SG.hu

6000 repülőt hív vissza az Airbus, mert szoftvert kell rajtuk frissíteni

A légitársaságok utasai fennakadásokkal nézhetnek szembe, miután az Airbus figyelmeztetett, hogy az A320-as repülőgépek szoftverfrissítést igényelnek. A frissítés célja a napsugárzás okozta lehetséges problémák kezelése, és mintegy 6000 repülőgépet érinthet.

Az Airbus figyelmeztetett, hogy legsikeresebb A320-as repülőgépcsaládjának „jelentős” számú példánya azonnali szoftverfrissítést igényel a napsugárzás okozta potenciális problémák kijavítására. A lépés várhatóan világszerte járatkimaradásokat eredményez. A helyzetet ismerő személyek szerint mintegy 6000 repülőgép, vagyis a szolgálatban lévő globális flotta körülbelül fele érintett lehet. Bár a legtöbb repülőgép esetében a szoftverfrissítés egyszerűen, a következő repülés előtt elvégezhető, a gépek mintegy 900 példánya annyira régi, hogy hardverfrissítést is igényel, amely hosszabb időt vesz igénybe és a repülőgép szervízelését követeli meg.

Az Airbus pénteken közölte, hogy egy közelmúltbeli incidens elemzése feltárta: „az intenzív napsugárzás megrongálhatja a repülésirányító rendszerek működéséhez kritikus adatokat”. Az európai repülőgépgyártó elismerte, hogy a lépés „működési fennakadásokat fog okozni az utasok és az ügyfelek számára”. A művelet nagysága jelentősen megzavarhatja az utazást azon több millió utas számára, akik A320-as repülőgépeken terveztek utazni.

Ez a világ legnépszerűbb rövid távú repülőgéptípusa, amelyet többek között az EasyJet, a Lufthansa, a Wizz Air, az American Airlines és az United Airlines üzemeltet. A figyelmeztetés az Egyesült Államok egyik legforgalmasabb utazási hétvégéje előtt érkezett, közvetlenül a csütörtöki hálaadás után. Az American Airlines közölte, hogy 480 darabos A320-as flottájából mintegy 340 repülőgép igényli a szoftvercserét. Az amerikai légitársaság szerint a „döntő többséget” a frissítésekből „ma és holnap” elvégzik, hozzátéve, hogy sok gépnél a szoftverfrissítés „körülbelül két órát” vesz igénybe. „Bár némi késésre számítunk a frissítések végrehajtása közben, kiemelten törekszünk a járattörlések minimalizálására - különösen most, amikor az utasok hazatérnek az ünnepi utazásaikról” - tette hozzá az American.

A Wizz Air diszkont légitársaság megerősítette, hogy egyes repülőgépei szintén a frissítést igénylők közé tartoznak, és figyelmeztetett, hogy „néhány járatot érinthet a hétvégén”. Az EasyJet, amelynek flottája teljes egészében Airbus gépekből áll, közölte, hogy várhatóan „némi fennakadást” okoz majd a lépés, és hogy „mindent megtesz a hatások minimalizálása érdekében” utasai számára. A légitársaság később hozzátette: „A szombati repülési programunkat a tervek szerint kívánjuk teljesíteni, és arra kérjük az utasokat, hogy továbbra is kövessék járataikat a flight trackerben.”

A Lufthansa szintén figyelmeztetett „kis számú járattörlésre vagy késésre a hétvége folyamán”. A német légitársasági csoport közölte, hogy már ütemezte a szükséges karbantartásokat annak érdekében, hogy „teljes mértékben megfeleljen a meghatározott megelőző intézkedéseknek”. A Delta Air Lines közölte, hogy kevesebb mint 50 repülőgépét érinti az ügy, és a munkát várhatóan szombat reggelre befejezik. A több mint 130 repülőgépet üzemeltető kolumbiai Avianca szerint flottájának több mint 70 százaléka érintett volt. A légitársaság felfüggesztette a jegyértékesítést december 8-ig szóló utazásokra. Ázsiában a japán ANA közölte, hogy szombaton nagyszámú járat esetében fordult elő késés vagy törlés, és vasárnapra és az azt követő időszakra is várható további fennakadás.

Az Airbus döntése egy október 30-i incidens után született, amely egy JetBlue-járatot érintett, amely a mexikói Cancúnból tartott a New Jersey állambeli Newarkba. A repülőgép számítógépes hibát szenvedett, amely hirtelen magasságvesztést okozott, és a személyzetet kényszerleszállásra kényszerítette Floridában. Az Airbus közleményében azt mondta, hogy úgynevezett „Alert Operators Transmission” kiadását kérte a javítások végrehajtása érdekében. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) pénteken kiadott vészhelyzeti légialkalmassági irányelve szerint az intézkedések „rövid távú fennakadást okozhatnak a repülési menetrendekben, és ezáltal kellemetlenséget jelenthetnek az utasoknak”.

A szabályozó irányelve előírja, hogy a légitársaságoknak a következő repülés előtt végre kell hajtaniuk a javítást. Várható, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) saját változatát is kiadja. A brit Polgári Légügyi Hatóság szintén közölte pénteken, hogy az intézkedés „némi fennakadást és járattörlést” valószínűsíthet. Heidi Alexander, az Egyesült Királyság közlekedési minisztere azt mondta: „Azoknak az utasoknak, akik a hétvégén repülnek, érdemes ellenőrizniük a légitársaságuknál a legfrissebb információkat. Úgy tűnik, hogy a brit légitársaságokra gyakorolt hatás korlátozott, mivel kevesebb repülőgép igényel összetettebb szoftver- és hardvercserét.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!