átlagosan 6 százalékkal bővül a nemzetközi légi utasforgalom és áruszállítás 2008-ig, elsősorban a kínai és az indiai gazdaságbővülés hatására.
A 270 légitársaságot számláló IATA szerint az utasforgalom bővülésében a fő tényező Kína és India lesz. Az ázsiai-csendes-óceáni társégben az utasszám évi 8,3 százalékos növekedés várható 2008-ig, és Kína esetében a bővülés évi 12,5 százalékos lesz. A szövetség szerint belátható ideig Kína lesz a globális gazdaság egyik fő hajtóereje, és emiatt jelentősen szaporodnak az üzleti utak Kína és Észak-Amerika között. Észak-Amerika és India között az utasforgalom évente várhatóan 10 százalékkal emelkedik. Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség közötti utasforgalom szintén a kínai és az indiai gazdaságbővülés hatására évente 7,1 százalékkal bővül, míg a légi áruszállítás 7 százalékkal nő, 2008-ig.
Az IATA arra számít, hogy 2008-ig az utasforgalom növekedésében az öt leggyorsabban bővülő piac között három közép-európai ország is szerepel, Lengyelország 11 százalékkal, Magyarország 9,6 százalékkal, míg Csehország 9,1 százalékkal. Az IATA adatai szerint tagjainak tavalyi összvesztesége mintegy 5 milliárd dollár, amivel 2001 óta a deficit 35 milliárd dollárra nő. A veszteség oka elsősorban az üzemanyag 25 százalékos drágulása egy év alatt, és az egy utasra eső nyereség mérséklődése, ami a jegyárak csökkentésének a következménye. Bisignani rámutatott, hogy a 2008-ig szóló kedvező utasforgalom és áruszállítási előrejelzések nem jelentik automatikusan azt, hogy hasonló mértékben nő majd az ágazat bevétele is.
2004 a légi szállítás mindenkori legbiztonságosabb éve volt, közölte Giovanni Bisignani, a IATA főtitkára és vezérigazgatója. A balesetek száma 103-ra nőtt a 2003-as 99-ről, de a globális légi közlekedés ezalatt 15 százalékkal bővült. A IATA szóvivője szerint az utóbbi években csökken a halálos légikatasztrófák aránya. 2004 előtt a megelőző legbiztonságosabb év 2003 volt, amikor 1,6 milliárd szállított utasból 663-an vesztették életüket.2002-ben ugyanennyi utasból 974-en haltak meg. A IATA becslései szerint jelentősen, évente átlagosan 6 százalékkal bővül a nemzetközi légi utasforgalom és áruszállítás 2008-ig, elsősorban a kínai és az indiai gazdaságbővülés hatására.
A 270 légitársaságot számláló IATA szerint az utasforgalom bővülésében a fő tényező Kína és India lesz. Az ázsiai-csendes-óceáni társégben az utasszám évi 8,3 százalékos növekedés várható 2008-ig, és Kína esetében a bővülés évi 12,5 százalékos lesz. A szövetség szerint belátható ideig Kína lesz a globális gazdaság egyik fő hajtóereje, és emiatt jelentősen szaporodnak az üzleti utak Kína és Észak-Amerika között. Észak-Amerika és India között az utasforgalom évente várhatóan 10 százalékkal emelkedik. Európa és az ázsiai-csendes-óceáni térség közötti utasforgalom szintén a kínai és az indiai gazdaságbővülés hatására évente 7,1 százalékkal bővül, míg a légi áruszállítás 7 százalékkal nő, 2008-ig.
Az IATA arra számít, hogy 2008-ig az utasforgalom növekedésében az öt leggyorsabban bővülő piac között három közép-európai ország is szerepel, Lengyelország 11 százalékkal, Magyarország 9,6 százalékkal, míg Csehország 9,1 százalékkal. Az IATA adatai szerint tagjainak tavalyi összvesztesége mintegy 5 milliárd dollár, amivel 2001 óta a deficit 35 milliárd dollárra nő. A veszteség oka elsősorban az üzemanyag 25 százalékos drágulása egy év alatt, és az egy utasra eső nyereség mérséklődése, ami a jegyárak csökkentésének a következménye. Bisignani rámutatott, hogy a 2008-ig szóló kedvező utasforgalom és áruszállítási előrejelzések nem jelentik automatikusan azt, hogy hasonló mértékben nő majd az ágazat bevétele is.